۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۶-۰۴-۱۳۹۱
کد ۲۲۰۶۵۰
انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۶-۰۴-۱۳۹۱

کدام را باور کنیم؛ گزارش بانک مرکزی از گرانی یا خبر دولتی ها از ارزانی؟

بر اساس این گزارش، طي هفته پاياني بهار امسال بيشترين افزايش قيمت‌ها مربوط به سبزي‌هاي برگي با 144 درصد رشد، گوجه سبز با 129 درصد، هلو با 126 درصد، خيار با 109 درصد و مرغ با 85 درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل بوده است.
"ارزانی به گوشت رسید!" این خبری است که خبرگزاری دولت، ایرنا منتشر کرده است و در آن از ارزانی 2 هزار تومانی گوشت قرمز خبر داده است. ماجرا از این قرار است که مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران كشور در گفت و گو با ایرانا خبر داده که در روزهای اخیر قیمت هر كیلوگرم ...

به گزارش شفاف، ماجرا از این قرار است که مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران كشور در گفت و گو با ایرنا خبر داده که در روزهای اخیر قیمت هر كیلوگرم گوشت قرمز حدود دو تا دو هزار و 500 تومان در مقابل دامداری ها كاهش داشته است. خبری که با عث شده خبرگزاری دولت، از موج ارزانی هایی بگوید که این بار به گوشت رسیده است!

البته این اولین باری نیست که دولتی ها در بهبوهه گرانی از ارزانی می گویند. اواسط خرداد ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بسیاری از قیمت ها به روزهای قبل از گرانی بازگشته است.

بعد از آن هم محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در سخنانی وضع اقتصادی مردم را خوب توصیف کرد تا به این ترتیب هیچ خبری از گرانی نباشد و همه چیز بر وفق مراد باشد.

در این میان اما گزارش های بانک مرکزی حکایت دیگری دارند. حکایتی که مسلما نشان دهنده صحت سخنان دولتی ها نیست.

این روزها گزارش های بانک مرکزی انگار با ارزانی سر سازگاری ندارند و همواره خبر از گرانی می دهند.

گزارش هفتگي متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران در هفته منتهي به دوم تيرماه سال جاري خبر از افزايش‌هاي سه رقمي برخي محصولات و افزايش 85 درصدي قيمت مرغ نسبت به هفته مشابه سال گذشته، صعودي بودن قيمت 63 درصد اقلام در مقايسه با هفته قبل و صعودي بودن 72 درصد اقلام در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل دارد.

خبری که نشان می دهد بر خلاف گفته های دولتی ها چندان هم ارزانی در پیش نیست!

بر اساس این گزارش، طي هفته پاياني بهار امسال بيشترين افزايش قيمت‌ها مربوط به سبزي‌هاي برگي با 144 درصد رشد، گوجه سبز با 129 درصد، هلو با 126 درصد، خيار با 109 درصد و مرغ با 85 درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل بوده است.

در هفته منتهي به دوم تير ماه امسال در مقايسه با هفته پيش از آن از 11 گروه اقلامي هفت گروه تخم‌مرغ، برنج، حبوب ، ميوه‌هاي تازه، سبزي‌هاي تازه، گوشت مرغ و چاي افزايش قيمت و تنها گروه گوشت قرمز كاهش قيمت داشته است،آن هم نه کاهشی محسوس.

بهاي گوشت گوسفند معادل 0.1 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 0.4 درصد كاهش داشته که در برابر افزایش قیمت بسیار زیاد آن اصلا احساس نمی شود و در واقع با کاهش 2 هزار تومانی نیز تفاوت دارد.

سه گروه لبنيات، قندوشكر و روغن نباتي هم طي اين هفته نسبت به هفته قبل هيچ تغيير قيمتي نداشته‌اند. اين اعداد حاكي از افزايش قيمت 63 درصد اقلام طي هفته متهي به دوم تيرماه در مقايسه با هفته قبل آن است.

همچنين مقايسه قيمت اقلام در هفته منتهي به دوم تير ماه امسال با هفته مشابه ماه قبل نشان مي‌دهد كه از 11 گروه اقلامي هشت گروه لبنيات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، سبزي‌هاي تازه، گوشت مرغ، ، چاي و روغن نباتي افزايش قيمت و سه ميوه‌هاي تازه، گوشت قرمز و قندوشكر كاهش قيمت داشته‌اند.

اين اعداد حاكي از افزايش قيمت 72 درصد اقلام طي هفته منتهي به دوم تيرماه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل است تا به این ترتیب اثبات شود دولتی ها علاقه ای به مطالعه گزارش های بانک مرکزی ندارند چرا که اگر داشتند، وضعیت بازار را آنگونه که تمایل دارند توصیف نمی کردند.

در هر حال، با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و احتمال اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها به نظر می رسد موج جدید گرانی ها از راه خواهد رسید و دولتی ها باید هر چه سریعتر راه حلی اساسی برای کنترل بازار بیاندیشند چرا که روی کاغذ ارزانی آسان است.

بر اين اساس مقايسه قيمت اقلام طي هفته منتهي به دوم تير ماه در مقايسه با هفته مشابه سال قبل نشان مي‌دهد كه همه اقلام به جز تخم‌مرغ افزايش قيمت داشته‌اند.  

ارسال به دوستان