۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۲-۱۱-۱۳۹۲
کد ۳۱۶۳۶۸
انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۲-۱۱-۱۳۹۲

پنجمین تلاش برای دستگیری شهروندی " تونی بلر" ناکام ماند (+عکس)

گارسیا نیز پس از این حادثه به خبرنگاران گفت: بلر به جای پاسخ دادن به اتهام های خود در خصوص جنگ عراق تلاش کرد تا سر رسیدن نیروهای محافظ خانوادگی، من را با صحبت درباره تحولات سوریه و پرسیدن اینکه چرا من نگران اوضاع سوریه نیستم، مشغول کند.
پنجمین تلاش شهروندان بریتانیایی برای دستگیری تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا به اتهام حمله به عراق ، ناکام ماند.

به گزارش عصر ایران به نقل از یاهو نیوز " تویگی گارسیا" پیشخدمت جوان رستورانی در شرق لندن جمعه گذشته وقتی بلر به همراه خانواده اش برای صرف شام به این رستوران رفته بود، تلاش کرد او را دستگیر کند.

تویگی گارسیا جوانی که تلاش کرد بلر را در رستوران دستگیر کند



ماجرا از این قرار است که یک سایت ضد جنگ در بریتانیا برای "دستگیری شهروندی " تونی بلر به اتهام آغاز بی دلیل جنگ علیه عراق، مبلغ 2150 پوند جایزه تعیین کرده است و این جوان پنجمین نفری است که طی سال های گذشته تلاش کرده است تونی بلر را بازداشت کند.

تویگی گارسیا هنگامی که بلر در رستوران نشسته بود به او نزدیک می شود و دستش را روی شانه او گذاشته و می گوید:"شما به دلیل جنایت علیه بشریت از جمله تصمیم برای حمله بی دلیل به عراق، بازداشت هستید."

در این هنگام بلر از این جوان می پرسد که آیا او صدام حسین را یک دیکتاتور می داند یا خیر؟ و گارسیا در پاسخ می گوید : "بله، اما این مساله جنایات جنگی شما را در عراق و حمله شما را به این کشور توجیه نمی کند."

در این هنگام پسر بلر از ماموران امنیتی می خواهد که در ماجرا دخالت کنند و گارسیا مجبور به فرار می شود.

سخنگوی بلر در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این حادثه بدون اظهار نظر گفت : چیزی برای گزارش دادن اتفاق نیفتاده است. بلر به آن جوان پیشنهاد گفت و گو و بحث داد ولی او پا به فرار گذاشت و به جز این اتفاق دیگری نیفتاد."

رستوران محل حادثه در شرق لندن



گارسیا نیز پس از این حادثه به خبرنگاران گفت: بلر به جای پاسخ دادن به اتهام های خود در خصوص جنگ عراق تلاش کرد تا سر رسیدن نیروهای محافظ خانوادگی، من را  با صحبت درباره تحولات سوریه و پرسیدن اینکه چرا من نگران اوضاع سوریه نیستم، مشغول کند.

گارسیا افزود از کاری که کرده راضی است و پس از این حادثه بسیاری از شهروندان بریتانیایی در تماس با او، از این اقدام تمجید کرده اند.

قانون مصوب سال 2005 در بریتانیا به شهروندان این کشور اجازه می دهد در صورتی که مواردی جدی از نقض قانون را مشاهده کنند، فرد را به نیروهای پلیس تحویل دهند.

همچنین سنت دستگیری شهروندی رسمی است که از قرون وسطی به جا مانده و در قالب این رسم چنانچه گزارش یک دستگیری در رسانه ها بازتاب داشته باشد، به فردی که این کار را انجام داده هدیه ای داده می شود.

بلر به واسطه همکاری با جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق آمریکا در حمله به عراق مورد انتقاد بخش قابل توجهی از افکار عمومی بریتانیا قرار دارد و کمیته ای برای رسیدگی به نحوه ورود بریتانیا به جنگ عراق در این کشور تشکیل شده است.



ارسال به دوستان