۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۲۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۳-۱۱-۱۳۹۲
کد ۳۲۰۴۲۴
انتشار: ۱۷:۰۶ - ۲۳-۱۱-۱۳۹۲
در حاشیه اعطای سیمرغ موسیقی متن به آهنگسازهالیوودی

دردنامه یک موسیقیدان ایرانی: در حیرتم از این قیاس!

نسل ما زمانى كه مشق موسيقى مي كرد، از گفتن اينكه در خانه ساز نواخته مي شود، منع اش مي كردند. نسل ما سازش در كوچه و خيابان توسط كسانى كه امروز روشنفكر شده اند و به زعم خودشان، مطرب از فرنگ اجير مي كنند، شكسته مي شد.
عصرایران؛ آریا عظیمی نژاد* - شنيدن خبر اعطاى جايزه بهترين موسيقى متن به آهنگساز سينماى هاليوود غم سنگينى به دلم نشاند. نه از آن جهت كه شايسته اين نشان نبود كه بى شك بهتر از همه ما آهنگسازان ايرانى مشق موسيقى مي كند. اما در يك لحظه، آهنگسازان صاحب نامى كه نامزد دريافت جايزه بودند و ديگرانى كه نامشان نبود و تلاشى سخت در سينماى ايران كرده اند،آنان كه در حفظ و نگهدارى پيكر نيمه جان سينما در اين هشت سال گذشته سهمى داشتند، از برابر چشمانم گذر كردند.

در پس اين سالها چه به آنها گذشته است؟

 از تحمل دوز و كلك هاى بعضى تهيه كنندگان جيب بر سينما تا خرده فرمايشات بعضى كارگردانان نابلد. از نداشتن يك امنيت شغلى و دور نمايى تاريك و مبهم و تلاش براى بودن به هر قيمتى. از كار با نوازندگان و اركستر هاى سر خورده و كم انگيزه اى كه تحت نام اركستر سمفونيك و ملى سالهاست كه يا منحل شده اند و يا از گرفتن كمترين حقوق خود عاجز بوده اند؛ از گرفتن دستمزد هایى كه كفاف زندگى يوميه را نمي كند چه رسد به فرداها ، از فشار سانسور بر ذهن آزاد و از بلا تكليفى مبهم و پيچيده تائيد موسيقى توسط دولت.

نسل ما زمانى  كه مشق موسيقى مي كرد، از گفتن اينكه در خانه ساز نواخته مي شود، منع اش مي كردند. نسل ما سازش در كوچه و خيابان توسط كسانى كه امروز روشنفكر شده اند و به زعم خودشان، مطرب از فرنگ اجير مي كنند، شكسته مي شد. اما باز هم خدا را شاكريم كه اين دگرديسى صورت گرفت، وگرنه با نوع ديگرى از طالبانيسم مواجه بوديم.

من نمي دانم، اينكه هنرمند ایرانی با كوهى از سختي ها و گره ها و عقبه ذهنى از يك طرف و تيره و تار بودن فرداها چه دخلى به هنرمند بدون دغدغه سانسور و سوار بر موج هاى تبليغات گسترده سيستماتيك و امكانات بى حد و حصر تكنولوژى و دستمزد هاى نجومى  دارد؟  

در حيرتم از كسانى كه در مقام قياس اند و  مثل ما و در كنار ما در يك شهر زندگى مي كنند و جزء يك خانواده هستند و از سر یک سفره ارتزاق می کنند ولى اين تفاوتها را درك نمي كنند.

 كجاى سينماى ما دخلى به سينماى هاليوود و دبدبه و كبكبه آنها دارد كه آهنگساز ايرانى با اين همه كمبود و سختى و بى انگيزگى بايد با آن رقابت كند؟ راستى اگر به جاى آهنگساز، كارگردان از هاليوود وارد مي كرديم، چند درصد فيلمهاى ما قابل ديدن مي شد؟ چند نفر از شما زبان به اعتراض باز نمى كرديد؟ همه ما مي دانيم بيشتر شدن انگيزه براى رقابت و پيشرفت هم لطيفه غم انگيزى بيش نيست! درست است كه همه جشنوارها در دنيا سياسى هستند اما مثل ما سياست زده نيستند و اگر سنگ محك بر چيزى مي زنند، در جاى خود و با عيار هم سنگ قياس ميكنند.

مدتهاست كه از خداى خودم ميپرسم كه " چه حكمتى در اين رنج نهفته است" و جوابى نمى يابم.


* موسیقیدان و سازنده موسیقی آثار سینمایی و تلویزیونی
بخشی از آثاری وی عبارتند از:

سریال‌ها

    پزشکان (کارگردان:مسعود کرامتی)
    کاکتوس‌های بی شخصیت (کارگردان: نیما فلاح)
    زنگ آخر (کارگردان: نیما فلاح)
    این راهش نیست (کارگردان: مسعود کرامتی)
    کمین (کارگردان: مسعود کرامتی)
    خانه ما (کارگردان: مسعود کرامتی)
    روزهای اعتراض (کارگردان: حسین سهیلی زاده ۱۳۸۴)
    نیمکت (کارگردان: محمد رحمانیان ۱۳۸۴)
    او یک فرشته بود (کارگردان: علیرضا افخمی ۱۳۸۴)
    آخرین گناه (کارگردان: حسین سهیلی زاده ۱۳۸۵)
    مروارید سرخ (کارگردان: مسعود رسام ۱۳۸۳)
    آوای ماه (مستند موسیقی نواحی ایران)(کارگردان: مسعود امینی تیرانی ۱۳۸۴)
    در جستجوی سایه (مستند قطب جنوب) (کارگردان: حمید خدا شناس)
    پریدخت (کارگردان: سامان مقدم ۱۳۸۶)
    باز آی (مستند حضرت مولانا) (کارگردان: سهیل نصیری ۱۳۸۶)
    روز حسرت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۷)
    رستگاران (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۸)
    چاردیواری (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
    زیر هشت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
    جراحت (کارگردان: محمد مهدی عسگر پور ۱۳۸۸)
    پایتخت (کارگردان: سیروس مقدم)
    تا ثریا (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۰)
    مثل یک کابوس (کارگردان: شهرام شاه حسینی ۱۳۹۰)
    چک برگشتی (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
    راه طولانی (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۹۱)
    بیدار باش (کارگردان: احمد کاوری ۱۳۹۱)
    دیوار (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
    پایتخت۲ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۲)
    دودکش (کارگردان: محمد حسین لطیفی ۱۳۹۲)
    پایتخت۳ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۳) (ان شا الله)

فیلم‌های سینمایی

    عروس خوش قدم (کارگردان: کاظم راست گفتار)
    من و دبورا (کارگردان: ضیاالدین دری)
    صحنه جرم ورود ممنوع (کارگردان: ابراهیم شیبانی)
    چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (کارگردان: سامان سالور ۱۳۸۴)
    میم مثل مادر (کارگردان: رسول ملا قلی پور ۱۳۸۵)
    پارک وی (کارگردان: فریدون جیرانی ۱۳۸۵)
    نقاب (کارگردان: کاظم راست گفتار۱۳۸۳)
    پرنده شاهین (تله فیلم ۱۳۸۶)
    همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان: کمال تبریزی ۱۳۸۶)
    فرش ایرانی (کارگردان: کمال تبریزی)
    فرزند خاک (کارگردان: محمد علی باشه آهنگر ۱۳۸۶)
    آن سوی رودخانه (کارگردان: عباس احمدی مطلق ۱۳۸۷)
    سایه‌های آرزو (تله فیلم) (کارگردان: ابراهیم سلطانی فر ۱۳۸۷)
    طلا و مس (کارگردان: همایون اسعدیان ۱۳۸۸)
    نفوذی (کارگردان: احمد کاوری-مهدی فیوضی ۱۳۸۷)
    آدمکش (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۸۸)
    بیداری رویاها (کارگردان: محمد علی باشه آهنگر ۱۳۸۸)
    بهشت اینجاست (کارگردان: حمید سلیمی یان ۱۳۸۹)
    زندگی خصوصی (کارگردان: محمد حسین فرحبخش ۱۳۹۰)
    کاغذ خروس نشان (کارگردان: مریم میلانی ۱۳۹۰)


ارسال به دوستان
رانندگی جنون‌آمیز راننده خودروی شاسی بلند روی ریل راه آهن (فیلم) پزشکیان: بیگانگان توان خراب کردن ایران را ندارند؛ خرابی‌ها از درون است نخست‌وزیر مجارستان: ۳۰۰ میلیارد یورو کمک به اوکراین، هدر رفت پول بود غذای روستایی در یمن؛ پخت یک سوپ خوشمزه با ۳۰۰ گرم عدس قرمز (فیلم) مراقبت‌های پس از جراحی کیسه صفرا (فیلم) آنهایی که انتخابات برایشان تمام نشده، هر روز پروژه‌ای جدید را کلید می‌زنند پرسه پلنگ و توله‌اش در ارتفاعات اشکورات رودسر (فیلم) مسدودسازی دوباره درگاه‌های صرافی‌های رمزارز؛ ابهام در علت و سکوت مسئولان کشف بقایای اعضای بدن انسان در باغ‌های پسته کرمان؛ مدیر شبکه بهداشت توضیح می‌دهد انتقاد پزشکیان از مدیریت بد انرژی (فیلم) ادعای «تهدید مشترک ایران»؛ هم‌صدایی رژیم اسرائیل و اوکراین ادعای تحویل توله شیر تکذیب شد؛ پرونده قضایی برای ورزشکار متخلف قلب ما مغز مخصوص به خود را دارد کشف ۳ هزار قبضه اسلحه و دستگیری ۱۰۰ هزار قاچاقچی در مرزهای ایران هوش شگفت آور مورچه‌ها (فیلم)