۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۲۵۸۱
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۹-۱۰-۱۳۹۱
کد ۲۵۲۵۸۱
انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۹-۱۰-۱۳۹۱
آفت کش های کشاورزی هندی و چینی در بازار ایران

مرگ تدریجی

سهم هر ایرانی از سموم وارداتی «هر روز یک گرم» است

 عصرایران - در جریان برگزاری همایش سرطان اعلام شد که با رشد فزاینده ابتلا به سرطان در کشور به خصوص سرطان‏های دستگاه گوارشی مواجه هستیم.
از طرفی یکی از اعضای هیات رییسه مجلس اینطور خبر داد که از باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در میوه‏ ها به عنوان عامل یک سوم سرطان‌ها در کشور نام برده می‏ شود.

این هشدارها درحالی مطرح می‏شود که یکی از مسوولان حوزه علمی کشور از عدم وجود اراده ‏ای جدی برای تولید افت‏ کش‏ های ارگانیک و زیست سازگار خبر می ‏دهد و در توضیح می ‏گوید: موضوع پیچیده‌ است چراکه پای منافع هنگفتی در واردات سموم شیمیایی در میان است.

بنابراین، برای آگاهی از وضعیت استفاده بی‏ رویه از سموم شیمیایی و شناخت مضرات و اثرات آنها بر سلامت مردم و اقدامات صورت گرفته در جلوگیری از روند پیش‏رو در کشور، خبرگزاری دانا با دکتر حسین الله‏ مرادی بنیان‏‏گذار مرکز پژوهش مجتمع امام صادق(ع) که با همکاران این مرکز موفق به دستیابی به فناوری تولید آفت‌کش‌های زیست‌سازگار موسوم به «سموم سبز» در کشور شده‏اند، به گفت ‏وگو پرداخت که مشروح آن در پی می‏ آید.


*به عنوان یک محقق و کسی که در مجموعه خود درمورد ارتقای سلامت محصولات غذایی، کار تحقیقاتی انجام داده ‏اید، در مورد استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی توضیح دهید.

یک سم همان‌طور که می‏ تواند آفتها را در محصولات غذایی و کشاورزی کنترل کند، می‏ تواند برای انسان و حیوانات و گیاهان ایجاد مسمومیت کند و سلامت عمومی جامعه را به خطر بیندازد.

لذا استفاده ازسموم  شیمیایی در کنترل آفات گیاهی یک تیغ دو لبه است که اگر درست به کار نرود اول آفت‏ ها را از بین می ‏برد و بعد انسان‏ها را.

 سموم به صورت تدریجی وارد بدن مصرف‌کننده می‌شوند، لذا آثار مهلک خود را ناگهانی بروز نمی‌دهند.

آفت کش

به همین دلیل است که با مرور زمان و با توجه به میزان تجمع سم، بدن مصرف‌کننده شروع به واکنش می‏کند. این آثار در ارگانهایی مانند پوست، دستگاه عصبی، دستگاه گوارش و غدد درون ریز و خون، خود را نشان می‌دهند.

اما معمولا آسیب ‌پذیرترین بخش، دستگاه گوارش است که بیش از اندام‏های دیگر مورد آسیب قرار می‏گیرد. درواقع سم به بزرگ‏‏ترین غده دستگاه گوارش یعنی کبد وارد می‏شود و آن را به تدریج تخریب می ‏کند.

* چطور شد تصمیم گرفتید روی تولید سموم ارگانیک کشاورزی کار کنید؟

موضوع  استفاده از سم، سال‏هاست مورد توجه محافل بهداشتی جهان قرار دارد و کشورهای پیشرفته، در استفاده از سموم شیمیایی بسیار محتاط عمل می‌کنند و در تلاش ‏اند از روش‌های بیولوژیک و زیست سازگار، برای دفع آفات نباتی بهره بگیرند.

در کشورهای درحال توسعه مانند ایران به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی به این ملاحظات کمتر توجه می‏‏ شد اما خوشبختانه دولت این موضوع را در اولویت‏ های خود قرار داده است.
مرکز پژوهش امام صادق (ع)، حدود سه سال قبل متوجه وخامت اوضاع در استفاده  از سموم شیمیایی در برخی مناطق کشور شد و وظیفه خود دانست که برای حمایت از سلامت جامعه روی این موضوع کار کند.
این مرکز بنای خود را در استفاده از محصولات گیاهی  برای دفع آفات گذاشت ، محصولاتی که اصولا برای هیچ چیزدیگری جز آفت مورد نظر مضر یا کشنده نیستند.

* تجربه ‏تان از کار برای تولید سموم سبز وارگانیک چگونه بوده است؟

علیرغم به مرحله تولید رساندن حداقل ۵ نوع مختلف از این آفت‏ کش ‏ها و استقبال مسوولان، موانع برای تولید این آفت‌کش‌ها، بیش از چیزی است که به نظر می ‏رسد.

یعنی با توجه به اینکه مراحل ساخت این محصولات را تا به اینجا  طی کرده‌ایم، ولی هنوز درگیر  بروبیاهای اداری هستیم و نتوانسته‌ایم به مرحله تولید انبوه و توزیع این محصولات برسیم.

میوه و صیفی جات ارگانیک

این در حالی است که نیاز کشور به چنین محصولی روشن است و دانش و فن‏ آوری آن در پژوهشگاه امام صادق(ع) موجود است.

* درباره این موانع دقیق‌تر توضیح دهید.

 مدت‏ها طول کشید تا کارهای اداری برای اخذ مجوز انجام گیرد. در حالیکه این روند از طریق یک شبکه اینترنتی و بدون مراجعه حضوری باید انجام ‏شود ولی بدون مبالغه ما بیش از ۱۰بار در طول یک سال اخیر به سازمان مربوطه مراجعه کردیم.

درمرحله بعد ، برای اخذ  پروانه بهره ‏‏برداری گفتند که باید برای هر آفت‏کش مبلغ ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان بپردازیم تا در یک دوره پنج‌ شش ماهه درباره آن بررسی و تصمیم ‏گیری شود.
من نسبت به اصل این بررسی علمی اعتراضی ندارم زیرا امری لازم است اما اینکه به جای ترغیب و تشویق یک موسسه تحقیقاتی، درخواست واریز ۵۰میلیون تومان برای بررسی ۵آفت کش را دارند عجیب به نظر می‏رسد چرا که مرکز پژوهش امام صادق(ع) برای ارتقای سطح سلامت جامعه تلاش کرده‌ و وظیفه‏ ای که به عهده همان موسسات بوده را انجام داده است.

* بعد از این موانع مسوولان چه تصمیمی گرفتند؟

در نهایت تصویب شد تا برای راه ‏اندازی خط تولید این آفت‏ کش ‏های ارگانیک تسهیلاتی اختصاص یابد. اما بیش از ۲ماه است در تلاشیم سردر بیاوریم کجای کار هستیم؟! چراکه هرجا می‏ رویم، تازه یک زمان چهارماهه جدید جلوی ما می ‏گذارند در حالی که برای حذف سموم شیمیایی از سفره مردم حتی یک روز را نباید از دست داد. 

تردیدی در حسن نیت این افراد وجود ندارد اما سازوکار طراحی شده باعث ناامیدی مراجعه‏ کنندگان می‏ شود.
در واقع وقتی ما به عنوان یکی از مجموعه ‏های علمی مورد وثوق کشور تا این اندازه  سرگردان می‏شویم، تکلیف  دانشمندان و محققینی که به طور مستقل کار می‏ کنند، ناگفته پیداست.

توت فرنگی

این درحالیست که مسوولان عالی رتبه قول همکاری می‏دهند و واقعا هم این کار را می‏ کنند، ولی عملا کار در رده‌های پایین‌تر در جایی گره می‌خورد.

* آیا در این میان بحث‏ هایی نظیر حضور مافیای وارد کننده سموم شیمیایی نیز صحت دارد؟

بگذارید به جای مافیا بگوییم خانواده اقتصادی. خانواده اقتصادی چای، خانواده اقتصادی سم، خانواده اقتصادی گندم و خانواده اقتصادی شکر.

درستش این است که گروه‌هایی آمده‌اند و در بعضی از محصولات سرمایه‌گذاری کرده ‏اند و عملا بازار آن محصول را در دست دارند . این به خودی خود یک ایراد نیست زیرا بالاخره بازار هر کالا را بهتر است یک گروه زبده در دست داشته باشند به شرط آن که کنترل شوند.
ولی چون عملا مهاری برای آن‏ها وجود نداشته، یکه‏ تاز میدان شده ‏اند. به عنوان مثال در بازار  سم، گروه‏هایی در این حوزه هستند که سم را از هند و چین و یا از اروپا وارد می‏ کنند. طبیعی است که بعد از سال‌ها، نمی‏ خواهند بازار را از دست بدهند.

ممکن است بعضی از این افراد قدرت‏های بیش از اندازه ‏ای پیدا کرده باشند. مدیران دولتی هم عموما افراد شریف و سالمی هستند که گاه از درستی ‏شان سوء استفاده می ‏شود و سرپیچی سازمان تحت امرشان موید این نکته است.

کارشناسان عالی رتبه و دانشمندان همین دستگاه‌های مورد بحث، در محافل خصوصی و دوستانه خبر سوء ‌استفاده‏ از درستی برخی مدیران را به عنوان یک درد دل درز می‏ دهند.

در مجموع معتقدم مانعی که نمی‌گذارد چرخ تولید‌کننده و مبتکر با سرعت بیشتری جلو رود، یک دست غیبی نیست بلکه از بدنه همین سیستم خارج می‌شود. این افراد، هنرمندانه خود را پنهان کرده‌اند و هنرمندانه‌تر نفوذ خود را اعمال می‌کنند.چراکه پای منافع هنگفتی در میان است.

 نمونه ‏هایی را می ‏توانید از استفاده گسترده از سموم دفع آفات در کشور شرح دهید؟

بسیاری از میوه‌ها و محصولات کشاورزی، به دلیل عدم نظارت کافی، دوز بالایی از سم را دریافت می‌کنند.
امسال در شمال کشور شاهد  بودیم که علی‌رغم استفاده مکرر از سم، آفت زیتون به خوبی کنترل نشد و کشاورز مجبور به استفاده‏ بیشتر از سم شد. این سم حالا به همراه روغن زیتون و به صورت مستقیم وارد بدن مردم خواهدشد.

در کرمان نیز، آفت پسیل پسته ضررهای بسیاری به باغداران  وارد کرد و در نهایت  خسارت زیادی به کیفیت محصول رسید زیرا در جنگ بین باغدار و آفت، سم زیادی مصرف شد. آنقدر زیاد که به پسته برخی باغ‏ها با احتیاط باید دست زد!
ولی همین محصول بزودی بسته‏ بندی می‏شود و به دست مردم می‏رسد.

* سموم شیمیایی چگونه جذب محصولات کشاورزی می‏شود و راه تشخیص محصولات مسموم و با غیر مسموم چیست؟

پوست ، اندام واسط  بین میوه و محیط اطراف آن است. بنابراین، وقتی سمی روی میوه پاشیده می‏شود، تا عمقی از آن نفوذ میکند و بسته به نوع و میزان مصرف سم، این سموم داخل پوست حل یا ذخیره می‌شوند.
یعنی برای رهایی از آن چاره‌ای جز جدا کردن پوست باقی نمی‌ماند.

تصور کنید در گوجه ‏فرنگی، کیوی، خیار، کاهو، کلم،  پیاز، سیب‏ زمینی، هویج، چغندر و شلغم چگونه می ‏توانید بین پوست و به اصطلاح گوشت گیاه فاصله قائل شوید؟

حتی گاهی ناچار می‎‏شوید بیشتر از ضخامت معمولی پوست را از میوه جدا کنید ولی این هم کافی نیست. لذا باور این که سم شیمیایی به لایه‌های درونی میوه نفوذ نکرده‌است غیر واقع بینانه است.

سم پاشی مزارع

به جرات می‏توان گفت در کشور اکثر محصولات گیاهی در معرض مقادیر زیاد سموم شیمیایی هستند که یک دلیل آن، قیمت پایین این سموم است.
سم آنقدر ارزان است که کشاورز به محض این‌که احساس کرد باغ و مزرعه‌اش در معرض خطر آفت است به سراغ آن ‏می ‏رود و پنهان از دید کارشناسان، میزان نامشخصی از سم را استفاده می ‏کند.

البته مناطقی که با استفاده از کارشناسان خبره از این تراژدی در امان می‏ مانند کم نیستند ولی در بازار عرضه و مصرف این امر قابل تفکیک نیست.

* براین اساس این سم‌ها دائما وارد بدن همه مردم می‏شوند. اما چاره چیست؟

این موضوع به سادگی قابل حل شدن نیست. در کشور شمار زیادی افراد بی‏سواد و کم ‏سواد وجود دارد. این افراد  نمی‏ دانند که سم چگونه تهدیدشان می‏کند.
نباید فراموش کنیم که بخش بزرگی از کشاورزی سنتی ما را کشاورزانی از همین گروه اداره می‏ کنند.

از طرف دیگر، مردم هم نسبت به سلامتی و تندرستی خود حساسیت‏شان را از دست داده ‏اند. دیگر برای کسی اخبار مربوط به وجود هوای  ناسالم و آب ناسالم و موادغذایی ناسالم، خبر هولناکی محسوب نمی ‏شود!
  برای جلوگیری از مصرف بی ‏رویه سم ، شما به کار فرهنگی و آگاهی‏ رسانی نیاز دارید. باید استاندارد بهداشتی مردم ارتقا یابد.

 از طرفی، دانش فنی درباره آفت‌کش‏های زیست‏ سازگار و مبارزه بیولوژیک آن‌ قدرکامل نیست که بتوانیم استفاده از سموم شیمیایی را مطلقا ممنوع کنیم.

 باید ضمن استفاده محدود از سم ‏های شیمیایی در برخی محصولات خاص، در بقیه موارد به سمت استفاده از آفت‌کش‏های زیست سازگار برویم.

واردات  ۲۳هزار تن سم شیمیایی در سال رقم بسیار بالایی است. تازه این رقم را باید ضرب در ۱۰۰ کنید، چون هر میلی ‏لیتر از این سم‌ها، به طور متوسط در ۱۰۰میلی ‏لیتر آب حل می‏شود و بعد مورد استفاده قرار می‏گیرد. این یعنی ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون لیتر سم که به اندازه مخزن یک سد کوچک است وسالیانه به همراه آب وغذا و میوه و نان و سبزیجات وارد زندگی مردم می‏ شود!
(بر مبنای 23 هزار تن سم شیمیایی ، سهم هر ایرانی از سموم وارداتی حدود یک گرم در هر روز است)

 براین اساس شاید بتوان در قالب دو برنامه پنج‌ساله به میزان قابل ملاحظه‌ای از مصرف سم شیمیایی کاست. البته این نیازمند یک کار ملی و همه‌جانبه است که حتما صداوسیما باید در آن شرکت فعال داشته باشد .
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۶۰
غیر قابل انتشار: ۳۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
16
280
هر چي ميكشيم ؛ از دست اين چين و روسيه است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
من از بیگانگان هرگز ننالم که هرجه کرد با من آشنا کرد. متاسفانه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
چه ربطی به روسیه وچین دارد . در ضمن مگر ما خودمان سموم را در پتروشیمی ها تولید نمی کنیم . به علاوه قبل از اینکه از کشور چین واردات داشته باشیم از کشورهای اروپایی این سموم وارد ایران می شده . تازه واردات برنج از تایلند و هند و پاکستان از مواد شیمایی استفاده نمی کنند ایران محضولات این کشورها را هم وارد می کند بنابراین برای این حرفت هیچ توجیه منطقی نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
تقصیر مسوولین است که سم از چین وارد می کنند
كارشناس كشاورزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
عزيزان مشكل چين و روسيه نيستند مشكل روش هاي مبارزه با افات در ايران و بي توجهي مسئولين است. در هيچ كشوري سم مستقيما به زارع داده نميشود بلكه وزارت كشاورزي هر كشور كارشناسي را براي سم زني و بررسي اعزام مي كند ايران اينهمه مهندس كشاورزي دارد كه اگر به اين منظور استخدام شوند هم بخش مهمي از بيكاري حل ميشود و هم سلامت مردم تامين خواهد شد ولي... باقي اش را خودتان بهتر ميدانيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
ناشناس محترم کشورهای چین وروسیه یدطولایی درمعدوم کردن میلیون هاانسان دارند وکافیست به عملیات استالین وپل پت که اولی روسی ودومی از شاگردان چینی درکامبوج بود ویا آنچه بکمک این دوکشور دراروپای شرقی برای سالیان درازگذشت بنگرید واینها زندگی مردمان راآلوده به هرپلیدی وپلشتی می کردند ومی کنندوطبیعت زیبای اروپای شرقی رانابودکردند ومیلیون هاانسان راباردوگاه های کاراجباری فرستادند وبه مرگ تدریجی ازبین بردند واکنون نوبت مردم ایران زمین است که همان اعمال غیر انسانی رارویشان پیاده می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
21
222
جاي آمريكا بودم ؛ دخل اين چين رو در ميآوردم تا جهان از دست اين چين بدذات خلاص بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
موافقم 100 %
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
7
201
متنفرم از چين متقلب .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
آدم خودش مگه عقل نداره؟ چرا ما فقط آشغالاشونو میخریم؟ چون مسولینمون خیلی بفکر ما هستن!!!!!!!!!!!!چیزای خوبشونو میدن به هر کی لایقشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
157
فقط همینمون مونده بود که با خوردن هم بمیریم
لطفا مسئولان کاری انجام دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
حالا نه خوردن سوسیس و کالباس و... ها! با خوردن میوه و سبزی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
6
154
مسئولين !!!
توره خدا اينقدر با اين چين و هند كه محصولات تقلبي و مضر روانه بازار ميكنند رابطه اقتصادي و كشاورزي و صنعتي برقرار نكنيد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
همينه كه هست !!!!
ميخواي ، بخواه ؛ نميخوايي ، بخواه !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
چین محصول مرغوب هم داره ولی امان از دست تاجران بی انصاف
مگه چین باسه آمریکا صادرات نداره ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
9
143
تمام بدبختي و گرفتاري ما ناشي از ارتباط با چين و روسيه و هند است .
فرهنگي از تهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
12
155
به اميد فروپاشي چين بدذات كثيف متقلب .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
با این موضوع بدجور موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
2
189
هوای آلوده ، آب آلوده ، میوه و سبزی آلوده ، گوشت و مرغ که خیلی وقته از دسترس خارج شده، اون از وضع محیط زیست و میراث فرهنگی و اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و..........
نظرتون چیه دست جمعی بریم بمیریم خیال همه راحت بشه!!؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
3
170
متوجه این نکته شدید؟
فرموده اند : از طرف دیگر، مردم هم نسبت به سلامتی و تندرستی خود حساسیت‏شان را از دست داده ‏اند. دیگر برای کسی اخبار مربوط به وجود هوای ناسالم و آب ناسالم و موادغذایی ناسالم، خبر هولناکی محسوب نمی ‏شود!

این را دیگر نمتوان گفت که دشمن می گوید!
این حرف یک متخصص متعهد است.

آقای نماینده مجلس می توانی بگویی چرا مردم به جان خود و خانواده اهمیت نمی دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
بهترین نظر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
از خواص دنیای ماشینیه عزیز
غلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
7
140
چین به ایران سرطان صادر میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
وشریک روسیش تجارب ضدبشری برروی مردم ایران پیاده می کند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
4
94
نعجبم از اين است که برخی از کامنت‌گذاران مقصر اصلی را که بعضی واردکنندگان سموم و مسئولان هستند گذاشته و چين را مقصر می‌خوانند! چين نبود، يکی ديگر. وقتی وجدان ناديده گرفته‌شود، به خاطر سود بيشتر خيلی چيزها را ناديده می‌گيرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
80
یعنی واقعا اگر هر کشوری هر چیز مضری تولید کند ما باید وارد کنیم و مصرف کنیم؟ یعنی هیچ اراده ای برای جلوگیری از ورود آن نیست؟ پیس تکلیف شعور و فرهنگ مسئولان چیست؟ یعنی دولتیان قادر نیستند جلوی ورود را بگیرند آنوقت به چین فحش میدهند؟ مثل این که شما بروید یک جنس خراب بخرید بعد به فروشنده ناسزا بگویید. خوب نخریم مگر عقل نداریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
برادرزدوبند با چین وفروش وجدان به پول توسط برخی ونیاز مبرم مردم به کالا عقل نمی شناسد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
2
36
با سلام
جناب آقای دکتر مرادی
مشکل سموم کشاورزی در مصرف بدون ضابطه است نه خود سم؟ چرا که در پیشرفته ترین کشورها هم سموم مصرف می شود پس ما قادر به حذف سموم نیستیم. اما انچه جنابعالی در مورد هزینه مورد درخواست برای بهره برداری گفتید هزینه درخواست تحقیقات تکمیلی در مزرعه و بررسی کارایی مناسب برای پنج نوع آفت کش وآفت مختلف مورد درخواست است. بنابراین پهچ مانعی برسر راه تولید نیست.
متاسفانه کار این ترکیبات ارگانیک به جایی رسیده که به اسم سم ارگانیگ انواع سموم خطرناک را با آن بدون ذکر نام مخلوط می نمایند و به بازار عرضه می نمایند. که این فاجعه بارتر و خطرناک تر می یباشد.مدارک رائه شده از طرف آن مجتمع فقط یک سری یررسی منابع اینترنتی بوده است. ایا موسسات تحقیقاتی متولی امر نباید حساسیت داشته باشند؟ مطمئنا جواب مثبت است. پس در مورد ترکیبات شرکت جنابعالی هم بایستی تحقیقات مورد نظر انجام شود.
متخصص سم شناشی کشاورزی
صادق علیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
69
من خواهش دارم عصر ایران از هر راهی که میتواند این قضیه را مکرر تکرار و در سطح ملی گسترش دهد و به گونه ای این قضیه را که واقعا بزرگ است ، در میان مردم بزرگ کند تا در صحن مجلس تصمیمی سریع و جدی گرفته شود و موثر ترین جایگاه صدا و سیما هم نیز به این مورد به صورت جدی به مردم متذکر شود ، در ضمن از سایر خبر گزاری ها نیز بخواهید تا این کار را بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
صداوسیما فعلا داردازمشکلات هلند وآمریکا وانگلیس وفرانسه و....می گوید وباید حداقل پنجسال درنوبت بیان این مشکلات آنهم بدون سروته بمانیم وتاآن زمان همه غرق شده ایم وکشتی به ته دریا رفته.
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
35
هندی ها و چینی ها نفت ایران را بزخری می کنند و در ازای آن هم سم به خورد ایرانی ها می دهند. آیا این همکاری با آمریکا در کشتن مردم ایران نیست؟
ناشناس
Kazakhstan
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
26
شما به عنوان رسانه وظيفتون را به نحو احسن انجام نمي دين ! ميدوني چرا؟براي اينكه اگر شما به طور مكررو مداوم چنين قضيه هايي را دنبال مي كردين تا حالا يه اتفاقاتي افتاده بود ولي متاسفانه كارهاي شما تداوم ندارد رسانه ها در غرب ريس جمهور را به پاي ميز محاكمه مي كشند اينقدر قدرت دارن ولي شماها چيه ؟؟ چنين مسائل مهمي را يك يا الي 2 بار ميگين بعدش فراموش ميشه مثل جريان ريزگردها كه الان هيچ پيگري نمي كنين والان 22 استان درگير اين قضيه هستندو اثرات مخرب آن داره مشاهده ميشه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
27
از سايت شما مي خواهيم موضوع پيگيري وتا برخورد قضايي با مسئولين متخلف ادامه داشته باشد.
ناشناس
France
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
21
خیلی ممنون از سایت خوب و کارشناسهای پیگیرتون که لاتقل مردم رو آگاه میکنید
Mahdi
Croatia
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
21
چین اجناسش را در ابتدا خیلی‌ ارزان در اختیار واسطه گرانی قرار قرار میدهد که پول

همه وجودشان را حاکم است

چین با این روش سه‌ هدف را دنبال می‌کند:

۱) نابودی موسسات تحقیقاتی‌ مثل بالا و کارخانه‌های داخلی‌

۲)وابستهٔ کردن کشور به آنها

۳)تست مواد تولیدیش در عمل و ارتقأ کیفی آنها برای صدور به کشورهای اروپایی

این سه‌ نکته تقریبا در همه موارد تولید چینی‌ صادق است و قابل اثبات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
33
به امید نابودی ایرانیانی که قصد جون مردم ایران را کردند برای سود بیشتر کود و سم شیمیایی میزنن یاد گرفتیم به جون همدیگه بیفتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
25
سموم جدید دیگر روی محصول نمی نشینند بلکه از همان ابتدا وارد بافت گیاه می شوند در مزارع برنج شمال این نوع سموم بطور گسترده استفاده می شود و دلیل شیوع بالای سرطان دستگاه گوارش در شمال همین است به همین دلیل هم بود که سرو صدای سمی بودن برنجهای وارداتی خوابید چون برنج داخل بسیار سمی تر است و هندیها این را خوب می دانستند و از آن بخوبی استفاده کردند.
فرزند ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
28
چه گویم که ناگفتنش بهتر است زبان در دهان پاسبان سر است......
جو سازی نکنید همه چی ارومه همه هم خوشبختیم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
27
تقصیر را گردن چین وروسیه ....نیندازید گناه این کار گردن همون مافیا ودولتمردانی است که اجازه این کار را به مافیا که خدا میداند این قدرت را از کجا می اورند است...ترا خدا دست ما ک. به جایی نمی رسه اینها هم که حتی به زن وبچه خودشون رحم نمی کنند شما جدی این را پیگیری کنید نه که یه خبر بدهید وتمام .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
16
کی گفته سم و آفت کش ارزان است؟ انگار از هیچ چیز خبری ندارید و بدون اطلاع صحبت می کنید؟
ناشناس
United States of America
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
10
man 3sale asreiran mikhounam,be khatere in hormate didar az shoma khahesh mikonam az pegiri khaste nashid
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
8
38
برادران و خواهران باور کنید اگر به درختان سم زده میشه ، اگر کود های شیمیایی در کلیه محصولات کشاورزی استفاده میشه ، اگه مرغ ها هورمون دارن ، اگه فست فود تولید میشه ، اگه پفک نمکی حتما باید نارنجی باشه و بهش رنگ زده باشن ، اگه سوسیس و کالباس تولید میشه ، اگه سیگار تولید میشه ، اگه هوا آلوده شده و....
مقصر ماییم که میخواییم میوه هایی که جلوو مهمون میزاریم مثل کریستال برق بزنه ، چون عادت کردیم هر میوه ای رو در هر فصلی داشته باسشم ، چون مرغ خیلی میخوریم ، چون دوست داریم برا تنوع هم که شده ساندویچ بخوریم ، چون از بوق سگ تا خوروس خون سگ دو بزنیم تا یه لقمه نون بدست بیاریم بعد چون وقت نداریم بریم خونه مجبوریم فست فود استفاده کنیم ، چون اگه سس نخوریم میمیریم !!! چون اگه پفک نخوریم میمیریم !!! چون اگه کالباس نخوریم میمیریم !!! چون اگه شیرینی نخوریم میمیریم !!! و میگیم که پس چی بخوریم ؟
بیایم باور کنیم که مشکل خود ماییم و اگه مسئولان ما هر روز گند میزننن یکی از ما ها هستن که مسئول شدن پس بیاین خودمونو تغییر بدیم و عیب خودمونو در دیگران نبینیم این ماییم که اگه تغییر کنیم همه چیز درست میشه مسئولان از جمع ما انتخاب میشن ! مسئولان از جمع ما انتخاب میشن ! مسئولان از جمع ما انتخاب میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
2
37
در شرایط حساس کنونی بجای حساسیت نشان دادن به موارد بی ارزش (جان انسان ها) بهتر است به فکر مسائل مهم سیاسی باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
1
36
سم مجاز و دارای استاندار در صورت مصرف صحیح قابل قبول است. ولی به مصرف بی رویه و نادرست، سموم تاریخ گذشته و غیر استاندارد وارداتی از کشور دوست و برادر یعنی چین، مرگ و بیماری را به کام همه شیرین خواهد کرد. یک کارشناس مطلع تعریف می کرد که کشاورز برای بالا بردن ماندگاری توت فرنگی، سبد توت فرنگی را داخل ظرف مایع سم غوطه ور کرده و خارج می نمایند. در مورد تزریق مواد رنگی به هندوانه هم به اندازۀ کافی همگی شنیده ایم. سوسیس و کالباس و نحوۀ تولید و ترکیب آن نیز جای خود دارد. مرغهایی که با خوردن بی رویۀّ آنتی بیوتیکهای غیر مجاز و ترکیبات هورمونی مضر عین بادکنک چاق شده و وارد بازار می شوند نیز بماند. تازه خوراک دام و طیورمان نیز معلوم نیست از چه کیفیتی برخوردار هستند. خبر افزوده شدن وایتکس به شیر را هم کسی نیست نشینده باشد. آلودگی هوا و خاک و آب را هم به اینها اضافه کنید. فقط می ماند هزینه های سرسام آور پزشکی و داروهای گران قیمت و دست نیافتنی و یا تقلبی وارداتی از کشور دوست و برادر چین که آن هم به لطف خدمات دولت محترم و به روز شدن نرخ ارز و ریال!!!!! حل شد. به این ترتیت عین پازل همه چیز داره در جای خودش قرار می گیره! فقط مرگ شهروندان عزیز می مونه تا این پازل کامل بشه که تنها چیزی که مهم نیست جان کم ارزش مردان و زنان و کودکان هموطنه که آن هم به وفور و به آسانی یافت می شه!!!!!!!!!!!!!!!
يك ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
27
از ما که گذشت حداقل بذارید بچه هامون زندگی سالمی داشته باشند تو رو به هر کسی که می پرستید بهتر مسولین سری به مراکز درمان سرطانیها بزنند تا بفهمند چه خبره
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
23
بالاخره بخوریم یا نخوریم که نمیریم
جوان تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
57
...

هروقت من و شما بصورت رسمی و واقعی یک
شهروند ایرانی شدیم ، یعنی حقوق شهروندی ما برسمیت شناخته شد ، میتوانیم با صدای بلند اعتراض کنیم.
وگرنه ، ازکجا معلوم ما ها جزئی از موش های آزمایشگاهی چین و هند نیستیم ، که باید نتایج آن بررسی شود ؟؟!!
ویدیویی متفاوت از جنگنده F۱۴ نیروی هوایی ایران در نمایشگاه هوایی کیش (فیلم) یک روحانی افغان: ایران از افغانستان ضربه مهلک می‌خورد (فیلم) تولد 80 سالگی مردی که 51 سال پیش بالاتر از پروین، حجازی و قلیچ خانی به‌عنوان بازیکن سال ایران انتخاب شد (+عکس) همدان پیشتاز در ساخت نیروگاه‌ های خورشیدی اولین اطلس کیهانی اقلیدس منتشر شد(+عکس) اسلحه کمری جولانی در دیدار رسمی ؟(عکس) زمان منفی دیگر فقط یک تئوری نیست؛ دانشمندان شواهدی از آن به دست آوردند زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران طراحی کفش تویوتا با الهام از تویوتا لندکروزر آمار تکان دهنده وزارت کار از رشد فقر مطلق مستاجران/ اعلام نرخ خانوارهای مستاجر درگیر فقر مطلق راهپیمایی موتوری حامیان فیلتر در مخالفت با رفع فیلتر واتس‌اپ (فیلم) استاندار دمشق : سوریه هیچ مشکلی با اسرائیل ندارد همه آنچه باید درباره خطرات پنهان چربی شکمی بدانید (فیلم) استانداری تهران : شاخص آلودگی هوا کاهش یافته ؛ فردا (شنبه) مدارس و ادارات تهران تعطیل نخواهد بود نجات های میلی متری! (فیلم)