۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۰-۰۵-۱۳۹۱
کد ۲۲۸۲۸۸
انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۰-۰۵-۱۳۹۱

ايران از نمايشگاه گردشگري فرانسه جا ماند

هفته‌ي پيش، طي رايزني بخش خصوصي با كانون جهانگردي و اتومبيلراني سرانجام از ميان 24 نمايشگاه پيشنهادي، 11 نمايشگاه براساس بودجه‌ي موجود در اولويت قرار گرفتند.

ايران از نخستين برنامه‌ي جدول نمايشگاهي خود، يعني نمايشگاه گردشگري فرانسه جاماند.

به گزارش ايسنا، (TOPREZA) نمايشگاه بين‌المللي گردشگري فرانسه كه هر سال از 18 تا 21 سپتامبر ـ 28 تا 31 شهريورماه ـ برگزار مي‌شود، شايد به بزرگي نمايشگاه‌هاي گردشگري آلمان و انگليس نباشد؛ اما در اين شرايط كه سفر گردشگران فرانسوي تحت تأثير اخبار برخي رسانه‌ها و همچنين درخواست وزارت خارجه‌ي اين كشور، به ايران كم شده است، حضور نيافتن در اين بازار به مثابه از دست دادن يك فرصت ديگر براي صنعت گردشگري ايران است.

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چندي پيش در توافقي با بخش خصوصي، جدولي را با 24 عنوان نمايشگاهي آماده كرد كه به اصرار بخش خصوصي و پيگيري معاونت گردشگري براي مشخص شدن تكليف سريع‌تر اين نمايشگاه‌ها، سرانجام وظيفه‌ي اجراي اين كار به كانون جهانگردي و اتومبيلراني سپرده شد.

هفته‌ي پيش، طي رايزني بخش خصوصي با كانون جهانگردي و اتومبيلراني سرانجام از ميان 24 نمايشگاه پيشنهادي، 11 نمايشگاه براساس بودجه‌ي موجود در اولويت قرار گرفتند.

بخش نمايشگاه‌ها چند سالي است كه با كمبود بودجه دست و پنجه نرم مي‌كند و همين مسأله سبب شده است كه مقامات گردشگري كشور با كندي درباره‌ي حضور يافتن يا نيافتن در اين نمايشگاه‌ها تصميم بگيرند و دست آخر هم نتيجه‌ي چند سال دير جنبيدن، حضور در معدود نمايشگاه بين‌المللي كه عمدتا بازارهاي قديمي ايران به‌شمار مي‌آيند، شده است. اين در حالي است كه هم از نظر مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و هم بخش خصوصي، حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري يكي از عوامل مؤثر در بازاريابي و بازارسازي به حساب مي‌آيد.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ كه در نشست مذاكره با كانون جهانگردي و اتومبيلراني حضور داشت، به خبرنگار ايسنا گفت: ما به نمايشگاه فرانسه نمي‌رسيم، چون مسؤوليت اجراي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دير به كانون ابلاغ شد و ديگر فرصتي براي گرفتن زمين در اين نمايشگاه نداريم؛ ولي قرار شده است تمام تلاش خود را براي گرفتن زمين در نمايشگاه ژاپن كه از نظر زماني پس از نمايشگاه فرانسه قرار دارد، به كار گيريم.

او در عين حال تأكيد دارد: اگر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واقعا براي جذب 5 / 7 ميليون نفر گردشگر خارجي هدف‌گذاري كرده است، بايد بودجه‌ي خيلي مناسبي را در اختيار كانون جهانگردي و اتومبيلراني قرار دهد تا ايرانِ شكوهمند و قدرتمندي را در ديگر كشورها به نمايش بگذارد. بخش خصوصي نيز حتما در اين راه همراه خواهد بود.

البته جعفري ـ مدير كانون جهانگردي و اتومبيلراني ـ قول داده است نظام جامع نمایشگاه‌ها و برنامه‌ریزی حضور سالانه ایران را در تقویم نمایشگاه‌های سالانه‌ي بین‌المللی تنظيم كند كه اگر اين اتفاق رخ دهد، پاياني براي بلاتكليفي برنامه‌ريزي درباره‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري خواهد بود؛ اما بايد توجه داشت كه حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي با دست خالي فايده‌ي چنداني براي كشور ندارد و وارد شدن به عرصه‌ي رقابت با كشورهاي ديگر، بويژه در تبليغات محيطي، اعتبار مالي مناسبي نياز دارد كه نبايد از آن غافل شد.

ارسال به دوستان