۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۳۱۷۵
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۹-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۳۱۷۵
انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۹-۰۲-۱۳۹۳

جعبه فلزی، دست نوشته های نیوتن و درسی در پایان ماجرا

محمدرضا شعبانعلی
عصرایران - جعبه‌ فلزی را باز کردند. کاغذها، مانند اسناد با ارزش بانکی، یکی پس از دیگری بیرون آورده شدند. هیجان جمع را فرا گرفته بود.
دست نوشته‌های نیوتن پس از ۳ قرن، در حراجی در لندن در سال ۱۹۳۶ در حال عرضه بود. نوشته‌هایی که قبل از آن هرگز منتشر نشده بودند.

جان کینز (که ما او را به بنیانگذاری یک مکتب اقتصادی می‌شناسیم) از عاشقان نیوتن بود. او خبر حراج را دیر شنید و وقتی رسید، بخش‌های زیادی به فروش رفته بود.جعبه فلزی، دست نوشته های نیوتن و درسی در پایان ماجرا
او تعدادی از برگه‌ها را خرید و در همانجا به تبادل و معامله‌ی برگه‌ها با کلکسیونرها پرداخت. آنقدر این کار را انجام داد تا بخشی از نوشته‌های نیوتن به صورت پیوسته جمع‌آوری شد. بخشی که از نظر بقیه بی‌اهمیت‌تر بود و حاضر شده بودند با او معامله کنند.

احتمالاً بسیاری از ما در مورد متن دست نوشته‌ها حدس‌هایی داریم: قوانین گرانش. پیش‌بینی‌هایی در مورد آینده‌ فیزیک ، ریاضی و البته شاید هم نامه‌های عاشقانه... .

اما دست نوشته‌ها حاوی این مطالب بودند: تلاش‌های گسترده‌ نیوتن برای کیمیاگری و ایجاد طلا از سایر عناصر. او مدت‌ها دنبال سنگ فلاسفه گشته بود. او کوشیده بود جادوی اعداد را کشف کند و با مطالعه‌ حرکت ستارگان، آینده‌ زندگی خود و دیگران را پیشگویی کند. قانون گرانش نیوتن، یکی از محصولات جانبی زندگی کیمیاگرانه‌ او بوده است!

بله! واقعیت تاریخی این است که نیوتن زندگیش را برای کیمیاگری گذاشته بود و آن را بیشتر از فیزیک و ریاضی دوست داشت.

کینز بعد از مطالعه‌ دست نوشته‌ها، ده سال بعد در ۱۹۴۶ آنها را به دانشگاه کمبریج (محل تحصیل نیوتن) هدیه داد تا این نوشته‌های او هم، مانند فرمول گرانش، حقیقت عمیق دیگری از هستی را برای ما آشکار کند:
«دانستن‌ها و توهم‌ها»، «فهمیدن‌ها و نفهمیدن‌ها» همه بخشی از واقعیت ما هستند. اگر مهم‌ترین قوانین حاکم بر هستی را نیز بفهمی و برای دیگران آشکار کنی، هنوز ممکن است در لایه‌ دیگری، در تلاش برای شعبده بازی و خلق ثروت باشی! و این لایه‌های مختلف، از ارزش تو کم نمی کند.
 نیوتن نابغه‌ای منحصر به فرد با دغدغه‌هایی متعالی در حد کهکشان‌ها و عالم هستی نبود. او هم انسانی بود مثل ما. او هم گاه در تشخیص علم و شبه علم ناتوان می‌شد. او هم رویاهای کودکانه در سر داشت و می خواست عناصر دیگر را به طلا تبدیل کند و یک شبه ثروتمند شود.

خیلی ها درباره انتشار یادداشت های کیمیاگرانه نیوتن تردید داشتند و می ترسیدند با این کار ، از ابهت تاریخی او کاسته شود. پندارشان چنین بود که نباید گذاشت تصویری که از نیوتن در ذهن هاست بشکند و او از برجی که برایش درست شده بود ، پایین بیاید.

در مقابل اما گفتند: قرار نیست انسان ها را تنها از یک منظر ببینیم ، اتفاقاً  حالا می‌توان بیشتر از قبل به او احترام گذاشت؛ چون انسانی عادی بود مثل ما، ولی با پشتکار زیاد. او زندگیش را برای کشف طلا گذاشت و حاصل تلاشش اگر چه طلا نبود، اما قانونی طلایی بود.

کینز سخنرانی خود را در انجمن سلطنتی لندن چنین به پایان برد:
از آشکار شدن این برگه‌ها هراس نداشته باشید. ما دیر یا زود باید بیاموزیم که انسان ها را با همه‌ «فهمیدن‌ها» و «نفهمیدن‌ها»یشان تحسین کنیم و نکوداشت آنان، نیازمند تحریف واقعیتشان نباشد.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۴۹
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
16
136
اينکه از يک آدم بت بسازيم غير از گمراهي و ضلالت نتيجه اي نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
152
10
برعکس حق با نیوتن بود. میشه مواد رو به یکدیگر تبدیل کرد حتی یک ماده کم ارزش رو به طلا تبدیل کرد و این نشانه کم شعوری نیوتن نیست بلکه واقعیتی است که به آن دست پیدا کرده بود و به بسیار مسایل ماورا طبیعه و متا فیزیکی اعتقاد داشت حتی بر اساس برخی از دست نوشته هایش حدس می زنند که او مسلمان شده بود و از اینکه آن را اعلام بکند هراس داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
این «برخی از دست نوشته هایش» دقیقا کجا قایم شدن؟ مال نیوتن، انیشتین و کلا همه اینایی که همش ادعا میشه مسلمون شده بودن!
ناشناس
| ITALY |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
:))))))))))))
حسنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
3
65
اندیشه نیوتن در کیمیاگری حتی به قصد پولدار شدن هیچ ایرادی ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
11
25
خیلی لذت بردم وقعا عالی بود. حالا این یادداشت را مقایسه کنید با چه میدونم مورینیو و تیتو ....
اونوقت می بینید که چقدر عصر ایران داره ناهمگون میشه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
105
16
سلام. خسته نباشید. نیوتن کاشف جاذبه زمین نبوده و متاسفانه غربی ها دست به سرقت های علمی عظیمی زدن ... لطفا در این مودر اطلاع رسانی کنید چون قبل از نیوتن در قرآن اشاره به جاذبه زمین شده و باز قبل از نیوتن ابو علی سینا اگر اشتباه نکنم در کتاب شفا به این مسئله اشاره کرده و یه دانشمند دیگر اسلامی به این مسئله اشاره کرده که متاسفانه اسشمون یادم نیست. لطفا به خاطر کشورتون در این مورد اطلاع رسانی کنید. این کلیپهای کوتاه طالاعات بسیار ارزشمندی به شما در این مورد میدن و اونجا با سند ذکر شده که جاذبه زمین توسط کدوم دانشمندان و در کدوم کتابشون ذکر شده :

http://www.aparat.com/v/wjp52
http://www.aparat.com/v/z6m1a
http://www.aparat.com/v/vFgR7
http://www.aparat.com/v/wokcN
http://www.aparat.com/v/oSwyq
http://www.aparat.com/v/GBK7U

تشکر از وقتی که گذاشتید. ببینیم چقدر به حق و حقیقت و کشورتون اهمیت میدین دیگه ... مرسی.
پاسخ ها
ناشناس..
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
محمد خان لطفا یه کم بیشتر مطالعه کن. نیوتن کارهای علمی زیادی انجام داده که یکیش کشف جاذبه است.
1.نیوتون اولین کسی بود که به حساب دیفرانسیل و انتگرال دست یافت.
2.نیوتن چگونگی حرکت اجسام را در قالب سه قانون توصیف کرده‌است.مجموعهٔ قوانین سه‌گانهٔ حرکت و قانون گرانش عمومی، اساس و شالودهٔ فناوری مدرن هستند و با وجود پیدایش فرضیه‌های تازه‌تر از اهمیت آن‌ها کاسته نشده‌است.و....
نیوتن در کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» خود به این مسئله که ماده به انرِِِِِزی تبدیل می شود و اینکه میدان گرانشی بر مسیر حرکت نور تاثیر می گذارد نیز اشاره کرده است.
مریم بهشتی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
من فکر می‌کنم جاذبه زمین کشف نشده محمد آقا. اولین حیوانی هم که موز از دستش افتاد جاذبه زمین رو کشف کرده. نیوتون فرمول گرانش رو (که تناسب بین جرم و عکس مجذور فاصله رو مطرح می‌کنه) طرح کرد که در کتابهای قبل از او مطرح نشده و اساساً ماموریت کتب آسمانی مطرح کردن فرمولها نیست. پیامبر معلم انسانیت بود نه فیزیک.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
این که چیزی نیست. تو میدونستی فیثاغورث ایرانی بوده؟ اصلاً مثلث رو اولین بار ایرانی ها کشف کردند. فیثاغورث مثلث رو برداشت و به یونان برد. اون موقع ها یونان مثل کشور های غربی امروز مهاجر پذیر بود. اونجا تقاضای پناهنگی کرد. گفت یه چیزی کشف کردم که می خوان منو بخاطرش بکشند. گفتن چیه؟ فیثا نشونشون داد گفت: ایناهاش! یونانی ها تعجب کردند. آخه اونها تا حالا یک ضلع رو هم بزور دیده بودند، چه برسه سه ضلع به هم چسبیده. گفتند چرا می خوان بکشنت؟ گفت چون تا الان فکر می کردیم مثلث فقط متساویالاضلاع هست. یونانی ها گفتند، متساوی الاضلاع چیه؟...
خلاصه در هر صورت با پناهندگیش موافقت شد.
لطفاً بخاطر کشورت اطلاع رسانی کن. بخاطر عدالت
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آره ابو علی سینا در کتاب شفا. خسته نباشی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
104
7
راستی نیوتن یهودی بود و اولین فیلم ضد اسلامی رو ایشون ساختند ... لطفا اطلاع رسانی کنید در مودر غارت کتابهای نفیس و علمی جهان اسلام تو سط غربیها ... تحقیق کنید و لطفا اطلاع رسانی کنید در مورد اینکه انقلاب صنعتی غربیها به واسطه سرقتهای علمی آنها از جهان اسلام صورت گرفت. در مورد ریشه کردن کردن عمدی طب سنتی ایرانی سینوی توسط انگلیسیها تحقیق کنید لطفا ... در مورد اینکه انقلاب صنعتی توسط مسلمین و در قرن دوزاده آغاز شده بود هم بود لطفا طالاع رسانی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| ITALY |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آی‌کیو، نیوتن متولد سال ۱۶۴۲ و وفات ۱۷۴۷ هستش، اولین فیلم تاریخ در سال ۱۸9۰ ساخته شد 1۵۰ سال بد از مرگ نیوتن تکنولوژی ساخت اولین فیلم به دست اومده، آخه این حرفارو از کجا میارید؟ قبل از حرف زدن یک مقدار مطالعه کن عزیز، من به تو چی‌ بگم آخه؟
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آره مثلا اونها دیدن که ما با قاطر حمل و نقل می کنیم؛ تقلید کردن و مرسدس بنز رو ساختن.
ناشناس
| PORTUGAL |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
اگر فرصت دارید تحقیق کنید.. تحقیق که کار بدی نیست!! چرا منفی میدید؟!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
شما متوجه مفهوم نوشته شدی؟
دکتر سریزدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
این همه منفی برای نوشته طعنه آمیز محمد ؟!! خدایا این جماعت چطور مرز شوخی و جدی رو تشخیص نمیدن ؟! محمد جان ... دلخور نشو اینجا ایران است !
Reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
7
37
نيوتن نابغه اى هست كه تاكنون دنيا از به خود نديده است نيوتن ريشه علم و ديگران شاخه هاى علم هستند افسوس كه بخاطر عدم ازدواج ژن چنين نابغه اى توسعه نيافت خداوند روحش راشاد و قرين رحمت كند
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
مکانیک نیوتنی اگرچه جوابگوی نیاز های عادی بشری است اما برای حالت کلی صادق نیستند. انیشتین آلمانی کسی است که قرن بعد خواهند فهمید چی گفته.
روستایی ساده دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
8
56
دوست عزیز محمد
من نه تنها همه اون چیزایی را که گفتی باور دارم بلکه اعتراف میکنم اختراع هواپیما هم کار شرقی ها بود، اختراع تلفن کار گراهام بل نبود کار یک نفر شرقی در استان ننگرهار افغانستان بود. کشف اتم و ساخت بمب اتم در آزمایشگاه منهتن نبود در شهرستان ساوه روستای پلنگ آباد بود!!!!این غربی ها به تمام معنی دزد تمدن و تکنولوژی ما هستند. افسوس که از خودمان مراقبت نکردیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
0
54
نیوتن و ذکریای رازی و دیگران گرچه بدنبال کیمیا می گشتند تا مس را شاید به طلا تبدیل سازن ولی ما امروز در کشور طلاهای زیادی را به زباله تبدیل می کنیم ونام خود را امروزی و متجدد ومتمدن می خوانیم
سمیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
0
5
همه عصبانی هستن چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
تاثیرات آلودگی هواست دیگه !
ناشناس
| AUSTRALIA |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
پس میگم چرا من عصبانی نیستم ، آخه اینجا هواش آلوده نیست :D