۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۸-۱۱-۱۳۹۰
کد ۲۰۰۲۸۷
انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۸-۱۱-۱۳۹۰

اعلام نرخ تسهیلات ارزی صادركنندگان نمونه

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، نرخ تسهیلات ارزی صادركنندگان نمونه بر اساس سیاست‌های تشویقی را با نیم درصد كاهش به 4.5 درصد اعلام کرد.
عصرایران - نرخ تسهیلات ارزی صادركنندگان نمونه بر اساس سیاست های تشویقی با نیم درصد كاهش به 4.5 درصد رسید.
 
به گزارش عصرایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام این مطلب گفت: نرخ سود تسهیلات ارزی که در سال  گذشته برای تضامینی همانند سفته 7 و برای تسهیلات گیرندگانی كه سهل البیع بودند 6درصد بود، در سال جاری یك درصد كاهش یافته است.
 
بهمن وكیلی نرخ سود تسهیلات ارزی وثیقه دومی ها و وثیقه اولی ها را به‌ترتیب 6 و 5 درصد اعلام کرد و گفت: این بانك به هشت هزار صادركننده خدمات ارائه می كند، ضمن آن كه یك هزار و 500 شركت نیز از خدمات آنها بهره مند می شوند.

وی با اشاره به انعقاد 2 میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: شش تا هفت میلیارد دلار طرح به صندوق توسعه ملی ارائه شده كه تاكنون برای 2میلیارد دلار آن قرارداد منعقد كرده ایم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: مانده تسهیلات این بانك در سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بوده كه در 9 ماهه ابتدای سال جاری به این رقم دست یافته ایم.

وکیلی اضافه کرد: تسهیلات اعطایی امسال، سه میلیار دلار بوده و 2 میلیارد دلار دیگر در قالب گشایش اعتبار ارائه شده كه با وضعیت تحریم ها توانمندی مناسبی در این زمینه داشته ایم.

وی گردش مالی این بانك را هفت میلیار دلار در سال ذكر كرد و گفت: 83 درصد منابع در اختیار صادرات قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین از انعقاد تفاهمنامه با اوپك برای اجرای طرح هایی خبر داد و افزود: همچنین صندوق های مشتركی با چند كشور آفریقایی تشكیل شده است.

وکیلی با اشاره به همكاری این بانك با كشورهای منطقه همانند افغانستان، عراق، سریلاتكا، سودان و كینه گفت: به دلیل شرایط كشور مشكلاتی برای گشایش اعتبار بوجود آمده بود كه با برگزاری جلسات با بانكها و بانك مركزی مشكلات رفع شده است.

وی تاكید كرد: هر چند كه به طور مستقیم نمی توانیم گشایش اعتبار كنیم، اما از طرق دیگر اقدامات لازم را انجام می دهیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص گشایش اعتبار ریالی نیز گفت: با اتفاقاتی كه برای بازگشایی ال سی ریالی افتاد و برخی از بانكهای دنیا نسبت به ارائه فاینانس ممنوع شدند كه بر همین اساس قرار شد بانكهای كشور این كار را انجام دهند، اما قوانین آن كامل نبود.

وکیلی در مورد مباحث ایجاد شده برای مراودات ایران و امارات نیز اظهار داشت: بانك مركزی تدابیر لازم را در این زمینه انجام داده، به نحوی كه سبد ارزی كشور بزرگتر شده تا در مراودات از سایر ارزها در كشورهای دیگر غیر از امارات استفاده كنیم.

وی خاطرنشان ساخت: ایران مراوداتی را با كشورهای چین، كره جنوبی، روسیه و تركیه می تواند انجام دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: نوسانات نرخ ارز مشكلاتی را برای بازپرداخت تسهیلات صادركنندگان ایجاد نكرده است، زیرا صادركنندگان اگر ارز دریافت كنند، كالا را با ارز به فروش می رسانند و این نوسانات شاید تاثیر بیشتری بر معوقات واردكنندگان داشته باشد.

وکیلی سهم تسهیلات ارزی این بانك را در بخش صنعت و معدن 24 درصد، در بخش كشاورزی چهار درصد و در بخش خدمات هفت درصد برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد معوقات بانك گفت: بانك توسعه صادرات با 8.5 درصد دارای پایین ترین معوقات نسبت به معوقات بانكی و زیر استاندارد و میانگین در این زمینه است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین در خصوص بانك ایران و ونزوئلا افزود: این بانك با سرمایه یك میلیارد و 200 میلیون دلار باید تشكیل شده و دو رقم 100 میلیون دلاری برای این بانك تامین شده است.
 
وكیلی با اشاره به صادرات تك محصولی كشور گفت: در سال های اخیر صادركنندگان حضور پر رنگ تری برای صادرت خدمات فنی و مهندسی به سایر كشورها داشته اند.

وی با بیان آن كه در پنج سال گذشته جهش پنج تا شش برابری در صادرات غیر نفتی داشته ایم، اظهار داشت: صادرات غیر نفتی از هشت میلیارد دلار ابتدای برنامه چهارم در پایان سال 89 به 32 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، هدفگذاری برای سال جاری نیز 45 میلیارد دلار بوده كه تاكنون به 37 تا 38 میلیارد دلار، تحقق یافته است.
 
ارسال به دوستان