۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد ۲۱۵۵۶۸

عزل و نصب های عجیب آقای وزیر

عصر ایران ورزشی، سولماز خیرخواه - در حالی که تنها 67 روز به رقابتهای المپیک 2012 لندن باقی است و همه کشورهای راه یافته به این دوره از رقابتها درحال تدارک و آماده سازی تیم ها و ورزشکارانشان برای حضور در المپیک لندن هستند، در ایران، وزارت ورزش با تصمیمات عجیب و غریبش همه را شوکه می کند.

خبر برکناری دو رئیس فدراسیون آنهم در یک روز، اتفاق بی نظیری بود که نه تنها ورزشکاران و خبرنگاران بلکه خود روسای برکنار شده، احمد دنیامالی رئیس فدارسیون قایقرانی و علی زنگی‌آبادی رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری را نیز غافلگیر کرد.



 این تغییر و تحولات آن هم در آستانه المپیک در حالی رخ می دهد که هیچ کس از دلایل برکناری این دو رئیس فدراسیون خبر دقیقی ندارد و این در نوع خودش بی نظیر است.

دنیامالی دیروز در حالی از سمت خود برکنار شد که فدراسیون قایقرانی در زمان ریاست او توانست در رشته آب‌های آرام دو سهمیه المپیک برای اولین بار کسب کند و درکل به چهار سهمیه المپیک دست یابد که این در تاریخ قایقرانی ایران بی‌سابقه بوده است.

 در دوچرخه سواری نیز دوچرخه سواران ایرانی برای نخستین بار سه سهمیه المپیک را در این رشته کسب کردند و این نشان دهنده آن است که عملکرد زنگی آبادی در این مدت ضعیف نبوده است.
اما انگار این موفقیت ها ملاکی برای وزارت وزرش نیست. اقدام اخیر روسای وزارت ورزش گویی هیچ هدف دیگری جز اثبات قدرت این وزارتخانه ندارد و این طور به نظر می رسد که وزارت ورزش با برکنار کرد این دو رئیس قصد دارد برای باردیگر ثابت کند که وزیر ورزش اختیار تام در عزل و نصب روسای فدراسیون ها دارد.

دنیامالی : باید حواسمان به نام مقدس ایران باشد

در شرایطی که پیدا کردن یک رئیس خوب ورزشی در سالهای اخیر چیزی شبیه پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، به صراحت می توان گفت که احمد دنیامالی، رئیس برکنار شده فدراسیون قایقرانی، یکی از موفق ترین مدیران ورزشی کشور بوده است. در مدت ریاست او، قایقرانان ایرانی توانستند چهار سهمیه المپیک را به عنوان اولین تجربه ایران در تاریخ این رشته کسب کنند و با مدال آوری در بازی های آسیایی گوانگجو نام ایران را مطرح کنند. این ها همه حکایت از عملکرد خوب رئیس برکنار شده فدراسیون قایقرانی دارد.

اما دنیامالی بدون هیچ دلیلی از سمت خودش در فدراسیون قایقرانی عزل می شود و صندلی ریاست را به سید محمد شروین اسبقیان می سپرد تا سرپرست جدید بر روی آن تکیه بزند.

 دنیا مالی که از علت برکناری اش کاملا بی اطلاع است ، می گوید: "آقاي سجادي با من تماس گرفتند و اين خبر را به من دادند. هيچ دليلي براي اين كار وجود ندارد و این تصمیم وزارت ورزش است و حالا آقاي اسبقيان سرپرست فدراسيون قايقراني است."

رييس بركنار شده فدراسيون قايقراني که خودش نیز از برکناری اش شوکه شده است، از دست های پشت پرده سخن به میان می آورد : " يك دست‌هايي پشت اين قضيه وجود دارد و خدا براي من اين طور خواسته و حالا اين اتفاق نيز افتاده است اما بايد حواس‌مان باشد که قايقراني ايران در آستانه نتيجه‌گيري فوق‌العاده‌اي بود. خود من پيش از اين گفته بودم حداكثر تا سال 2014 در قايقراني هستم ولي حالا اين اتفاق زودتر افتاده شايد فردا اعلام كنند دنيامالي بازنشسته است. اميدوارم اين اتفاق به قايقراني ضربه نزند. البته به مسئولين گفتم شايد من را بركنار كنيد اما نمي‌توانيد من را از ورزش جدا كنيد. اگر دنيامالي را از در خارج كنيد از پنجره وارد مي‌شود."
 

 رئیس موفق اما پیشین فدراسیون قایقرانی با اشاره به  کارهای صورت‌گرفته طی چند سال اخیر در ورزش قایقرانی می افزاید: "ما در فدراسیون بدهی نداریم و همه اعزام‌ها نیز منظم صورت گرفته است. من سه رشته خاص را وارد این فدراسیون کردم که دو رشته المپیکی است که البته لطف خدا و حمایت ورزشکاران، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بوده است. به هر حال هر آمدنی رفتنی دارد. باید شرایطی را ایجاد کنیم که آنهایی که می‌آیند بهتر کار کنند. من نیز هر جا بتوانم به این فدراسیون کمک خواهم کرد."

او با تاكيد بر اينكه اميدوارم كاروان ايران بهترين نتيجه را در المپيك لندن بگيرد تصريح می کند: "اميدوارم كاروان ورزشي ايران در المپيك 2012 نتيجه شايسته‌اي بگيرد. ما در قايقراني نفرات خوبي داريم كه در اين مدت تمرين‌هاي فوق‌العاده‌اي داشتند. آن‌ها آماده مي‌شوند تا نتايج خوبي در لندن بگيرند. اميدوارم در اين مدت از نظر رواني نيز آماده شوند و حاشيه‌اي برای آنها بوجود نيايد. در هر حال نام مقدس ايران در ميان است و بايد حواسمان به آن باشد."

 با رفتن دنیا مالی، شروین اسبقیان که یکی از مدیران کل سازمان ورزش بوده است، عهده دار ریاست فدراسیون قایقرانی خواهد شد. او که از این پس مسئولیت سنگین یکی از باکیفیت ترین فدراسیون ها را برعهده خواهد داشت، قطعا راه سخت و پرمسئولیتی را پیش رو دارد. با توجه به نزديك بودن المپيك و لزوم توجه هرچه بيشتر به رشته‌ المپیکی قایقرانی و حفظ آرامش روحی و روانی ورزشکاران، انتظار می رود تا سرپرست جدید  در فرصت کم باقی مانده بتواند به این نیازها پاسخ دهد.

زنگی آبادی : نظر مسئولين ورزش اين بوده كه من بركنار شوم

اما تصمیمات عجیب و شکفت انگیز مسئولان در وزارت ورزش به برکناری رئیس فدراسیون قایقرانی ختم نشد و آتش این تغییر و تحولات دامن فدراسیون دوچرخه سواری را نیز گرفت. علي زنگي‌آبادي، رئیس برکنار شده دیگری بود که از سمت خود در فدراسیون دوچرخه سواری به یکباره عزل شد.



او که همچون دنیامالی از دلیل برکناری اش بی خبر است، می گوید که مسئولان در وزارت ورزش تصميم گرفته اند تا او بركنار شود: " نظر مسئولين ورزش اين بوده كه من بركنار شوم. دليلش را نمي‌دانم و بايد از خود مسئولان اين سوال را پرسيد."

رييس بركنار شده فدراسيون دوچرخه‌سواري با ابراز نگرانی نسبت به اعزام ركابزنان المپيكي به لندن می افزاید: "  نفرات انتخاب شده برای المپیک فعلا بلاتکلیف هستند و هنوز مشخص نيست اين ركابزنان قطعا به المپيك اعزام مي‌شوند يا خير. ولی اميدوارم اين تصميم‌ها در آستانه المپيك لندن به كاروان ورزشي ايران ضربه نزند."

 او در ادامه نسبت به انتصاب خسرو قمری در سمت سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری می گوید: " آقاي قمري از استان مركزي سرپرست موقت فدراسيون هستند و اميدوارم كه تا آغاز رقابت‌هاي المپيك، ورزشكاران ايراني بتوانند با آرامش رواني خوبي به كارشان ادامه دهند."
بعد از برکناری علی زنگی آبادی، از این پس خسرو قمري مدير كل سابق ورزش و جوانان استان مركزي، سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری را برعهده خواهد داشت. او که از قهرمانان به نام دوچرخه‌سواری ایران بوده است و تجربه حضور در المپیک را هم در کارنامه دارد، از سال 84 تاکنون مدیریت ورزش استان مرکزی را بر عهده داشته است.

نهضت ادامه دارد!

به دنبال موج جدید تغییرات در راس فدراسیون‌های ورزشی و پس از برکناری احمد دنیامالی و علی زنگی‌آبادی، غلامرضا جعفری سرپرست فدراسیون شنا نیز از سمت خود برکنار می شود تا برانوش نیک‌بین، رئیس فدراسیون روستایی و عشایری و مدیرکل سابق تربیت بدنی استان‌های همدان، گیلان و زنجان به‌عنوان سرپرست جدید این فدراسیون جایگزین جعفری شود.



اما آنچه که از گوشه و کنار به گوش می رسد حاکی از ادامه داشتن عزل و نصب هایی از این دست است.

 در این شرایط که هیچ کس خبر دقیق و قطعی از جریانات و اتفاقات پشت پرده وزارت ورزش و جوانان ندارد، حمید سجادی، معاون وزارت ورزش و جوانان نیز از دادن جواب صریح به خبرنگاران سرباز می زند و با عادی قلمداد کردن اتفاقات اخیر، پاسخگویی درخصوص جریانات را به روزها ی آینده موکول می کند.






ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
0
21
کاملا" دلیلش مشخصه. بعد از المپیک انتخابات کمیته ملی المپیک است که تصمیم گیرنده اصلی روسای فدراسیونها هستند.
عصری جون تو که از من بهتر میدونی !! پس چرا چیزی نمیگی؟
رستم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
18
دلیلشو واقعا نمیدونید؟؟؟!!!!!
رفتن یه لندن
کلا مسئولانه ما عاشق اونور آب هستند.چه بهتر چندتا اشنا و ... ببرند انگلیس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
17
0
کار خوبی بوده چون هرکدام از مسولین دو کار دارند و حتما" بدون علم به ان کار و انتصابی میباشند
کمیدانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
20
این دیگه از اوناست که حتما تو کره مریخ درس خونده و مدیریت یاد گرفته .
البته رئیسش قبلا از این کارا کرده ( عزل متکی یادتون میاد )