۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۰۶۹۶۷
انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۲

راه‌اندازی 4طرح جدید درحوزه بانکداری الکترونیکی

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از راه اندازی چهار طرح جدید در حوزه بانکداری الکترونیکی خبر داد و گفت: حفظ محرمانگی حساب‌های مردم از اولویت‌های بانک مرکزی است و سیستم بانکی از این اطلاعات برای پرداخت یارانه نقدی استفاده نخواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، ناصر حکیمی در یک نشست خبری با اشاره به رونمایی از چهار طرح جدید در حوزه بانکداری الکترونیک توسط بانک مرکزی اظهار کرد: طرح اول مربوط به درگاه واحد پرداخت اینترنتی که از 15 آذر به صورت پایلوت راه اندازی می‌شود و از اول دی ماه به صورت کامل اجرایی خواهد شد.
 
وی هدف از راه اندازی این طرح را حفاظت از منافع مردم و سپرده گذاران در راستای مقابله با فیشینگ و یا جعل سایت اعلام کرد.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: در این راستا متقاضیان می‌توانند به سامانه shaparak.ir مراجعه کنند.
 
فروش اوراق مشارکت اینترنتی می‌شود
 
حکیمی طرح دیگر را سامانه خزانه مرکزی اوراق اعلام و اضافه کرد:‌تا پایان سال اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی نیز صادر می‌شوند و سود اوراق به صورت خودکار از طریق این سامانه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.
 
راه‌اندازی گواهی امضای دیجیتال از بهمن ماه
 
وی به راه اندازی گواهی امضای دیجیتال از بهمن ماه اشاره و اظهار کرد: دو یا چند بانک عامل برای ایجاد دفاتر ثبت نام گواهی امضای دیجیتال به زودی معرفی می‌شوند تا گواهی امضا را دریافت کنند.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: استفاده از امضای دیجیتال برای مشتریانی که تراکنش بیش از 15 میلیون تومان در روز دارند اجباری می شود.
 
حکیمی هدف از راه اندازی امضای دیجیتال را مدیریت و کنترل ریسک عنوان و خاطرنشان کرد: احراز هویت روی سایت‌های مجازی انجام می‌شود و بسیاری از خدمات مانند افتتاح حساب از این طریق امکان‌پذیر خواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: هیچ محدودیتی برای مشتریانی که تراکنش حسابشان کمتر از 15 میلیون تومان در روز باشد برای استفاده از امضای دیجیتال وجود ندارد.
 
حفظ محرمانگی حساب مردم از اولویت های بانک مرکزی است
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات حساب مشتریان شبکه بانکی برای قطع یارانه نقدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت خاطرنشان کرد: همان طور که رییس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد به هیچ عنوان بانک مرکزی شبکه بانکی اطلاعات حساب مردم را در اختیار سازمان و یا ارگان خاصی قرار نمی‌دهد.
 
حکیمی تاکید کرد:‌اولویت بانک مرکزی و شبکه بانکی حفظ اطلاعات حساب‌های مردم است.
 
راه اندازی سامانه چکاوک از اردیبهشت 93
 
وی در ادامه به راه اندازی سامانه چکاوک اشاره خاطرنشان کرد:‌در پی راه اندازی این سامانه مبادلات چک و اسناد وصولی کاغذی الکترونیکی می شود و رد و بدل لاشه چک به صورت فیزیکی صورت نمی گیرد.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تاکید بر این‌که تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده سامانه چکاوک در بانک‌ها راه اندازی خواهد شد گفت:‌سازوکار این سامانه به این صورت است که از بانکی که چک به حساب خوابیده اسکن شده و به بانک دیگر ارسال می‌شود در این راستا تمامی شعب بانک‌ها را به امضای دیجیتال مجهز می کنیم.
 
وی با اشاره به این‌که چکاوک مولفه‌ای مهمی دارد که به تدریج آثارش را نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: در راستای یکسان سازی اندازه و ابعاد چک به سازمان استاندارد تعاملات خوبی داشته‌ایم و اندازه واحدی را براساس استاندارد این دو برای چک‌ها مشخص کرده‌ایم.
 
حکیمی در ادامه با بیان این‌که احتمالا فرآیند جایگزینی چک‌های جدید با چک های موجود یک سال به طول می‌انجامد، گفت: فرآیند صدور دسته چک نیز متحول شده و امکان درخواست اینترنتی برای صدرو دسته چک وجود دارد و چک پس از صادر شدن به آدرس متقاضی ارسال می‌شود.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: در پی این امر علاوه بر این که تسهیلاتی که برای افراد ایجاد می‌شود آشفتگی موجود در مورد چک تا حدودی از بین می رود.
 
امکان استعلام خوش حسابی یا بد حسابی صاحب چک
 
وی به استفاده از بارکد دو بعدی و ماشینی شدن اطلاعات توسط باجه اشاره و اظهار کرد: ویژگی مهم دیگر چک‌های جدید این است که فردی که چک را از صاحب آن دریافت می‌کند می تواند با وارد کردن سریال چک در سامانه بانک مرکزی نسبت به خوش حساب و یا بد حساب بودن صاحب چک استعلام انجام دهد بنابراین امکان سوء استفاده کاهش می‌یابد.
 
حکیمی گفت: سریال چک فقط مربوط به استعلام چک‌های برگشتی است و کاری به حساب صادرکننده چک ندارد.
 
به گفته او، چکاوک سامانه متمرکزی است که تمام شعب می توانند در مدت کوتاهی به آن متصل شوند. در این راستا سامانه در دی ماه به صورت پایلوت کار خود را آغاز می کند و پس از طی روند آموزش کارکنان از اردیبهشت ماه به صورت کامل راه اندازی می‌شود.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی تاکید کرد: با راه اندازی چکاوک زمان وصول چک در شهرستان با زمان بندی تهران یکسان خواهد شد.
 
اطلاع رسانی به مردم تنها راهکار قطعی از بین رفتن کلاهبرداری‌
 
حکیمی در ادامه درباره رواج کلاهبرداری‌ از طریق اینترنت و یا عابر بانک‌ها گفت: این پدیده طی یک سال گذشته رواج بیشتری یافته است و تنها چاره و راه حل قطعی آن اطلاع رسانی به مردم است و بانک‌ها هر اقدامی کنند نمی توانند صد درصد جلوی این امر را بگیرند.
 
وی به تماس با افراد از طریق پیامک و یا روش‌های دیگر مبنی بر برنده شدن جایزه اشاره و خاطرنشان کرد: روش‌های کلاهبرداری روز به روز پییچیده‌تر می شود اما افراد باید آگاه باشند که هیچ کس به کسی دیگر پول مفت و جایزه بی حساب نمی‌دهد. و اگر مردم نسبت به این امر آگاه باشند و در دام کلاهبرداری نمی افتند.
 
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به این‌که اکثر کلاهبرداری‌ها بر روی منوی انگلیسی عابربانک‌ها انجام می‌شود گفت: روش‌های کلاهبرداری پیچیده شده به طوری که اقشار تحصیل کرده هم گرفتار این امر می‌شوند.
 
نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی راه اندازی می‌شود
 
حکیمی در ادامه درباره این که پلیس فتا اعلام کرده که اطلاعات فردی که از طریق عابر بانک اقدام به کلاهبرداری می کند در سیستم بانکی مشخص نیست گفت: برخی افراد با استفاده از اطلاعات حساب افراد دیگر و یا کدملی‌های مفقوده شده امکان به کلاهبرداری می کنند اما راه اندازی پایگاه داده نظام هویت سنجی بانک‌ها به همین منظور انجام می شود تا کد ملی افرادی که سوء استفاده می کنند قفل شود.
 
به گفته وی، نهاب نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی است که با راه اندازی آن مشخص می شود چه خدماتی به مشتری ارائه شده است
ارسال به دوستان
عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود مرعشی : فائزه هاشمی موضوع نامه را خاتمه یافته می‌داند درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان