۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۵۷۴۸
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۶-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۵۷۴۸
انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۶-۰۷-۱۳۹۰

در خواست آمریکا از ایران: غلام شکوری را یا محاکمه کنید یا تحویل دهید/ پاسخ مثبت به ملاقات مسؤولان ایرانی با ارباب سیار

وزیر خارجه روسیه هم گفت: کارشناسان آمریکایی به مسکو خواهند آمد تا ما را از این موضوع آگاه کنند. قبل از اینکه به آنها گوش بدهیم در این باره چیزی نخواهیم گفت.
آمریکا از ایران خواست "غلام شکوری" از متهمان مورد ادعای آمریکا در ماجرای ترور سفیر سعودی را به واشنگتن تحویل دهد یا اینکه دولت ایران خود، شکوری را محاکمه کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، مقامات آمریکایی دو شهروند ایرانی به نام های منصور ارباب سیار و غلام شکوری را به برنامه ریزی و تلاش برای ترور سفیر سعودی و انفجار سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائیل در واشنگتن متهم کرده است.
"ارباب سیار" علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای تابعیت مضاعف آمریکایی نیز هست.

مقامات آمریکایی ارباب سیار را در خاک این کشور بازداشت کرده اند ولی مدعی اند که شکوری در ایران زندگی می کند.

مقامات ایرانی هنوز درباره هویت و وضعیت غلام شکوری از جمله محل زندگی، فعالیت و دیگر مشخصات او، مطلبی را نگفته اند ؛ اما دیروز خبرگزاری مهر خبر داد که این فرد با نام های علی/ غلام و غلامحسین شکوری، از اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق MEK-MKO (منافقین) است که طی سالهای متمادی با استفاده از گذرنامه های ایرانی و سایر اسناد هویت جعلی بین کشورهای مختلف تردد نموده است. این اطلاعات از جمله شامل جزئیات یکی از گذرنامه های نامبرده با شماره K10295631 صادره از واشنگتن به تاریخ 2006.11.30  است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: براساس توافقنامه های بین المللی درباره افراد دارای مصونیت، دولت ایران می بایست غلام شکوری را به آمریکا تحویل دهد یا اینکه تهران،خود او را تحت تعقیب قرار داده و محاکمه کند.

"مارک تونر"  درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران برای دریافت مدارک و دلایل ماجرای ترور سفیر سعودی نیز گفت که هنوز درخواستی در این باره از ایران دریافت نکرده ایم.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ضمن بی اساس خواندن ادعای دخالت ایران در ماجرای ترور سفیر سعودی گفته بود: آمادگي داريم تا هر مساله اي را حتي اگر به صورت تصنعي ايجاد شده باشد با صبر و حوصله مورد بررسي قرار دهيم و از آمريكا نيز خواسته ايم تا اطلاعات مربوط به اين سناريو را در اختيار ما قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال برای بار سوم تایید کرد که ملاقات مستقیمی در هفته گذشته میان مقامات ایران و آمریکا درباره موضوع ترور سفیر سعودی برگزار شد.

ایران چنین ملاقاتی را تکذیب می کند. منابع آگاه گفته بودند که سوزان رایس و محمد خزاعی ، نمایندگان آمریکا و ایران در سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه گذشته باهم ملاقات کرده بودند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: واشنگتن خواستار برگزاری این ملاقات مستقیم شده بود. این ملاقات به درخواست آمریکا صورت گرفت ولی منجر به پاسخ و واکنش بسیار خوبی نشد.
وی افزود: دولت ایران روز یکشنبه گذشته خواستار ملاقات با "منصور ارباب سیار" شد و به همین دلیل نامه ای را تسلیم سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع ایران کرده است.

تونر ادامه داد: براساس توافقنامه وین، ملاقات مقامات یک کشور با تبعه بازداشتی خود در کشور دیگری که دارای تابعیت مضاعف باشد، الزامی نیست . وضعیت ارباب سیار نیز همین گونه است. البته وزارت خارجه آمریکا در این باره سیاست تسهیل این ملاقات رو در پیش گرفته است.

وی به صورت تلویحی گفت که با درخواست ایران برای دیدار با منصور ارباب سیار شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا پاسخ مثبت داده می شود.
ارباب سیار شهروند ایرانی آمریکایی به اتهام دخالت در طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن، در روز 29 سپتامبرگذشته در فرودگاه کندی نیویورک، بازداشت شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی های واشنگتن با دیگر کشورها در زمینه اعمال تحریم علیه ایران به دلیل ادعای دخالت تهران در ترور سفیر سعودی گفت: کشورهای هم پیمان از گستردگی و بزرگی این توطئه آگاه شده اند.

موضع روسیه

در همین حال وزیر خارجه روسیه درباره ادعای دخالت ایران در ترور سفیر سعودی در واشنگتن گفت: روسیه قبل از موضع گیری درباره این موضوع، خواهان آگاهی از دلایلی است که آمریکا با استناد به آنها، ایران را به دخالت در ترور سفیر سعودی متهم کرده است.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از سرگی لاوروف نوشت: آمریکا نمایندگانی را برای بررسی موضوع دخالت ایران در ترور سفیر سعودی، به مسکو اعزام خواهد کرد. کارشناسان آمریکایی به مسکو خواهند آمد تا ما را از این موضوع آگاه کنند. قبل از اینکه به آنها گوش بدهیم در این باره چیزی نخواهیم گفت.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از گزارش هایی درباره طرح ترور سفیر سعودی در آمریکا و ادعای دخالت ایران در آن، بر مخالفت با تروریسم تاکید کرد. با این حال در این بیانیه به صورت شفاف، موضع گیری درباره این ماجرا نشده بود.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
5
316
فکر نمیکنم روسیه حقیقتا به دنبال دلایل و مستندات ترور باشد
احتمالا در این نشست به دنبال این است که بداند سناریو چیست ، و در صورت اجرا چه نفعی برای روسیه دارد
اگر ارزشش را داشت با آن همراه میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
مرگ بر روسيه خائن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
احسنت و 1300 آفرین.
زارع
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
4
224
وقتي قواعد بازي رو بلد نباشي بهرحال باي هزينه هم بدي . اگه فردا گفتن كه بمب روي هيروشيما و ناكازاكي كار ايرانيا بوده تعجب نكنيد! هيچ كشور ديگه اي مي تونه اينقد مث ما مورد تهمت قرار بگيره . دليلش چيه؟
آزادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
8
177
قطعاً روسيه هم با اين جريان همراه خواهد شد
پاسخ ها
مرجان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
روس ها نامردتر از اروپايي ها هستند
آزادوار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
100
57
به نظر من بهترين راهكار برگزاري دادگاهي در يكي از كشورهاي بيطرف و ترجيحا مسلمان و مورد قبول هر دو طرف و رسيدگي به اين پرونده است. و دو فرد متهم نيز از طرف هر دو كشور موقتا به اين كشور با حفظ امانت تحويل داده شوند. بهترين گزينه ها هم محتملا تركيه يا مالزي مي باشند.
با گفتگو و تعامل بسياري از مشكلات را مي توان حل كرد قبل از آنكه درگيري و جنگي در منطقه رخ دهد كه بي شك آثار بسيار وخيمي خواهد داشت.
لطفا اين نظر را انعكاس دهيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Zambia |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
شما چقدر ساده ای
فریبرز
| Norway |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
ونزوئلا چی ؟
كيهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
كشورهايي كه نام برديد بي طرف نيستند و حيات خلوت غرب و امريكا هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
چشم امر دیگه ای نبود ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
اصل قضیه زیر سواله ...
اونوقت شما ترتیب محل دادگاه رو هم میدی؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
با این مطلبی که نوشتی داری میگی چیزی از حقوق بین الملل و نهادهای قانونی بین المللی نمیدونی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
6
37
واقعاًجاي تاسف است كشوري باسابقه چندين هزارساله وحالا حتي كشورهايي كه سابقه تاسيس آنها به يكصدسال هم نميرسد(مانندقطر-تركيه-عمان ...)بايدبيايندوبراي ماحكميت كنند.آيانبايداين مسئله برعكس باشد!
محمد
United States of America
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
6
47
شاید شنا کردن در جهت مخالف ابتدا جلب توجه کنه ولی در آخر شما هم با مسیر آب همراه خواهی شد و اون زمانیه که غرق شدی
حمید
Germany
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
20
19
آمریکا با این موضعگیری چرخش بزرگی را در موضع خود در این مورد بعمل آورده است. آنها بطور ضمنی ایران را صالح برای رسیدگی به این موضوع شناخته و تا اندازه ای حتی دست نداشتن ایران در این جریان را قبول کرده اند.

ایران میباید که از این موضع آنها نهایت استفاده را در نزدیک شدن مواضع و شاید هم باز شدن در دیگری در مورد ایجاد ارتباط نزدیکتر بعمل آورد!!
تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس) ادعای اسرائیل: ابراهیم عقیل فرمانده یگان عملیات ویژه حزب‌الله به همراه تعدادی دیگر از فرماندهان کشته شدند شوک به پرسپولیس در آستانه دربی؛ اوستون ارونوف مصدوم شد