۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۱۱۱۹
انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱

مسجد انگلیسی برای به تله انداختن افراط گرایان اسلامی

همکاری سری میان این دو کشور براساس اعزام یک مامور سری و مخفی به میان اعضای القاعده در انگلیس استوار بود. این مامور مخفی به نام مستعار "یوسف" ارتباط نزدیکی با فرمانده القاعده در عراق برقرار کرده بود.
اسناد فاش شده از دستگاه جاسوسی قذافی نشان می دهد دولت انگلیس با همکاری حکومت قدافی اقدام به ساخت مسجدی کرده بود تا به این وسیله ، به شناسایی نیروهای افراط گرای اسلامی و افراد مرتبط با القاعده بپردازد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، این عملیات مشترک نشان می دهد سازمان سری اطلاعات امنیتی انگلیس تا چه میزان آماده فعالیت و همکاری با سازمان جاسوسی حکومت قذافی بود و این در حالی است که در همان مقطع، دولت انگلیس مدعی نقض حقوق بشر در لیبی بود.
این مسجد در واقع تله بود که نیروهای افراط گرا را به سمت خود جذب می کرد تا کار شناسایی آنها برای سازمان های امنیتی آسان تر شود.

این همکاری در دوره ای صورت گرفت که انگلیس تلاش می کرد به ازسرگیری روابط و عادی سازی ارتباطات با دولت قذافی بپردازد. همچنین دولت وقت انگلیس تلاش می کرد قذافی از مالکیت سلاح کشتار جمعی دست بردارد.

تونی بلر نخست وزیر وقت انگیس هم در سفر به طرابلس وملاقات با معمر قذافی رهبر وقت لیبی، پای توافقنامه هایی را امضا کرد که به دوره انزوای لیبی پایان می داد.

همکاری سری میان این دو کشور براساس اعزام یک مامور سری و مخفی به میان اعضای القاعده در انگلیس استوار بود. این مامور مخفی به نام مستعار "یوسف" ارتباط نزدیکی با فرمانده القاعده در عراق برقرار کرده بود.

این مطالب در مکاتبات سری میان سازمان جاسوسی انگلیس با "موسی کوسا" رئیس وقت سازمان جاسوسی حکومت قذافی منتشر شده است. این مکاتبات پس از سقوط حکومت قذافی فاش شدند.

کوسا در اواخر حکومت قذافی پست وزارت خارجه را برعهده داشت و در نهایت با جدایی از حکومت قذافی، به انگلیس فرار کرد و پس از آن به قطر رفت و تاکنون در این کشور اقامت دارد.

همچنین  "عبدالحکیم بالحاج" از مخالفان اسلامگرا و معروف قذافی و فرمانده نظامی کنونی طرابلس نیز قصد دارد همکاری دولت  انگلیس و قذافی علیه خود را تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

وی با شکایت از "جک استرو" وزیر خارجه وقت انگلیس می گوید که او همکاری لندن با دولت قذافی علیه مخالفان این حکومت را تایید کرده بود.
ارسال به دوستان