همزمان با توقف ساخت و راهاندازی کابلهای هوایی برق در تهران و برخی از کلانشهرها، احداث تونل های زیرزمینی برق در استان تهران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
به گزارش مهر، محمد رنجبر امروز در تشریح مزیتهای اقتصادی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تونل های انتقال برق در کشور، گفت: هم راستا بودن با اهداف پدافند غیرعامل، دسترسی در مواقع بحران، سرشکن شدن هزینههای احداث و بهره برداری میان سازمان های استفاده کننده و قابل مشاهده نبودن تاسیسات از مهمترین مزایای آن به شمار میرود.
وی خواستار مشارکت و هماهنگی دستگاه های مختلف برای راه اندازی تونل های زیرزمینی شد و افزود: در این تونل ها علاوه بر برق امکان انتقال سایر سازه ها وجود دارد.
رنجبر از تونل تاسیسات بزرگراه صدر به عنوان نمونهای موفق در کشور یاد کرد با هماهنگی میان وزارت نیرو، شرکت برق منطقهای تهران و شهرداری تهران در مرحله راه اندازی قرار دارد، بیان کرد: تونل تاسیساتی بزرگراه شهید صدر نخستین تونل تاسیساتی تهران بوده که از پست برق قیطریه آغاز و به ازگل ختم میشود.
وی یادآور شد: در این مسیر 77 دکل انتقال فشار قوی برق 230 کیلوولتی وجود دارد که با احداث تونل مورد اشاره، همه دکل ها جمع آوری شد و کابلهای برق در طول بزرگراه به تونلی که طول آن به بیش از 6000 هزار متر میرسید، منتقل شد.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور لار با اعلام اینکه تونل صدر به طول 6400 متر در مدت 6 ماه احداث شد، تاکید کرد: در پروژه رکورد حفاری تونل تاسیسات شکسته شد، زیرا به اذعان کارشناسان در صورتی که قرار بود، این طرح به صورت معمول اجرا شود، مدت زمانی بین 2 تا 3 سال به طور میکشید.
به گفته وی مزایایی که در این طرح وجود داشت، توانیر را متقاعد کرد که دیگر تونلهای تاسیسات را احداث کند که در این زمینه تونل های دیگری نیز احداث شده و یا در حال احداث است که از آن جمله میتوان به تونلهای انتقال کابل برق طرشت – کن به طول 3 هزار و 45 متر، تونل انتقال کابل شیخ بهایی- مصلی به طول نزدیک به 4 هزار متر اشاره کرد.
وی در عین حال با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد تونل انتقال کابل برق بزرگراه صدر بیان کرد: برای ساخت برای ساخت این تونل بیش از 87 هزار متر مکعب خاک بردای شده و برای جلوگیری از نفوذ آب بهآن 30 هزار متر مربع عایقبندی شده است.
محمد بهزاد معاون وزیر نیرو پیش تر در گفتگو با مهر با بیان اینکه ساخت و راهاندازی کابلهای هوایی برق در تهران و برخی از کلانشهرها متوقف شده است، از توسعه شبکههای فشار قوی برق به صورت زیرزمینی خبر داده بود.
وی با اعلام اینکه قرار است خطوط جدید برق تهران به صورت زیر زمینی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود، تصریح کرد: یکی از دلایلی که خطوط و برق هوایی در تهران نصب نخواهد به دلیل حفظ زیبائی پایتخت و برخی از کلانشهرها است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون تمامی خطوط برق به طورت کابل های زیر زمینی احداث شده اند، تاکید کرده بود: این طرح جدید منجر به کاهش تلفات برق هم خواهد شد ضمن آنکه دارای شرایط بهینه پدافند غیرعامل هم هستند.
وی با بیان اینکه توسعه شبکه های برق زیر زمینی علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی دارای مزیت های اقتصادی هم هستند، تاکید کرد: در مجموع با توسعه شبکههای انتقال برق در زیرزمین هزینه تعمیر و نگهداری هم به حداقل کاهش می یابد.
به گزارش مهر، از آبان ماه سال گذشته به طور رسمی نصب و راه اندازی تاسیسات زیر زمینی برق تهران آغاز شد به طوریکه برای نخستین بار یک پست پیش ساخته 630 کیلوولت آمپری در عمق 2.5 متری در میدان امام خمینی (ره) نصب و راه اندازی شد.
در حال حاضر با مشارکت شهرداری و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نصب و راه اندازی تاسیسات و پستهای برق در مناطق پر تردد شهر و به ویژه در محدوده بازار تهران به زیر زمین "Pad Mounted" افزایش یافته است.
در حال حاضر با ایجاد خطوط تولیدی در صنایع و کارخانجات داخلی پست برق دفنی (زیرزمینی) مونتاژ شده و قرار است با حفاری کف منطقه در زیر زمین دفن شود، ضمن آنکه این تاسیسات جدید برقی از قابلیت سریع نصب و ویژگی ایزوله بودن برخوردار است.
از سوی دیگر، پستهای جدید زیر زمینی برق تهران دارای کیفیت بالایی در مقایسه با پستهای معمولی بوده ضمن آنکه نصب پستهای کمپکت (فشرده) برق از دیگر برنامههای شرکت توزیع برق تهران بزرگ است.
به طور متوسط در 6 ماهه دوم سال متوسط مصرف برق استان تهران در ساعات پیک به دو هزار و 500 مگاوات می رسد این در حالی است که مصرف برق تهران در تابستان در ساعات پیک به مرز چهار هزار مگاوات افزایش می یابد.
از اینرو، ایجاد پستهای برق دفنی در افزایش پایداری شبکه برق به ویژه در مواقع بحران همچون سیل، زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه تاثیر گذار است.