۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد ۲۴۳۴۴۰

با خواص برنج قهوه اي آشنا شويد

برنج قهوه ای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است. کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است.
برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ يك فنجان برنج قهوه اي، 80 درصد از نياز روزانه بدن به منگنز را تامين مي كند. منگنز به توليد انرژي از پروتئين و كربوهيدرات كمك مي كند و همچنين در ساخت اسيدهاي چرب نيز وارد عمل مي شود. منگنز براي سلامت سيستم اعصاب و براي توليد هورمون هاي جنسي بسيار مهم است. منگنز جزء مهم آنتي اكسيدان مي باشد كه جلوي تخريب سلول را مي گيرد.

از آنجا که اغلب ویتامین ها و املاح معدنی در سبوس آن قرار گرفته و آندوسپرم یا مغز دانه برنج کمتر حاوی این ریزمغذی هاست، با سبوس گیری برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید مقدار زیادی از مواد مغذی خصوصا ویتامین های گروه B آن از بین می رود. طی سبوس گیری، ویتامین های B۱ و B۶ به مقدار زیاد، ویتامین B۳ و املاح معدنی آهن، منگنز، منیزیم و فسفر به مقدار کمتر و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری برنج از بین می روند.

برنج قهوه ای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است. کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است. این برنج به دلیل غنی بودن از ویتامین B۱ بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می گذارد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین B۳ رفع کننده آشفتگی های روحی و اضطراب بوده و موجب خوش خلقی می شود. برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن دو اسید آمینه ای که حالت، کیفیت و رشد موها را بهبود می بخشد از ریزش و سفید شدن موها جلوگیری می کند.

گفتني است مصرف این نوع برنج برای آسم کودکان نيز مفید است.

نکته: برنج قهوه ای، 3 برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.

ارسال به دوستان