۰۹ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۹-۰۸-۱۳۹۰
کد ۱۸۷۵۵۶
انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۹-۰۸-۱۳۹۰

دانشجو: اصالت ايراني در دانشگاه‌ها ديده نمی‌شود

وي تصريح كرد: زماني كه دانشگاه كپي‌برداري شده به ايران آمد، كسي به اين فكر نيفتاد كه آن را منطبق با فرهنگ، عرف و آداب و رسوم ايراني، حد و حدود شرعي و فرهنگ خانواده ايراني منطبق كند و در واقع ما يك مقلد محض در محتوا، ظواهر و مناسبات شديم.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر اينكه در افق 1404بايد هويت ايراني، اسلامي و انقلابي داشته باشيم، گفت: اگر در هر زمينه‌اي رتبه نخست را به دست آوريم اما هويت خود را از دست دهيم به اعتقاد بنده به مقصد اصلي نرسيده‌ايم.

به گزارش ایسنا، كامران دانشجو در اولين همايش ملي آموزش در ايران 1404، با بيان اينكه دانشگاه يك پديده وارداتي است كه در زمان رضاخان به ايران آمد، اظهار كرد: در زمان ديكتاتوري رضاخان غرب‌ستايي در بين مسئولان بود و پديده وارداتي دانشگاه نيز وارد ايران شد و در واقع دانشگاه كپي‌برداري شد و در حال حاضر نيز در كشورمان افرادي داريم كه نگاهشان به غرب است و احساس مي‌كنند قله‌ها را غرب بايد تعيين كند.

وي تصريح كرد: زماني كه دانشگاه كپي‌برداري شده به ايران آمد، كسي به اين فكر نيفتاد كه آن را منطبق با فرهنگ، عرف و آداب و رسوم ايراني، حد و حدود شرعي و فرهنگ خانواده ايراني منطبق كند و در واقع ما يك مقلد محض در محتوا، ظواهر و مناسبات شديم.

وي با اشاره به درس علوم انساني كه جزو اصلي‌ترين علوم است، گفت: علوم انساني هدف و راه رسيدن به هدف را مشخص مي‌كند ولي متاسفانه در محتوا و ظواهر ما مقلد محض شديم و علوم انساني ما ترجمه آنها شد.

دانشجو با بيان اينكه هنگامي كه بحث ظواهر مي‌شود عده‌اي خواسته و ناخواسته بحث را به سمت پوشش سوق مي‌دهند، تصريح كرد: اين در حاليست كه در فرهنگ ما واژگاني همچون حياء، وقار، حجاب گفتار، حجاب نگاه و رفتار وجود دارد كه در كلمه و ماهيت غربي‌ها چيزي به معناي غيرت، حياء و ... وجود ندارد.

وي با بيان اينكه قبل از انقلاب خواسته مسئولان باعث شد آموزش عالي دانشگاه‌هاي ما مقلد محض شود تصريح كرد: بر اين اساس چيدمان و طراحي كلاس‌ها، آموزش، محيط آموزشي و پژوهشي كپي‌برداري و مقلد محض از دانشگاه‌هاي غربي شد.

وي با طرح سوالي مبني بر اينكه چرا بعد از انقلاب با وجود اينكه همه دولت‌ها داراي مسئولاني مسلمان بودند و نگاهشان نگران آينده عملي اسلام بود، اما دانشگاه بومي نشد، گفت: آداب و رسوم و اجتماع ايراني ـ اسلامي با يكديگر همسان و همخوان نشد و با خلق و خوي اسلامي تطبيق داده نشد.

وي افزود: 50 سال مسايلي را كه در جامعه ما ناهنجاري بود هنجار جلوه داده‌اند حالا اگر كسي بخواهد با دانشگاه تقلبي كه به ما ارائه داده‌اند، مخالفت كند سخت است، آيا شأن دانشگاه اين است كه يك نفر صحبت كند و دانشجويان كف و سوت بزنند و يا هوو كنند؟

در دانشگاه‌هاي كشور اصالت ايراني ديده نمي‌شود

وي با بيان اينكه در دانشگاه‌هاي كشور اصالت ايراني ديده نمي‌شود و هيچ مناسبتي با فرهنگ ايراني ـ اسلامي ندارد، ‌تاكيد كرد: در واقع چه در محتوا و چه در ظواهر اصالت ايراني ـ اسلامي ديده نمي‌شود.

وي در ادامه گفت: شايد فناوري بومي شده اما هنوز دانش بومي نشده است چرا كه مسير علم مسير اسلامي نيست.

دانشجو با اشاره به گفته حضرت امام (ره) مبني بر اينكه اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نيز اصلاح مي‌شود، گفت: مبدأ تحولات دانشگاه است، نمي‌شود محتوا و مناسبات و سبك غربي در دانشگاه باشد و در جامعه انتظار داشت كه اينگونه نباشد و در واقع بايد درون دانشگاه هويت انقلابي و اسلامي نهادينه شود و دانشگاه نيز بايد از نظر محتوا و ظاهر متحول شود.

وزير علوم با بيان اينكه دانشگاه هم بايد در صحنه نظر و هم عمل متحول شود، تصريح كرد: اين چالشي است كه پيش روي دانشگاه‌هاي ما است و بايد به اين مورد رسيدگي كرد و در واقع هركس در اين حوزه حركت كند بداند كه در فضاي جديدي قدم مي‌گذارد كه عده‌اي مخالف هستند اما بايد با خدا معامله كرد.
ارسال به دوستان