۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۲۹-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۴۱۹۱
انتشار: ۰۰:۱۷ - ۲۹-۰۲-۱۳۹۲

راهبردهای ائتلاف آباد گران

 
علی حضرت پور یکی از فعالان سیاسی ارومیه با اشاره به شکل گیری "ائتلاف آباد گــــران ارومـــیه"  ، راهبردهای این ائتلاف را طی نوشتاری تشریح کرد.
متن کامل راهبردهای ائتلاف آبادگران در زیر می آید:

آبادگری دنیا یک تکلیف الهی است، خداوند در آیه 29 سوره بقره و آیه 61 سوره هود می فرماید "خداوند شما را از زمین آفرید و آباد کردن آنرا از شما خواست"  امیرالمونین (ع) با تاکید بر اینکه آبادگری مهم ترین ماموریت و وظیفه حکام بلاد اسلامی است،  آنرا مقدم و لازمه اخذ خراج (مالیات) از مردم می دانست.

 جریان ائتلافی آبادگران ارومیه در راستای درک این تکلیف الهی و با هدف تسریع و تسهیل و توسعه آبادگری این شهر زیبا و شهیدپرور وارد عرصه گردیده اند.

 نیل به این هدف جز از طریق یک برنامه راهبردی مشخص امکانپذیر نخواهد شد لذا جهت دستیابی به یک برنامه ریزی مدون که توانایی رساندن قافله آبادگری به چشم اندازهای ترسیم شده را داشته باشد، پس از ساعت ها، روزها و ماه ها مطالعه و بررسی و جلب نظر کارشناسان و متخصصین ؛ نتیجه مطلوب در قالب تدوین "برنامه راهبردی بلند مدت 20 ساله و برنامه میان مدت 5 ساله کلانشهر ارومیه"  حاصل گردید.

هدف از تدوین و پیگیری این برنامه، رسیدن به چشم اندازهای کلانشهر ارومیه است. راهبردی که سیمای مطلوب و مقدور ارومیه را در افق سال 1404 با نگرش به چشم انداز بیست ساله کشور ترسیم کرده و به این سوالات پاسخ دهد که: با نگرش به وضع موجود و روندهای جاری، چه آینده ای در انتظار شهر خواهد بود؟ با توجه به ارزشها و اصولی که به آنها اعتقاد داریم، آینده شهر چگونه باید باشد؟
بنابراین با ترسیم "تصویری مطلوب و شایسته از ارومیه" اقداماتی را جهت نزدیک تر شدن به این تصویر مطلوب (چشم اندازهای ارومیه در سال 1404) در 7 محور با عناوین ذیل، پیش بینی می نماید:

1-محور اقتصادی شهری: ارومیه در سال 1404 شهری است با رونق اقتصادی که شهروندانش از سطح رفاه مطلوب برای زندگی با کیفیت برخوردارند. ارومیه با گزینش کسب و کارهای مناسب، قابلیت ایفای نقش لوکوموتیو توسعه استان را در قالب یک قطب اقتصادی مبتنی بر فعالیت های فرهنگی و گردشگری دارد.

2-محور زیرساخت های شهری: ارومیه در سال 1404 شهری است با زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) پیشرفته و روز آمد که سیاست های نوین مدیریت شهری و تمرکز زدایی را به خوبی پشتیبانی می کند.

3-محور مدیریت شهری: ارومیه در سال 1404 شهری است با مدیریت ارزشی، عدالت محور، خدمتگذار، پاسخگو، شهروندمدار که سیاستهای آن بر همه نهادهای دست اندرکار توسعه شهری نافذ بوده و مبتنی بر مشارکت شهروندان و نهادهای غیردولتی است.

4-محور حمل و نقل: ارومیه در سال 1404 شهری است با حمل و نقل روان، دارای سامانه جامع با محوریت حمل و نقل عمومی قابل اعتماد، در دسترس، سریع و ارزان که شهروندانش علیرغم دارا بودن خودروی شخصی، با خیالی آسوده از آن استفاده می کنند.

5-محور محیط زیست:  ارومیه در سال 1404 شهری است پاک، پاکیزه و سبز، مطابق با آخرین استانداردهای کلان شهری که حفظ سرمایه های طبیعی کم نظیر ارومیه از مطالبات اصلی مردم آن است.نهادها و قوانین حفاظت از محیط زیست به عنوان حافظان توسعه پایدار شهر نیز از جایگاه ویژه ای در مدیریت شهر برخوردارند.

6-محور معماری و بافت شهری: ارومیه در سال 1404 شهری است ایمن، زیبا و روح نواز، با ترکیبی از معماری سنتی و مدرن که هویت ایرانی و اسلامی در سیمای آن متجلی است و فضای مناسب برای کار، زندگی، تفریح و تعاملات اجتماعی را در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می دهد.

7-محور فرهنگی اجتماعی: ارومیه در سال 1404 شهری است که اغلب شهروندانش به سوادهای پایه ای قرن بیست و یکم مجزهند، برای ساخت یک شهر دانشی و فرهنگی تربیت شده اند. اعتماد متقابل بین آنها و مدیران شهر مشهود است. استحکام خانواده و وروابط همسایگی، محلی و اجتماعی قوی از ویژگیهای اصلی ارومیه است.

در نوشتار بعدی با ذکر جهت گیری های راهبردی، هریک از محورهای فوق الذکر تبیین و تشریح خواهد شد.

ارسال به دوستان