۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۴۳۸
انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۳

نشانه‌های فیروزه مرغوب

هر نوع ماده چرب و حتی عرق بدن برای فیروزه مخرب است و اگر به هر دلیلی این سنگ آغشته به چربی شد باید آن را با پودر سفید رختشویی که دانه‌های آبی و مواد شیمیایی ندارد، شست‌وشو داد.

یک فیروزه تراش نیشابوری گفت: فیروزه هرچه آبی تر و صاف و بدون رگه باشد مرغوبتر است و این نوع فیروزه به فیروزه عجمی معروف است.

سید حسین حسین‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: فیروزه یک کانی کمیاب و پر ارزش به رنگهای آبی روشن تا سبز است که پرطرفدارترین، مشهورترین و مرغوبترین نوع آن معروف به فیروزه نیشابور است.

وی بیان کرد: فیروزه با نام نیشابور عجین شده است. البته این سنگ پرطرفدار همانند بسیاری از کالاهای دیگر جنس بدل و نامرغوب نیز دارد. البته یک نوع فیروزه دیگر به نام فیروزه شجری نیز داریم که زیبایی خاص خود را دارد و هرچه رگه‌هایش به درخت و شاخه مانند شبیه باشند به نسبت فیروزه‌های شجری دیگر گرانتر است؛ برخی از فیروزه‌ها دارای لکه هستند که مرغوبیت کمتری دارند.

حسین‌نیا تصریح کرد: روش استخراج این سنگ از معدن فیروزه به شیوه انفجاری است که موج انفجار به فیروزه صدمه زده و باعث وارد شدن ضربه به آن می‌شود. در واقع شاهد این هستیم که گاها این سنگ ترک‌هایی در حد مو که با ذره‌بین دیده می‌شوند بر می‌دارد و این از مرغوبیت سنگ کم کرده و قیمت آن نیز پایین می‌آید.

وی درباره چگونگی نگهداری از سنگ فیروزه، اظهار کرد: هر نوع ماده چرب و حتی عرق بدن برای فیروزه مخرب است و اگر به هر دلیلی این سنگ آغشته به چربی شد باید آن را با پودر سفید رختشویی که دانه‌های آبی و مواد شیمیایی ندارد، شست‌وشو داد.

این فیروزه تراش گفت: از وقتی معدن به بخش خصوصی داده شده، وضعیت استخراج آن بهتر شده ولی در این چند ساله قیمت فیروزه خیلی بالا رفته است.

برچسب ها: فیروزه ، مرغوب ، نشانه
ارسال به دوستان
مکرون خطاب به سران لبنان : به همه طرف‌های لبنانی، اول از همه حزب الله ، پیام خویشتنداری ارسال کنید / همه باید از جنگ خودداری کنند ای بی سی درباره انفجار پیجر‌های حزب الله: اسرائیل برای این نوع نفوذ دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود لبنان : پیجرها قبل از رسیدن به لبنان بمب گذاری شدند چاقوکشی خونین در هلند شرکت هواپیمایی آمریکایی پرواز‌ها به تل‌آویو را تا پایان سال متوقف کرد « وفاق ملی » یعنی انتخاب شایستگان، نه فقط یقه بسته ها جانشین فراجا: اتباع غیر مجاز باید به کشور خود برگردند اگر بیش از حد عرق می‌کنید؛ بخوانید چرا باید لوبیای پخته بخوریم؟ + ۱۱ فایده لوبیا پخته مصرف چه مقدار قهوه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؟ پل‌های عابر پیاده‌ای که فضای شهرها را متحول کرده‌اند(+عکس) بیش از دو قرن طول می‌کشد تا مزد زنان و مردان برابر شود اتفاق بدی که با خوردن زیاد مرغ در بدن رخ می دهد ستون فقرات ارتش آمریکا تنها طی ۵ سال بروزرسانی می‌شود! کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل با یک روغن گیاهی