۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۱۳۳۱
انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۱

"آينده سوريه در دست مردم و بشار اسد است/ حرکت جهان به سوی نظام چندقطبی"

سفير سوريه در تهران گفت: آينده سوريه در دست مردم اين كشور و رهبر آن يعني بشار اسد است كه خود روند اصلاحات را در اين كشور اداره مي‌كند. در حال حاضر يك نظام چندقطبي به جاي نظام تك‌قطبي كنوني در حال شكل‌گيري است كه روسيه و چين در آن جاي دارند و بر همين اساس جايگاهشان در سازمان ملل مستحكم‌تر از گذشته مي‌شود و در مقابل، جايگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي كاهش مي‌يابد كه اين به نفع جهانيان است.
سفير سوريه در تهران با تاكيد بر اين كه آينده كشورش در دست مردم و بشار اسد است، گفت: هر گاه قدم‌هاي استواري رو به جلو در روند اصلاحات در سوريه برداشته مي‌شود عده‌اي سنگ‌اندازي و اقدام به عمليات تروريستي مي‌كنند اما تا كنون طرح‌هاي آنها ناكام مانده است.

به گزارش ايسنا، حامد حسن درباره‌ اقدامات كوفي‌عنان ـ نماينده‌ سازمان ملل در امور سوريه ـ در جمع خبرنگاران تصريح كرد: سوريه در زمينه‌ حركت و تحقق اصلاحات كه از بدو تحولات اين كشور توسط دولت سوريه به آن وعده داده شده بود، گام مثبتي برداشته و اصلاحات گسترده‌اي در زمينه‌ قوانين رسانه‌اي، پارلماني و تعدد احزاب انجام شده است و دولت سوريه به رياست بشار اسد به اين اصلاحات پايبند است.

وي با بيان اينكه مردم با حضور 65 درصدي خود در نظرخواهي اخير حمايت خود را از دولت سوريه نشان دادند، ادامه داد: ما معتقديم پس از آغاز اصلاحات از سوي رياست جمهوري و مشاركت‌هاي مردمي، بحران‌ها كاهش يابد اما در حال حاضر شاهد هستيم كه هر گاه قدم‌هاي استوار به جلو پيش مي‌رود، عده‌اي سنگ‌اندازي و اقدام به عمليات تروريستي مي‌كنند و اين باعث مي‌شود كه اين حركات به جلو پيش نرود.

سفير سوريه در تهران خاطرنشان كرد: جمهوري عربي سوريه تمامي طرح‌ها مبني بر حفظ روند اصلاحات و ايجاد صلح را با وجود مداخلات و تلاش غرب ادامه داده و خواهد داد.

حسن يادآور شد: سوريه با گروه‌هاي ناظر جهان عرب كه توسط اتحاديه عرب تعيين شده بود، همكاري خوبي داشته و آنها شاهد بودند كه در كنار اتفاقات مثبت از جمله اصلاحاتي كه در سوريه روي مي‌دهد، برخي اقدامات منفي توسط دشمنان و تروريست‌ها انجام گرفته تا روند اصلاحات را كند يا قطع كند اما تلاش‌هاي آنها ناكام مانده است.

وي گفت: ناظران جامعه‌ عرب در گزارشي بي‌طرفانه و جهاني تحولات سوريه را بررسي كردند اما دخالت‌هاي خارجي باز هم پس از خروج ناظران از سوريه ادامه يافت. اين در حالي است كه با كوفي‌عنان نيز همكاري‌هاي گسترده‌اي داشته‌ايم.

سفير سوريه در تهران با اشاره به گزارش‌هاي ناظران بين‌المللي و جهان عرب تصريح كرد: پس از خروج ناظران، مخالفان سوريه شروع به تبليغات منفي درباره‌ ناظران عرب و اقدامات آنها كردند كه در همين راستا امير قطر در ايتاليا اظهارات سوئي درباره‌ ناظران عرب داشت. قطعا اين ديدگاه‌هاي منفي برخي از كشورهاي غربي و عربي، سوء ظن براي سوريه به همراه خواهد داشت.

حامد حسن همچنين در پاسخ به سوالي درباره‌ برخورد دوگانه آمريكا و غرب در قبال سوريه و تحولات كشورهاي ديگر اظهار كرد: به طور حتم مردم سوريه در هر شرايط و از هر گروه و طايفه‌اي كه باشند با دخالت‌هاي بيگانگان در كشورشان مخالفند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ حمايت روسيه از سوريه در تحولات اخير گفت: آينده سوريه در دست مردم اين كشور و رهبر آن يعني بشار اسد است كه خود روند اصلاحات را در اين كشور اداره مي‌كند. مردم سوريه در خيلي از برهه‌ها نشان داده‌اند كه از اصلاحات حمايت مي‌كنند و در كنار رهبر سوريه هستند. در همين راستا هزاران نفر از مردم سوريه در حمايت از اسد به خيابان‌ها آمدند كه اين امر نشانه‌ پشتيباني آنان از رهبرشان بود.

سفير سوريه در تهران ادامه داد: دوستاني نيز در جهان از ما حمايت مي‌كنند و طبيعي است كه در همين راستا جمهوري اسلامي ايران در كنار سوريه باشد. همچنين موضع چين و روسيه درباره‌ سوريه در شرايط بين‌المللي بسيار واضح است. در حال حاضر يك نظام چندقطبي به جاي نظام تك‌قطبي كنوني در حال شكل‌گيري است كه روسيه و چين در آن جاي دارند و بر همين اساس جايگاهشان در سازمان ملل مستحكم‌تر از گذشته مي‌شود و در مقابل، جايگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي كاهش مي‌يابد كه اين به نفع جهانيان است.

حسن درباره‌ روابط اقتصادي ميان سوريه و ايران نيز اظهار كرد: يكي از اهداف برگزاري نمايشگاه توليدات كشور سوريه، گسترش روابط اقتصادي و آشنايي بازرگانان و تجار دو كشور با يكديگر است. در حال حاضر روابط تجاري دو كشور در حد مطلوب نيست. مي‌خواهيم اين روابط گسترش يابد و به حد روابط سياسي كنوني ميان دو كشور برسد.
ارسال به دوستان