۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۷-۱۰-۱۳۹۱
کد ۲۵۰۳۱۹
انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۷-۱۰-۱۳۹۱

رییس قوه قضاییه: امکانات و نیروی انسانی دستگاه قضایی با اهداف و وظایفش تناسبی ندارد

رییس قوه قضاییه مهم‌ترین مشکل دستگاه قضایی را کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: ‌مجموعه امکانات موجود قوه قضاییه به ویژه در بخش‌ نیروی انسانی با اهداف و وظایف گسترده آن هیچ تناسبی ندارد.
 رییس قوه قضاییه مهم‌ترین مشکل دستگاه قضایی را کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: ‌مجموعه امکانات موجود قوه قضاییه به ویژه در بخش‌ نیروی انسانی با اهداف و وظایف گسترده آن هیچ تناسبی ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله آملی لاریجانی در جمع معاونان آموزش و تحقیقات دادگستری‌های کل سراسر کشور با تاکید بر این‌که در سه سال اخیر در بخش جذب نیروی انسانی تحول خوبی در قوه قضاییه صورت گرفته است، گفت: گلایه اصلی روسای کل دادگستری استان‌ها کمبود نیروی انسانی است که در کار قضات و کارمندان این مجموعه و کمیت و کیفیت رسیدگی‌ها تاثیرگذار است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که دستگاه قضایی باید قدرت جاذبه خود را بالا ببرد تا نخبگان حوزوی و دانشگاهی با طیب خاطر به آن ملحق شوند، افزود: اگر دستگاه قضایی به واسطه کمبود امکانات از شرایط ایده‌آل به دور باشد گزینش و استخدام نیروهای این قوه نیز از میان افراد با شرایط حداقلی صورت می‌گیرد و در مجموع به نفع دستگاه قضایی نیست.

وی رویکرد سیاست اصلی دستگاه قضایی را جذب نیروی انسانی نخبه توصیف کرد و از اعلام آمادگی 4 هزار نخبه حوزوی و دانشگاهی برای ورود به قوه قضاییه خبر داد.

آملی لاریجانی یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای توسعه و رشد دستگاه قضایی را گسترش هرچه بیشتر آموزش‌های بدو ورود و بویژه ضمن خدمت برشمرد و گفت: آموزش‌های مداوم و ضمن خدمت برای نو شدن دستگاه قضایی لازم است و آگاهی قضات شریف و کارکنان قوه قضاییه از قوانین و مقررات جدید بسیار ضروری است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد:‌ علم و آگاهی داشتن به آنچه تغییر می‌کند، از جمله تغییرات در قوانین و مقررات برای قضات لازم است و معاونت آموزش باید برای اطلاع قضات از روند تغییرات قوانین و مقررات، برنامه و طرح مستندی داشته باشد.

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که متاسفانه قوانین خیلی زود تغییر می‌کنند و با حجم انبوهی از قوانین نیز رو به رو هستیم، افزود: باید مجموعه قوانین و مقررات جدید و اصلاح شده و تغییر یافته به سرعت به اطلاع قضات برسد.

وی هم‌چنین بر استفاده از فناوری‌های نوین و آشنایی قضات و کارکنان با این فناوری‌ها تاکید و اظهار کرد:‌ هدف از تشکیل مرکز آمار و فناوری اطلاعات ارتقای مراحل دادرسی با استفاده از فناوری‌های نوین است و همکاری معاونت آموزش و این مرکز می‌تواند در این مسیر راهگشا شود.

آملی لاریجانی گسترش آموزش‌ها و تربیت قضات با دانش خاص در زمینه پرونده‌های ویژه از جمله مقررات مربوط به استرداد مجرمان و پرونده‌های بین‌المللی و نیز توسعه امور پژوهشی در قوه قضاییه را از رویکردهای ضروری و در دستور کار قوه قضاییه اعلام کرد.

رییس دستگاه قضایی اخلاق‌مداری و توجه روزافزون به توصیه‌های اخلاقی را محور بسیار ضروری در ارتقای روند قوه قضاییه توصیف کرد و با ابراز امیدواری نسبت به ارتقاء سطح فضائل و تحصیل تقوی در همه جهات، گفت:‌ در کنار تمام برنامه‌های توسعه‌ای توجه به اخلاق و تقوای الهی درواقع زیربنای داشتن نیروی انسانی شایسته است و این تقوا و اخلاق اسلامی و انسانی است که مانع از بروز هرگونه برخورد نامناسب نسبت به مراجعان می‌شود.
ارسال به دوستان
ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم