۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۸۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۴-۰۵-۱۳۹۲
کد ۲۸۹۲۳۴
انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۴-۰۵-۱۳۹۲

ایران سومین کشور جهان از نظر آلودگی هوا

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را دارد و همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می‌کند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه معاینه فنی خودرو‌ها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا دارد و باید بیشتر به این مهم توجه شود گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی متاسفانه ایران از رتبه هشتمین کشور جهان از نظر آلودگی هوا به رتبه سوم رسیده است.

به گزارش ایلنا، رضوی در یک نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را دارد و همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می‌کند.

وی با انتقاد از قانون معافیت ۵ ساله خودرو‌ها از دریافت معاینه فنی گفت: پیش از این ایران هشتمین کشور جهان از لحاظ آلودگی هوا بود که در سال ۲۰۱۳ به رتبه سوم رسیده است.

ارسال پیامک به دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی


وی در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از ۲ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی که از لحاظ قانون پنج ساله شدن خودرو‌ها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند گفت: پلیس برای این خودرو‌ها پیامک ارسال خواهد کرد و آن‌ها فرصت دارند طی ۱۰ روز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند در غیر این صورت با آن‌ها برخورد‌های قانونی صورت می‌گیرد.

نقص فنی عامل بسیاری از تصادفات است

مدیر مرکز معاینه فنی مرکزی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات جاده به دلیل نقص فنی است تا عامل انسانی گفت: با آغاز سفرهای تابستانی ما آمادگی آن را داریم تا روزانه ۵ هزار خودرو را در هر شیفت معاینه فنی کنیم و اگر گاهی شلوغی در برخی مراکز دیده می‌شود، به دلیل بی‌نظمی در مراجعات خودرو‌ها است نه نبود ظرفیت در مراکز معاینه فنی.

رضوی با اشاره به ظرفیت شبانه روزی شدن مراکز معاینه فنی گفت: ما امکان فعالیت سه شیفت کاری را داریم اما این مستلزم آن است که خودرو‌ها به صورت مستمر به مراکز ما مراجعه کنند.

وی با اشاره به طرح کاهش معافیت معاینه فنی از ۵ سال به دو سال گفت: امیدواریم این قانون هر چه زود‌تر در مجلس به تصویب برسد و پلیس نیز با تردد هر گونه خودرو فاقد برگه معاینه فنی برخورد کند.

برخورد با مراکز معاینه فنی متخلف

رضوی با بیان اینکه یکی از مشکلات برگه‌های فنی صدور برگه‌های معاینه فنی بدون مراجعه خودرو به این مراکز است گفت: بیشتر این برگه‌ها توسط مراکز حاشیه شهر صادر می‌شود که باید این مشکلات حل شود. در تمامی مراکز تهران دوربین‌های پلاک خوان نصب شده و عکس خودرو به همراه اطلاعات آن به پلیس داده می‌شود و ما هرچه به سمت مکانیزه شدن پیش رویم دست سودجویان قطع می‌شود.

رضوی اضافه کرد: پیش از این برای خودرو‌ها تنها برگه رد یا قبولی در معاینه فنی صادر می‌شد اما حالا به اضافه کارت و عکس خودرو جدولی که وضعیت تطبیق خودرو با استانداردهای ایمنی را نشان می‌دهد پیوست این کارت است.

وی تاکید کرد: تمامی مراکز معاینه فنی باید بر اساس استاندارد ۹۱۸۱ فعالیت کنند و تمامی مراجعات با این استاندارد سنجیده شود.

۲۴ درصد خودرو‌ها فاقد مبدل کاتالیستی بوده و یا مبدل خراب دارند

به گفته رضوی در کشور هلند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شخص کشته شدگن در تصادفات رانندگی تنها ۴/۸ درصد است و شاخص آلودگی هوا نیز در این کشور ۲۹ درصد با بیان وجود خودرو‌ها هرساله موظف هستند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. یا در کشور آلمان که شاخص کشته شده‌ها ۶ نفر است هر دو سال یک بار معاینه فنی برای تمامی خودرو‌ها الزامی است اما در کشور ایران که شاخص کشته شدن از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱ / ۳۴ نفر است و شاخص آلودگی هوا ۹۲ درصد متاسفانه خودرو‌ها ۵ سال از دریافت معاینه فنی معاف شده‌اند که امید است این قانون هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

وی همچنین در پایان با بیان اینکه ۱۴ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند از شاخص گازهای آلاینده مردود می‌شوند گفت: متاسفانه آمار‌ها نشان از آن دارد که ۵ / ۲۴ درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند یا فاقد مبدل کاتالیستی هستند و یا مبدل آن‌ها خراب است، این درحالیست که مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در کاهش تولید آلودگی هوا توسط خودرو‌ها دارد.
ارسال به دوستان