۲۹ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۳۰۵۵
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۳۰۵۵
انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۰

خروج 1000 متقاضی ارشد و دکترا از کشور در 80 روز!

این داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، آلمان، مالزی و ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و حدود 25 درصد آنها موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشورها شده‌اند یعنی هزینه تحصیل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود.

بیش از یکهزار جوان ایرانی که نیمی از آنها در سن 22 تا 23 سالگی قرار دارند در 80 روز نخست امسال برای تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری با هزینه شخصی از کشور خارج شدند که سه کشور مقصد حدود 60 درصد این جوانان ایرانی بودند.

به گزارش مهر، آمار کنکور کارشناسی‌ ارشد نشان می‌دهد که بیش از 900 هزار نفر داوطلب ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور وجود دارد. این درحالیست که ظرفیت کل آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد نزدیک 90 هزار نفر است یعنی کمتر از 10 درصد متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های داخل کشور پذیرش می‌شوند.

در تشریح میزان پذیرش داوطلبان ورود به مقطع دکتری نیز همین بس که 127 هزار نفر داوطلب اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری بودند که از میان آنها 5 هزار و 600 نفر پذیرش می‌شوند.

گزارش یک دستگاه رسمی حاکیست از آغاز سال 90 تا پایان دهم اردیبهشت ماه امسال 175 جوان ایرانی که از نظر نظام وظیفه مشمول حساب می‌شدند و بالغ بر نیمی از آنها در سن 22 سالگی قرار دارند برای تحصیل با هزینه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری از کشور خارج شدند. در این بازه زمانی 40 روزه 90 نفر از آنها برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس و 85 نفر برای تحصیل در مقطع دکتری از کشور خارج شده‌اند.

این داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، آلمان، مالزی و ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و حدود 25 درصد آنها موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشورها شده‌اند یعنی هزینه تحصیل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی 11 اردیبهشت ماه تا 21 خرداد ماه امسال یعنی طی 40 روز 385 نفر که از نظر سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی مشمول بوده و برای خروج از کشور دچار مشکلات نظام وظیفه‌ای بوده‌اند خواستار رفع مشکل‌شان برای خروج از کشور جهت تحصیل با هزینه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری شده‌اند که تا کنون فقط 200 نفر از آنها موفق به اعزام شده و بقیه نیز پس از رفع مشکل، موفق به خروج از کشور می‌شوند.

بنابراین از آغاز سال 90 تا پایان 21 خرداد ماه امسال 560 نفر از مردانی که دارای مشکل خروج از کشور به لحاظ خدمت نظام وظیفه بوده و از طرفی متقاضی خروج از کشور با هزینه شخصی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری بوده‌اند شناسایی شده‌اند.

مراجع رسمی آماری از تعداد زنان یا مردانی که مشکل خدمت سربازی ندارند و برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند ندارند اما رصدکنندگان وضعیت خروج از کشور جوانان ایرانی معتقدند اگر آمار مردانی که با وجود داشتن مشکل خدمت سربازی قصد خروج از کشور برای ادامه تحصیل را دارند در 5/2 ضرب شود تعداد تقریبی ایرانیانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند به دست می‌آید.

دولت همواره اعلام کرده که سیاست افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی را پیگیری می‌کند. گفتنی است بر اساس برنامه پنجم توسعه 30 درصد دوره‌های دانشگاه‌ها باید به تحصیلات تکمیلی اختصاص پیدا کند و بر اساس همین قانون باید امکان ادامه تحصیل 20 درصد از فارغ‌التحصیلان کارشناسی در دوره‌های کارشناسی‌ارشد در هر سال فراهم شود.

کامران دانشجو - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفتگویی بر توسعه تحصیلات‌تکمیلی به عنوان یکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد و گفت: ظرفیت آموزش عالی کشور برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات‌تکمیلی افزایش یافته اما با توجه به نیاز کشور باید بهتر و بیشتر از پتانسیل و توان اعضای هیأت‌علمی ‌و امکانات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای توسعه دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی و افزایش پذیرش دانشجو در این دوره‌ها استفاده کنیم.

کامران دانشجو با بیان اینکه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها ظرفیت‌هایی مجرب هستند گفت: در گذشته بر اساس یک سری رویه‌های ناصحیح برای اعضای هیات‌علمی محدویت ایجاد کرده‌اند که فقط یک یا دو دانشجو را در مرحله نگارش رساله و پایان‌نامه راهنمایی کنند که این محدودیت‌های بیش از اندازه و سلیقه‌ای شور وجود دارد، حتی در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا نیز مرسوم نیست.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای پذیرش  دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بیش از میزان پذیرش فعلی است گفت: برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که ‌نه تنها دانشگاه‌های مادر بلکه همه دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دایر کنند و به این ترتیب هم دانشجویان داوطلب را بیشتر پذیرش کنند و هم اساتید و اعضای هیات علمی بیش از پیش به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گره‌های حوزه‌های کاربرد را حل کنند، چراکه هم اساتید دانشگاه‌ها این ظرفیت و قابلیت را دارند و هم دانشجویان زیادی داوطلب دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی هستند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: پژوهشگاه‌های کشور با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور می‌توانند نقش مناسبی برای افزایش ظرفیت تحصیلات‌تکمیلی و کاربردی کردن تحقیقات علمی داشته باشند، البته دانشگاه‌های کشور می‌توانند به ازای هر 5 دانشجوی دکتری آموزش‌محور یک دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذیرش کنند؛ به‌ شرطی ‌که موضوع پایان‌نامه در جهت درخواست و رفع نیاز سازمان، نهاد یا دستگاه اجرایی ‌به عنوان کارفرما باشد.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
96
آقای کامران شما خودشو ناراحت نکن به جداسازی جنسیتی ات بپرداز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
90
عصر ایران من خودم دانشجوی مقطع ارشد از دانشگاه علم و صنعتم. تمام دوستای من که سرشون به تنشون میرزه تابستون امسال رفتن. من و تعدادی دیگه هم داریم برای سال بعد میریم. دولت برای جلوگیری از نرفتن ما کثیف ترین کار ممکن را کرده یعنی قیمت مدرک ارشد را کرده 7 میلیون تازه برای سربازی هم که یه ماجرای دیگه ولی با هر زحمتی شده داریم میریم. می دونی دلیل مشترک همه ما چیه: 1- تمام پروژه هایی که در مقطع کارشناسی و ارشد( در حال حاضر) انجام میدیم فقط خروجیش مقالست و به هیچ درد دیگه نمی خوره. ما می خوایم کاری انجام بدیم که به درد بخوره ولی چون اینجا کسی عرضشو نداره می خوایم بریم 2- با فرض اینکه دکترا رو هم ایران بگیریم هیچ تضمینی نیست که تو این مملکت که هر روزش یه رنگه بتونیم کاری انجام بدیم. ( باور کن یه دودوتا چارتاست امسال 10 تا ورودی دکترا تو یه گرایش داشتیم در مقایسه با 3 مربوط به 6 سال پیش!)
واقعا برای مسوولان متاسفم که فقط حرف میزنن و حتی نمیتونن از نیروی این همه جوان که حاضرند مجانی برای این کشور وقت و عمرشون رو بزارن متاسفم.
یا حق
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
0
65
اينجانب دانشجوي دكتري در دانشگاه اميركبير مي باشم و در عين حاليكه از 3 دانشگاه در امريكا پذيرش همراه با بورس داشتم تحصيل در ايران را انتخاب كردم. مي خواستم چندين نكته را در رابطه با افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي توضيح دهم:
1. افزايش ظرفيت پذيرش به معناي افزايش در تمامي ظرفيت ها مي باشد نه تنها افزايش در تعداد پذيرفته شدگان
2. اينجانب به عينه در ورودي هاي جديد تحصيلات تكميلي شاهد افزايش ظرفيت بي رويه بوده ام كه كلمه بي رويه را از دوجهت ذكر مي كنم:
2.1. كاهش چشمگير بار علمي پذيرفته شدگان: به دليل اينكه اينجانب دانشجوي دكتري مي باشم به صورت TA با دانشجويان جديد در تماس هستم كه كاهش فاحش سطح علمي آنها عيان است.
2.2. توسعه صفر درصدي امكانات رفاهي: 6 دانشجوي دكتري در اتاقي در يكي از خوابگاه هاي دانشگاه اميركبير به مساحت تقريبي 20 متر با هم زندگي مي كنيم كه تا 4 سال پيش همين فضا براي 4 دانشجوي دكتري بود. علاوه بر اين در نمازخانه خوابگاه تعداد زيادي از دانشجويان فوق ليسانس به صورت اسف باري بدون اسكان و به صورت قبيله اي!!!! كنار هم زندگي مي كنند.

حال سوالي كه اينجانب دارم اين شرايط در كنار پايين بودن چشمگير معلومات استادان ايراني براي راهنمايي دانشجويان چه توجيهي جهت افزايش ظرفيت پذيرش و ترغيب يك نخبه ايراني جهت ادامه تحصيل در كشور فراهم مي كند.
لازم به يادآوري است كه كشور هاي امريكا و كانادا با جذب نخبه هاي ايراني سعي در افزايش سطح هوش جامعه دارند كه اين امر در ايران روندي كاملا معكوس دارد!!!!!!
خواهشا منتشر نماييد.
در صورت نياز آدرس خوابگاه جهت تهيه گزارش ارائه خواهد شد.
سعید
United States of America
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
84
9
حتی اگرظرفیت تحصیلات تکمیلی 10 برابر هم بشه...عده زیادی دوست دارن در خارج از کشور ادامه تحصیل بدن...راه ادامه تحصیل در ایران کاملا بازه و ربطی به این حرفا نداره...با درصدهای منفی دانشگاه آزاد قبول میشن ....عصر ایران تو خابی ها!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
5
20
مبارک است انشاء الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
2
45
ممكن هست كسي توضيح بده اين همه هياهو براي چيه؟
اين همه فارغ‌التحصيل بيكار دكترا گرفته، كسي كار براشون ايجاد كرد كه اينا مي‌خوان درس بخونن؟ و تازه ما هم شاكي بشيم كه چرا ظرفيت پذيرش پايينه؟ الان چند برابر ظرفيت مورد نياز تو بسياري از رشته‌ها نيرو هست. وقتي مطمئن شدين براي اونا كار توليد كردين برين ظرفيت رو ببرين بالا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
2
37
خیلی مهم نیست ، مهم اینه که کسی به ما کاری نداشته تا بتونیم ال سی صادر کنیم بعد بریم یه بانک دیگه تنزیل کنیم بعد دوباره بیاریم تو همون بانک اولیه ،اعتبارات بیشتری با همون پولا بگیریم . ضمنا اگه بدون مناقصه پروژه های چند صد میلیاردی هم به ما میدن ، باید وقت کنیم و سودهای بادآورده اونو بشمریم یا نه . وقت ما رو با این موضوعات بی اهمیت می گیرید که چی. یه جوونای علافی که کاری غیر از درس خوندن بلد نیستن همون بهتر که برن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
2
40
اينها مي توانستند 1000 متخصص باشند كه داخل مملكت از علم آنها استفاده شود...انقدر بندگان خدا را با اين آزمونهاي غير كارشناسانه دكتري آزار داديد كه رفتند...حالا جاي ديگري از علم فرزندان اين آب و خاك استفاده مي شود...خلايق هرچه لايق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
4
41
می خواهید کارخانه مدرک سازی به راه بیندازید و فوق لیسانس و دکترای بی کار و پرتوقع روانه بازار کنید ؟!!
ناشناس
Germany
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
45
با سلام
مطلبی رو می خواستم خطاب به نویسنده این مطلب بگم. جنابعالی جدیدا تو دانشگاه های ایران بودید؟ هیچ می دونید دانشجوهای تحصیلات تکمیلی تو چه وضعیتی هستند؟ وضعیت پژوهشی دانشگاه ها خبر دارید؟
همین الان هم برای همین تعداد دانشجو امکاناتی وجود نداره چه برسه به اینکه ظرفیت افزایش پیدا کنه؟ نمیشه که همین طور دانشجو گرفت چون یک عده ای میرن خارج از کشور!
مشکل اصلی جوان ها بیکاری نه تحصیل ... شما کار ایجاد کنید خیلی ها درس نمی خونن ... چشم ها تونو باز کنید ببینید چند نقر از بیکاری و ترس سربازی دارن درس می خونن ... برید و کیفیت دانشجوهای تحصیلات تکمیلی رو ببینید تا بفهمید چه بلایی داره سر اموزش عالی کشور میاید
بدرود
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
2
50
مگه باید همه مدرک بگیرن؟ من الان فوق لیسانس مکانیکم و بی کار..عزیزم اینا که میرن به خاطر کمبود ظرفیت پذیرش نمیرن..به خاطر نا عدالتیهای تحصیلی میرن..وقتی تو ایران فرقی بین من که توی یکی از بهترین دانشگاه ها با مهدل 18 فارغ شدم و اونی که از دانشگاه...مدرک خریده نیست. بلکه اون به خاطر اینکه پول و پارتی داره جایگاهش از من بالاتره منم به دنبال رفتنم. من حتی اگه ایران هم شرایط پذیرشمو فراهم کنه نمیمونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
44
پ ن پ لابد می خواستی مثل اکثر دانشجوهای بیکار تو این اداره اون اداره دنبال کار بدوند
دادا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
29
با سلام شیوه نگرش به آموزش عالی درست نیست این جوانها بیشترشان برای ادامه تحصیل درس نمی خوانند بلکه آمار بیکاران لیسانس و فوق لیسانس است که جوانان را به امید یافتن شغل با مدرک بالاتر ترغیب به ادامه تحصیل می کند باید در کشور ثروتمند ولی فقیر ما شغل ایجاد کرد افزایش ظرفیت پذیرش فقط آمار بیکاران در آن مقطع را افزایش می دهد و ما می مانیم و یک کشور پر از دارندگان مدرک دکتری بیکار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
1
46
آخه کجا میرین آش اینجا لواش اینجا بیکاری ابنجا گرسنگی اینجا خلاصه همه چی اینجا !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
71
4
در مجموع حدود یک میلیون داوطلب ارشد و دکترا داشته ایم که هزار نفرشان رفته اند. همچین چیز وحشتناکی نیست که