۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۲۵۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۲۵۷۴
انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۳-۰۷-۱۳۹۰

وکیل سه تبعه آمریکایی: موکلانم دیگر به ایران بر نمي گردند

با توجه به مدیریت سیاسی که این پرونده شد به نظر می‌رسد که حکم هشت سال حبس جاش فتال و شین بائر شکسته شده و به اندازه همان ۲۶ ماهی که در بازداشت بودند، محکوم شوند.
قانون - وکیل سه تبعه آمریکایی ضمن انتقاد از مدیریت سیاسی پرونده موکلانش که گاهی اوقات مستمسک منافع و مصالح ملی نیز قرار گرفت، اعلام کرد که موکلانش دیگر به ایران باز نخواهند گشت.

مسعود شفیعی در گفت‌وگو با قانون درباره پرونده سه تبعه آمریکایی که با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد و آمریکا عزیمت کردند، گفت: از نظر حقوقی و قانونی، وثیقه ظرفیت‌های قانونی خود را داشته و فردی که مبادرت به سپردن وثیقه می‌کند، در عمل مابه‌ازایی برای خلف وعده‌اش برای عدم حضور در دادگاه می‌سپارد تا در صورت تحقق این امر، دادگاه بتواند وثیقه او را ضبط کند.

وکیل سه تبعه آمریکایی با بیان اینکه پرونده موکلانش مختومه نشده و همچنان مفتوح است، خاطرنشان کرد: پس از گذشت چهار ماه از بازداشت موکلانم، بارها درخواست تبدیل قرار بازداشت به وثیقه را داشتم و با استناد به بند ط ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اعلام می‌کردم که ادامه بازداشت موکلانم مجوز شرعی و قانونی ندارد که متاسفانه به این درخواست پاسخ داده نشد.

وی با اشاره به تبدیل قرار بازداشت سارا شورد به وثیقه پس از یکسال بازداشت، گفت: پس از آزادی شورد، مجددا در دادگاه بدوی درخواست تبدیل قرار بازداشت دو تبعه دیگر آمریکایی به وثیقه را مطرح کردم که مورد موافقت قاضی رسیدگی کننده به پرونده قرار نگرفت اما در نهایت با گذشت 26 ماه از بازداشت موکلانم، این درخواست مورد موافقت دادگاه تجدیدنظر قرار گرفت.

شفیعی اظهار کرد: متاسفانه آب و رنگ سیاسی این پرونده زیاد شده بود و مدیریت سیاسی می‌شد، از این‌رو بارها نسبت به این مسئله معترض و خواهان طی شدن روال قانونی بودم که متاسفانه هرازگاهی مستمسک مصالح و منافع ملی قرار می‌گرفت و مدیریت سیاسی می‌شد.

وکیل سه تبعه آمریکایی در پاسخ به این پرسش که در صورت صدور حکم قطعی و محکومیت سارا شورد، جاش فتال و شین بائر به حبس، آیا آنها به ایران بازخواهند گشت؟ گفت: صدور قرار وثیقه به معنای جایگزینی حکم نیست. موکلانم توانسته‌اند با تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی از کشور خارج شوند و در صورتی که  آنها در حکم نهایی به بیشتر از 26 ماهی که در بازداشت بودند،‌ محکوم شوند طبیعتا برای اجرای حکم باید به ایران بازگردند و از طریق پلیس بین‌الملل می‌توان موضوع را پیگیری کرد. منتهی تصورم این است که پرونده موکلانم از این قالب بیرون آمده و سیاسی مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد: مسلما موکلانم دیگر این پرونده را پیگیری نمی‌کنند و آنها از اینکه فرد دیگری این وثیقه را تودیع و توانسته‌اند به کشور خود بازگردند خوشحال بوده و طبیعی است که دیگر به ایران بازنخواهند گشت. کسانی که مدیریت سیاسی می‌کنند به طور قطع از این مسئله آگاهی دارند.
شفیعی با تاکید بر اینکه تودیع وثیقه هیچ‌گاه جایگزین حکم نیست بلکه برای حضور در دادگاه است، ادامه داد: زمانی که حکم نهایی صادر اما این اتباع آمریکایی در ایران حاضر نشوند، در این زمان وثیقه ظرفیت قانونی دارد که به اجرا درخواهد آمد.

 فکر کنم موکلانم به 26 ماه حبسی که کشیده‌اند محکوم شوند

وکیل سه تبعه آمریکایی در جمع‌بندی خود از وضعیت پرونده موکلانش اظهار کرد: با توجه به مدیریت سیاسی که این پرونده شد به نظر می‌رسد که حکم هشت سال حبس جاش فتال و شین بائر شکسته شده و به اندازه همان 26 ماهی که در بازداشت بودند، محکوم شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با فرض محکومیت این دو تبعه به 26 ماه حبس، وثیقه تودیع شده به دولت عمان بازگردانده می‌شود؟ ‌گفت: در صورتی که موکلانم به همان اندازه بازداشت،‌ محکوم شوند، دیگر دلیلی ندارد که وثیقه ضبط شود از اینرو این قرار فک و بازگردانده خواهد شد.

شفیعی با بیان اینکه پرونده سارا شورد همچنان در دادگاه بدوی مفتوح است،‌ اظهار کرد: اگر دادگاه بدوی حکم یک سال حبس را صادر و ما نیز اعتراضی نکنیم و حکم نهایی شود و یا اینکه حکم صادره بیش از یک سال باشد و در نتیجه اعتراض ما به حکم بدوی،‌ دادگاه تجدیدنظر حکم یک سال حبس را صادر کند،‌ آن زمان نیز قرار وثیقه 500 میلیون تومانی فک خواهد شد.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
0
11
نه تو رو خدا بگو حالا بر گردن خوش میگذره ها
کشف فواره‌هایی که راه شیری در مقابل آنها یک نقطه است! رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران: هیچ مدرسه ای در تهران در لیست ساختمان های ناایمن بحرانی قرار ندارد برنامه جامعة المصطفی در تایلند جدیدترین پهپاد انتحاری ایران / عبور «شاهد ۱۳۶B» از جلوی چشم پزشکیان (عکس) سینمایی که مسجد شد(+عکس) نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع پزشکیان در مراسم رژه نیروهای مسلح : اسرائیل را سر جای خود می نشانیم (+عکس) چه کشوری بیشترین جنگنده F/A-۱۸ Hornet را دارد؟ خوب، بد، زشت : روزگار با این سه بازیگر چه کرد! (عکس) شهادت فرمانده مهم حزب الله در حمله اسرائیل به بیروت / کسی که هیچ کس او را ندیده بود / ابراهیم عقیل، تحت تعقیب امریکا بیانیه حزب‌الله دربارهٔ شهادت «حاج ابراهیم عقیل» کاهش خطر زوال عقل با مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها حقایق زیست محیطی غیرمنتظره‌ ای که شما را شگفت‌زده و نگران خواهند کرد نگاهی متفاوت به چربی شکمی از دانشگاه میشیگان اکستنشن مو از ضایعاتی که تصورش دشوار است! (+فیلم و عکس)