۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۸۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۵-۰۴-۱۳۹۲
کد ۲۸۵۷۱۱
انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۵-۰۴-۱۳۹۲

اولتیماتوم 4 ماهه بانک مرکزی به بانک های تجاری غیردولتی

در بخشنامه جدید بانک مرکزی به مديران عامل كليه بانكهاي تجاري غيردولتي آمده است: وفق بند ج ماده 30 قانون پولي و بانكي كشور "تأسيس بانك در ايران موكول به تصويب اساسنامه آن به وسيله شوراي پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران" است.
بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی، تمامي بانكهاي تجاري غيردولتي را موظف کرد تا حداكثر ظرف مدت 4 ماه با برگزاري مجمع عمومي فوق العاده نسبت به انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه بانكهاي تجاري غيردولتي براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اقدام کنند.

به گزارش مهر، در بخشنامه جدید بانک مرکزی به مديران عامل كليه بانكهاي تجاري غيردولتي آمده است: وفق بند ج ماده 30 قانون پولي و بانكي كشور "تأسيس بانك در ايران موكول به تصويب اساسنامه آن به وسيله شوراي پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران" است.

به رغم مستند قانوني مذكور، تاكنون اساسنامه نمونه مصوب شوراي پول و اعتبار براي بانكهاي غيردولتي كه علاوه بر ويژگي هاي شركتهاي سهامي، مختصات خاص بانكها را هم ملحوظ نظر قرار داده باشد و در عين حال ملاحظات و منويات نظارتي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را نيز تأمين کند، وجود نداشته است و لذا تدبير مقتضي و بلادرنگ در خصوص آن ضروري می نمود.

بنا به همين ضرورت، شوراي پول و اعتبار با استناد به اختيارات قانوني مزبور و با هدف انتظام بخشي، به سامان کردن و ضابطه مند ساختن اساسنامه بانكهاي غيردولتي و ايجاد ساختار و چارچوبي يكسان و استاندارد براي آن و جلوگيري از تشتت، تعدد و بعضاً ناهماهنگي هايي كه در اين خصوص وجود داشت، در يك هزار و يكصد و شصت و سومين جلسه مورخ 18 تیرماه امسال «اساسنامه نمونه بانكهاي تجاري غيردولتي » را به تصويب رساند كه به موجب آن، تمامي بانكهاي تجاري غيردولتي موظف شدند حداكثر ظرف مدت 4 ماه از تاريخ ابلاغ آن، نسبت به برگزاري مجمع عمومي فوق العاده و انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه مذكور اقدام کنند.

بانک مرکزی از این بانکها خواسته است ضمن ابلاغ این بخشنامه به هيأت مديره، سهامداران و بازرس آن بانك، اقدامات لازم براي برگزاري مجمع عمومي فوق العاده و اعمال تغييرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانك‌ مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغي ظرف مهلت مقرر، را به عمل آورند.

بانک مرکزی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: با ابلاغ اين مصوبه، "نكات لازم الرعايه در اساسنامه بانك غيردولتي" مصوب نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه مورخ 30 اردیبهشت ماه 1380 شورای پول و اعتبار و "الحاقيه به نکات لازم الرعايه در اساسنامه بانكهاي غيردولتي" منسوخ مي شود.
ارسال به دوستان
ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم