۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۴۳۸
انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۳

نشانه‌های فیروزه مرغوب

هر نوع ماده چرب و حتی عرق بدن برای فیروزه مخرب است و اگر به هر دلیلی این سنگ آغشته به چربی شد باید آن را با پودر سفید رختشویی که دانه‌های آبی و مواد شیمیایی ندارد، شست‌وشو داد.

یک فیروزه تراش نیشابوری گفت: فیروزه هرچه آبی تر و صاف و بدون رگه باشد مرغوبتر است و این نوع فیروزه به فیروزه عجمی معروف است.

سید حسین حسین‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: فیروزه یک کانی کمیاب و پر ارزش به رنگهای آبی روشن تا سبز است که پرطرفدارترین، مشهورترین و مرغوبترین نوع آن معروف به فیروزه نیشابور است.

وی بیان کرد: فیروزه با نام نیشابور عجین شده است. البته این سنگ پرطرفدار همانند بسیاری از کالاهای دیگر جنس بدل و نامرغوب نیز دارد. البته یک نوع فیروزه دیگر به نام فیروزه شجری نیز داریم که زیبایی خاص خود را دارد و هرچه رگه‌هایش به درخت و شاخه مانند شبیه باشند به نسبت فیروزه‌های شجری دیگر گرانتر است؛ برخی از فیروزه‌ها دارای لکه هستند که مرغوبیت کمتری دارند.

حسین‌نیا تصریح کرد: روش استخراج این سنگ از معدن فیروزه به شیوه انفجاری است که موج انفجار به فیروزه صدمه زده و باعث وارد شدن ضربه به آن می‌شود. در واقع شاهد این هستیم که گاها این سنگ ترک‌هایی در حد مو که با ذره‌بین دیده می‌شوند بر می‌دارد و این از مرغوبیت سنگ کم کرده و قیمت آن نیز پایین می‌آید.

وی درباره چگونگی نگهداری از سنگ فیروزه، اظهار کرد: هر نوع ماده چرب و حتی عرق بدن برای فیروزه مخرب است و اگر به هر دلیلی این سنگ آغشته به چربی شد باید آن را با پودر سفید رختشویی که دانه‌های آبی و مواد شیمیایی ندارد، شست‌وشو داد.

این فیروزه تراش گفت: از وقتی معدن به بخش خصوصی داده شده، وضعیت استخراج آن بهتر شده ولی در این چند ساله قیمت فیروزه خیلی بالا رفته است.

برچسب ها: فیروزه ، مرغوب ، نشانه
ارسال به دوستان
6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است پزشکیان به دنبال «پل» است؛ به «اون یکی» گفتن گیر ندهیم! سوال عضو دولت رئیسی درباره علت سقوط بالگرد: نارنجک سایبری نبود؟ هواشناسی : منتظر پاییز و زمستان غیرمنتظره باشید کرباسچی : وضعیت اینترنت برای مردم زجردهنده است/ ۲۰ سال پیش، بحران‌های زندگی مردم مثل امروز نبود مرعشی : فائزه هاشمی موضوع نامه را خاتمه یافته می‌داند درباره یکی از کثیف ترین دروغ های سیاسی معاصر ایران: آن 110 میلیون دوز کار چه کسی بود؟ پذیرایی هواپیمایی ترکیه از مسافران خود با «نخستین نان جهان» موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان همدستی دلار و بورس برای شکست سرمایه‌گذاران ایرانی / مسیر طلا از ارز و بازار سرمایه جدا شد وام ازدواج در بن‌بست ! تعریف جدید صنعت پُست در جهان با نگاه لجستیک