۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۶-۰۳-۱۳۹۱
کد ۲۱۷۷۸۰
انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۶-۰۳-۱۳۹۱

هشدار سازمان حمايت نسبت به افزايش قيمت مواد غذايي در بازار

به منظور دستیابی به اهداف توسعه و افق چشم‌انداز 20 ساله ایران در سایه رشد و توسعه اقتصادی، شناخت ساختار بازار و قیمت های آتی به‌خصوص برای مواد غذایی و کالاهایی که در سبد مصرفی خانوارها جایگاه مهمی دارند، لازم و ضروری است.

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در گزارشي با عنوان "پیش بینی تغییرات آتی قیمت برخی گروه های مواد غذایی در ایران" نسبت به افزايش قيمت مواد غذايي در بازار هشدار داد.

به گزارش ايسنا، در اين گزارش آمده است: در بسياري از كشورها، سطح قيمت مواد غذایی، یکی از مؤلفه‌های مهم در تعيين رفاه مصرف‌كنندگان و درآمدهاي صادراتی است. در ايران دولت بر قیمت‌گذاری برخی کالاها در مرحله تولید، به طور مستقیم نظارت می‌کند، اما در سطوح دیگر بازار، قیمت‌گذاری بیشتر توسط عمده‌فروشان و خرده‌فروشان انجام می‌شود.

به منظور دستیابی به اهداف توسعه و افق چشم‌انداز 20 ساله ایران در سایه رشد و توسعه اقتصادی، شناخت ساختار بازار و قیمت های آتی به‌خصوص برای مواد غذایی و کالاهایی که در سبد مصرفی خانوارها جایگاه مهمی دارند، لازم و ضروری است.

به همین منظور در این گزارش به منظور پیش‌بینی تغییرات آتی قیمت برخی گروه‌های مواد غذایی، به برآورد و ارزیابی مقدار و شدت واکنش قیمت محصولات مورد بررسی به تغییرات مقدار مواد خوراکی شامل خود محصول، سایر محصولات و کل مواد غذایی، در آینده پرداخته و آمار مورد نیاز این برآوردها از مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه طی سالهای 1389-1360، جمع‌آوری شده است.

بر اساس اعلام گزارش سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، نتایج تغییر مقادیر کالا روی قیمت آنها در قالب سناریوهای مختلف نشان داد که اگر مقادیر کالاهای گروه‌های مختلف خوراکی در بازار کاهش (افزایش) یابد، قیمت مواد غذایی افزایش (کاهش)، خواهد یافت؛ لیکن میزان تغییر قیمت برای گروه‌های مختلف یکسان نخواهد بود و شدت آن به کشش مقداری و مقیاس هر گروه خوراکی بستگی دارد.

از طرف دیگر تقاضا برای کالاهای خوراکی در آینده نیز به دلایل مختلف از جمله رشد جمعیت افزایش خواهد یافت، که اگر این افزایش تقاضا با افزایش مقدار در بازار همراه نباشد نیز باعث افزایش قیمت خواهد شد، بنابراین منطقی‌ترین سیاست برای جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از فشار تقاضا، افزایش تولید است.

علاوه بر این ابزارهای کنترلی واردات و صادرات نیز می‌توانند به گونه‌ای تنظیم شوند که نوسان کمتری در قیمت این محصولات در بازار اتفاق بیافتد.

ارسال به دوستان