۰۱ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
کد خبر ۳۲۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۸-۱۱-۱۳۹۲
کد ۳۲۱۳۰۳
انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۸-۱۱-۱۳۹۲

چرا جوانان گوگن و رامبراند را نمی‌شناسند؟

متاسفانه ما هنوز با دنیا بیگانه‌ایم. در حالی که نیاز داریم با هنر دنیا ارتباط بگیریم. هنرمندان چیز زیادی از وزارت ارشاد و معاونت هنری نمی‌خواهند. همین که به هنر ارج نهاده شود و هنرمندان بتوانند با حضور در نمایشگاه‌ها و اکسپوها و دوسالانه‌ها یکدیگر را ملاقات کنند و مصاحبت داشته باشند و کار هنری ببینند، برایشان کافی است.

نصرالله افجه‌ای معتقد است، برای آشنا کردن جوانان با هنر دنیا و آثار هنرمندان بزرگ باید به ظرفیت‌های موجود توجه کرد و نگاه دوباره‌ای به مشکلات بخش هنر داشت.

این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در کشور مراکز بزرگی داریم که از آن‌ها برای شناساندن هنر استفاده نمی‌شود. فرهنگسراهای گوناگونی که هم اکنون فعال هستند، باید محلی برای نمایش آثار معروف هنرمندان بزرگ دنیا باشند؛ نه اینکه آرشیو بزرگ موزه هنرهای معاصر حبس باشد. خود من زمانی که کارهای رامبراند و داوینچی را نگاه می‌کردم، سحر شده بودم و برایم بسیار جالب و هیجان‌انگیز بود؛ تجربه‌ای که باید برای نسل امروز هم فراهم شود.

او افزود: متاسفانه ما هنوز با دنیا بیگانه‌ایم. در حالی که نیاز داریم با هنر دنیا ارتباط بگیریم. هنرمندان چیز زیادی از وزارت ارشاد و معاونت هنری نمی‌خواهند. همین که به هنر ارج نهاده شود و هنرمندان بتوانند با حضور در نمایشگاه‌ها و اکسپوها و دوسالانه‌ها یکدیگر را ملاقات کنند و مصاحبت داشته باشند و کار هنری ببینند، برایشان کافی است.

افجه‌ای همچنین عنوان کرد: توجه به موزه هنرهای معاصر تهران از دیگر مسائلی است که در سال‌های اخیر مغفول مانده است. این موزه یکی از بهترین‌های دنیا از نظر ساختمان و معماری و همچنین آثار ارزشمند هنری است. چرا باید آرشیو این موزه خاک بخورد وقتی هنوز جوان‌های زیادی هستند که آثار هنرمندان بزرگ این موزه را ندیده‌اند؟ چرا نباید از این ظرفیت بزرگ برای آشنا کردن جوانان با هنر جهان استفاده کرد؟ چرا خیلی از جوانان ما هنوز گوگن و رامبراند را نمی‌شناسند؟ این‌ها همه موضوعاتی است که باید مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد.

او در ادامه به نوع فعالیت گالری‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های هنری اشاره و تصریح کرد: هنرمندان قدیمی و هم سن و سال‌های من روابط خوبی با گالری‌ها ندارند. بسیاری از این گالری‌ها تنها به جنبه فروش آثار هنری توجه دارند و چیزی به عنوان نقد و بررسی در نمایشگاه‌ها نداریم. معمولا شب اول افتتاحیه نمایشگاه‌ها، گالری شلوغ می‌شود و از شب‌های بعد دیگر پرنده هم در آنجا پر نمی‌زند.

این خوشنویس ادامه داد: عیب کار هنرمندان جوان این است که آثار خود را مثل آثار هنرمندان قدیمی و پیشکسوت قیمت گذاری می‌کنند و انتظار دارند آثارشان هم‌طراز با آثار هنرمندانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده و زحمت کشیده‌اند، به فروش برسد. قیمت‌هایی که برای این آثار در نظر گرفته می‌شود، متناسب با حیثیت هنری فرد نیست.

افجه‌ای به نقش وزارت ارشاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت ارشاد هم متاسفانه نظارت کافی بر این موضوع ندارد و گالری‌ها مانند کشتی‌های بی‌سکان در سطح شهر فعالیت می‌کنند. بسیاری از این گالری‌ها مستحق دریافت مجوز برای فعالیت هنری نیستند. موارد زیادی را داشته‌ایم که حق و ناحق شده و حقوق گالری‌دارهایی که عاشق کارشان هستند و سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.

او افزود: به نظرم لازم است برای تعیین فعالیت این مراکز از یک صافی خوب و معتبر استفاده شود. الان در برهه‌ای هستیم که وزارت ارشاد و معاونت هنری می‌تواند با تدبیر بسیاری از مشکلات را حل کند. همان طور که حضور آقای ایوبی در سینما، باعث گشایش‌هایی شد، امیدوارم آقای مرادخانی که فرد محق و معتبری در هنر این مملکت هستند نیز قدم‌های خوبی برای رفع مشکلات هنرهای تجسمی بردارند.

این هنرمند در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری دوباره اکسپوها و استفاده از ظرفیت‌های موجود نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از جوانانی که در رشته‌های هنری فارغ‌التحصیل می‌شوند، برای ادامه کار سر در گم می‌مانند و نمی‌دانند باید چه کار کنند.

برچسب ها: گوگن ، رامبراند
ارسال به دوستان
چگونه در نبرد با کودکان بر سر استفاده از تلفن همراه قبل از خوابیدن پیروز شویم؟ چگونه کبد خود را سالم نگه داریم؟ کشف شمشیر برنزی متعلق به رامسس دوم فرعون مصر باستان در ۳۳۰۰ سال پیش سازمان حج و زیارت: اعزام زائران ایرانی به سوریه به دلیل مسائل امنیتی متوقف شد نروژ / فرود اضطراری یک هواپیما بخاطر پیدا شدن موش زنده در غذای مسافر ترامپ: برای مناظره دوم با هریس خیلی دیر شده؛ وقت نداریم آموزش و پرورش: هنوز ۷۹۰ هزار دانش‌ آموز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند هریس دعوت سی‌ان‌ان برای مناظره دیگری با ترامپ را پذیرفت فرود بالون کره شمالی در ساختمانی دولتی در سئول/ منطقه قرنطینه شد مشاور امنیت ملی آمریکا: حملات به حزب الله در لبنان ممکن است به توقف خشونت ها منجر شود تغییر ساعت کار اداره‌های اردبیل تا ۴ مهر کمک‌های مردمی پرویز پرستویی در کوره پزخانه‌ای در زاهدان محل خاکسپاری پیکر محمود حکیمی تساوی استقلال خوزستان مقابل چادرملو در خانه هوادار به فولاد هم باخت/ سه امتیاز شیرین یحیی از دل تیم بحران‌زده رحمتی