۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۷-۰۲-۱۳۹۱
کد ۲۱۴۶۵۴
انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۷-۰۲-۱۳۹۱

بانك مركزي: از صرافي هاي غيرمجاز ارز نخريد

وي درباره ارائه مجوز به صرافي ها گفت: هر صرافي كه تا به حال مراجعه كرده مجوز خود را دريافت كرده و اين ارائه مجوز با توجه به موقعيت اقتصادي، صنعتي، توريستي بودن و ظرفيت جامعه به صراف ها اعطا خواهد شد.

مديركل نظارت بر بانك ها و صرافي هاي بانك مركزي گفت: اگر مردم از صرافي هاي غيرمجاز و دلال ها ارز خريداري كنند هيچ تضميني براي تقلبي نبودن ارز آنها و پيگيري بانك مركزي وجود ندارد.

ابراهيم درويشي مديركل نظارت بر بانك ها و صرافي هاي بانك مركزي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شهروندان بايد ارز خود را از صرافي هاي مجاز خريداري كنند چون اين صرافي ها به سامانه سنا بانك مركزي متصل هستند و در صورت دريافت ارز تقلبي توسط شهروندان به وسيله بانك مركزي اين اقدام پيگيري خواهد شد.

وي ادامه داد: ما از نيروي انتظامي خواستيم كه جلوي كار دلال ها گرفته شود و نامه اي را نيز به نيروي انتظامي ارائه داديم تا جلوي كار صرافي هاي غيرمجاز گرفته شود.

درويشي با بيان اينكه 620 صرافي مجاز در سراسر كشور در حال فعاليت هستند گفت: كليه خريد و فروش ارز در سامانه سناي بانك مركزي ثبت مي شود.

وي در خصوص اختلاف قيمت ارز آزاد و دولتي در بازار گفت: دولت براي جلوگيري از سفته بازي و از بين بردن نوسانات موجود در بازار تصميم گرفت كه تا ارز مسافرتي را براي يك بار در سال و ارز دانجشويي و ارز بيماري هاي خاص و ارز بازرگانان را در اولويت قرار دهند تا مشكلي براي مردم به وجود نيايد.

وي ادامه داد: افرادي كه قصد دارند چند بار در سال به مسافرت اروپا بروند لزومي ندارد كه ارز خود را به صورت دولتي دريافت كنند.

وي ادامه داد: كانوني در بانك ها به وجود آمده تا نرخ ارز را به صورت روزانه اعلام كند و مردم موظفند تا ارز خود را به قيمت اعلام شده از صرافي هاي مجاز خريداري كرده كه اين خريد ارز با يك درصد كارمزد در سيستم سناي بانك مركزي ثبت خواهد شد.

وي درباره ارائه مجوز به صرافي ها گفت: هر صرافي كه تا به حال مراجعه كرده مجوز خود را دريافت كرده و اين ارائه مجوز با توجه به موقعيت اقتصادي، صنعتي، توريستي بودن و ظرفيت جامعه به صراف ها اعطا خواهد شد.

* تشديد نظارت بر بانك ها در سال جديد

ابراهيم درويشي درباره نظارت بر بانك ها در سال جديد گفت: در كشور 30 هزار شعبه وجود دارد كه ما نمي توانيم جلوي تخلفات همه آنها را بگيريم.

وي ادامه داد: اگر بگوييم هيچ تخلفي وجود ندارد درست نيست چون اگر ما بهترين ميوه را هم خريداري كنيم حتما يك مقدار ضايعات در آن وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه بانك هاي ما از سالم ترين بانك ها هستند گفت: اگر بانك هاي ما با بانك هاي اروپايي مقايسه شود معلوم مي شود افرادي كه دائما با پول كار مي كنند حتما دچار تخلف هم خواهند شد.

وي در خصوص افزايش شعب بانك ها گفت: فعلا افزايش شعب بانك ها در دستور كار قرار ندارد تا كنترل هاي داخلي افزايش يافته و به يك نقطه مطلوب برسد.

درويشي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 80 نفر در بانك ها به طور غيرمحسوس در حال بازرسي هستند.

* بانك تات تخلف نكرده است

مديركل نظارت بر بانك هاي مركزي گفت:‌ بانك تات لغو مجوز نشده و در حال حاضر قرار است با دو موسسه ديگر ادغام شود.

وي افزود: هر وقت اين ادغام تكميل شد خبرهاي مربوط به آن به اطلاع مردم خواهد رسيد.

ارسال به دوستان