۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۶۲۹۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۱ - ۰۱-۰۱-۱۳۹۱
کد ۲۰۶۲۹۵
انتشار: ۰۲:۵۱ - ۰۱-۰۱-۱۳۹۱

"تخت جمشید و مرز پرگهر" در پخش مستقیم شبکه یک

همچنین گروه سرودی در میان بقایای تخت جمشید ، به اجرای زیبای تصنیف به یاد ماندنی و همیشه ماندگار "ای ایران ای مرز پرگهر" پرداختند و دقایقی دیدنی و شنیدنی در سیما پدید آوردند.
سیمای جمهوری اسلامی در اقدامی کم سابقه و تحسین برانگیز ، بخشی از برنامه پخش زنده نوروزی خود در شبکه یک را به "تخت جمشید" اختصاص داد.

به گزارش عصرایران ، در ساعات منتهی به تحویل سال نو ، شبکه یک سیما برنامه ای با عنوان "هفت سین" را به طور زنده روی آنتن دارد که شامل بخش های متنوعی مانند موسیقی و طنز است که هر چند نسبت به سال های گذشته نوآوری خاصی ندارد ، اما در مجموع با توجه به حضور هنرمندانی از طیف های مختلف ، در حد سال های قبل جذابیت دارد.

با این حال ، آنچه در این برنامه جلب توجه کرد ، حضور یکی از گویندگان سیما در تخت جمشید بود که متون حماسی ایرانی با مضامینی چون کاوه آهنگر را قرائت می کرد.

نوروز

همچنین گروه سرودی در میان بقایای تخت جمشید ، به اجرای زیبای تصنیف به یاد ماندنی و همیشه ماندگار "ای ایران ای مرز پرگهر" پرداختند و دقایقی دیدنی و شنیدنی در سیما پدید آوردند.

پرداختن به آثار ملی و تاریخی ایران به ویژه در مناسبت های ایرانی در کنار تکریم ارزش های اسلامی ، لازمه های قوام و دوام فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر است.

تاریخچه سرود "ای ایران"

زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند، «حسین گل گلاب» تصنیف سرای معروف، از یکی از خیابان های معروف شهر می گذرد.

او مشاهده می کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می شود و سرباز انگلیسی، کشیده محکمی در گوش افسر ایرانی می نوازد. گل گلاب پس از دیدنِ این صحنه، با چشمان اشک آلود به استودیوی «روح الله خالقی» (موسیقی دان) می رود و شروع به گریه می کند.

«غلامحسین بنان» می پرسد ماجرا چیست؟ او ماجرا را تعریف می کند و می گوید:
«کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند!» سپس کاغذ و قلم را بر می دارد و با همان حال، می سراید:
ای ایران ای مرز پرگهر
ای خاکت سرچشمه ی هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان
ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم...

همانجا، خالقی موسیقی آن را می نویسد و بنان نیز آن را می خواند و ظرف یک هفته، تصنیف «ای ایران» در یک ارکستر بزرگ اجرا می شود.

عصرایران سالی پر از نیکبختی برای همه مردم این سرزمین پرگهر آرزو دارد...عیدتان مبارک.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۷
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
16
122
ای ول . منم دیدم و کیف کردم. درود بر ایران اسلامی ، این مرز پرگهر و عید باستانی بر همه مبارک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
به فال نیک می گیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
339
17
باستانگرایی خجالت آوره نه باعث افتخار! خلایق هر چه لایق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
باستانگرایی اگر ماندن در گذشته و دلخوش کردن به آنچه "داشتیم" باشد ، بله ، حق با شماست ولی اگر به معنای پاسداشت ریشه های تاریخی و هویتی باشد و ما را بدین راه رهنمون شود که ملتی بی ریشه و بی بوته نیستیم بلکه اصالتی به درازای تاریخ داریم و لذا باید به قدر شأن خود در دنیای امروز جایگاه داشته باشیم و برای رسیدن به این جایگاه که حق مان است ، تلاش شایسته کنیم ، حتما حتما بسی مایه افتخار است.
شما دوست عزیز هم بهتر است به جای آلرژی به کلمات ، اندکی عمیق تر بیندیشید .
عیدت هم مبارک. عید عصرایران و عصرایرانی های عزیز هم مبارک.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
از پاسخ ناشناس دوم به ناشناس اول ممنونم. ما ایرانی هستیم و همان طور که به اسلام نازنین می نازیم و مفتخریم ، به ایران عزیز هم می بالیم و به تاریخ و تمدن کهنش.
عیدتون مبارک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
"باستانگرایی خجالت آوره نه باعث افتخار!"
تو همه دنیا خودشون رو می کشن تا یه تاریخی برای خودشون دست و پا کنن و سری تو سرها داشته باشن اونوقت بعضیا تو ایران از تاریخ و تمدن چندین هزار ساله خودشون که دنیا بهش حسرت می خوره خجالت می کشن. وقتی هم که غربی ها فیلم موهن 300 رو می سازن هوارشون بلند می شه که غرب به ما توهین کرد. واقعا آدم می مونه چی بگه!!!!!!! بابا والله بالله اینو بفهمین ما هم مسلمونیم هم ایرونی و این دو تار و پود هویت ما هستند. از ایران باستان تا کنون و تا آینده ی ایران ، همه اش مال ماست و افتخارش مال ماست. خدا همه رو به راه راست هدایت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
وای وای ایشان داره چه میگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
دمت گرم ناشناس اول...با این کارها فقط تعصبات قومی زنده میشه...دست بردارید از ایرانی گری....
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
7
44
این کار صدا و سیما را باید به فال نیک گرفت امیدوارم از اینگونه برنامه ها بیشتر پخش شود.
جواد
Canada
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
41
14
ايران هويت جسم ما و اسلام هويت روح ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
7
44
باستانگرایی در ذات خودش خجالت اور نیست بلکه خرافه گرایی خجالت اوره دوست عزیز. اگر فرمایش شما را فرض بگیریم پس دینگرایی هم یک نوع گذشته گرایی است درحالیکه هیچ انسان عاقلی دینگرایی رو خجالت اور نمیدونه. واقعا تکرار طوطی وار کلمات کسانیکه این افکار رو واسه شماها با اهداف خاص اشاعه میدن خجالت اوره.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
6
39
آفرین وصدآفرین واقعادلم شادشد.
ای ایران ای مرز پرگهر
ای خاکت سرچشمه ی هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان
ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم...
عليرضا 91
United States of America
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
6
30
اصلا انتظار نداشتم دمشون گرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
6
45
باستانگرايى خجالت آوره؟!!!!!
ميخوايد تاريخمون رو يه جا مزايده بزاريم تا همين عربهاى رفيقتون مفت ببرن؟
هموطن
Denmark
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
6
37
خاک وطن که رفت چه خاکی بسر کنم ....
تمدن و فرهنگ و بخصوص سرزمین جاوید ما ؛ تا ابد باقی و مایه افتخار هر ایرانی هست و تا انتهای تاریخ نیز اینچنین خواهد بود .
عید نوروز بر تمامی دست اندرکاران گرامی عصر ایران و تمامی هم وطنانان نازنین و بخصوص کاربران عزیز عصر ایران که در طول سال نظرات این ( هموطن ) شان را مطالعه و با نشان دادن موافقت و یا مخالفتشان ؛ بنده را در شناخت بهتر جو سیاسی ایران یاری نموده اند ، مبارک باد .
شاد ؛ پیروز ، سرفراز و سالی پراز نشاط و موفقیت در انتظار راهتان باد .
وضعیت جاده ها در آخرین روز از سفر‌های تابستانی / کدام جاده‌ها امروز یک‌طرفه می‌شوند؟ رگبار باران در ۵ استان کشور زن مرموزی که پیجرهای آلوده را به حزب الله لبنان فروخت، کیست؟( +عکس) دیدار مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب ۴ ماده غذایی غنی از «امگا ۳» ۵ جت جنگنده آمریکایی که طولانی ترین دوران حضور در سرویس را داشته اند (+عکس) ایران ایر : مسافران پروازهای تهران- بیروت از حمل پیجر و بی سیم خودداری کنند خسروپناه: برخی از شهدا و مجروحان حادثه لبنان ایرانی بودند/ اینکه می‌گویند نسل آلفا و زِد از فرهنگ ایثار و شهادت بریده‌اند حرف غلطی است رونمایی چین از فناوری شگفت‌انگیز شناسایی زیردریایی‌ها شفیعی کدکنی: این افراد را کنار بگذارید هشدار: اینگونه ورزش‌کردن باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود! اسمارت 5# آماده ورود به بازار است (+تصاویر) چه غذاهایی فشار چشم را بالا میبرد؟ نماینده ایران در سازمان ملل : اسرائیل با هدف قرار دادن سفیر ایران در لبنان از خطوط قرمز عبور کرده است قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟