۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۵-۱۰-۱۳۹۳
کد ۳۷۶۵۰۵
انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۵-۱۰-۱۳۹۳

پشتیبان گیری در فضای ذخیره ابری

هنگامی که درباره ذخیره داده ها صحبت می کنیم، میزان فضای ذخیره سازی مهم ترین بخش محسوب می شود. سازمان ها نه تنها باید فضای ذخیره ای که در حال حاضر به آن نیاز دارند را مورد توجه قرار دهند، بلکه فضای ضروری بیشتر در آینده را نیز باید مد نظر داشته باشند.

عصرایران - امروزه رایانش ابری یکی از حوزه های پرطرفدار در دنیای فناوری محسوب می شود. طی چند سال آینده، رایانش ابری از این پتانسیل برخوردار است تا فعالیت های رایانه ای سازمان های مختلف را به شدت دگرگون کند. از جمله مزایای رایانش ابری می توان به فضای ذخیره افزایش یافته، انعطاف پذیری و مهم تر از همه کاهش هزینه ها اشاره کرد. 

پشتیبان گیری در فضای ذخیره ابری

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، تمامی این موارد برای کمک به رشد یک کسب و کار موفق ضروری هستند. بی تردید، فضای ابری دپارتمان های فناوری اطلاعات، معماری ها و چگونگی انجام عملیات ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما همچنان یکی از بحث برانگیزترین بخش ها درباره رایانش ابری چگونگی حصول اطمینان از ایمنی آن است.

اگر قصد دارید از خدمات فضای ذخیره ابری برای سازمان خود استفاده کنید باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

فضا

هنگامی که درباره ذخیره داده ها صحبت می کنیم، میزان فضای ذخیره سازی مهم ترین بخش محسوب می شود. سازمان ها نه تنها باید فضای ذخیره ای که در حال حاضر به آن نیاز دارند را مورد توجه قرار دهند، بلکه فضای ضروری بیشتر در آینده را نیز باید مد نظر داشته باشند. فضای ذخیره ابری فراهم شده برای یک سازمان نباید با داده های دیگر که متعلق به شما نیستند، ترکیب شود.

هزینه

هزینه استفاده از فضای ذخیره ابری به طور معمول در قالب پرداخت های ماهانه به شرکت ارائه کننده خدمات انجام می شود. بر همین اساس، می توانید خدماتی که ممکن است در آینده به آنها نیاز داشته باشید را نیز در نظر گرفته و احتمال افزایش هزینه و این که آیا برای سازمان قابل پرداخت است را مورد توجه قرار دهید. به جای انتخاب گزینه های ارزان، موضوعاتی مانند فضا و امنیت بیشتر را در نظر گرفته و با اندکی پرداخت هزینه بیشتر از داده های خود به نحو بهتری محافظت کنید.

انتقال داده ها

در صورت تصمیم گیری سازمان برای تغییر شرکت ارائه کننده خدمات ابری، به معیارهایی که برای انتقال داده های ذخیره شده شما به روشی امن وجود دارند، توجه کنید. این مساله را باید در قرارداد خود با شرکت ارائه کننده خدمات ابری پوشش دهید. توانایی تغییر از یک خدمات دهنده به خدمات دهنده دیگر، یکی از نگرانی های امنیتی محسوب می شود زیرا می تواند تداوم فعالیت های کسب و کار شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

ذخیره سازی داده ها

نوع اطلاعاتی که قصد دارید ذخیره کنید و سطح دسترسی شما یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در مورد فضای ذخیره ابری مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است اطلاعات خود را گروه بندی کرده تا مواردی که به دسترسی مکرر نیاز دارند از اطلاعات دیگر جدا شوند. از این طریق می توانید مدیریت بهتری روی فایل های خود داشته باشید.

امنیت داده ها

امنیت داده های ذخیره شده در فضای ابری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما مسئول اطلاعاتی هستید که در فضای ابری ذخیره شده و از این رو باید از امنیت آنها و این که تنها در دسترس افراد مجاز قرار خواهند داشت، اطمینان حاصل کنید. در سه گام ساده می توانید مساله امنیت را مد نظر قرار دهید:

محرمانه بودن: آیا اطلاعات من رمزگذاری شده و برای دسترسی به آنها ویژگی های کنترلی قدرتمند در نظر گرفته شده اند؟

بی نقص بودن: چگونه می توانم مطمئن باشم که داده های من در دسترس افراد غیر مجاز قرار نمی گیرند؟ آیا از آنها به صورت امن و مجزا از داده های دیگر نگهداری شده و پشتیبان گیری می شوند؟

سطح دسترسی: آیا داده های من همواره در دسترس هستند؟ آیا من و افراد مجاز دیگر می توانیم در هر زمانی به داده ها دسترسی داشته باشیم؟ آیا شرکت ارائه کننده خدمات فضای ابری این شرایط را تضمین می کند؟

اندازه سازمان میزبانی وب (هاستینگ)

اندازه و بزرگی شرکت یکی دیگر از عوامل مهمی است که در انتخاب خدمات فضای ذخیره ابری باید در نظر گرفته شود. باید شرایط آینده شرکت خود را مد نظر داشته و توجه کنید که با رشد شرکت نیاز به فضای ذخیره سازی و امنیت داده ها نیز افزایش می یابد. از این رو، ویژگی هایی که در حال حاضر به آنها نیازی ندارید ممکن است در آینده به بخش هایی ضروری مبدل شوند. انعطاف پذیری شرکت ارائه کننده خدمات فضای ابری نکته مثبتی است.

دلایل انتخاب فضای ابری برای پشتیبانی داده ها

بازیابی فاجعه

پشتیبان گیری از داده ها باید به طور منظم توسط سازمان ها انجام شود. نظارت بر این پشتیبان گیری و به روز رسانی ها برای حصول اطمینان از این که تمامی بخش ها با حداکثر توان خود مشغول به کار هستند، ضروری است. برخی از شرکت ها در پشتیبان گیری منظم از داده های خود کوتاهی کرده و هنگامی که با مشکلی مواجه می شوند قادر به بازیابی کامل اطلاعات خود نیستند.

حتی هنگامی که پشتیبان گیری داده ها به طور منظم انجام می شود نباید نسبت به موقعیت های غیر منتظره مانند نابودی مکان سرورها به واسطه آتش سوزی، سرقت، بلایای طبیعی و خرابی سیستم ها بی توجه باشید. تمامی اطلاعات کلیدی شما ممکن است ظرف چند دقیقه از بین بروند.

بر همین اساس، سازمان ها بیش از پیش به استفاده از فضای ذخیره ابری و پشتیبان گیری ابری تمایل نشان می دهند. از طریق فایل های پشتیبان که در فضای ذخیره ابری قرار دارند می توانید به راحتی آن چه را که از دست داده اید، بازیابی کنید. در حال حاضر، بازیابی فاجعه مقرون به صرفه تر، با صرف زمان و آسیب کمتر به سازمان و مشتری ها صورت می گیرد.

محدود کردن مسئولیت های پشتیبان گیری دستی

فعالیت خسته کننده و زمان بر و در عین حال ضروری پشتیبان گیری از اطلاعات با استفاده از خدمات فضای ابری محدود می شود. ساعاتی که به پشتیبان گیری دستی اطلاعات اختصاص داده می شود را می توان صرف انجام وظایف دیگر کرد. پشتیبان گیری ابری قابلیت تنظیم شدن با نیازهای سازمان را دارد.

پشتیبان گیری ابری می تواند به صورت خودکار و ظرف چند دقیقه انجام شود. یک سرویس مدیریت شده می تواند وظایف نظارت بر داده ها را کاهش دهد. پشتیبان گیری ابری قابل اعتماد، خطای انسانی را نیز کاهش می دهد. خطای انسانی یکی از شایع ترین عواملی است که به آسیب و از دست رفتن اطلاعات منجر می شود.

هزینه

هزینه، یکی از عوامل کلیدی برای حرکت سازمان ها از میزبانی آی تی داخلی به سوی استفاده از خدمات فضای ابری است. امروزه، هزینه های خرید سخت افزار و نرم افزار، فضای کافی برای ذخیره داده ها، برق و کارکنان همگی افزایش یافته اند. در نتیجه، استفاده از فضای ذخیره ابری مقرون به صرفه تر بوده و با توجه به روند افزایش رقابت بین شرکت های فعال در این حوزه، با گذشت زمان مقرون به صرفه تر نیز خواهد شد.

پشتیبان گیری ابری بر اساس پرداخت های توافق شده ماهیانه انجام می شود. از این رو، هزینه ای قابل پیش بینی است. همچنین، نیازی به پرداخت هزینه های پنهان برای نرم افزار، سخت افزار، تعمیر و نگهداری نخواهید داشت. امروزه، هزینه پشتیبان گیری ابری کاهش چشمگیری داشته و با بودجه سازمان ها سازگار می شود.

کاهش خطر تداخل یا از کار افتادگی

پشتیبان گیری ابری تمامی مراحل حفاظت از داده را شامل شده تا به طور کارآمد تامین امنیت داده ها و کاهش خطرات احتمالی را در بر گیرد. مراحلی که شامل فرآیند پشتیبان گیری درست می شوند شامل:

حصول اطمینان از این که پشتیبان گیری ها سریع، کامل و بدون وقفه انجام می شوند.

پشتیبان گیری ها خودکار بوده و انتقال اطلاعات بلافاصله به محل آف سایت صورت می گیرد.

داده های پشتیبان ها به صورت امن ذخیره می شوند.

بازیابی سریع داده های به روز شده.

در نتیجه، با توجه به تمامی جنبه های زیر پوشش، خطر از کار افتادگی حداقل بوده و هزینه های وارده ناشی از این شرایط نیز کاهش می یابد.

بازیابی داده ها

داده های پشتیبان ابری این امکان را برای سازمان فراهم می کنند تا در صورت بروز مشکل طی مدت کوتاهی داده های خود را بازیابی کند. می توانید خدماتی را انتخاب کنید که تنها به انتقال تغییرات صورت گرفته در فایل ها و پایگاه داده پرداخته و از این رو فرآیند بازیابی سریع تر و با کاهش خطر خرابی داده ها همراه خواهد بود. استفاده از پهنای باند می تواند به کنترل مدیریت حجم کار و جریان داده کمک کند. کل پهنای باند در صورت لزوم می تواند برای بازیابی داده ها اختصاص داده شود.

خدمات و مهارت های شرکت ارائه کننده خدمات فضای ابری

استفاده از خدمات شرکت ارائه کننده فضای ابری، طیف وسیعی از خدمات را برای سازمان شما در پی دارد. این شرکت ها قادر به مدیریت و حفظ روند حفاظت از داده ها هستند. با ارتقا خدمات و تخصص شرکت های ارائه کننده فضای ابری، شما نیز می توانید به آخرین فناوری ها و خدمات با قیمت هایی مناسب دسترسی داشته باشید. سرویس های جدید می توانند انعطاف پذیرتر و رقابتی تر از سرویس های قدیمی باشند.

قبول مسئولیت

این وظیفه سازمان شما است که امنیت اطلاعات خود را فراهم کرده و با قوانین داده سازگار باشید. پشتیبان گیری داده ها در فضای ابری شکل دیگری از حفاظت را ارائه می کند که ممکن است دیگر شیوه های پشتیبان گیری قادر به ارائه آن نباشند. پشتیبان گیری ابری خودکار بوده و از این رو، امنیت و پایداری در تمامی مراحل انتقال، ذخیره و دسترسی تضمین شده است.

امنیت داده

یک شرکت ارائه کننده خدمات فضای ابری تیمی تخصصی از افراد حرفه ای فناوری اطلاعات را در اختیار دارد که به روز رسانی نرم افزار و سیستم های عامل را انجام می دهند. دستیابی به سطح منابع امنیتی که این شرکت ها ارائه می کنند به صورت درون سازمانی دشوار است. در نتیجه، با انتخاب فضای ابری امنیت داده های شما افزایش می یابد.

می توانید خدماتی را انتخاب کنید که از رمزگذاری به عنوان بخشی از برنامه امنیتی خود استفاده می کنند. با رمزگذاری داده ها پیش از انتقال و ذخیره اطلاعات رمزگذاری شده، امنیت داده ها تضمین شده و تنها افراد مجاز امکان دسترسی به آنها را خواهند داشت. بی تردید، ذخیره سازی ابری خالی از خظر نیست، اما نسبت به نگهداری اطلاعات به صورت درون سازمانی امن تر و قابل اعتمادتر است.

راه اندازی و استفاده آسان

راه اندازی و استفاده از سرویس های پشتیبان گیری ابری ساده و آسان است. شرکت ها فعال در این حوزه طیف وسیعی از خدمات با قابلیت سازگاری با نیازهای سازمان ها را ارائه می کنند. مدیریت و نظارت بر فایل های پشتیبان و بازیابی آنها از هر مکانی نیز آسان است. خدمات پشتیبان گیری ابری گزارش های دقیق تر و امکان تصمیم گیری بهتر برای برنامه ریزی، پیش بینی و بودجه بندی را فراهم می کنند.

دسترسی

تمام آن چیزی که برای دسترسی به داده های ذخیره شده در فضای ابری نیاز دارید یک اتصال اینترنت و یک رایانه بوده و با استفاده از آنها، در هر ساعت از شبانه روز می توانید به فضای ذخیره ابری خود دسترسی داشته باشید.

اقدام های امنیتی برای حصول اطمینان از حرکت امن به سوی فضای ابری

انجام تجزیه و تحلیل خطر

ارزیابی دقیقی از خطرات داشته تا به درک درستی از میزان خطر قابل تحمل شرکت خود دست یابید. اقدام های خود را بر اساس به حداقل رساندن خطرات به ویژه در بخش هایی که سازمان خطا و شکستی را نمی پذیرد، تنظیم کنید.

ارزیابی امنیت سرویس های شرکت های ارائه کننده خدمات ابری

سطوح امنیتی مختلف که شرکت های ارائه کننده خدمات ابری ارائه می دهند را بررسی کنید. همچنین امنیت فیزیکی زیرساخت ها و امکانات آنها را ارزیابی کنید. نسبت به اقدام های امنیتی این شرکت ها و مسئولیت هایی که شامل آنها می شود، و همچنین اقدام هایی که انجام نمی دهند، اطلاع حاصل کنید.

آگاهی از راهبردهای خروج

نسبت به وجود راهبرد خروج که اجازه بازیابی داده های شما به شیوه ای امن را می دهند، اطمینان حاصل کنید. قرارداد شما باید دارای روشی مشخص در مورد نگهداری و حذف فایل های پشتیبان باشد.

اتصال به شبکه

اطمینان حاصل کنید تمامی اتصال ها به شبکه همواره امن بوده و شرکت ارائه کننده خدمات فضای ابری اقدام های امنیتی لازم را به کار می گیرد.

حفظ امنیت داده ها

تا حد ممکن امنیت داده های خود را تامین کنید. پیش از پشتیبان گیری از داده ها در فضای ابری، آنها را رمزگذاری کرده و اطمینان حاصل کنید تنها افراد مجاز امکان دسترسی به داده ها را دارند. همچنین، بر افرادی که در سازمان به داده ها دسترسی دارند، نظارت داشته باشید. 

برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه علم و فناوری به اینجا مراجعه کنید. 

ارسال به دوستان