۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۰
کد ۱۹۱۸۵۷
انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۰

60 درصد اقتصاد كشور زیر چتر مالیات نیست

رییس كل سازمان امور مالیاتی گفت: اقتصاد كشور دارای لایه‌های خاكستری و سیاه یعنی غیررسمی و قاچاق و معافیت‌های مالیاتی گسترده است.
رییس كل سازمان امور مالیاتی گفت: آسیب‌شناسی اقتصاد كشور نشان می‌دهد که به دلیل تركیب نامناسب تولید ملی، باید شكل مالیات‌ستانی در كشور تغییر یابد.

علی عسكری در همایش تبیین طرح تحول نظام مالیاتی در حضور رییس جمهور بیان داشت: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مهرماه 1387 تا مهرماه سال جاری 18.1 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول شده كه از این رقم 11.1 هزار میلیارد تومان مالیات برای دولت و 7 هزار میلیارد تومان عوارض برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور بوده است.

وی افزود: در حال حاضر یك سوم كل درآمد مالیاتی كشور از محل مالیات و عوارض به دست می‌آید و مالیات بر ارزش افزوده نیز به‌رغم عمر سه ساله خود در شفاف شدن جریان درآمد و اقتصاد نقش حیاتی دارد.

رییس كل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: تاكنون 229 هزار و 700 فعال اقتصادی در قالب نظام مالیات بر ارزش افزوده شناسایی شده و یك میلیون و 940 هزار اظهارنامه به صورت الكترونیكی دریافت شده است. همچنین در این زمینه 196 هزار فعال اقتصادی آموزش لازم برای اجرای قانون را گذرانده‌اند.

عسگری خاطرنشان ساخت: برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با 276 هزار فعال اقتصادی مكاتبه و بیش از یك میلیون و 240 بروشور آموزشی منتشر کردیم. 120 نفر مربی ویژه آموزش مالیات بر ارزش افزوده نیز تربیت شده است.

وی ادامه داد: طرح جامع مالیاتی در شش مرحله در حال اجرا است که شامل مراحل آماده‌سازی، تحلیل كاری، تحلیل عملكردی و نیز گسترش دامنه فناوری اطلاعات می‌شود.

رییس كل سازمان امور مالیاتی پیاده‌سازی برنامه پایه فناوری اطلاعات را نیز در قالب 13 ماژول ذکر کرد كه 9 ماژول آن را در حال اجرا خواند و گفت: طرح فناوری اطلاعات را با همكاری شركت بول فرانسه آغاز کردیم و استانداردسازی فرآیندها نیز از اداره شرق تهران در حال اجراست.

عسگری پردازش داده‌های مالیاتی را در حال انجام ذکر کرد و گفت: برای شناسایی مؤدیان مالیاتی از هفته آینده ثبت نام فعالان اقتصادی برای ارایه كد اقتصادی شروع و به هر فعال اقتصادی كد منحصر به فرد اقتصادی اعطا می‌شود.

وی افزود: اقتصاد كشور دارای لایه‌های خاكستری و سیاه یعنی غیررسمی و قاچاق و معافیت‌های مالیاتی گسترده است و حدود 60 درصد از اقتصاد كشور زیر چتر مالیات نیست که این رقم در كشورهای توسعه‌یافته برای بخش‌های خاكستری و سیاه 14 درصد، برای كشورهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد و برای توسعه‌نیافته‌ها 35 تا 40 درصد است.

ارسال به دوستان