۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد ۱۸۴۷۰۴

اغتشاش در بازی پرسپولیس

عصر ایران ورزشی - در هفدهم مهر 1363، در جریان جام باشگاههای تهران، ورزشگاه شیرودی به محل اغتشاش تماشاگران بدل شد.

هجوم تماشاگران به زمین چمن ورزشگاه، آتش زدن تشک های دو و میدانی در پیست ورزشگاه، کندن تیر دروازه های زمین فوتبال و شکستن شیشه های ورزشگاه، نه تنها مانع از برگزاری بازی پاس و پرسپولیس شد بلکه کل مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران سال 63 را به تعطیلی کشاند.

در آن روز تاریخی، پس از برگزاری بازی نفت و بانک ملی، تماشاگران زیادی به ورزشگاه شیرودی آمدند تا شاهد بازی دو تیم پاس و پرسپولیس باشند.

کثرت حضور تماشاگران به حدی بود که شماری از آنان ناگزیر شدند از سکوهای ورزشگاه وارد پیست دو و میدانی و سپس زمین چمن شوند.

در چنان وضعیتی طبیعتاً برگزاری بازی پاس – پرسپولیس غیرممکن بود. مسئولین هیات فوتبال تهران از بلندگوی ورزشگاه اعلام کردند که به دلیل استقبال زیاد تماشاگران، بازی پاس – پرسپولیس روز جمعه بدون فروش بلیط در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

اما گروهی از تماشاگران، که از برگزارنشدن بازی در ورزشگاه شیرودی ناراحت شده بودند، با شعار دادن و پرتاب سنگ، فضای ورزشگاه شیرودی را ملتهب کردند.

تذکر مسئولان ورزشگاه نیز نتوانست آرامش را به تماشاگران بازگرداند و فزونترشدن خشم تماشاگران، موجب حمله انها به تاسیسات ورزشگاه و آتش زدن گوشه و کنار ورزشگاه از سوی آنان شد.

با بیرون آمدن تماشاگران از ورزشگاه شیرودیف ترافیک سنگینی در خیابان های اطراف ورزشگاه ایجاد شد که تا ساعت ها ادامه یافت.

فردای آن روز، نشریات خبر دادند که محمد جانفدا، رئیس هیات فوتبال تهران، دستگیر و زندانی شده است.

روزنامه اطلاعات در این باره نوشت: " روز گذشته حکم جلب محمد جانفدا ... صادر و پس از دستگیری، وی به شعبه ویژه دادسرای عمومی تهران فرستاده شد که با نظر بازپرس پرونده، وی به علت تخلف خودسرانه، عدم رعایت مقررات و عدم هماهنگی های لازم که باعث بروز حوادث ناگواری در ورزشگاه شهید شیرودی شد، که خود ایشان هم به این امر معترف هستند، با قرار 3 میلیون ریال بازداشت و روانه زندان شد! "

اما محمد جانفدا خبر بازداشت و زندانی شدنش را تکذیب کرد و گفت: " مساله صدور حکم جلب و دستگیری من مطلقاً در میان نبوده، بلکه مساله اصلی این است که طی تماسی که از سوی سازمان تربیت بدنی با من گرفته شد، به من گفتند که برای ادای توضیحات به دادستانی تهران مراجعه نمایم ... ان شاء الله مسئولین قضایی دادستانی دقیقاً این موضوع را پیگیری نمایند تا مشخص شود متخلفین واقعی چه کسانی بوده اند. "

سازمان تربیت بدنی اما با صدور اطلاعیه ای، رئیس هیات فوتبال تهران را مقصر اصلی این حادثه دانست و در این باره نوشت: " به دلیل عدم توجه هیات فوتبال تهران به دستورالعمل سازمان تربیت بدنی در مورد برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهها ... ورعایت ننمودن تذکرات پلیس تهران در مورد مسابقه روز سه شنبه 17 مهر ماه، رئیس هیات فوتبال تهران مقصر بود و باید هر چه زودتر برکنار شود. "

اغتشاش در ورزشگاه شیرودی در سال 1363، سرانجام به تعطیلی جام باشگاههای تهران شش هفته پس از آغاز این مسابقات منجر شد. علاوه بر این، از آن پس دیگر هیچ یک از بازی های پرسپولیس در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار نشد. 



برچسب ها: پرسپولیس ، پاس ، شیرودی
ارسال به دوستان