۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۳۹۸۳۹
انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۳

ایرانی‌ها چه نوع لپ‌تاپی می‌خرند؟

براساس گزارش گارتنر در بازار جهانی در زمینه کامپیوترهای شخصی برند LENOVO که بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی است در مقام نخست پرفروش‌های این کالا قرار دارد.
دنیای اقتصاد - اگرچه طی ۲ سال و به‌ویژه سه ماه گذشته بازار نوت‌بوک بخشی از مشتریان خود را از دست داده و با کاهش سهم محبوبیت در بازارهای جهانی و به تبع آن در بازار کامپیوتر ایران مواجه شده است، اما این کالا همچنان در بازار نزد گروه‌های گوناگون کاربری محبوبیت دارد و شرکت‌های تولیدکننده نوت‌بوک که سرمایه‌گذاری انبوهی طی سال‌های قبل در زمینه طراحی، تولید و عرضه نوت‌بوک کرده‌اند هر روز با عرضه محصولی جدید و ارائه راهکاری خاص از کاهش بیشتر محبوبیت نوت‌بوک‌ها جلوگیری کنند که البته در این مسیر تا حدودی موفق بوده‌اند.

با توجه به این موضوع در بازار شاهد هستیم که برندهای گوناگون همچنان محصولاتی جدید با قابلیت‌های کاربردی خاص به بازار عرضه کرده و توجه مخاطبان را با مانورهای قیمتی یا پروموشنی (هدایای ضمن خرید و ارائه تخفیف‌های گاه و بی‌گاه) به خود جلب می‌کنند.

پروموشن‌هایی که اکثرا در ایران و برخی از کشورها خبری از آنها نیست و به عبارتی مشتریان ایرانی از این تسهیلات بی‌بهره‌اند، اما همچنان به نوت‌بوک‌ها وفادارند.

شاید همین موضوع عاملی باشد برای تفاوت سلیقه‌ای کاربران ایرانی و سایر کشورها بر سر انتخاب نوت‌بوک، چرا که کارشناسان اعلام کرده‌اند محبوبیت برند و نوع نوت‌بوک بین ایران و سایر کشورها تا حدود زیادی متفاوت است.

می‌خواهید در مورد این تفاوت‌ها بیشتر بدانید؟این گزارش را بخوانید:

برندهای پرفروش نوت‌بوک در ایران و بازارهای جهانی
براساس گزارش گارتنر در بازار جهانی در زمینه کامپیوترهای شخصی برند LENOVO که بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی است در مقام نخست پرفروش‌های این کالا قرار دارد.

پس از این برند نیز HP بیشترین سهم فروش را در اختیار دارد. برند DELL و پس از آن ACER، ASUS نیز در رتبه‌های بعدی از لحاظ فروش در بازار جهانی قرار دارند.

کارشناسان می‌گویند: لنوو از آن جهت که بزرگ‌ترین کمپانی تولیدکننده در این زمینه است در بازارهای جهانی محبوبیت زیادی دارد.

در ایران اما این رده‌بندی تا حدود زیادی متفاوت است. به‌طوری‌که براساس اعلام پایگاه‌های اطلاعاتی و همچنین با استناد به آمارهای شرکتی و بررسی‌های میدانی از سطح بازار مشخص شده است که برند ایسوس که در رده پنجم محبوبیت در بازارهای جهانی قرار دارد در بازار ایران محبوب‌ترین برند بازار نوت‌بوک است.

بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی‌سی‌تی پس از این برند هم ایسر، دل، آی.بی‌.ام و... در بازار نوت‌بوک ایران محبوبند.

به گفته کارشناسان؛ چنین موضوعی به گستردگی خدمات پس از فروش و تنوع بالای قیمت و مدل نوت‌بوک‌های برند ایسوس در ایران مربوط می‌شود و به هیچ وجه به معنی برتری این برند در نظر کاربران ایرانی نسبت به سایر برندها نیست.

یکی از واردکنندگان نوت‌بوک در این رابطه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: طی سال‌های اخیر بازار نوت‌بوک ایران محلی برای رشد و توسعه برندهای آسیایی شده است.

به گفته این فعال بازار آنچه مسلم است طی سال‌های اخیر اکثرا در بازار ایران بیشترین تقاضا برای محصولات ارزان‌قیمت بوده است و به همین دلیل هم است که بازار ایران محلی خوب برای سرمایه‌گذاری برندهای آسیایی ارزان شده است.

یکی دیگر از واردکنندگان نوت‌بوک و تبلت هم در این باره گفت: در حال حاضر برند لنوو به‌عنوان بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین تولیدکننده کالاهای کامپیوتری در تمام دنیا برند اول است، اما در ایران برندهای چینی رده پایین مانند ایسوس، ام اس‌ای و... محبوب هستند.

این فعال بازار هم گفت: علت این اتفاق در بازار قیمت ارزان نوت‌بوک‌هایی است که برندهای آسیایی دارند.

به گفته این فعال بازار تا پیش از این برندهای سونی، توشیبا و... در بازارهای جهانی و بازار ایران بسیار محبوب بودند، اما حالا گویا این برندها محبوبیت خود را از دست داده‌اند. این فعال بازار افزود: به نظر می‌رسد که کاهش محبوبیت این برند در حوزه نوت‌بوک به‌دلیل تمرکز آنها روی تولید تبلت و سایر کالاهای کامپیوتری است.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که محصولات اپل و سونی مخاطبان خاصی در بازار دارند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برندهای گران‌قیمت در بازارهای جهانی و بازار ایران کاربرانی خاص دارند که این موضوع در مورد محصولات محبوب اپل صدق می‌کند.

ایرانی‌ها چه نوع لپ‌تاپی می‌خرند؟

به گفته فعالان بازار و کارشناسان طی ۲ سال اخیر اکثرا خریداران نوت‌بوک در بازار ایران یا به دنبال نمونه‌های خاص با کاربرد حرفه‌ای هستند و قیمت برایشان چندان اهمیتی ندارد یا اینکه به دنبال نوت‌بوکی ارزان با کانفیگ (قابلیت‌های فنی) مطلوب هستند. به همین دلیل طی ۲ سال اخیر نوت‌بوک‌های یک و نیم تا ۲ و نیم میلیون تومانی در بازار محبوب و کمیاب شده‌اند.

کارشناسان همچنین با اشاره به اینکه در بازار ایران بیشتر نمونه‌های ۱۴ و ۱۵ اینچ مورد توجه قرار می‌گیرند اعلام کردند بسیاری از کاربران نوت‌بوک از این کالا برای انجام بازی‌های کامپیوتری، تماشای فیلم در کنار انجام امور روزمره کامپیوتری استفاده می‌کنند. به همین دلیل به سراغ نمونه‌هایی با سایز ۱۴ تا ۱۵ اینچ می‌روند.

آنها همچنین اعلام کردند در بازارهای جهانی نمونه‌های سبک وزن با کانفیگ بالا مورد توجه قرار دارد. ضمن اینکه کروم بوک‌ها از سوی دانشجویان بسیار مورد توجه
قرار دارد.

درحالی‌که در ایران این نوع نوت‌بوک‌ها (سبک وزن‌هایی با قابلیت فنی بالا) مخاطبان کمی دارند و کروم بوک‌ها نیز چندان محبوب نیستند.
برچسب ها: ایرانی‌ها
ارسال به دوستان