۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد ۲۲۴۶۲۰

وزنه برداری ایران در فکر شگفتی در المپیک

در دسته ۹۴ کیلوگرم و پدیده وزنه برداری ایران یعنی سعید محمدپور و یکی از بختهای کسب مدال در المپیک محسوب میشود. او در رقابتهای قهرمانی جهان که درگواتمالا برگزار شد با کسب ۲ مدال طلا و یک نقره، برای دومین سال پیاپی قهرمان جوانان جهان شد.
عصر ایران ورزشی؛ سولماز خیرخواه - با انتشار فهرست اوليه مسابقات وزنه برداري المپيك 2012 لندن، شاگردان جوان اما توانمند کوروش باقری در ميان نفرات برتر اوزان خود قرار گرفتند. بر این اساس هر 6 وزنه بردار ایرانی در فهرست اوليه فدراسيون جهاني، جزو برترينها و شانس اول كسب مدال در اوزان 85، 94 و در نهايت فوق سنگين 105+ كيلوگرم هستند.توقعي كه اگر در لندن مرتفع شود، وزنه برداري ايران يكي از تاريخي ترين المپيك هايش را تجربه خواهد كرد.

عملکرد خوب پولادمردان ایرانی درمسابقات جهانی فرانسه و نتایج بدست آمده در ركوردگيري هاي درون اردويي،  خیلی ها را برای گرفتن نتیجه شگفتی ساز در لندن امیدوار کرده است.

 محمد حسین برخواه، قهرمان نامدار وزنه برداری ایران و جهان که دو مدال برنز جهانی را در اختیار دارد، معتقد است با توجه به شرایط خوب و مطلوب تیم ملی وزنه برداری ایران برای حضور در المپیک 2012 لندن، این تیم می تواند نتیجه رقابت های جهانی فرانسه را تکرار کند و در لندن شگفتی ساز باشد.



بهداد سلیمی

او با اشاره به وضعیت مطلوب وزنه برداران ایرانی و نتایج بدست آمده در فرانسه  به عصر ایران می گوید: « تیم ایران در مسابقات جهانی فرانسه بهترین نتیجه خود را در تاریخ اين رقابتها  به دست آورد و توانست عنوان سوم جهان را کسب کند. مسابقات قهرمانی آسیایی هم که در ماه های گذشته برگزار شد، ملی پوشان رکوردهای خوبی را جابه جا کردند. بنابراین، این امیدواری هست که تیم ملی بتواند در المپیک لندن همان عملکرد فرانسه را از خود به جای بگذارد؛ در واقع ما می توانیم همان نتایج را تکرار کنیم. »

رقابتهاي وزنه برداري المپيك 2012 لندن در حالی يك روز پس از مراسم افتتاحيه آغاز مي شود که طبق برنامه، سهراب مرادي و كيانوش رستمي به عنوان نخستين وزنه برداران ايراني روز جمعه 13 مرداد در دسته 85 كيلوگرم روي تخته خواهند رفت.

وزنه بردار نامدار کشورمان با تاکید بر اهمیت این وزن و بالا بودن روحیه این دو ورزشکار می گوید: « دسته 85 کیلوگرم یکی از اوزان شلوغ مسابقات به حساب میآید. کیانوش رستمی و سهراب مرادی جزو وزنه برداران خوب این وزن هستند ولی ما در این دسته وزنه بردار بلاروس را داریم که 2 مدال نقره المپیک را در کارنامه اش دارد و رکورددار یکضرب جهان است. همچنين وزنه بردار لهستان را داریم که سال 2010 قهرمان جهان شد و جزو مدعیان کسب مدال طلا است. وزنه بردار چینی هم که المپیک قبلی قهرمان شده بود، احتمالا در لندن به دلیل اینکه این ورزشکار رکورد پایینی زده در گروه B قرار میگیرد ولی در هر حال او قهرمان المپیک است. علاوه بر اینها، یک وزنه بردار بلغاری الاصل در تیم آذربایجان و وزنه بردار روسیه جزو مدعیان هستند و به همین دلیل مرادی و رستمی کار آسانی پیش رو ندارند. البته وزنه برداران ما قابلیتهای بسیاری دارند. اگر این دو ورزشکار عملکرد خوبی داشته باشند، بقیه ملی پوشان هم با روحیه بهتری در روزهای بعد روی تخته خواهند رفت.»

اما دسته ۹۴ کیلوگرم و پدیده وزنه برداری ایران یعنی سعید محمدپور و یکی از بختهای کسب مدال در المپیک محسوب میشود. او در رقابتهای قهرمانی جهان که درگواتمالا برگزار شد با کسب ۲ مدال طلا و یک نقره، برای دومین سال پیاپی قهرمان جوانان جهان شد.


سعید محمدپور

برخواه با اشاره به وضعیت سعید محمدپور، او را یکی از شانس های طلا در المپیک لندن می داند: « سعید محمدپور در وزن 94 کیلوگرم با ایوانوف از اوکراین، ایلیا ایرین از قزاقستان و یکی دو وزنه بردار خوب دیگر رقابت خواهد کرد. او سال گذشته روی سکو رفت و امیدوار هستیم در المپیک هم مقام بیاورد. اگر محمدپور بتواند نسبت به مسابقات پاریس رکوردش را افزایش دهد، شانس کسب مدال طلا را دارد.»

در دسته 105 کیلوگرم نیز نواب نصیرشلال با رکورد ورودی 421 کیلوگرم  در فهرست اولیه این دسته و در مکان چهارم قراردارد که به گفته محمد حسین برخواه، او با تمرکز بیشتر می تواند روی تخته المپیک شگفتی ساز باشد: « 105 کیلوگرم هم یکی از اوزان شلوغ رقابتها به حساب می آید. دو وزنه بردار مدعی از روسیه حضور دارند که سال گذشته مدال طلا و نقره جهانی را به دست آوردند. البته وزنه بردار لهستانی بسیار قدرتمند است و ورزشکار باسابقه ای به حساب می آید. نصیرشلال در مسابقات آسیایی در یک ضرب رکورد خوبی زد و قبل از مسابقات آسیایی هم در دوضرب رکورد خوبی زده بود. اگر او تمرکز خوبی داشته باشد و یک مقدار بتواند توانایی خودش را روی تخته بروز دهد، می تواند در المپیک شگفتی ساز باشد.»

اما در فوق سنگین  هر دو وزنه بردار ایرانی، بهداد سلیمی و انوشیروان سجادی، صدرنشین فهرست اولیه مسابقات هستند. در جمع 21 وزنه بردار دسته 105+ کیلوگرم المپیک، بهداد سلیمی با رکورد ورودی 455  و سجاد انوشیروانی با رکورد ورودی 450 کیلوگرم بالاتر از سایرین قرار دارند.

قهرمان سابق وزنه برداری ایران با اشاره به حریفان سلیمی و سجادی در لندن، شانس این دو ورزشکار را در لندن بالاتر از دیگر حریفان دانسته و می گوید: «بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی هر دو در فهرست بهترین ها قرا دارند  و بعد از آنها آرتم اوداچین و ایگور شیمچکو از اکراین، روسلان آلبگوف از روسیه،  ولیچکو چولاکوف از آذربایجان، سانگ گان جئون از کره جنوبی، ایراکلی تورماندیز از گرجستان و ماتیاس اشتاینر از آلمان قرار دارند. در حال حاضر بهداد سلیمی شانس اول برای کسب مدال در المپیک  محسوب می شود و سجادی نیز که رکوردگیری ها خوب عمل کرده بود، توانایی این را دارد که در لندن نتیجه خوبی را بگیرد .»





ارسال به دوستان