۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
فیلم بیشتر »»
کد ۲۸۷۰۵۰

ساکت: میزبانی جام ملتها، یعنی رنسانس!

ایسنا - محمدرضا ساکت معتقد است فدراسیون جز با تشکیل ستاد گرفتن میزبانی جام ملت‌ها، نمی‌تواند این امتیاز بزرگ را از AFC بگیرد.

مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان سپاهان درباره اقدام‌های ضروری برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های 2019، اظهار کرد: میزبانی جام ملت‌های آسیا یک تحول و رنسانس بزرگ در فوتبال و بلکه ورزش ما بوجود می‌آورد. همانطور که صعود به جام جهانی 2014 برزیل بالندگی را در جریان رشد فوتبال ملی ما ایجاد می‌کند، برگزار کردن رقابت‌های قهرمانی آسیا جدای ایجاد بستری پویا برای حرکت سریع‌تر فوتبال ایران، تاثیرات و فواید فرهنگی، ورزشی، سیاسی، بین‌المللی و... برای کشور دارد.

وی بر ضرورت تشکیل ستاد پیگیری گرفتن میزبانی جام ملت‌ها تاکید کرد و افزود: بنابر اهمیت موضوع، لازم است که یک مهندسی مناسب جهت کسب میزبانی جام ملت‌ها انجام شود که در جریان آن هر کدام از اجزای مختلف به سبب وظایف‌شان نقش‌آفرینی کنند بنابراین فدراسیون در مرحله اول کار یک ستاد پیگیری گرفتن میزبانی جام ملت‌ها را تشکیل دهد. کار این ستاد می‌تواند به ترتیب مرحله اول مطالعه مقررات و قوانین بین‌المللی و داخلی برای انجام کار، مرحله دوم تهیه چک‌لیستی از کلیه الزامات و پارامترهایی که AFC می‌خواهد و مرحله سوم تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف اعم از سازمانی ها دولتی و بازرگانی، خصوصی، رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، دستگاه‌های امنیتی و... طبق آنچه که در چک لیست‌ها آمده باشد.

این مدیر ورزشی در پاسخ به اینکه پیشنهاد می‌کنید این ستاد درون فدراسیون تشکیل شود یا فرا فدراسیونی باشد، به ایسنا گفت: طبیعتا فدراسیون به عنوان متولی فوتبال در کشور وظیفه تشکیل ستاد و انتخاب دبیرش را برعهده دارد اما در ادامه با دعوت از مسوولان بلندپایه و نمایندگان دستگاه‌های مختلف آنها را به عضویت این ستاد در آورد تا شاهد شکل‌گیری و فعالیت یک ستاد فرافدراسیونی برای این کار باشیم. دیدگاه بنده نسبت به اهمیت این موضوع به گونه‌ای است که فکر می‌کنم مسوولانی در حد معاون رییس جمهور باید در چنین ستادی عضو باشند.

وی با بیان اینکه بدون تشکیل ستاد، گرفتن میزبانی امکان‌پذیر نیست، افزود: نمایندگان تاثیرگذار و تصمیم‌گیر از هر دستگاهی باید پای صحنه بیایند و در ستاد عضو باشند، سپس آنها درباره همکاری سازمان متبوع خود برای اجرای برنامه‌ها در تک‌تک موارد تعهدات مکتوب بدهند تا فدراسیون بر اساس آنها، شرایط ایران را برای گرفتن میزبانی به AFC اعلام کند. در ادامه هم فدراسیون می‌تواند با رایزنی‌ها و مذاکرات موثر با رییس جدید کنفدراسیون آسیا که ظاهرا دیدگاه منفی هم نسبت به ایران ندارد، شرایطی ایجاد کند تا AFC میزبانی جام ملت‌ها را به غرب آسیا و ایران بیاورد. باز هم تاکید می‌کنم بدون تشکیل ستاد مشخص و فرافدراسیونی برای اخذ میزبانی که اعضای متخصصی در آن حضور داشته باشند و نیز انجام مراحل وظیفه‌ای فوق، این فرصت طلایی را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم میزبانی جام ملت‌های 2019 را بگیریم.

ساکت ادامه داد: می‌توان برای برگزاری این رقابت‌ها از ظرفیت‌های برخی شهرستان‌ها از جمله مشهد، تبریز و اهواز که صاحب استادیوم‌های خوب هستند نیز استفاده کرد و آنها را همواره به عنوان آلترناتیوی برای چند استادیوم مناسبی که در تهران هست در نظر داشت.

عضو اسبق فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه آیا برگزاری جام ملت‌ها نیاز به شرایطی دارد که فراهم کردن آن با ارزش‌ها و عقاید اجتماعی مملکت ما مغایرت داشته باشد نیز اظهار کرد: ممکن است مغایرت‌هایی باشد اما قطعا تبیین نشده است. در امر برگزاری لیگ قهرمانان آسیا که بنده با سابقه 10‌ساله‌ای که مدیر باشگاه سپاهان بودم این کار را انجام می‌دادم هم بعضا مشکلاتی بوجود می‌آید اما همگی قابل حل بود. به نظرم بحث نظری در این بخش مفید نیست و در وهله اول باید کار را جلو ببریم و تمام برنامه‌ها و موارد احتمالی را لیست کنیم، بعد از آن اگر جایی احساس شد مشکلی وجود دارد آن را حل کنیم. طبعا چالش‌هایی در مسیر کار بوجود می‌آید اما همه آنها قابل هماهنگی است کما اینکه قبلا هم چنین بود.

ساکت با تاکید بر اینکه این کار یک حرکت بزرگ ملی است، به ایسنا گفت: از نظر من برگزاری جام ملت‌ها در حد برگزاری یک اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، زیررادیکال و کوچک‌شده است. بازتاب رسانه‌ای برگزاری این رویداد مهمی ورزشی در شرایطی که تحت تحریم‌های سنگین هستیم، از هر حیث می‌تواند برای ایران مفید باشد تا بتوانیم از این طریق توسعه‌یافتگی، امنیت و رشد و بالندگی جامعه و مملکت‌مان را بیش از پیش به مجامع بین‌المللی نشان دهیم.



ارسال به دوستان