۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۴-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۱۳۹۵
انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۴-۰۶-۱۳۹۰

روایت تلاش نواب صفوی برای قتل کسروی

نواب صفوی با حمایت مراجعی از قبیل حاج حسین قمی،علامه شیخ عبدالحسین امینی،آیت الله سید عبدالله شیرازی و سید محسن حکیم دست به قتل کسروی زد اما موفق نشد و بعد به زندان افتاد اما با تلاش مراجع از زندان بیرون امد و به کمک جوانان انتهای بازار عباس آباد تهران فدائیان اسلام را تاسیس نمود.به گفته نواب صفوی شبی درخواب سید الشهدا بازوبندی به دستش می بندد که روی آن فدائیان اسلام نوشته شده بود.
فردا - محمدمهدی عبدخدایی تنها عضو فدائیان اسلام است که  در آن زمان به علت سن پایینش به اعدام محکوم نشد. وی دكتر «حسين فاطمي» را در 15 سالگي با كلت كمري آمريكايي ترور كرد. عبدخدایی پس از اعدام انقلابی فاطمی که تنها به مجروح شدن او منجر گردید به علت سن کم به 20 ماه زندان محکوم شد. او پس از آزادی به تحصیل علوم دینی پرداخت و در تمام فعالیت‌های فدائیان اسلام شرکت نمود.

محمدمهدی عبد خدایی ، عضو سابق فدائیان اسلام در خصوص جریان شکل گیری جمعیت فداییان اسلام می گوید:

* در شهریور 1330 فضای آزادی در کشور بوجود آمد که زمینه ساز شکل گیری احزاب گوناگونی شد در حالی که پاره ای از این احزاب از جمله حزب توده وابستگی زیادی به سفارت خانه های خارجی داشتند.در آن غوغا سالاری احمد کسروی که سابقه دادستانی تهران را داشت و در تبریز با شیخ محمد خیابانی مخالفت کرده بود،در حالی که از طرفی در سال 1316 وکیل مدافعی تقی ارانی رهبر کمونیست های ایران و در بهمن 1320 پزشک احمدی قاتل تقی ارانی را در پرونده خود داشت گروهی به نام «باخماد آزادگان» را تشکیل داد که به گفته ی وی «باخماد» لغتی فارسی و به معنی حزب و با هم بودگان بود.

*احمد کسروی نشریه ای به نام نشریه پرچم و در پیرامون شعرو روان ،مجموعه کتاب هایی منتشرکرد. شیعه گری ،بهایی گری،شیخی گری،صوفی گری و مادی گری از جمله کتاب هایی است توسط احمد کسروی نگاشته شده و محتوای آن ها علیه تشیع ومیراث های سنتی می باشد.به گونه ای که عزاداری ها را به سخره گرفته و به معصومین(ع)توهین نموده بود.

عبدی خدایی در ادامه افزود:کسروی یک ناسیونالیسم افراطی تقریباٌ فاشیست بود که در باخماد آزادگان گروه رزمنده ای درست کرده بود که مخالفان را تهدید به ضرب و شتم می کردند.همان طور که به صورت عجیبی با توجه با امکانات آن زمان کتاب های کسروی در سراسر ایران توزیع می شد،به نجف هم رسید و آنجا بود که نواب صفوی تصمیم گرفت از نجف به ایران بیاید.

*نواب صفوی با حمایت مراجعی از قبیل حاج حسین قمی،علامه شیخ عبدالحسین امینی،آیت الله سید عبدالله شیرازی و سید محسن حکیم دست به قتل کسروی زد اما موفق نشد و بعد به زندان افتاد اما با تلاش مراجع از زندان بیرون امد و به کمک جوانان انتهای بازار عباس آباد تهران فدائیان اسلام را تاسیس نمود.به گفته نواب صفوی شبی درخواب سید الشهدا بازوبندی به دستش می بندد که روی آن فدائیان اسلام نوشته شده بود.

این جمعیت در سال 1324 تشکیل شد و اگرچه شیوه ای هیئتی داشت ولی به نوعی حزبی هم بود چراکه مخفی کاری هایی هم داشت و تصمیمات در بالا اتخاذ شده و در پایین اجرا می شد.

این جمعیت به تدریج ماهیتی سیاسی ومذهبی با هدف اجرای احکام اسلام پیدا کرد به طوری که درانتخابات دوره شانزدهم هژیر و در جریان ملی شدن صنعت نفت ،رزم آرا را حذف کرد.

وی در ادامه تصریح نمود با وجود اینکه در کودکی نواب صفوی را در منزل پدری اش در مشهد دیده بود بنابه تعاریفی که از شخصیت نواب صفوی می شد،در سال 1330 وارد فدائیان اسلام شد و در همان زمان حاج صادق و حاج هاشم امانی،علی احرار،مهدی عراقی و حاج سعید امینی که هرکدام حدود هفت سال از وی بزرگتر بودند عضو فدائیان بوده و بعدها در جریان انقلاب نقش داشتند.

عبد خدایی در بهمن ماه 1330 به زندان رفت و در مهر1332 از زندان آزاد شد. وی ضمن ادامه تحصیل در مشهد در سال 1334 تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به نجف برود که با پیمان بغداد مصادف شد و در جریان آن مظفر ذوالقدر پس از تیراندازی به حسین علا،نخست وزیر وقت که ناموفق بود،دستگیر و اعدام شد.

به طور کلی با از میان رفتن این تشکیلات در 1334 و اعدام نواب صفوی،خلیل طهماسبی،محمد واحدی ومظفر ذوالقدر و صدور حبس های طویل المدت حضور فعالانه اعضای باقیمانده متوقف شد و با ورود امام خمینی(ره) به صحنه مبارزه وسخنرانی تاریخی پانزده خرداد فرصتی دوباره را برای افرادی از قبیل امانی،عراقی و... ایجاد کرد تا اینکه منجر به اعدام انقلابی و حذف حسن علی منصور شد.

این امر موجب شد هفت نفر از جمله عراقی ،امانی و عسگر اولادی به زندان های طویل المدت محکوم شوند و عده ای دیگر در جریان تشکیل هیئت های موتلفه و تداوم بخشیدن مبارزه با امام همراه شوند تا اینکه به انقلاب 1357 نایل شوند.با آزادی اعضای جمعیت تشکیلاتی به صورت منسجم شکل نگرفت و طبق فرمایش امام مبنی برالحاق تمامی نیروهای منظم و غیرمنظم به بسیج کارهای فرهنگی در راس وظایف این جمعیت قرار گرفت ونشریه منشور برادری که بعد از پیرزوی انقلاب شکل گرفت تا مدت ها به خاطرمشکلات مالی تعطیل بود.
ارسال به دوستان