۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد ۲۸۵۶۱۵

دوی صدمتر دوپینگی‌ها؟

عصر ایران - مثبت اعلام‌شدن نتیجه آزمایش دوپینگ تایسون گای و آسافا پاول در یک ماه اخیر، به خوبی نشان می‌دهد که دوهای سرعت در جهان دو و میدانی، بویژه دو صد متر هنوز هم درگیر معضل اساسی دوپینگ است.

از زمانی که بن جانسون در المپیک 1988 دوپینگی اعلام شد و اسطوره "قهرمان دو صد متر" شکست، طرفداران دو صد متر همیشه نگرانند که مبادا یکی دیگر از ستاره‌های این رشته دو و میدانی، دوپینگی از آب درآید.

پس از بن جانسون، مایکل جانسون آمریکایی نیز یکبار آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد. قبل از این دو نفر نیز، بوچ هاری رینولدز آمریکایی به تالار دوپینگی‌های دوهای سرعت پیوسته بود.

اینکه در شرایط کنونی دو رقیب جدی یوسین بولت، آسافا پاول جامائیکایی و تایسون گای آمریکایی، دوپینگی از آب درآمده اند، این احتمال را تقویت می کند که "یوسین بولت بی‌نظیر" هم دوپینگی باشد. چرا که این دو نفر، در سال های اخیر همواره با چند متر فاصله نسبت به یوسین بولت به خط پایان می رسیدند.


تایسون گای

پیش از این، کارل لوئیس هم نسبت به دوپینگی‌بودن یوسین بولت هشدار خفیفی داده بود ولی شاید هشدار جدی‌تر، همین نکته باشد که "رقبای عقب‌مانده" بولت از مواد نیروزا استفاده کردند ولی با این حال، به او نرسیدند هیچ وقت.

اگر یوسین بولت بزرگ هم با استفاده از مواد نیروزا به این رکوردهای درخشان رسیده باشد، دیگر باید فاتحه دو صد متر را خواند! از کنار رفتن نسل لوئیس و جانسون تا روی کار آمدن ستاره‌ای چون یوسین بولت، زمان زیادی گذشته است. اگر این یکی هم دوپینگی باشد، یاس و دلسردی عمیقی دامنگیر هواداران دو صد متر می شود.

تایسون گای و آسافا پاول با رکوردهای 9.69 و 9.72 ثانیه، بهترین رکوردداران تاریخ دو صد متر پس از یوسین بولت هستند. وقتی که این دو نفر دوپینگی از آب درمی‌آیند، طبیعی است که این تصور عمومی مستعد شکل‌گیری خواهد بود که "دوی صد متر، دوی دوپینگی‌هاست!" باید دعا کنیم که در سال‌های آینده، ناگهان خبر نرسد که یوسین بولت هم اهل دوپینگ و دغل است!


آسافا پاول

اما مساله دوپینگ در دوهای سرعت، از منظر دیگری هم قابل بررسی است. داگ لوگان مدير سابق فدراسيون دو و ميداني آمريكا معتقد است سازمانهاي ورزشي بايد مبارزه با داروهاي نيروزا را متوقف كنند. وي می گوید روزهاي بد مانند امروز ادامه دارد. مگر آنكه در اين باره بازنگري كنيم.
لوگان مدت دو سال در سمت رياست نهاد حاكم بر دو و ميداني آمريكا با تقلب هاي دارويي مبارزه كرد.

اما بولدون قهرمان سابق جهان هر چند نظر ملايم تري در اين باره دارد. او می گوید: محرك ها بايد قانوني شود، اما استروئيدها، هورمون رشد انساني و دوپينگ خوني بايد همچنان ممنوع باشد.
به نظر بولدون، "اكنون زمان ايجاد تغييرات و ارايه راه حل هاي مختلف فرارسيده است. قوانيني كه قابل اجرا نيست نبايد در كتاب ها باشد."

بولدون عملكرد انجام شده براي وضع مقررات در مورد اين داروها را ضعيف توصيف كرد و گفت اين كار مانع از آن نشده كه زنان و مردان جوان به سراغ اين داروها نروند.

ظاهراً تعدل در مفهوم دوپینگ و خارج کردن برخی از مواد نیروزا از دایره "مصادیق دوپینگ"، امکان پذیرتر و عقلانی تر است. در شرایط کنونی، "دایره جرم" در رشته دو و میدانی، چنان وسیع است که باید در انتظار درافتادن اکثر ستاره های دو و میدانی در ورطه این دایره گسترده باشیم!

 بین مبارزه خشک و انعطاف ناپذیر با مساله دوپینگ در دوهای صد متر و رهاکردن این مبارزه، قطعاً راه سومی هم وجود دارد که متعادل تر است. آنچه که بولدون می گوید، می تواند چشم اندازی از این "راه سوم" در مبارزه با دوپینگ در رشته دو و میدانی و بویژه در دوهای سرعت باشد.





ارسال به دوستان