۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۰
کد ۱۷۷۴۸۵
انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۰
معرفی گروهی تروریستی به نام «الشباب»؛

القاعده در آفریقا از میان کودکان سرباز می‌گیرد (+عکس)

در جریان بروز خشکسالی نیز الشباب توانسته از کودکان قحطی زده بسیاری با وعده دادن نان و جای خواب و موبایل و مقادیری پول عضوگیری کند.
واژه «القاعده» در نزد طرفدارانش تداعی‌گر جهاد و مقاومت مردان خدا علیه جریان منحرف غرب و وابستگانشان و منادی اسلام راستین! و سلفی گری و مبارزه با سایر شاخه های اسلام مانند تشیع است و در نزد مخالفان فکری این گروه شبه نظامی معادل وحشت، عملیات انتحاری، بمب گذاری، سر بریدن انسانها جلوی دوربین، تروریسم و عامل تهدید کننده فرهنگ و تمدن انسانی است.

به گزارش دادنا، با این وجود این گروه شبه نظامی در تلاش است تا با وجود شناسایی و کشته شدن بسیاری از سران فکری و عملیاتی اش بویژه «اسامه بن لادن» رو به فراموشی و انحلال نرود و در جریان تحولات روز دنیا حضور فعال و تاثیرگذاری داشته باشد. القاعده که هسته اصلی اش از عربستان سر برآورد و در پاکستان و افغانستان رشد و نمو یافت، بسیار در تلاش است تا بتواند به قدرت سیاسی دست یابد و به نظر می رسد این ماموریت به شاخه آفریقایی آن یعنی گروه «الشباب» در سودان داده شده است تا تمامی سودان را تصرف کند و دولت مورد نظر القاعده را تشکیل دهد.

«الشباب» که به معنای جوانان است تنها از میان جوانان عضوگیری نمی کند بلکه در اوضاع ناامن و به هم ریخته سودان در شاخ آفریقا که به تازگی نیز دست به گریبان بدترین نوع خشکسالی در 60 سال اخیر شده است از میان کودکان و نوجوانان نیرو می گیرد و از آنان در حمله به نیروهای دولتی سودان، نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان های بین المللی استفاده می کند. در جریان بروز خشکسالی نیز الشباب توانسته از کودکان قحطی زده بسیاری با وعده دادن نان و جای خواب و موبایل و مقادیری پول عضوگیری کند.

به همین مناسبت نگاهی تصویری داشته ایم به فعالیت های این گروه تروریستی در شاخ آفریقا و استفاده غیر انسانی آنان از کودکان.

اخیراً سازمان عفو بین الملل گروه تروریستی الشباب در سومالی را متهم به استفاده نظامی از کودکان کرده است. این سازمان که در بریتانیا مستقر است در گزارشی گفته است گروه شباب به کودکان وعده پول و تلفن موبایل می دهد و بعضی از آنها را نیز می رباید.



بسیاری از این کودکان عضو شده در گروه تروریستی الشباب شاهد سنگسار و قطع عضو زنان و دختران هستند و در مواردی این احکام در مورد خود آنان نیز اجرا می شود. برخی از این کودکان هشت سال بیشتر سن ندارند.



به کارگیری کودکان در سازمان های نظامی بر اساس پیمان های بین المللی ممنوع است اما این موضوع بویژه در آفریقا امری است رایج. آسیب های ناشی از درگیری های نظامی در سربازان خردسال بسیار بیشتر از آسیب های روانی سربازان عادی است.



کودک‌سربازان توسط گروه پیکارجوی الشباب به کار گرفته می‌شوند اما بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، دولت انتقالی سومالی نیز به استفاده از کودکان در صفوف نیروهای نظامی خود دست زده است.



شرایط زندگی در مناطق تحت کنترل گروه الشباب به خصوص حاد و دشوار است و به همین دلیل، بسیاری از کودکان آمادگی پیوستن به این گروه پیکارجو را دارند چون آنها و خانواده‌هایشان برای دسترسی به غذا، به هر کاری دست می‌زنند.



در طول تاریخ در بسیاری از کشورها و فرهنگها به صورت گسترده از کودکان برای مقاصد نظامی استفاده شده‌ است. در دهه ۱۹۷۰ پیمان هایی برای ممنوعیت استفاده از کودکان درجنگ تصویب شد ولی با این وجود گزارش‌های «کمپین بین‌المللی توقف سربازی کودکان» نشان از استفاده گسترده از کودکان در جنگ‌ها می‌دهد.



گروه شبه نظامی الشباب موفق شده است به خاطر ضعف دولت مرکزی سودان و گرفتن کمک های مالی از برخی از کشورهای عربی مناطق تحت نفوذ خود را به تمامی جنوب و مرکز سومالی گسترش دهد و قوانین شبه طالبانی و سختگیری های غیر انسانی را در مورد رعایت ایده های مورد نظرشان اجرا کند. رنگ سبز منطقه تحت نفوذ الشباب را در حالی نشان می دهد که فقط قسمت کوچکی از سومالی در دستان آنان بود ولی بعدها آنان موفق شدند منطقه تحت نفوذشان را گسترش دهند(عکس سمت راست).



همه گروه‌ها در سومالی از کودکان در جنگ استفاده می‌کنند که میزان آن ۲۰۰٬۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. در جنگ سومالی، اتحادیه محاکم شریعت سومالی به صورت گسترده از کودکان در درگیری‌ها استفاده کرد که نتیجه آن کشتار بیشمار کودکان بوده‌ است.



بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۰۷ در بیش از ۲۰ کشور جهان نزدیک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از کودکان سرباز در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.



ماده ۳۸ کنوانسیون حقوق کودک اعلام می‌کند که: گروه‌های سیاسی نباید از هر فرد زیر 15 سال درجنگ استفاده کنند. همچنین «پروتکل اختیاری شرکت کودکان درجنک» از طرفین درگیری‌ها می‌خواهد که به افراد زیر 18 سال اجازه شرکت در جنگ داده نشود و سربازگیری اجباری در مورد این افراد نیز ممنوع است (ماده۴). همچنین این پروتکل اختیاری از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای اقدامات نظامی بسیج نکنند و از نام‌نویسی آنها برای شرکت در درگیری‌های نظامی خودداری شود و حکومتها برای بازگست آرامش جسمانی و روانی کودکان تلاش کنند.


ارسال به دوستان