۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۰
کد ۱۹۹۳۱۵
انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۰

معاون وزير نفت: نه واردات بنزين داريم نه صادرات/ عرضه بنزين يورو4 نمادين بوده است

در آن زمان مسوولان كشور مي‌خواستند بنزين بدون سرب عرضه شود تا مردم بدانند كه چنين سوختي در كشور توليد مي‌شود، اما توزيع اين بنزين نياز به مدتي زمان دارد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي درباره تحريم اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: اين تحريم ها تا به حال مشكلي براي ما ايجاد نكرده و قطعا پس از اين هم ايجاد نخواهد كرد، چرا كه هيچ‌گاه اين‌گونه نيست كه چهار نفر دور هم جمع شوند و تصميم بگيرند و همه همان گونه كه آنها مي‌خواهند برخورد كنند.

به گزارش ايسنا، عليرضا ضيغمي امروز اظهار كرد: اكنون مدت‌هاست بحث‌هاي مختلفي درباره‌ي تحريم ايران مطرح مي‌شود، اما ما هرگاه به يك كشور اروپايي مي‌رويم، شركت‌هاي مختلف از ما مي‌پرسند كه اگر شما آمادگي صادرات داريد، به ما اعلام كنيد تا ما خودمان راه‌هاي دور‌زدن تحريم‌ها را به شما بگوييم.

وي عنوان كرد: پروژه‌هاي پالايشگاهي به گونه‌اي هستند كه نمي‌توان در دهه‌ي فجر به افتتاح آنها پرداخت، اما ما براساس زمان‌بندي‌هايي كه براي توليد، انتقال و توزيع فرآورده‌هايمان داريم، در طول سال افتتاح پروژه‌هاي مختلف را پيگيري مي‌كنيم.

ضيغمي ادامه داد: البته با اين وجود، امسال با فرا رسيدن دهه فجر حدود 2.4 ميليارد دلار پروژه‌هاي مختلف در صنعت پالايش و پخش نفتي در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرند و افتتاح واحدهاي جديد پالايشگاهي در پالايشگاه‌هاي نفت تهران و امام خميني(ره) شازند از جمله اين طرح‌ها هستند.

وي با ذكر توضيحاتي درباره‌ي طرح‌هاي پالايشي كشور، افزود: از ميان 9 پالايشگاه كشور هفت پالايشگاه به بخش‌هاي خصوصي واگذار شده‌اند كه عمر متوسط آنها حدود 30 سال است.

معاون وزير نفت همچنين عنوان كرد: در حال حاضر استاندارد‌هاي ما يورو2 محسوب مي‌شود، اما با تصويب هيات وزيران موظف شده‌ايم كه استاندارد‌هايمان را به يورو 4 و در برخي پالايشگاه‌ها به يورو5 ارتقا دهيم.

وي ادامه داد: طبق آنچه در برنامه‌ پنجم توسعه مشخص شده، ما تا پايان اين دوره بايد خطوط لوله خود را از سه هزار و 700 كيلومتر به پنج هزار و 300 كيلومترافزايش دهيم و هم‌چنين لوله‌هاي انتقال بايد از هشت هزار و 500 كيلومتر به 11 هزار كيلومتر برسند.

او در عين حال هزينه‌ي احداث خطوط لوله را معادل 6.5 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: در شرايط فعلي براي اين پروژه سرمايه‌گذاراني اعلام آمادگي كرده‌اند.

ضيغمي ادامه داد: در حال حاضر ظرفيت مخازن ما حدود 11.5 ميليارد ليتر محسوب مي‌شود كه تا پايان برنامه‌ي پنجم توسعه بايد اين رقم به حدود 14.5 ميليارد ليتر برسد.

وي در عين حال عنوان كرد:‌ در زمينه‌ي پخش فرآورده‌ها ما بايد دو ميليون دلار به منظور افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي سرمايه‌گذاري كنيم.

مدير عامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هم‌چنين عنوان كرد: توليد بنزين هم براساس اين برنامه بايد از 55 تا 60 ميليون ليتر فعلي به 131 ميليون ليتر برسد و نفت‌گاز هم از 121 به 133 ميليون ليتر برسد.

وي ادامه داد: البته با اين وجود توليد نفت كوره تا پايان برنامه‌ي پنجم توسعه بايد كمتر از حد فعلي شود و از 76 ميليون ليتر فعلي به 56 ميليون ليتر برسد، چرا كه طراحي برخي پالايشگاه‌ها به گونه‌اي است كه بيش از حد استاندارد نفت كوره توليد مي‌كنند و لازم است ما شرايط را به گونه‌اي پيش‌ ببريم كه ظرفيت توليدي نفت كوره آنها مطابق استاندارد‌ها شود.

نياز به سرمايه‌گذاري 26 ميليارد دلاري براي پروژه‌ها

معاون وزير نفت در بخش ديگري از سخنانش درباره پروژه‌هاي پالايشگاهي كشور گفت: در شرايط فعلي لازم است حدود 25.6 ميليارد دلار براي شش طرح پالايشگاهي سرمايه‌گذاري شود كه البته اين رقم بدون در نظر گرفتن رقم جديد ارز است.

تلاش براي راه اندازي پالايشگاه آناهيتا ظرف مدت چهارسال

وي پالايشگاه‌هاي ستاره خليج‌فارس و آناهيتا را از جمله طرح هاي در دست اقدام اين شركت اعلام كرد و افزود: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تاكنون 48 درصد پيشرفت داشته است. پالايشگاه آناهيتا هم با سفر مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان در حال حاضر جزو اولويت‌هاي كاري ما محسوب مي‌شود و برخي از امور اجرايي آن آغاز شده است.

ضيغمي در عين حال اظهار كرد: مالكيت 20 درصد از اين پالايشگاه با شركت ملي پالايش و پخش و 80 درصد باقي‌مانده آن در تملك صندوق سرمايه‌گذاري بازنشستگي كشور است.

وي از پالايشگاه پارس شيراز به عنوان يكي‌ديگر از طرح‌هاي در دست اقدام نام برد و اظهار كرد: اين پالايشگاه با ظرفيت 120 هزار بشكه فعاليت خواهد كرد و در حال حاضر براي آن به‌دنبال سرمايه‌گذار هستيم.

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش به طرح‌هاي بهينه‌سازي كه در پالايشگاه‌هاي مختلف دنبال مي‌شود، اشاره و بودجه‌ي لازم براي اين بخش را حدود 11.5 ميليارد دلار اعلام كرد.

پالايشگاه‌هاي اصفهان و آبادان از جمله پالايشگاه‌هايي هستند كه در كنار بنزين‌سازي بهينه‌سازي آنها هم مورد توجه قرار گرفته است.

كاهش چشمگير مصرف فراورده هاي نفتي به دنبال هدفمندي يارانه‌ها

معاون وزير نفت به مقايسه‌ي ميزان مصرف فرآورده‌هاي نفتي در دوره‌ي پس از هدفمندي يارانه‌ها و پيش از آن پرداخت و گفت: طي 10 ماهه‌ي اول امسال 9.9 ميليون ليتر مصرف گاز مايع داشته‌ايم كه اين رقم نسبت به سال گذشته 11.8 درصد كاهش داشته است. هم‌چنين امسال ميزان مصرف بنزين نسبت به سال گذشته 4.1 درصد، نفت سفيد 7.5 درصد و نفت‌گاز 0.6 درصد كاهش داشته است.

وي دليل پايين‌بودن رقم كاهش مصرف نفت‌گاز را مربوط به سرماي شديد امسال و تامين سوخت نيروگاه‌ها از اين طريق دانست.

ضيغمي درباره تعداد جايگاه‌هاي سي.ان.جي كشور گفت: اكنون اگر برخي مشكلات مالي ما برطرف شود، اميدواريم تا پايان سال 1391 بتوانيم تعداد جايگاه‌هاي سي.ان.جي كشور را به دو هزار و 550 جايگاه برسانيم.

معاون وزير نفت هم‌چنين عنوان كرد: در حال حاضر به‌طور ميانگين ساعتي 17 ميليون مترمكعب سي.ان.جي به ماشين‌ها انتقال داده مي‌شود، اما اين در شرايطي است كه بسياري از جايگاه‌ها به جاي 24 ساعت 10 تا 12 ساعت در شبانه‌روز كار مي‌كنند و اگر اين زمان بيشتر شود، قطعا اين رقم به 48 ميليون مترمكعب در ساعت خواهد رسيد.

او هم‌چنين به مصرف بنزين كشور و پايين‌آمدن آن با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اشاره و خاطر نشان كرد: اگر طرح سهميه‌بندي يا هدفمند‌سازي يارانه‌ها اجرا نمي‌شد، اكنون بايد مصرف بنزين به 120 ميليون ليتر در روز مي‌رسيد.

بيشتر پالايشگاه‌ها پيشرفتي بالاي 90 درصد دارند

معاون وزير نفت در اين نشست عنوان كرد: در حال حاضر اكثر پالايشگاه‌هاي شركت پالايش و پخش پيشرفتي بيش از 90 درصد داشته‌اند، اما با اين وجود افتتاح آنها كار ساده‌اي نيست، چرا كه در پالايشگاه يك مرحله‌ي پيش‌راه‌اندازي و يك مرحله‌ي راه‌اندازي دارد كه هر كدام از آنها حدود سه ماه زمان نياز دارند. پس از راه‌اندازي هم يك پالايشگاه حدود دوماه كار مي‌كند تا پس از اين مدت آماده‌ي افتتاح اعلام شود.

ضيغمي به طرح‌هاي ديگر اين شركت پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه حدود 55 ميليون ليتر بنزين در كشور توليد مي‌شود كه تمام اين بنزين يورو2 است، اما طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا پايان سال 1391 ما 41 ميليون ليتر بنزين يورو 4 توليد خواهيم كرد. علاوه بر اين تا پايان برنامه‌ي پنجم توسعه بنزين يورو4 ما به 67.7 ميليون ليتر رسيده و بنزين معمولي به 11.6 ميليون ليتر مي‌رسد.

معاون وزير نفت درباره‌ي گازوئيل هم گفت: اكنون حدود 96 ميليون ليتر توليد گازوئيل داريم كه از اين ميزان 32 ميليون از ظرفيت بايد تا پايان سال 1391 مطابق با استاندارد يورو4 باشد. تا پايان برنامه‌ي پنجم توسعه هم 69 ميليون ليتر از گازوئيل توليدي داراي استاندارد يورو5 بوده و 11 ميليون ليتر از آن گازوئيل معمولي خواهد بود.

سرمايه گذاري 106 ميليون يورويي يك بانك در پالايشگاه ستاره خليج فارس

ضيغمي در اين نشست به همكاري‌هاي برخي بانك‌هاي داخلي با پروژه‌هاي پالايشگاهي اشاره كرد و با بيان اين‌كه دو روز پيش براي پيشبرد طرح پالايشگاه ستاره خليج يكي از اين بانك‌ها 106 ميليون يورو در اختيار شركت ملي پالايش و پخش گذاشته، از ادامه‌ي اين روند خبر داد و افزود: در حال حاضر مهم‌ترين پروژه‌هاي ما پالايشگاه‌هاي اصفهان و آبادان محسوب مي‌شوند كه در اين ميان حدود 70 درصد از منابع مالي پالايشگاه آبادان يعني رقمي حدود 2.5 ميليارد يورو تامين شده است و براي مابقي طرح‌ها هم با پيشتكاري كه در اين بخش دارد، تامين منابع مالي كار چندان دشواري به نظر نمي‌رسد.

وي درباره پالايشگاه اصفهان هم گفت: اين پالايشگاه خصوصي شده، اما با اين وجود ما به آن كمك مي‌كنيم تا مابقي طرح بهينه‌سازي آن كه حدود 3.5 ميليارد دلار سرمايه نياز دارد، تامين شود.

وي يادآور شد كه اكنون حدود 600 تا 700 ميليارد دلار از اين هزينه تامين شده است.

رشد چشمگير صادرات فراورده هاي نفتي

ضيغمي درباره‌ي ميزان صادرات فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينكه 9 ميليارد دلار صادرات فرآورده نفتي داشته ايم، گفت: در سال جاري حدود 952 هزار تن صادرات نفتا داشته‌ايم كه اين رقم نسبت به سال گذشته رشدي 200 درصدي داشته و حدود 952 ميليون دلار درآمد براي كشور ايجاد كرده است.

وي در ادامه ميزان صادرات نفت‌گاز در 10 ماه اول سال جاري را حدود 620 هزار تن دانست كه اين رقم نسبت به سال گذشته رشدي 4.5 برابري داشته است و حدود 615 ميليون دلار درآمدزا بوده است.

ضيغمي با بيان اين‌كه در 10 ماهه سال جاري صادرات نفت سفيد حدود 76 هزار تن بوده است، يادآور شد كه سال گذشته هيچ‌گونه صادراتي در اين بخش وجود نداشته است.

مدير عامل شركت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي هم‌چنين به ارائه‌ي آماري درباره بانكرينگ پرداخت و گفت: امسال حدود 1.7 ميليون تن بانكرينگ صورت گرفته است كه اين رقم نسبت به سال گذشته 200 هزار تن كاهش داشته است كه البته با توجه به نوسانات قيمت ارز و مشكلاتي كه اين مساله در بحث بانكرينگ ايجاد مي‌كند، قابل توجيه است.

ضيغمي درباره‌ي صادرات نفت كوره هم عنوان كرد: اين رقم در سال جاري به حدود 10 ميليون تن رسيده است.

وي درباره‌ گازوئيل اظهار كرد: سال گذشته حدود 1.5 ميليون ليتر گازوئيل وارد كشور شده است، اما امسال نه تنها هيچ وارداتي نداشته‌ايم، بلكه حدود 620 هزار ليتر هم صادرات داشته‌ايم.

نه واردات بنزين داريم، نه صادرات

وي درباره‌ي صادرات بنزين گفت: ما مدتي پيش يك محموله بنزين صادر كرديم، اما پس از مدتي احساس كرديم ممكن است با توجه به اين‌كه برخي پروژه‌هاي پالايشگاهي به بنزين نياز داشنه باشند، شايد بهتر باشد صادرات آن را متوقف كنيم، اما با اين وجود صادرات نفتا كه پايه‌ي توليد بنزين به شمار مي‌رود، در حجم يك ميليون تن در سال هم‌چنان ادامه دارد.

ضيغمي با بيان اين كه با راه‌اندازي پالايشگاه آبادان روزانه دو تا سه ميليون ليتر بنزين به ظرفيت كشور اضافه مي‌شود، ادامه داد: پالايشگاه‌هاي تهران و لاوان هم هريك مي‌توانند حدود 800 هزار ليتر بنزين توليد كنند كه در مجموع با توليد اين پالايشگاه‌ها ظرفيت توليد كشور به سه تا چهار ميليون ليتر مي‌رسد و پالايشگاه امام خميني (ره) با هشت ميليون ليتر نيز آخرين مورد در اين زمينه است.

عرضه بنزين يورو4 نمادين بوده است

وي كه در اين نشست اعلام كرده بود براي تبديل فرآورده‌هاي نفتي به فرآورده‌هاي باكيفيت بالا علاوه بر مشكلات مختلف، بخش مهمي از معضل به نداشتن جايگاه براي عرضه‌ي محصولاتي يورو4 مربوط مي‌شود، در پاسخ به اين سوال ايسنا كه با اين حساب چگونه است كه در روز 29 دي‌ماه عرضه‌ي سوخت يورو 4 در تمام جايگاه‌هاي تهران صورت گرفت؟ خاطر نشان كرد: ما از ابتدا اعلام كرديم كه عرضه‌ي بنزين يورو 4 حالت نمادين دارد. در آن زمان مسوولان كشور مي‌خواستند بنزين بدون سرب عرضه شود تا مردم بدانند كه چنين سوختي در كشور توليد مي‌شود، اما توزيع اين بنزين نياز به مدتي زمان دارد و اگر به ما كمي وقت مي‌دادند، مي‌توانستيم با تسويه و لجن‌زدايي از مخازن موجود در جايگاه‌ها بنزين يورو4 را عرضه كنيم، اما در شرايطي كه اين اتفاق نيفتد، مجبوريم بنزين يورو 4 را روي بنزين يورو2 تزريق كنيم كه به اين ترتيب بنزيني كه به باك خودرو‌ها زده ‌شد، بين يورو 2 و يورو3 بوده است و حدود شش ماه طول مي‌كشد كه بنزين يورو4 عرضه شود.

توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي و همچنين واردات بنزين صحت ندارد

ضيغمي در پاسخ به سوالي درباره‌ي توليد بنزين در پتروشيمي برزويه در شرايطي كه گفته مي‌شود ديگر توليد بنزين در پتروشيمي‌ها متوقف شده است و همين‌طور واردات هفت ميليون ليتر بنزين در شرايطي كه مدت‌هاست اعلام مي‌شود ديگر واردات بنزين نداريم، توضيح داد: بيشتر شركت‌هاي پتروشيمي نفتا توليد مي‌كنند كه اين ماده پايه‌ي بنزين محسوب مي‌شود. درباره‌ي واردات هم ما تاكنون واردات بنزين نداشته‌ايم و تنها ماده‌ي افزايش‌دهنده‌ي اكتان بنزين وارد مي‌كنيم.

وي خاطر نشان كرد: به هرحال ما بنزيني از شركت‌هاي پتروشيمي نخريده و وارد هم نمي‌كنيم، حال اگر جايي مشكل كوچكي هم وجود دارد، نبايد رسانه‌ها با بزرگ‌كردن مساله آن را به چالش بكشند. در حال حاضر در كشور اين مقدار طرح‌هاي مفيد پالايشگاهي انجام مي‌شود، حال آيا درست است كه خريد چند ليتر ماده‌ي افزايش‌دهنده‌ي اكتان را تا اين انداز بزرگ كنيم؟!
ارسال به دوستان