۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۳-۰۳-۱۳۹۱
کد ۲۱۷۴۰۰
انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۳-۰۳-۱۳۹۱

"کنه" مهمترین ناقل بیماری تب کریمه كنگو

این مقام مسئول، ابراز کرد: در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه‌گیری از خون ویروس را جدا کرد و همچنین می‌توان ویروس را از نمونه‌های بافتی مثل بافت کبد، طحال، کلیه و غدد لنفاوی جدا کرد.

معاون فنی اداره‌ کل دامپزشکی استان زنجان به دامداران هشدار داد: تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو (CCHF) بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و مهمترین ناقل این بیماری انگل‌های خارجی به خصوص کنه است.

"مرتضی پهلوانی" در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهار کرد: تب خونریزی ‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: ویروس CCHF به وسیله کنه منتقل می‌شود و مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها می‌باشند و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند. همچنین این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌‌شود.

پهلوانی به شیوع بالایی از بیماری در بین پرسنل نظامی، کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند اشاره کرد و افزود: این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند و باید گفت که بیماری در حیوانات بدون علامت است.

این مقام مسئول، ابراز کرد: در هفته اول بیماری و در مرحله تب می‌توان با نمونه‌گیری از خون ویروس را جدا کرد و همچنین می‌توان ویروس را از نمونه‌های بافتی مثل بافت کبد، طحال، کلیه و غدد لنفاوی جدا کرد.

وی در ادامه به دو راه‌کار در راستای کنترل بیماری کریمه‌کنگو اشاره کرد و افزود: اولین روش مربوط به کشتارگاه‌ها است که باید گفت اگر اتاق سرد در کشتارگاه‌ها موجود باشد و قرار گرفتن گوشت در این محیط به مدت حداقل 20 ساعت می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی گوشت داشته باشد و همچنین در دام‌های زنده نیز سمپاشی راهکاری برای از بین بردن انگل‌ها و کنه‌ها است.

پهلوانی تأکید کرد: مردم باید در راستای پیشگیری از این بیماری از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و این‌گونه فرآورده‌ها را فقط از محل‌های مطمئن تهیه کنند.


برچسب ها: کنه ، تب کریمه کنگو
ارسال به دوستان
عذرخواهی نماینده طالبان از ملت ایران ادعای رویترز: ابراهیم عقیل فرمانده حزب الله لبنان ترور شد روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در فیلم غریب تاج: کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوبه‌ای داشته که اگر نواقص ورزشگاه‌ها را برطرف نکنیم، تمام آن‌ها را رد خواهد کرد امام جمعه شیراز: اگر تجهیزات موشکی نبود رژیم صهیونیستی تا تهران را بمباران می‌کرد ۳ شهید و ۱۷ زخمی؛ اولین آمار رسمی از حمله هوایی به بیروت (فیلم) وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ حملۀ صهیونیست‌ ها به بیروت (فیلم) معاون سید حسن نصرالله ترور شد؟ انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت/ زخمی شدن شماری زن و کودک ترکیب استقلال مقابل نساجی مازندران عراقچی عازم نیویورک شد کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید