۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
فیلم بیشتر »»
کد ۲۱۷۴۲۰

گوجه فرنگی و پیشگیری از بیماری های عروقی

کلسترول نوعی چربی است که می تواند در رگ های خونی شما رسوب کرده و باعث انسدادآنها گردد.

کلسترول نوعی چربی است که می تواند در رگ های خونی شما رسوب کرده و باعث انسداد آنها گردد. اگر این انسداد در عروق ظریف خون رسان قلب رخ دهد، باعث ایجاد بیماری ایسکمی قلبی و در نهایت سکته قلبی می گردد. یکی از اجزای اصلی برنامه کاهش کلسترول خون، رژیم غذایی است. با دنبال کردن یک برنامه صحیح غذایی، شما می توانیدکلسترول خون را کنترل کنید. همزمان با کاهش مصرف غذاهایی که اثرات نامطلوب بر روی میزان کلسترول خون شما دارند، مصرف غذاهای مفید به عنوان جایگزین، نقش کلیدی در کنترل میزان کلسترول خون خواهند داشت.

اخیرا محققین به بررسی عصاره های مواد غذایی پرداخته اند که بر اختلال چربیها (شرایطی که در آن به صورت غیر عادی مقادیر بالای لیپیدها مانند کلسترول یا چربی در سرم خون بالا می رود) موثرند. اختلال چربی به خودی خود علامت ظاهری جهت تشخیص ندارد گرچه می تواند نشانه ای از بیماری های عروقی مانند آرترواسکلروز یا سیروز باشد. بنابراین با جلوگیری از بالارفتن ذخایر چربی می توان از این دسته از بیماری ها پیشگیری به عمل آورد.

پیش از این گوجه فرنگی به عنوان غذایی با محتویات مفید برای سلامت شناخته شده بود.

در این مطالعه که اخیرا توسط پژوهشگران ژاپنی به انجام رسیده است تیم محقق ماده ای تحت عنوان    9-oxo-octadecadienoic acid موجود در گوجه فرنگی را جهت آزمایش توانایی ضداختلال چربی بودن آن، آنالیز کردند، نتایج این مطالعه نشان داد که این ماده اکسیداسیون اسید چرب را افزایش می دهد  و سبب تنظیم متابولیسم کبدی چربی می شود.

 این یافته ها نشان می دهند که 9-oxo-octadecadienoic acidدارای خاصیت ضدتجمع چربی در خون است و بنابراین می تواند از بیماری  های عروقی پیشگیری به عمل آورد. بنابراین پژوهشگران پیشنهاد می نمایند که،  این ماده غذایی یافت شده در گوجه فرنگی  از چاقی و بیماری های مزمن مرتبط با آن جلوگیری به عمل می آورد .

نکته عملی: الگوی صحیح غذایی در بهبود سلامت و همچنین سطوح چربی خون موثر است. همانطور که از مواد غذایی حاوی چربی فراوان برای کنترل چربی خون باید پرهیز نمود، شواهد جدید نیز حاکی از آنند که مصرف روزانه گوجه فرنگی  سبب می شودکه افراد  یک قدم در جهت ارتقای سطح سلامت و کنترل اختلال چربی به جلو  بردارند.


ارسال به دوستان