۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۸۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۱-۱۱-۱۳۹۳
کد ۳۸۱۳۹۵
انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۱-۱۱-۱۳۹۳

دکمه تنظیم مجدد مغز کجاست؟

آزمایش های اولیه این دستاورد روی مدل های حیوانی با موفقیت صورت گرفته است. تحریک نورون های این ناحیه در حیوانات با استفاده از لیزر و فیبر نوری انجام شده است.
مطالعات محققان دانشگاه واندربیلت آمریکا نشان می دهد که ساعت بیولوژیکی اصلی مغز دارای یک دکمه تنظیم مجدد (reset) است.
 
به گزارش ایرنا از ساینس، ساعت بیولوژیکی اصلی مغز در ناحیه ای به نام suprachiasmatic nucleus (یا به اختصار SCN) در هیپوتالاموس قرار دارد.
 
تحقیقات نشان می دهد که با تحریک نورون های این بخش می توان ریتم خواب و بیداری را تغییر داد.
 
آزمایش های اولیه این دستاورد روی مدل های حیوانی با موفقیت صورت گرفته است. تحریک نورون های این ناحیه در حیوانات با استفاده از لیزر و فیبر نوری انجام شده است.
 
تا امروز محققان بر این تصور بودند که سرعت انتقال پیام های عصبی، نتیجه مستقیم فعالیت ساعت بیولوژیک است؛ در حالیکه تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییر میزان فعالیت این سلول های عصبی در عملکرد ساعت بیولوژیکی تاثیرگذار است و تحریک این نورون ها می تواند ساعت بیولوژیکی را مجددا تنظیم (Reset) کند.
 
مهمترین کاربرد این یافته جدید در درمان اختلالات خلقی؛ به ویژه اختلالات خلقی فصلی و کاهش اثرات سوء بهداشتی در افرادیست که در شیفت شب کار می کنند.
 
نتایج این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
ارسال به دوستان
همدستی دلار و بورس برای شکست سرمایه‌گذاران ایرانی / مسیر طلا از ارز و بازار سرمایه جدا شد وام ازدواج در بن‌بست ! تعریف جدید صنعت پُست در جهان با نگاه لجستیک حمله اسرائیل به یک خودرو در مسیر فرودگاه دمشق ۷۰ کشته در حمله القاعده به پایتخت مالی نشست وزیران خارجه آمریکا و ۴ کشور اروپایی درباره انفجارهای لبنان مکرون خطاب به سران لبنان : به همه طرف‌های لبنانی، اول از همه حزب الله ، پیام خویشتنداری ارسال کنید / همه باید از جنگ خودداری کنند ای بی سی درباره انفجار پیجر‌های حزب الله: اسرائیل برای این نوع نفوذ دست‌کم ۱۵ سال برنامه‌ریزی کرده بود لبنان : پیجرها قبل از رسیدن به لبنان بمب گذاری شدند چاقوکشی خونین در هلند شرکت هواپیمایی آمریکایی پرواز‌ها به تل‌آویو را تا پایان سال متوقف کرد « وفاق ملی » یعنی انتخاب شایستگان، نه فقط یقه بسته ها جانشین فراجا: اتباع غیر مجاز باید به کشور خود برگردند اگر بیش از حد عرق می‌کنید؛ بخوانید چرا باید لوبیای پخته بخوریم؟ + ۱۱ فایده لوبیا پخته