۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۱۴۸۶
تعداد نظرات: ۱۵۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۶-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۱۴۸۶
انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۶-۰۹-۱۳۹۳

درسی که ماجرای "محمدحسن منطقی" به ایرانی ها داد

رضا غبیشاوی
عصر ایران - مشخص شدن ایرانی بودن عامل گروگانگیری سیدنی استرالیا باعث شوکه شدن بسیاری از ایرانی ها شد. در واقع خیلی از ایرانی ها فکر نمی کردند عامل چنین حادثه ای که پرچم گروه های افراط گرای اسلامی را برافراشته بود و منجر به مرگ 2 انسان بی گناه شد؛ "محمدحسن منطقی" یک هموطن باشد.

به نظرم این حادثه تلخ، ایرانی بودن گروگانگیر تا حواشی بعدی آن، می تواند برای ما درس ها و تلنگرهایی داشته باشد که به چند مورد آن اشاره می کنم.

بعد از این حادثه، مردم، رسانه ها و مقامات استرالیا و در رأس آنها نخست وزیر استرالیا تلاش کردند حادثه را، "فردی" و "غیرمرتبط با جامعه مسلمانان یا ایرانی های این کشور" اعلام کنند.
آنها سعی کردند به جامعه ایرانی و مسلمان استرالیا اطمینان بدهند به واسطه این رویداد، خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. برای این اقدام  از مقامات تا رسانه ها و شهروندان عادی استرالیا وارد گود شدند. این رفتار عاقلانه و خرمندانه آنها قابل ستایش و الگوبرداری است.

گل های مردم استرالیا در محل گروگانگیری و قتل 2 شهروند در مرکز سیدنی استرالیا

گلباران محل کشته شده ها توسط مردم در استرالیا (عکس)


 در این زمینه می توان به راه اندازی کمپینی با عنوان Illridewithyou# در شبکه اجتماعی توئیتر از سوی مردم استرالیا اشاره کرد. در این کمپین مردم استرالیا به زنان محجبه پیشنهاد می کردند اگر از رفتارهای انتقام گیرانه به دنبال گروگانگیری سیدنی استرالیا نگرانی دارند می توانند یک روز کامل را با آنها در خیابان ها و اماکن عمومی همراه شوند تا کسی نتوانند به آنها آزار برساند.

مردم و مسؤولان و رسانه های ایرانی هم باید بدانند در رویداد احتمالی مشابه، باید بر آرام کردن جامعه و جدا کردن یک یا چند خطاکار از قشر مربوط به آن تاکید کنند.

به راستی اگر مشابه حادثه سیدنی استرالیا در ایران روی می داد و مشخص می شد عامل حادثه یک شهروند افغانستان، عراق یا کشور دیگری است، واکنش مردم و رسانه های ایرانی به این حادثه چگونه بود؟ آیا ما هم می توانستیم مانند مردم، مسؤولین و رسانه های استرالیا، قائل به تفکیک میان فرد خاطی و جامعه وابسته به وی شویم یا اینکه حس تنفر شدیدی نسبت به کل آنها در جامعه رواج می یافت؟
 
ریشه این موضوع را هم باید در مطلق گرا بودن بسیاری از ایرانی ها با چاشنی خودبرتر بینی دانست. بسیاری از ایرانی ها هنوز به شدت مطلق گرا هستند یعنی معتقدند مردم یک کشور همه یا کاملا خوب هستند یا بد. یک روزنامه خوب است یا بد. یک فرد خوب است یا بد. یک مقاله یا کاملا خوب است یا بد.

محمدحسن منطقی (هارون مونس) ایرانی عامل گروگانگیری سیدنی استرالیا

درسی که ماجرای

قدرت تفکیک ضعیفی داریم و نمی توانیم بگوییم مردم این کشور یا آن ملت این ویژگی های مثبت را دارند و همزمان ویژگی های منفی هم دارند. یا فلان انسان، این رفتارهای مثبت و این رفتارهای منفی را دارد. یا فلان مقاله این بخش های مثبت و این بخش های نادرست یا منفی را دارد و ... .

علاوه بر این، میزانی از خوبرتربینی نژادی، زبانی، لهجه ای و ملیتی نیز در میان بخش مهمی از ایرانی ها وجود دارد.
این برتردانستن زبان، ملیت، نژاد و لهجه، نه تنها نسبت به غیرایرانی ها بلکه نسبت به بخشی از ایرانی ها نیز وجود دارد. با گشتی در مترو، اتوبوس، پیاده رو و تاکسی،شبکه های اجتماعی و ... رفتارهای تحقیر آمیز برخی ایرانی ها نسبت به هموطنان دارای فرهنگ، زبان، لهجه، نژاد و لباس متفاوت قابل مشاهده است.

شاید در حادثه گروگانگیری در سیدنی، بعد از مردم استرالیا ، این ایرانیان هستند که به واسطه ایرانی بودن عامل جنایت، غمگین اند ولی در عین حال این اتفاق تلخ، شاید تلنگری باشد بر رفتارهای ما در برابر برخی هموطنان و شهروندان دیگر کشورها.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۵۴
در انتظار بررسی: ۱۵۲
غیر قابل انتشار: ۳۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
28
1070
عالي بود
پاسخ ها
حسين اسلامي
| Netherlands |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
عالي بود ولي....

اونها ورچسب مسلمان رو به اين جور حادثه ها مي چسبونن.

ولي اگه يه مسيحي اين كارو انجام بده نميگن مسيحي.ميگن مثلا امريكايي
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
موافقم
و اینکه چقدر رسا بیان شده
ممنونم
محبت اله زارع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اين مقاله عالي بود.
نكته ديگري هم كاش مورد توجه ما باشد اينكه وقتي يك تبعه كشوري در جايي كار تروريستي ميكند از روي اغراض سياسي او را منتسب آن كشور نكنيم. اي بسا خود آن كشور هم دربدر دنبال آن تروريسم بوده باشد مثل افراد تبعه عربستان كه در انفجارات امريكا عمل كردند و ما همواره سعي كرده ايم مليت آنها را بزرگنمايي كنيم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
من جنوبيم و از ترس نگاه حقيرانه مردم در تهران با مردم قاطي نمي شم.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
این چه حرفیه؟ من مخلص مرام و صفای جنوبی ها هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اگه تو ایران اتفاق افتاده بود
همه با هم - هم صدا می گفتیم
مرگ بر استرالیا
و در ادامه - مرگ بر آمریکا - مرگ بر اسرائیل
و دیگه هر کشوری که ازش دلخوریم همه رو ناسزا می گفتیم تا دلمون خنک شه
اینه اخلاق جامعه ما.
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اتفاقا من یه رفیق جنوبی دارم خیلی آدم باحالیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
حسین جان حرف دلمو زدی دمت گرم
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
عصر ایران و هموطنان محترم اینکه مردم دیگر کشور ها کار خوب انجام می دهند و ما یاد بگیریم خیلی هم خوبه ولی لطفا هیجان کاذب به وجود نیاورید... لطفا خبرها رو از چند منبع موثق بخونید و تحلیل کنید... مردم استرالیا به خوبی می دونن که دولت اونها در این حادثه کاملا مقصر بوده چون سوابق مجرمانه اون فرد بسیار زیادتر از اونی بود که بخواد آزادنه در شهر راه رفت و آمد داشته باشه.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
ناشناس جون من عاشق جنوبیام
مردم خونگرم بامرام دوست داشتنی
هرگز این فکرو نکننننن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
سلام صحت این ادعا رو در اتفاقات مسابقه فوتبال ایران و استرالیا مقدماتی جام 98 پیگیری کنید برخورد ما ایرانیها در تهران با اونها چه جوری بود و برخورد اونها با ما در سیدنی ؟ اینقدر ساده انگار نباشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
8
495
ما يك هزارم كاريكه از چشم ميكشيم از ذهن بكشيم وضعيتمان دگر گون ميشود . و اين دگرگوني به دولت و جناح خاصي ارتباط ندارد. همه بايد تصميم به چنين تغييري بگيرند. همه
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
12
540
درودبر این دوست مقاله نویس! تشکر از اینکه انسانیت را اشاعه می دهید!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
واقعا سایت عصر ایران فقط حقایق رو می گه اینقدر لقمه رو می پیچونه که ذهن مخاطب رو به جایی که می خواد هدایت کنه
افرین بر این خبرنگاران
آفرین بر ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
233
خوب نوشتی برادر ولی ریشه اش فقط قدرت تفکیک ضعیف ما نیست. یک ریشه اش در اینه که برخی از ما عادت نکردیم به فکر کردنی که به تلاش نیاز داره. ما گاهی فرایند تفکر رو برای خودمون ساده میکنیم. بجای بررسی طیف خاکستری تبدیلش میکنیم به سیاه و یا سفید و تصمیم میگیریم.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
13
512
اونجا هم اگه اخبار رو مثل تلویزیون ما منتشر کنن مردم اونجا هم مثل مردم ما میشن.
احتمالا اونجا 20:30 ندارن...
پاسخ ها
نامفهوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اینجا اگر بزه و جرمی توسط یک هموطن هم اتفاق افتاد همیشه در یک فرار رو به جلو دنبال پیدا کردن دستهای بیگانگان هستیم البته این موضوع بیشتر توسط رسانها و خصوصا رسانه ملی القا میشود و جامعه را به انفعال وادار میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
آفرین. 20:30 رو خوب اومدی
علی عسک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
اگر رسانه ها ی انجا هم میلی و در اختیار گروهی قلیل میبود ذهن انها هم منحرف میشد
reza
United States of America
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
20
293
متاسفانه در ایران زیاد شاهد نژادپرستی هستیم مثل ماجرای تجاوز چند افغانی در مشهد ویا در مهریز یزد که مردم همه افغانی ها رو مسئول این قضیه دانستن و اون برخوردهای بد حتی با خانواده هاشون انجام شد.
به امید دنیایی عاری از نژادپرستی
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
افغانی ها یک جنایت یا یک تجاوز انجام ندادن که قابل چشم پوشی باشه
ده ها نه صدها مورد تو کرج و شهرک هاش،اصفهان،تهران و...
زود جو گیر نشینم!
شایان
United States of America
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
11
192
بسیار زیبا بود.

ناشنوا باد، گوشي كه نصايح رسا و سازنده را درنيابد! كسي كه فرياد بلند، گوشش را كوبيده و كَر ساخته، چگونه از صداي ضعيف تأثر خواهد پذيرفت؟

امام علي (ع)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
229
32
نویسنده و نظر دهنده ناشناس دوم نیز به شدت مطلق گرا است. مثال:
ریشه این موضوع را هم باید در مطلق گرا بودن بسیاری از ایرانی ها با چاشنی خودبرتر بینی دانست.

این گزاره را نویسنده محترم طبق چه بررسی آماری بدست آورده است و میزان خود برتر بینی ایرانی و استرالیایی را چگونه مقایسه میکند.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
عزیز دل برادر این آمار رو حداقلش از میزان و گستردگی موضوعی و تعدادی مطالب موهنی که در قالب جوک برای سایر اقوام ایرانی می سازیم و در فضای مجازی پخش می کنیم بدست آمده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ضمن اينكه بنده با كليات و رويكرد مقاله نويس موافقم ولي با نظر ناشناس 12:31 نيز موافق و هم نظرم .مطلق گرا بودن ضمن اينكه توصيفي است قابل اندازه گيري نيز نيست و بدتر اينكه بدون ارائه مستندات و آمار بدان اشاره شده است. .در ضمن پيشنهاد بنده به سايت رساي عصر ايران اين است كه اصالت را به نقدها بدهد تا ميزان لايك ها و چه بسا بجاي لايك ها نقدها نوشته شود موثر تر و بهتر خواهد بود.تعداد dislike ها به اين نقد منطقي اين نكته را به ذهن متبادر ميكند كه گويا همه ما بايد يك نظر داشته باشيم و الا بشدت نظرمان منكوب خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
آقا من اشتباه مثبت دادم
شایان
United States of America
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
6
71
بسیار زیبا بود.

ناشنوا باد، گوشي كه نصايح رسا و سازنده را درنيابد! كسي كه فرياد بلند، گوشش را كوبيده و كَر ساخته، چگونه از صداي ضعيف تأثر خواهد پذيرفت؟

امام علي (ع)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
475
28
ما آریایی ها نژاد برتریم , عصر ایران به تو هم ربطی نداره, فشار بهت میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما آریاییها در همین جهالتتان بمانید تا دیگران که از نظر شما نژاد برتر نیستند به پیش بتازند
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ضریب هوشی ایرانیها پایین تر از میانگین جهانی آن است، ضریب هوشی توهم زده های آریایی بسیار پایینتر از میانگین ضریب هوشی ایرانیهاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما اریاییها چه گلی به سر دنیا زدید چه اختراع و اکتشافی کردید همه ی افتخار شما کوروش 2500 ساله پیشه مهم الانه.اگه انگلوساکسونها بگند نژاد برترند یه چیزی.خواهشا چاپ کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
تو اگه راست ميگي يه شهر مثل دوبي تو امارات متحده عربي به من نشون بده و ببين همين اعرلب كه ملخ خور و سوسمار خور و ... ميناميدشون چه ها كه نكردند اونوقت بيا ادعا كن.

به قول قرآن كريم:
"همانا گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست."

نه عرب فارش شما نه ترك شما نه عرب شما و ...
بيرون بيا از اين جهالت ناشناس جان.
آیدین
| Turkey |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
جالبه دیگه آلمانیها هم از این نژاد پرستی به اسم آریایی دست برداشتن و آنرا ایدئولوژی فاشیستی نازی میدانند در حالی بعضی از ایرانیها هنوز فک میکنند آریایی اند و جالبتر اینکه آن را دلیل بر برتری خود میدانند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
جان ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
نه هیچ نژادی برتری نداره. همه انسانن و بندگان خداوند
سید علی
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
خوشبختانه یا بدبختانه نتیجه آزمایشات دی ان ای سازمان ملل و آزمایش دانشگاه کمبریج انگلیس ثابت کرد که ایرانی ها از نژاد آریائی نیستند و ژن ایرانی هیچ وجه مشرکی با هیچ ژن اروپائی ندارد. لطفاً گزارش مشروح را در این لینک ببینید:
http://news.gooya.com/didaniha/archives/2011/11/131258.php
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
این تفکرات نتیجه بی توجهی به قشر عظیمی از مردم هست!!! وقتی شاهد توهین هایی هستیم باید شاهد موضع گیریهایی از این سنخ هم باشیم!
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
شما آریایی ها هیچ فرقی با سیاهپوست ها و عرب ها ندارید. این جهالت احمقانه رو از فکرتون بیرون کنید که برتر از مردم دنیا هستید نژاد پرست ها! کسی که تو قرن 21 بگه چون من آریایی هستم و نژاد برتره از بقیه بهترم، این آدم یعنی کلا هیچی نمی فهمه...
آرمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
110
40
حرفهای شما در این مقاله در خصوص واکنش مردم و مقامات استرالیا 180 درجه با انچه از رسانه ملی پخش شد تفاوت دارد ما که به رسانه های استرالیا دسترسی نداریم کدام را باور کنیم. 11؟؟؟
رسانه ملی گفت : رسانه های استرالیا روی ایرانی بودن فرد گروگانگیر مانور بسیاری داده اند. و... !!
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
من اخبار ان.بی.سی نیوز آمریکا رو دیدم. فقط یک بار حین معرفی گروگان گیر گفت که این فرد در ایران به دنیا اومده. واقعا هیچ اشاره دیگری به ایرانی بودن او نشد. عصر ایران راست میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
نادر میخواستی مثلا دیگه چی بگن، بگن این گونه نادر و اصیل فقط در ایران کشت می شود
ناشناس
| Sri Lanka |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
اخبار چندین شبکه بین المللی را که دنبال می کردم به جرات می توانم بگویم که همگی سعی داشتند از هدف قرار دادن ملیت ایرانی و ریشه داشتن این حادثه در دین اسلام پرهیز کنند . حتی شبکه سی ان ان امریکا. مانده ام اگر این اتفاق در ایران افتاده بود شبکه های اطلاع رسانی دولتی ما چند صد بار امریکا و اسرائیل و غیره را مسئول مستقیم این قضایا معرفی می کردند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
99
فوق العاده بود مقاله

من خودم یه بار توی پاساژ علائ الدین دیدم چند نفر با یه فرد پاکستانی ( یا افغانی ) رهگذر شوخی زننده و تحقیر آمیز میکردند و میخندیدن...
hasan
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
102
52
این ناسپاسی است که فکر کنیم ما نمی توانیم مثل استرالیایی ها رفتار کنیم. اکنون بیش از 30 سال است که افاغنه در ایران زندگی می کنند و متاسفانه بعضی از آنها تخلفاتی بزرگ و کوچک انجام داده اند ولی کمتر رسانه ای شده و ما با مهربانی با آنها زندگی کرده و همه را به یک چشم نگاه نمی کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
8
116
عزیز من !! ما تو همدلی و همیاری بین هموطنان خودمون موندیم چه برسه به مسایل مهاجرین . نمونش همین اسید پاشی !!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
80
اونجا هم اگه اخبار رو مثل تلویزیون ما منتشر کنن مردم اونجا هم مثل مردم ما میشن.
احتمالا اونجا 20:30 ندارن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
76
قوم وقبيله گرايي وخودبرتربيني بيماري رايج در جامعه ماست.همچنين بعد منفي را بيشتر مي بينيم تا بعد مثبت مگر اينكه منافع قومي مان در آن باشد.
ناشناس
Germany
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
6
68
حس خود برتر بینی و اعتماد به نفس کاذب در فرهنگ ما وجود دارد. واقع بینی بهتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
140
43
یجور میگید انگار ما مردم وحشی هستیم دور از جون
کی تا حالا چنین اتفاقی رخ داده تو ایران
مگه نبودن عراقی هایی که شنکنجه گر اسرای ایرانی بودن
اما تو جنگ عراق با امریکا به ایران فرار کردن
و خیلیا ک زیر دستشون شنکنجه شده بودن هیچ کاری بهشون نداشتند حتی وضعیتشون انقد بعد بود ک بهشون کمکم کردن
مگه نبودن افغانی هایی ک به دخترا تجاوز کردن و قتل انجام دادن توایران
کی ملت ایران اون قتلا رو زد به حساب مردم افغانستان که حالا شما اینجور تشر میزنی به مردم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما خودت را به خواب زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما که بیداری واسه ما کافیه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
40
اونجا هم اگه اخبار رو مثل تلویزیون ما منتشر کنن مردم اونجا هم مثل مردم ما میشن.
احتمالا اونجا 20:30 ندارن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
163
14
این بازی استرالیا بر علیه ایرانی ها بود که که تروریست هستند وان ایرانی نا خواسته عامل انها بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
توهم توطئه يكي ديگر از فرهنگ رايج واينكه همه كشورها مي خواهند برعليه ما عمل كنند وما فقط خوبيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اینم نمونه عینی " ما برتریم , ما خوبیم "
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما احتمالا کارمند رسانه ملی نیستی ؟؟؟ آخه اونها هم همیشه دنبال مقصر خارجی و توطئه و فتنه و اینا میگردن.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
12
52
پس نتيجه مي گيريم که روزنامه کيهان مطلقا بد نيست. و عصر ايران هم مطلقا خوب نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
هر آنچه كه به دور از تعصب و براساس عقل ومنطق باشد قابل قبول است.
Fatemeh
Australia
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
65
مرسي عصر ايران. تنها خبري بود كه ديدم واقعيت را بيان كرده. جالب اينجاست كه بارها توني ابت تاكيد كرد كه اين يك اقدام فردي بوده و هيچ كروهي مقصر نيست ولي در ايران شاهد بوديم كه فرداي اسيد پاشي اصفهان يك نماينده محترم بدون داشتن هيچ اطلاعاتي اعلام كرد كه كار بيگانگان است. به اميد اينكه مسوولين با درايت و صداقت بيشتري امور كشور را رسيدگي كنند
سهراب ب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
133
11
گلكم،عزيزم شما از كجاي مطلب و اين موضوع پي برديد كه ما ايراني ها خودبرتربيني نژادي،زباني ،لهجه اي،و مليتي داريم لطفا بيشتر از اين جفنگ نگوييدو يا به عبارتي ژاژ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
همين بي ادبي و بي منطقي شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ازکجای این مطلب!
چه ربطی به این مطلب داره .احیانا" نکنه نمیزارن از تو خونتون بیای بیرون جامعه رو لمس کنی!
منصور نوين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
يه نگاه به اين پيامك هايي كه براي اقوام مختلف درست ميكنند بنداز ميفهمي. تو مثل اينكه تو مريخ زندگي ميكني ها....
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
27
اونجا هم اگه اخبار رو مثل تلویزیون ما منتشر کنن مردم اونجا هم مثل مردم ما میشن.
احتمالا اونجا 20:30 ندارن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
عصرایران کلا اگه من 100 تا پیام گذاشتم 10 تاش و تایید کرده اون کامنت امثال این آقارو که احتمالا همفکر هستن و 10 10 تا میذاره
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
64
19
نویسنده محترم صغری - کبرای اشتباه چیده و نتیجه گرفته است.
ایشان می توانست به کار خوب مردم ومسئولین استرالیا اشاره کند ولی مقایسه نادرست آن با قضاوت کردن مردم ایران اشتباه است. چون هر چی فکر می کنم به نظرم نمیاد که مردم ایران اینگونه باشند. شاید جهت گیری برخی رسانه ها ازجمله رسانه ملی مشکوک باشد ولی قضاوت کردن مردم ایران هیچ وقت چنین نبوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
آنچه از خبر ها بر می آید این است که عده ای در استرالیا بشدت با نژاد پرستی مخالفند . خود این احتمالا یعنی عده ای در استرالیا بشدت نژاد پرستند. چطوری از اینجا نتیجه گرفته اونا خوبند و ما بدیم من نفهمیدم.
رضا33
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
41
46
به حضرت عباس جامعه ایرانی به هیچ وجه با مهاجران بد تا نمیکنه. این همه سال مهاجرین افغانی و عراقی و غیره تو ایران زندگی میکنن. مورد احترام هم هستن. ما که با هر کدومشون سر و کار داشتیم؛ واسشون کم نذاشتیم. من باورم اینه که ایرانیا مردمانی نجیب و انسان دوست هستند. همین
پاسخ ها
آذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
شما یا خبر ندارید ویا بی خبرید! که هر قتل وغارتی که در شهرهای بزرگ ویا شهرهایی که پناهنده افغانی دارند رخ بدهد فورا"به افغانها ربط میدهندویا هشدارهای پی در پی مسئولان در خصوص عدم به کار گیری افغانهاو......تازه این برادران با ما مشترکاتی دارند (زبان ,مذهب , نژاد)که ما با استرالیایی ها نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
عزیزم خارجی بماند. با هموطن غیر همشهری حیلی بد تا میکنن. بعضی شهرها غریب کش هستن!
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
آغا جون افعانی چرا من زنجانی نیز نه به خاطر ترک بودنم صدها بار در تهران تحقیر شدم صدها بار چرا انکار میکنید حالا افغانیها خیلی بدتر!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ایرانیها مخصوصا تو شهرهای کوچیک انقدر متعصبند که حتی بقیه ایرانیها رو داخل ادم حساب نمی کنندچه برسه به خارجیها. ما تو یه شهر غیر بومی زندگی می کنیم رقتیم وام بگیریم از بانک می گن به شما وام نمی دیم شما بومی نیستید. می خواستم بگم ایرانی که هستیم انسان که هستیم. جهالت تا کجا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
40
يك از ايرانيان ساكن استراليا در لحظه گروگانگيري اشاره كرده است كه رسانه هاي داخلي اعلام كرده اند مردم به مساجد بروند براي دعا جهت نجات جان گروگان گرفته شده ها.بنابراين مردم استراليا يا دولت ورسانه هاي آن با اسلام مشكلي ندارند.عيب از مسلماني ماست.
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
33
موافقم ولی همه مردم ما هم بد نیستن هستن کسانی که موقعیت رو درک میکنن وشایسته رفتار میکنن درکنارشون هم کسانی هستند که همه چیزرو از بیخ میزنن
آذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
56
اگر چنین اتفاقی در ایران وبدست یک استرالیایی انجام میشد تمام غرب واستکبار وامپریالیسم وفلان وبهمان را به لجن می کشیدیم ودر حقیقت این دولت مردان هستند که از این حوادث باید درس بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اگر ؟ تا حالا دیدی همچین اتفاقی بیفته یک استرالیالی که طرفدار دو آتشه برفرض اسرائیل و مواضع غرب بیاد پرچم اسرائیل ببره بالا اونم با کمک چندتا گروگان؟؟؟؟؟؟؟؟ یا آمریکایی؟ یا انگلیسی؟ یا فرانسوی؟ دو نفرم کشته بشن قال قضیه کنده بشه؟ من که ندیدم ولی تا دلت بخواد دیدم و شنیدم هواپیماهای اسرائیلی و آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و . . . که خروار خروار بمب سر زن و بچه و پیر و جوون خالی میکنی که نهایت یه چندهزار نفری کشته میشن و قال قضیه کنده میشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
48
اونا کافرن ما مسلمون!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
دمت گرم !
Mehbod
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
43
این مطلب خوب و منطقی مرا واداشت پیشنهادی را که مدت ها در ذهنم بود به شما بدهم.
نوع تفکر ، فرهنگ کنونی و عمومی یک ملت است که آن ملت را سعادتمند یا بدبخت و گرفتار می کند. تاکید من بر کنونی و عمومی به خاطر آن است که فقط به گذشته و بزرگان تاریخی مان نگاه نکنیم . به خودمان به پیرامونمان به رفتار ها و گفتارهایمان بنگریم و کاستی های آنها را بزداییم.

متاسفانه ، ما ایرانی های اخلاق های نکوهیده بسیاری داریم که مانند غل و زنجیر نامرئی به ما و جامعه آویخته شده و ما را از پیشرفت باز می دارند .

اما " پیشنهاد " من به عنوان یک خواننده قدیمی این است که سلسله گفتگو هایی را با همکاری بزرگان و اندیشمندان جامعه شناس و صاحب نظر با موضوع " نقد صریح و موشکافانه کاستی های اخلاقی ایرانیان " آغازکنید و خوانندگان هم در این مباحث شرکت و اظهار نظر کنند. شاید تلنگری باشد برای اصلاح خودمان !
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
35
با تشکر ، مقاله عالی بود
خارج از موضوع این مقاله پیشنهاد میکنم کمپيني از سوی ایرانیان برای همدردی با استرالیایی ها تشکیل بشه، عصر ایران هم میتونه در این خصوص پیشقدم بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
57
من وقتی برای انجام کارهای اداری به تهران مراجعه می کنم، کارمندهای آون سازمان (خاص) طوری رفتار می کنند که انگار از پشت کوه اومدیم و چیزی حالیمون نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
تهرانی ها با شهرستانی ها با تحقیر برخورد می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
8
احسنت
ناشناس
Germany
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
9
آفرین عصر ایران... آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
22
اگر این اتفاق در ایران افتاده بود اول از همه آمریکا , انگلیس و اسرائیل را محکوم می کردند و بعد دنبال مقصر می گشتند که کجائی است ؟ چه دینی دارد ؟ و ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
23
7
دلیل این بخاطر این نیست که مسلمانان رو دوست دارند شما می توانید سری به یاهو نیوز بزنید و کامنتهای بسیار تهاجمی اونها رو ببینید دلیلش اینه که تو جامعه خودشون می ترسند حرفی بزنند مبادا داعش اونها رو قتل عام کنه وگرنه خود غربیها خودشون رو هم دوست ندارند ونفرت شدیدی بین بعضی از اونهاست
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
15
ازهمه مردم استرالیا معذرت میخواهیم ودست انهارا میفشاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ما برای چی باید معذرت بخواهیم؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
9
با تشکر از نویسنده مقاله که به نکته خوبی اشاره کرد-ولی برادر عزیز نوع مهاجران و سطح فرهنگ و سواد مهاجرین و نحوه زندگی آنها را لحاظ ننموده اید-ضمن اینکه متاسفانه چاله فرهنگی ما غیرقابل انکار است
ناشناس
Australia
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
12
13
ما توسط انگلیسی ها 100 سال پیش در قحطی بزرگ قتل عام شدیم و به روی چشم ما جا دارند هنوز . شوخی نفرمایید لطفا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
10
با سلام ، حرف شما درست ولی یکم منصفانه قضاوت کنیم میبینیم که بیش از 50 هزار نفر ایرانی در سیدنی هستند که اکثرا با تحصیلات و تخصص عالی و سرمایه دار هستند و این طرف........و اگر از قشر کارگر و ضعیف جامعه بودن برخوردها متفاوت بود
ناشناس
Iraq
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
8
لایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــک
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
6
هزار تا لایک داری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
21
16
من در تهران زیاد مانده وحتی کارکرده ام وهمیشه جز نظر مثبت وبرخورد خوب چیزی ندیده ام بطوری که برای خرید سعی می کنم با وجود سختی مسافرت و کرایه های گران، باز به تهران بروم واز آنجا خرید کنم چون می دانم کرایه مسافرت وغیره از تخفیفی که درتهران خواهند داد جبران می شود. مثلا من ازمغازه ای در میدان ولیعصر که اجناس لوکس و گرانی وارزشمندی می فروخت پرسیدم تخفیف می دهید که با مهربانی گفت (ما به هرحال نمی گذاریم شما از این مغازه ناراضی بیرون بروید).اگر بداخلاقی هم درجایی از تهران برای کسی پیش بیاید ازسوی کسانی است که ازشهرستان های پرت ودور به آنجا رفته اند وتهرانی اصیل نیستند. وسعی دارند اول سرهمشهری های خود را که به تهران مسافرت کرده اند کلاه بگذارند که بارها تجربه کرده ام.
فیضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
15
آنها به هر پدیده ای که رخ می دهد با علم و عقل می نگرند و با اصول روان شناسی و جامعه شناسی علیم بررسی میکنند در حالکه در کشور ما با دید متعصبانه و خارج از اصول و معیارهای علمی و منطقی و... و با غیرت ....تفسیر می شود وبا آن جهان بینی مخصوصبه خود برخورد می شود و نتیجه را همه مردم شاهدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
کاش 6 ماه اونجا زندگی کنی. مطمئنا نظرت تلطیف می شه
هم وطن آذری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
8
45
من سالها در اصفهان بودم. مردم اصفهان مردمی فرهنگی و نجیب هستند، اما متاسفانه سه چهار مورد شاهد توهین به ترکها شدم و این دل مرا به درد آورد. و بدتر اینکه یکبار این توهین در مجموعه میدان نقش جهان و توسط کارکنان به اصطلاح فرهنگی صورت گرفت که لباس سنتی را هم بر تن داشتند. و یک بار نیز شاهد تحقیر یکدانشجوی افغانی از طرف دانشجویان ایرانی بودن در حالی که افغانی هیچ کار خلافی انجام نداده بود و آرام بر جای خود نشسته بود و از این رفتار همنوعان ناراحتی می کشید.
دوستی که به نژاد آریایی افتخار کرده بداند که افتخار به انسانیت و مردمی است نه نژاد (اگر اصلا نژاد آریایی وجود داشته باشد.)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
و مردم دیگر هم به اصفهانی ها توهین می کنند!
خلیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ببخشید اشتباهی منفی زدم
سجاد صفری قشقائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
21
درود بر شرف انهایی که به ادما احترام قائلند از جمله مردم استرالیا: دوستان،هم وطنان ما از آنها خیلی خیلی فاصله داریم سعی کنیم دنیا را جور دیگر ببینیم، دنیا واقعا از یک دهکده ی کوچک هم کوچکتر هست. متاسفم برای خانواده آن دو نفر که کشته شدند
مجید عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
26
ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه تروریستی ومردم استرالیا که با درک والا وفرهنگ خوب حساب یکنفر را از همه جدا میدانند امیدوارم انسان وانسانیت اندکی از عقل خود استفاده کنند تا به راستی شاهد این حوادث تاسف آور نباشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
18
7
اين همه افغاني ها تو ايران جنايت كردن كي بهشون گير داد
رحمت اله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
41
17
سلام : عصر ايران و نويسنده مطلب فوق : چرا ايده و عقيده خودت را عام فرض ميكني .
در ايران چندين حادثه بيسار بدتر از اين از طرف افغاني هاي مقيم ايران نسبت به زن وبچه ايراني ها اتفاق افتاد كي و كجا مردم ايران بر عليه افغاني ها شوريدند .
چرا اينقدر شما وطن فروش و ملت فروشيد .
اين استراليا همان استراليائي است كه هر اقدام ضد ايراني را حمايت كرده . تازه خودشان باو پناهنده گي داده بودند . خودشان اورا پذيرفته بودند . بله اگر با پاسپورت ايراني و ... اين حركت انجام شده بود جاي عذر خواهي داشت و براي خاك پاشي روي گناه او همه بايد دست بكار ميشديم ولي اين فرد بيست سال است آنجا زندگي ميكند يعني مثل بقيه اسلاف استرالياهي ها كه تبعيدي و دزد وقاتل هاي انگليسي هستند شده و مانند آنها است . اصولا بايد تبري بجوئيد و بگوئيد در اين بيست سال آموزشهاي شما استراليايي ها اورا باين روز انداخته و جاني وقاتلش كرده .
آقا قدري انسان باشيد و بمردم وطن خود فكر كنيد و اينقدر زود كاسه داغتر از آش نشويد . مرگ بر وطن فروشان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
ای بی خبر بکوش صاحب خبر شوی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
8
15
تحلیل خیلی خوبی بود .
واقعا باید یجوری این نژادپرستی نوین تو ایران از بین بره که به خوبی در آخر مقاله بهش اشاره شده بود وبه عنوان نتیجه گیری خیلی خوب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
21
اين مقاله غصر ايران مصداق نهي از منكر و امر به معروف در مقياس وسيع و نسبت به هزاران نفريه كه دارن اين خبر رو ميخونن و خدا ميدونه نويسنده و ... چقدر ثواب كرده اند.
آیدین
Turkey
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
20
عصر ایران جان چرا عراقی یا افغانی! اگر یک اشتباه کوچک نه از طرف یک افغانی یا عراقی بلکه غیر همشهری باشد آبروی همه شان را می بریم. ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
30
خب بخاطر همین طرز فکر مسولین و مردم استرالیا است که همه به دنبال مهاجرت به استرالیا هستند، اصلا اگه اینجوری فکر نمی کردن یکی از مرفه ترین و ارام ترین کشورهای دنیا نبودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
24
16
می دونم این مطلب سیلی از منفی ها رو در بر خواهد داشت


ولی عصر ایران کودن و جوگیر
استرالیا قشری از تحصیل کرده ترین ایرانی ها رو فقط می پذیره و بقیه مهاجر کنندگان رو در اردوگاههای حیوانی نگهداری می کنه.

اما ایران در مملکت رو روی هر چی معتاد و کارگر و بیسواد افغان و... هست باز کرده و توقع داری مردم از این قشر بیسواد شاکی نشن؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
برادر مگه استرالیا دعوت نامه فرستاده یا مجبورن رفاهشون رو با دیگران تقسیم کنن واضحه که بخوان بهترینها رو به خودشون اضافه کنن و کسایی که به دردشون نخوره رو نخوان
افغانیهای مقیم ایران هم مطمئن باش بیکاره نبودن و با کارشون به مملکت خیر رسوندن وگرنه هیچ ملتی عاشق چشم و ابروی دیگران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
حق گفتی ولی از آنجاییکه اکثرا نمی فهمند تنهایی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
19
6
عصر ایران جدیدا توهم میزنه، یه چیزایی میگه که آدم یه لحظه شک میکنه اینجا کجاست؟! برادر من! عزیز دلم، اینجا ایران است...
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
20
5
یادتون هست عابد زاده تو بازی راهیابی به جام جهانی98 ایران و استرالیا چقدر خونسرد توی دروازه ایستاده بودو اون استرالیای خشمگین اومد تور دروازه را پاره کرد.آخرش هم داور هم 8 دقیقه وقت اضافی گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
اکبر جون بی خیال...!!!!
ناشناس
| Sri Lanka |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
مثل اینکه شما متوجه نشدی که آن بزعم شما استرالیایی که آمد و تور دروازه را پاره کرد استرالیایی نبود بلکه یک مهاجر یا پناهنده صرب از یوگسلاوی سابق بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
25
8
اين مقاله خودش مشكل داشت...يعني چي ايرانيان خودبرتر بين و نژاد پرستند...الان اين همه را با يك چوب زدن و تخريب يك ملت نيست؟...اخيرن برخي ايرانيان تصور مي كنند اگر هموطنان خود را بكوبند كار بزرگي كردند و در راستاي حقوق بشر گام ورداشتند...هيچوقت كار غلط با كار غلط ديگري درست نمي شود...و پروژه تخريب يك ملت و ارزش هايشان موجب بزرگ شدن و عظمت آنها نمي شود...عصر ايران گاهي از بزرگراه به كوره راه سفر مي كني به خيال اينكه به مقصد بهتري برسي ولي اين اشتباه است..ما بايد خودمان را نقد كنيم و نه تخريب
پاسخ ها
منصور نوين
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
همينكه هي نژاد آريايي، نژاد آرايي ميكنن و خودشون رو نژاد برتر ميدونن نشونه خود برتر بيني شونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
6
1
بالاخره یه واقعیت هایی هست که مثل این مطلب بالا می خواهیم با خودمون بگیم. حالا اگه از این جهت خوب هستیم که خدا رو شکر، و گرنه یه بازنگری در مورد خودمان باید بکنیم.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
17
فقط كافيه در اين خصوص به مسئله اسيد پاشي اصفهان توجه كنيم كه به چه جاها و يا گروههايي نسبت داده و چه نا امني ذهني در كشور ايجاد شد.
amir
United Arab Emirates
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
10
18
سلام در اهواز زندگی میکنم یک روز مراسم خاک سپاری شخصی بود ، چون در این مراسم عربهای زیادی شرکت کرده بودن فکر کردم متوفا عرب است بعد متوجه شدم متوفا افغانی است و مردم خوب عرب خوزستان جهت هم دردی با خانواده متوفا در این مراسم حضور پررنگی داشت اند مردم ایران بسیار با محبت و به بیگانگان احترام زیادی میگذارند ناگفته نماند مهاجران افغانی مرتکب تخلفهای زیادی درایران شدند ولی مردم ایران عملکرد افراد متخلف را به حساب تمام افغانها نگذاشته اند مردم ایران فهیم تر از خیلی از اروپائیها هستند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
13
ایران یک کشور متنوع است، هم در جغرافیا و هم در سبک زندگی!
بنده چنین رفتاری ندارم (اساسا برچسب زدن و تهمت زدن). و هیچ وقت انسان ها رو با قوم و نژاد مقایسه نکردم؛ و مطالعات نشان داده که اساسا تفاوت نژادی وجود ندارد و همه انسانها مانند هم هستند.
محیط و روابط تولید و اقتصاد و سبک زندگی در انسانها تفاوت رو ایجاد میکنه!
ما باید فضای مجازی و جامعه شهری مانند تهران و جامعه سنتی مانند روستاها و شهرستانها رو از هم جدا کنیم. نباید رفتار طبقه خودمون و اطرافیان رو به کل یک کشور متنوع گسترش بدیم!
بنده نسبت دادن این صفت و بیماری رو برای تمام مردم ایران نمی پسندم و ایمان دارم که در ادبیات ، نخبگان و فرهنگ سینه به سینه ما چنین مسئله ای ، یا وجود ندارد و یا حداقل است مانند هر کشور دیگه!
در ضمن استرالیا از لحاظ اجتماعی و جغرافیایی (یک جزیره امن بدون نا امنی منطقه ای و بدون فشار مضاعف و تحقیر آمیز روی دوش ملتش) با کشور ما و جامعه شهری ما، زمین تا آسمان فرق داره! و فرهنگ جامعه مجازی ما که خیلی بد و هیجانی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
28
اگر ما مثل اونا فکر و عمل میکردیم،بجای اینکه ما به استرالیا مهاجرت کنیم، همه دنیا به ایران مهاجرت میکردن.
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
12
10
طرف خجسته بوده اونوقت شما اونو به عنوان نماینده ی ملیت ایرانی حساب کردی نشستی داستان به هم بافتی و احیانا مشکلات شخصی خودت با سایرین رو ریختی تو این پیج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Pakistan
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
24
به نام خدا
پس چرا ما در عوض دولت استرالیا و دستگاه اطلاعاتی این کشور را مسئول این حادثه دانسته ایم . ( سخنان دکتر ولایتی ) آیا اطلاعات واثق داریم و اسنادش هم موجوده یا این هم یک نمونه دیگر از بداخلاقی های ماست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
12
افغانیها نزدیگ دو هزار شهدی تو جنگ ایران وعراق دادن ایا ایرانیها هم در استرالیا شهدی دادن؟؟؟ایا حاظرن برن برای استرالیایی ها جوشنون رو بدن؟؟؟
واحد حقگو
United States of America
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
11
انشالله بعضی از هموطنمانمان نیز ته واسطه قرار گرفتن در موقعیت حغرافیایی کشور از خود برتر بینی و اهانت و تمسخر دیگر هموطنمان پرهیز نمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
11
به خیلی از این خود برتر بینی همین صدا و سیمای خودمان دامن می زند.
آیدین
Turkey
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
7
14
عصر ایران یا چاپ نکن یا همش رو چاپ کن سه نقطه یعنی چی... اتفاقا صحبت اصلی من تو همون سه نقطه بود که چاپش نکردی. چرا از این همه تحقیر ترکهای ایرانی در تهران چیزی نمینویسی که خیلی بدتر از همه جاست!!
احمق فضول
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
5
13
ما ایرانیها در حالی که 10 میلیون نفر تحت پوشش کمیتۀ امداد و بهزیستی داریم که بودجۀ آنها پارسال ماهی 3333 تومان برای هر نفر بود، در بودجۀ امسال برای "کشورهای هدف" 10،000 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم، که اگر می دادیم به همان هموطنان بیچارۀ خودمان تازه به هر نفرشان ماهی 83333 اضافه می شد و درآمدشان می شد ماهی 86666 تومان. علاوه بر این به جای گرفتن 1000 میلیارد دلار غرامت جنگ از عراقی ها هزاران جور کمک شان هم کردیم و در حالی که خودمان اگر خوشبخت باشیم و بلیط گیر بیاوریم هواپیماهای عهد بوق خودمان را با هزار جور دلهره سوار می شویم و در هر چند پرواز یکی دچار حادثه می شود، به نخست وزیر عراق هواپیمای تشریفاتی هدیه می دهیم، آنوقت شما می فرمائید ما ایرانیها نژادپرست یا خود پرستیم!؟ واقعاً که انصاف هم خوب چیزیه! می دانی 1000 میلیارد دلار غرامتی که به عراقی ها بخشیدیم یعنی چه؟ یعنی 3،500،000،000،000،000 (سه هزار پانصد تریلیون) تومان و آن هم یعنی هر ایرانی حدود 45 میلیون تومان. حالا شما می گوئید ایرانیها خودپرستند!؟
خواب عمیق
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
10
7
آیدین- تنفرت از آریاییها خود نشان از بی طرفی نژادیته !!!!!!
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
13
اصلا موافق نیستم !
چند درصد ایرانی ها در کشورهای دیگر بخاطر هزار تومان حاضر به قتل یا دزدی می شوند ؟!
من که ندیدم و نشنیدم..اینهم بر میگرده به قوانین و نظارتی که به اتباع خارجی در کشورها اعمال میشه. اما در کشور ما ضعف نظارتی بر مهاجران که همگی از کشورهای فقیرتر از ایران هستند باعث جنایت و هرج و مرج حتی برای یک ریال می شود..
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
9
با اینکه تمام مطالب گفته شده رو قبول دارم ولی بوجود آمدن این حادثه ریشه های عمیق و پیچیده بسیاری دارد که این مطلب کفته شده میتونه بخشی از اون باشه . به هر حال مطلب خوبی بود . متشکرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
6
آقا مرغ همسایه غاز
یا به قول فرنگی ها:
The grass is always greener on the other side of the fence
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
بله انگلیسی هم بلده ماشا الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
6
ببینید اونجا چقدر به خانم های محجبه التفات دارند که عده ای احساس کردند نیاز هست همراشون باشن تا به اونها آسیبی نرسه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
2
16
علت بیشتر نژاد پرستی و خود برتر بینی ما برمیگرده به صداوسیما که با یک سری تعریف و تمجید الکی از ما و فرهنگمون و علممون ........ مارو به خواب غفلت میبره و فکر میکنیم ما دیگه چقد کارمون درسته.
Hossein
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
8
احسنت خیلی زیبا بود. کاملا موافقم.
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
18
19
تحلیل بی ربطی بود.مقصر اصلی این حادثه دولت استرلیا بود که تا یه ایرانی میره اونجا و بر علیه ایران حرف میزنه بهش پناهندگی میده. در ضمن این همه افغانیها در ایران مرتکب جرم شدن و کسی هم در صدد تلافی بر نیومده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
درود بر حرف حق
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
3
3
قبلاً هم گفتم بازم میگم مقاله نویسان عصر ایران هنوز حرفه ای نشدند. حرف حرف درستی است ولی مثال خیلی نچسپه. مثال دیگه ای نبود؟ بعدشم اینهمه تخلف توسط افغانی ها تو ایران داره انجام میشه. کی و چه کسی شاهد موضع گیری های جمعی علیه بقیه افاغنه بوده؟ اتفاقاً بر عکس ایرانی حداقل تو این موضوع از استرالیایی ها برترند. اونا خیلی نژاد پرست ترند
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
1
3
عالی نوشتی
ما ایرانیا واقعا به خاطره اینکه خوب نتونستیم با هم صحبت کنیم و نظراتمونو راحت ساده بیان کنیم،برا سوالاتمون جواب پیدا کنیم،یاد بگیریم با دیگران با احترام برخورد کنیم... دچار مشکلی شدیم به نام خود بزرگ بینی و غرور،هر کسی خودشو از یکی دیگه بالاتر میبینه و احساس میکنه همه نفهمن الا خودش
امیروو
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
4
3
آنها مهاجران ایرانی رو-مثل رضا براتی-نکشند لازم نکرده بین تروریسته و مسلمانان فرق قایل بشن و به ایرانی ها اطمینان بدن که خطری تهدیدشون نمی کنه! چی گفتم!
ناشناس
-
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
3
7
آقای نویسنده حرفتون هم درست است و هم نادرست ما ایرانی ها اگر این قدر بد بودیم که شما می گفتید پس چرا راه کربلا که باز شد با اعراب عراقی رابطه برقرار کردیم حتی در اربعین حسینی کلی از اونها تجدید کردیم با آنکه همین مردم یبودن که با ما جنگیدن و دم نزدن حتی به اسرای ما نیز توهین کردن
اتفاقا ایرانی ها جز نژادی هستند که از مژاد پرستی منتفر است دلیلشم کاملا گویاست آیا اگر یک سیاه پوست وارد جمع ما شود ما به عنوان یک انسان به او نگاه نمی کنیم مسلما همه ما همین کار را می کنیم ولی متاسفانه نژادپرستی هنوز در آمریکا و اروپا بیداد می کند
ناشناس
Netherlands
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
1
5
البته این حرکت استرالیایی ها بسیار قابل تقدیر است ولی لطفا توجه داشته باشید که چرا دولت استرالیا به چنین فردی که سوابق مجرمانه و شرایط نا متعادل روحی آن بنا به اخبار موثق کاملا محرز بوده است
همچنان اجازه فعالیت داده است و اینکه تحت نظر و یا کنترل نبوده است!!! ؟؟
یویوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
1
3
مطلب قابل تاملی بود...
ناشناس
United States of America
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
0
4
بسیار عالی و صحیح
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
1
3
خیلی عالی نوشتیدواقعا همانگونه که نوشتیدابتدا مسوولان استرالیا این واکنش مثبت را به جامعه خودشان القائ کردندکه ایرانی بودن ویا مسلمان بودن گرونگانگیر دلیلی ندارد که دیگر ایرانیان ومسلمانان مورد بی احترامی قرار گیرندواین موضوع نشان داد که موضع گیری مثبت یا منفی مسوولان جامعه را به همان طرف سوق میدهد
شمیم
-
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
2
4
آفرین عصر ایران که با هنر نویسندگی ات مسایل را طوری می پیچانی که کسی از واقعیت ماجرا چیزی نفهمد
باید این نکته را هم حداقل به عنوان یک خبرنگار رعایت می کردی که فردی که گروگان گیر بود یک جنایت کار بوده و استرالیا با توجه به اینکه پلیس ایران به دنبال وی بوده و اسناد او را در اختیار داشته به تبعیت پذیرفته
پس اشتباه خود را باید طوری جبران نماید.چون خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
2
7
صرفنظر از یک عده مهاجر افغانی که انسان های شریفی هستند بقیه اینجا در حال ارتکاب جرم و قتل و دعوا و .... و پاکستانی ها هم با گدایی در سر جهارراه ها سرمایه زیادی از مملکت خارج می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
3
3
به نظر من مقاله از نظر به چالش کشیدن خلقیات خودمون عالی بود. ولی یه نکته در مورد استرالیایی ها و غربی ها: اونا خیلی از افعال معکوس استفاده میکنند و باید از این به بعد منتظر رفتار خصمانه اونا با ایرانیا باشیم.
ضمنا فراموش نکنیم این آقای منطقی 20 ساله که استرالیا بوده و طبیعتا محصول اون کشوره.
ناشناس
Sri Lanka
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
2
4
چه خوب است اگر فرهنگ انتقاد از خود حداقل در رسانه های ما نهادینه شود. آنقدر از خود متشکر و خودخواه شده ایم که برای خودمان هم ملکه ذهن شده است که برترین و باهوش ترین و مترقی ترین و فکور ترین مردم جهان هستیم در حالیکه برای خودمان هم مسجل است که عادات و اخلاق و خلق و خوی مطلوب و حسنه ای نداریم . آیا این تابو روزی خواهد شکست و جرات و جسارت انگشت گذاردن روی برخی جنبه های فرهنگی و اخلاقی زشت ما ایرانیان با هدف آگاهی و تغییر مسیر حداقل در رسانه ها ایجاد خواهد شد؟ انشاالله
شمیم
-
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
7
3
واقعا سایت خوبیه هر مطلبی که ضدش باشه رو نمایش نمی ده اشتباه کردم به سایت شما سر زدم
به این می گن نقد پذیر بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
1
10
كاملا موافقم :
"مطلق گرا بودن بسیاری از ایرانی ها"
و مقدس پنداري ها.
تصاویری از حملات هوایی اسرائیل به یمن (فیلم) در باب حقوق بومی ها امام جمعه کرج : باید بررسی شود چه کسانی دنبال این هستند که فضای مجازی بدون کنترل در اختیار همه قرار گیرد تصاویر دیده نشده از بیماری کبد از کبد چرب تا کبد فیبروز (فیلم) انتقاد کاظم صدیقی از فضای مجازی ؛ امروز اسلحه دشمن با وجود شبکه های مجازی، جنگ نرم است تلاوت فوق العاده‌ای از مصطفی غلوش در ایران: سوره الرحمن (فیلم) وزارت بهداشت : مازوت سوزی سلامت مردم را تهدید می کند گفتند فیلمت را بدون حجاب بساز تا از جشنواره برلین جایزه بگیری (فیلم) محمد الجولانی زیر کت و شلوارش سلاح پنهان می‌کند (فیلم) اسحاق جهانگیری : روزهای سختی در پیش است، راهی جز مذاکره نداریم/ من هم مثل مردم، نگرانم امام جمعه بجنورد: باید از حوادث سوریه درس دشمن شناسی گرفت  پاسخ رئيس جمهوری پاناما به ترامپ: کانال، پانامایی باقی می ماند/ هیچ مذاکره‌ای در کار نیست / تجمع مقابل سفارت آمریکا : ترامپ حیوان از کانال دور شو اختلال واتس اپ بر طرف شد؟ ۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد