۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۳۰-۰۷-۱۳۹۰
کد ۱۸۶۳۴۳
انتشار: ۱۲:۴۹ - ۳۰-۰۷-۱۳۹۰

سرازیری سم‌های غیر‌مجاز هندی به کشور

ورود سم های غیر مجاز از طریق مرزها به صورت قاچاق یکی از دغدغه های بخش کشاورزی است؛ نارضایتی برخی کشاورزان از بی اثر بودن سم ها باعث شده تا مسئولان سازمان حفظ نباتات این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.
برخی مسئولان سازمان های محیط زیست و حفظ نباتات در حالی از فروش سم های غیر مجاز و کودهای شیمیایی تخریب کننده محیط زیست هشدار داده اند که همچنان بازار فروش سم های غیر مجاز هندی و پاکستانی داغ است.

به گزارش مهر، استفاده از سموم در بخش کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است چرا که تولید محصولات کشاورزی با کیفیت مطلوب نیاز به این نوع سموم دارد اما آنچه که مسلم است کنترل میزان استفاده از سموم و کیفیت آن است.

مدتی است استفاده از سموم کشاورزی به یکی از دغدغه های  این بخش تبدیل شده است. برخی از سمومی که کشاورزان اقدام به خریداری می کنند غیر مجاز هستند و اثرگذاری کمتری دارند. علی رغم گلایه های کشاورزان، به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مربوطه به عنوان متولی بخش کشاورزی هنوز اقدام جدی در این رابطه انجام نداده است.
 
رضا فتوحی رئیس سازمان حفظ نباتات چندی پیش ضمن هشدار به کشاورزان در زمینه استفاده از سموم غیر مجاز تأکید کرد: این سموم اثرگذاری کمتری دارند و خطرات آنها به مراتب بیشتر است.
 
برخی کارشناسان ضمن انتقاد از نبود فروشگاه های مجاز فروش سم در برخی شهرستان ها انتقاد کردند و از مسئولان خواستار کنترل بیشتر شدند.
 
فتوحی در این زمینه نیز گفت: کشاورزان به هیچ وجه از فروشگاه های غیر مجاز سم مورد نیاز را خریداری نکنند.
 
از سوی دیگر کارشناسان سازمان حفظ محیط زیست در زمینه استفاده از سموم غیر مجاز کشاورزی و برخی کودهای شیمیایی به دلیل اثرات مخربی که در محیط زیست بر جای می گذارند هشدارهایی را داده و مذاکراتی را با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشته اند.
 
محیط زیست مستنداتی را درباره سموم و کودهای شیمیایی ارائه کند
 
بهمن محمدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر قرار باشد در این زمینه صحبتی صورت گیرد باید سازمان محیط زیست در رابطه با استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی مستنداتی را به مجلس ارائه کند.
 
وی در ادامه بیان کرد: کمسیون کشاورزی از وزیر جهاد کشاورزی توضیحاتی را خواسته اما تا زمانی که مستنداتی در رابطه با استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی غیر مجاز مطرح نشود نمی توان اقدامی انجام داد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید مشخص شود این سموم و کودهای شیمیایی از کدام مبادی وارد کشور می شود.

محمدی اعلام کرد: اگر سازمان محیط زیست مدارک و مستنداتی را ارائه کنند کمیسیون کشاورزی با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری می کند.
 
وی گفت: اگر سازمان محیط زیست در این زمینه به وزارت جهاد کشاورزی هشدارهایی داده ولی اقدامی صورت نگرفته قطعاً کوتاهی شده است.
 
البته به نظر می رسد وزارت بهداشت نیز می تواند با بررسی بیماری های ناشی از این سموم به جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کند. رها کردن قوطی های سموم در محیط باعث شده تا حیات وحش نیز به خطر بیفتد بنابراین این مسئله باید هر چه سریعتر از سوی دستگاه های مسئول با جدیت پیگیری شود.
 
ورود سم های غیر مجاز از طریق مرزها به صورت قاچاق یکی از دغدغه های بخش کشاورزی است؛ نارضایتی برخی کشاورزان از بی اثر بودن سم ها باعث شده تا مسئولان سازمان حفظ نباتات این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.
 
فتوحی اعلام کرد: پیگیری و کنترل سازمان حفظ نباتات بیشتر شده است به طوری که در 6 ماه ابتدای سال 20 مورد سم را مورد آزمایش قرار داده اند.
 
به گفته این مقام مسئول سم های غیر مجاز بیشتر از سوی کشورهای پاکستان، هند و افغانستان به کشور وارد می شود.
 
استفاده از علف کش هاو سموم دفع آفات نباتی تقلبی باعث اثرات نامطلوب و ناهنجاریهای جبران ناپذیری می شود.براین اساس از عموم کشاورزان خواسته شده است سموم مورد نیاز خودرا از فروشگاههای مجاز و تحت نظارت اداره حفظ نباتات کشاورزی تهیه کنند.
ارسال به دوستان
عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت