۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۹۸۸۲
تعداد نظرات: ۱۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۰۹۸۸۲
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۴

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

جعفر محمدی
عصر ایران - بزرگ ترین بحران کشور که همانند آتشی زیر خاکستر در کمین تمدن و موجودیت ایران نشسته،"کمبود آب" است.
این بحران وقتی جدی تر می شود که به یاد بیاوریم تغییرات اقلیمی جهانی، در حال کوچ دادن ایران از زمره کشورهای نیمه خشک به گروه سرزمین های خشک است.

کاهش سال به سال میانگین بارندگی ها در کشور نیز موید این مدعاست. آخرین آمار حاکی است از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر93) تا 14 مرداد 94، میزان بارندگي در کشور نسبت به ميانگين کل 20 درصد كاهش داشته است و این روند همچنان ادامه دارد.(+)

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

کمبود منابع آبی باعث برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی شده است به گونه ای که برداشت آب به ذخایر استاتیک رسیده است و یک پنجم آن نیز برداشت شده است.(+) ذخایر استاتیک پشتوانه آبی کشورند و میلیون ها سال طول کشیده که شکل بگیرند.

بی هیچ تعارفی باید گفت که با تشدید این وضعیت، آینده ایران چندان مطلوب نخواهد بود:

* بسیاری از روستاها خالی از سکنه و مخروبه خواهند شد.

* زمین های کشاورزی زیادی به بیابان های بی آب و علف تبدیل می شوند. دامداری از بین می رود و بحران تأمین مواد غذایی تشدید خواهد شد.

* انتقال آب های سطحی از نقطه ای به نقطه دیگر به دلیل کمبود فراگیر آب، ممکن نخواهد بود یا با درگیری های سیاسی و اجتماعی جدی همراه خواهد شد؛ درگیری هایی که به نزاع های گسترده فیزیکی نیز منجر خواهند شد.

* بسیاری از شهرهای ایران به ویژه در مرکز کشور، قابل سکونت نخواهند بود.

* با از بین رفتن پوشش های گیاهی، بلایایی مانند توفان شن، فرونشست زمین، آتش سوزی گسترده تر جنگل ها و سیلاب های مقطعی و در عین حال ویرانگر در کشور امری متداول خواهد بود.

* صنایع آب بر، به رکورد مبتلا خواهند شد.

* آب آشامیدنی جیره بندی خواهد شد.

* تنش های سیاسی و امنیتی با کشورهای همسایه بر سر منابع آبی مشترک به حداکثر خواهد رسید.

 * مهاجرت از مناطق بی آب به مناطق کم آب و سپس تلاش برای مهاجرت از کشور افزایش می یابد.

* نارضایتی عمومی و امکان تنش های اجتماعی و سیاسی بالا می رود.

* ...

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

این ها تنها بخش هایی از ماجرایی است که بی هیچ تعارفی در انتظار ماست مگر این که تدبیری جدی اندیشیده شود و مشکل به طور ریشه ای حل شود.

ریشه مشکل این است که کشاورزی در ایران، تبدیل به "هیولا"یی شده که هم در حال نابودی خود است و هم اضمحلال حیات جمعی و تمدن ایران را هدف قرار داده است.

قبل از پرداختن به این موضوع ، به این سوال فکر کنید: اگر کسی سد لتیان را با 95 میلیون متر مکعب آب در پشت آن منهدم کند، چه واکنشی در کشور صورت می گیرد؟ آیا مردم نگران و رسانه ها حساس نمی شوند؟ آیا تمام دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی شبانه روز به دنبال متهم نمی گردند؟ آیا دولت نشست اضطراری برگزار نمی کند؟ آیا مجلس جلسه فوق العاده تشکیل نمی دهد؟ آیا قوه قضاییه این "پرونده ملی" را خارج از نوبت رسیدگی نمی کند و هزار آیای دیگر؟!

خبر فاجعه بار این است که هیولای کشاورزی در ایران، سالانه 715 سد لتیان را منهدم می کند، درست مانند فیلم های گودزیلایی! و همه ما چنان از کنار این « اَبَرفاجعه » با بی اعتنایی می گذریم که گویا آب از آب تکان نخورده است!

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

در ایران سالانه حدود 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود که 86 میلیارد مترمکعب آن به بخش کشاورزی اختصاص می یابد و بخش کشاورزی هم که گویا در اعماق تاریخ متوقف شده و با همان روش های زمان مادها آب را مصرف می کند، 68 میلیارد متر مکعب از این آب ها را به هدر می دهد.(+)
اگر اسم این وضعیت برای کشور کم آبی مانند ایران، فاجعه و مصیبت نیست پس چیست؟! بخش کشاورزی سالانه معادل 715 برابر حجم مفید مخزن سد لتیان تهران، آب هدر می دهد. اگر حمله نظامی خارجی هم صورت بگیرد، چنین خسارتی وارد نمی شود.

بار دیگر به فهرست مصائبی که در صورت عدم مدیریت صحیح منابع آب در انتظار کشور است نگاه کنید! آیا نمی ارزد و نباید به خاطر جلوگیری از سرنوشت شومی که در انتظارمان است، از همین امروز و از همین لحظه، کاری اساسی برای مهار هیولای کشاورزی انجام داد؟!

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

نیاز به خلاقیت خاصی هم نیست؛ دنیا سال هاست که این موضوع را حل کرده است و با روش های مدرن آبیاری، هم هدر رفت آب را تا 80درصد کاسته و هم میزان محصولات را افزایش داده است. این فناوری ها در ایران هم وجود دارند و قابل اجرا هستند. فقط اراده می خواهد و منابع مالی.

اگر اراده مبتنی بر دانش و آینده نگری باشد، می توان امیدوار بود که با توجه به شرایط جدید کشور در دوران بعد از تحریم ها، منابع مالی را نیز تأمین کرد و با همیاری فعالان بخش کشاورزی، در یک "برنامه واقعاً فوری و اضطراری" ، سیستم آبیاری را از سنتی به مدرن تغییر داد.

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

هر هزینه ای هم برای این کار - هر چند ارقام میلیارد دلاری - با توجه به این که قرار است نه بخش کشاورزی که "ایران" و آینده ایران را نجات دهد، نه هزینه که سرمایه گذاری برای "نجات ملی" است.

بی گمان اگر بخش عمده پول های ایران که قرار است در پی توافق آزاد شود، به کار مهار هیولای پرمصرف کشاورزی بیاید و آبیاری در ایران را مدرن کند، راهبردی ترین و عاقلانه ترین کار انجام شده است.

تعارفی در کار نیست؛ گودزیلا هر سال 715 سد لتیان را ویران می کند تا مصائبی که در سطرهای بالا بدان اشاره شد بر سر ملت ایران بیاید و تمدن ایران بعد از هزاران سال در اواسط قرن 21 میلادی، از بین برود. اوضاع بسیار اورژانسی تر از آن است که تصور می شود.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۲۸۱
غیر قابل انتشار: ۴
ماکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
10
668
میترستم وقتی دعوا های جناحی مسئولین تموم شه که دیگه آبی نمونده ! مسئولین رو ول کنیم ! خودمون به فکر خودمون باشیم مردم ! قطره قطره... لطفا ، لطفا درست استفاده کنیم ! حتی چند قطره باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
ماکان عزیز درسنه که باید ما رعایت کنیم ولی کل مصرف آب خونگی و شهری در مقابل صنعت و کشاورزی ناچیزه که اونم دست ما نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
کاهش مصرف شهری چندان تاثیری نداره ، مشکل باید تو سطح کلان حل شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
بله موافقم.کاملا درست میفرمایید.
در جواب ناشناس۱۴:۴۷ باید گفت قبول اما آب کشاورزی تصفیه نمیشود و این یک نکته مهم است.
هر کدام از ما به نوبه خود باید وظیفه مان را انجام دهیم تا برای آب شرب برداشت از چاهها حداقل شود و این نیترات آب هم کاهش یابد.
اگر این کاهش مصرف برای سوخت و در زمان آلودگی هوا(زمستان) هم از طرف مردم انجام شود به چشم خود شاهد کاهش آلودگی هوا هم خواهیم بود.انشا...
ماکان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
بله حرفتون درسته ! گفتم یه تبلیغی کرده باشم برای مصرف آب ! ولی بی تأثیر هم نیست ! کشور ما توی یه منطقه به شدت خشک و بی آب و علف هست! باید همت کنیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
کو گوش شنوا؟
احد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
341
لطفا بیشتر به این موضوع بپردازید تا یک عزم و اراده ملی شکل بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
اگر هر کدام از ما از خانه های خود شروع کنیم عزم ملی کم کم شروع میشود و قطره قطره دریا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
275
بنده به عنوان یک کشاورز با 10000 متر زمین بارها برای اخذ برق و اقدام به راه اندازی سامان آبیاری قطره ای به اداره برق مراجعه نموده ام آنها بنده را به دلیل عدم وجود سند برای زمین به ادارات ثبت اسناد ارجاع داده اند . و پروسه ثبت اسناد مالکیت زمین نیز سالها به طول می انجامد.بنده فقط برق کشاورزی می خواهم حتی هزینه راه اندازی آبیاری قطره ای را هم بنه خودم پرداخت می نمایم . همینطور هزینه برق هم بر عهده خود بنده خواهد بود. ولی متاسفانه بروکراسی های بسیار زمان بر اداری به هیچ عنوان اجازه چنین کارهای بدردبخوری را برای هیچ یک از کشاورزان عزیز فراهم نمی نماید.
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
225
كاليفرنيا هم مانند ايران است سالهاست كه يك بارندگي حسابي نشده مردم قطره قطره ابي را كه مصرف ميكنند ميشمارند تا اين حد كه زمانيكه ميوه يا سبز را ميشويند أب انرا دور نمي ريزند با ان أب گلدانها و باغچه خانه شان را أب ميدهند أيا ما هم در ايران آنقدر ارزش أب را ميدانيم در حال حاضر در كاليفرنيا أب حالت تقدس پيدا كرده ميشه ما هم در ايران اينگونه به أب توجه كنيم ؟
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
12
131
دولت باید دو راهکار را در پیش بگیرد :
1- نهاده های کشاورزی با مصرف آبیاری بالا را به مرور وارد کند و تولید آنها زا در داخل حذف نماید .
2- تکنیکهای باروری ابرها را فراگرفته و در مناطق نزدیک به سدها و مناطق خشک از آن استفاده نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
اما این همه کار نیست.
ما مردم هم باید کمک کنیم و بدور از سیاسی بازی و با همدلی این مشکل فاجعه بار را حل کنیم. بامید روزهای ÷ر باران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
اولی رو تا حدی انجام میده و دومی رو خیلی جدی انجام می ده ولی حجم مساله مشکل ما رو حل نمیکنه!
هم دانش بالایی داره و هم تا حدی پر هزینه است.
مهمترین راه همون کاهش مصرف کشاورزی و صنعت تا حدود 70 درصد هست.
هندونه نخوریم نمیمیریم اما اگه آب نداشته باشیم حتما میمیریم.
زیبا
Australia
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
15
112
متاسفانه فرهنگ استفاده از اب شرب در خانه ها هم بسیار پایینه. باید فرهنگ سازی در همه زمینه های مصرف انجام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
زیبا خانم، توجه کنین، اگر هر نفر 10برابر الان مصرف آب شرب داشته باشه، هنوز به مصرف کشاورزی نمیرسه. این تبلیغات صرفه جویی آب شرب همش بهانست و رو پوشانی برای کمبود آب. در صورتی که اگر فقط 10درصد آب مصرفی کشاورزی صرفه جویی بشه، مثل این میمونه که هیچ کس هیچ آب شربی مصرف نکنه. همینقدر صرفه جویی میشه. پس این که من و شما صرف جویی کنیم، ولو تا 50درصد هم بتونیم کمتر مصرف کنیم، ارزشش (چه مالی، چه زحمتی، چه دغدغه ای) به اندازه فقط 10درصد صرفه جویی در آب کشاورزی نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
آفرین گل گفتی
در هر کوچه که ÷ا بگذترید حداقل یک نفر هست که در حال شستشوی ماشین یا در خانه یا شستشوی حیاط با آب هست!
مهدی اسدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
99
همت بلند میخواهد و اراده ای آهنین تا از این گودزیلا عبور کنیم.(آب هست اما خیلی خیلی کم هست).
شهروند شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
76
باسلام
مدیران عزیز عصرایران تقاضا دارم صفحه ای ویژه مخصوص محیط زیست و با تمرکز بر "بحران آب" ایجاد کنید. بحران آب جدی است اما متاسفانه هنوز دغدغه‌ی اصلی مردم، رسانه ها و مسوولان نیست.
متاسفانه مسوولان در این زمینه دچار "خودسانسوری" شده و خودشون رو به کوچه علی چپ زدند.
قطعا رسانه های پرمخاطبی همچون عصرایران عهده دار رسالتی سنگین در آگاهی بخشی به مردم و هشدار به مسؤلین کشور هستند. عزیزان عصرایران، در این راه خیر پیش قدم باشید و حرکتی انقلابی را شروع کنید باشد که آثار ماتأخر این عمل تا قیامت نصیبتان گردد.

با تشکر
امید بذر هویت ماست؛
به امید راه اندازی صفحه ویژه "خشکسالی و بحران آب" در سایت خوب عصرایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
66
ای بابا ،کو گوش شنوا
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
87
تو این چند سال با این بودجه چه کاری کردن. مردم که نمی تونن تحول عمده ایجاد کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
احسنت
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
88
توقف کشاورزی یعنی توقف تولید غذا وضرورت کنترل جمعیت و تمرکز اسکان جمعیت در سواحل کشور مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس که با این مدیریت در کشور بعید است مگر اینکه امیر کشور امارات به مشورت بگیریم ودقیقا به نظرات اوگوش دهیم
dovoud
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
49
متاسفانه مسئولین امر انگار در خواب خرگوشی به سر می برند و عمق فاجعه را درک نمی کنند واقعا نیاز ضروری به راهکار اساسی برای مدیریت آب کشاورزان و نحوه استفاده از منابع آبی کشور شدیدا احساس می شود . قابل درک نیست با این وضعیت اسفناک منابع آب چرا مسئولین راهکارشان بر فشار به بخش خانگی و ارائه الگوهای مصرف درست است . بله در بخش خانگی هم باید الگوی درست مصرف را رعایت کرد ولی الان منابع عظیم آبی کشور صرف محصولات کشاورزی با بهره وره ای بسیار پایین و مصرف بی رویه آب می شود تا دیر نشده دست به کار شوید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
13
38
بايد از كشاورزي فاصله گرفت و به توسعه باغات با بهره گيري از ژنتيك و تكنولوژي روز دنيا در زمينه آبياري حركت كرد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
44
مدرنیزه کردن کشاورزی باید سالهای پیش انجام میشد.. مگه خرید و نصب وسایل آبیاری چقد هزینه دار؟ تازه بعنوان سرمایه هم حساب میشه، هنوز کشور ما به شیوه بسیار سنتی در حال آبیاریه و واقعا یک کشاورز هم توان مالی برای سیستم نوین آبیاری ندارد..
عمو عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
215
21
واقعا جای تاسف دارد که از کشاورزی-به عنوان حلال ترین نان- به عنوان گودزیلا یاد کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
عمو عبداله شما کلا مطلب رو نگرفتی نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
عموجون مطلب رو نگرفتي لطفا يكبار ديگه بخون شايد فهميدي چي ميگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
اصلا شما انقد سواد دارین که بفهمین این نوشته چی میگه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
کشاورزی سنتی هیولاست.
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
3
64
دقیقا همین فکر را می کردم اگر مسئولان کشور با پولهای آزاد شده بطور رایگان سیستم آبیاری قطره ای را اجرا کنند در واقع مشکلات با هزینه بسیار بالاتر را از سر کشورمان دور کرده اند و گرنه بعدا نمی شود کاری انجام داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
53
مسئولین زود باشید.تمدن ایران در خطر است.تاریخ شما را می نگرد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
74
در استان فارس با وجود خشکسالی های زیاد در مرودشت و پاسارگاد و جاهای دیگه امسال هم مانند هر سال کشت برنج انجام شد و مسولان وزارت کشاورزی استان هم هیچ اقدامی نمیکنند. و اینها حقابه دشتهای پایین دست از جمله دریاچه بختگان را هم نمیدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
در استان های دیگر از جمله اصفهان و کهکیلویه هم بنده به چشم خویش برنج کاری دیدم .در شمال مزارع برنج تبدیل به ویلا میشود و در کویر برنج میکارند!!!
با این رویه دنیا به ما خواهد خندید !
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
52
راه حل :!1.آبیاری مدرن 2. استفاده از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی 3. گسترش گلخانه ها 4.کشت نشایی ........و اینکه کشاورزایی که 5تا 6 چاه عمیق دارن حتی سواد خواندن ونوشتن ندارن ......
پاسخ ها
عمو عبداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
استفاده از فارغ التحصیلان کشاورزی؟
شوخی میکنی؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
44
من کشاورزم ، الان دوسال که راه پله های اداره کشاورزی شاهرود را بالا و پایین می رم تا بتونم تسهیلات سیستم قطره ای و احداث استخر رو بگیرم اما هنوز موفق نشدم و هر بار که مرم اونجا به من می گن که هنوز بودجه نیامده ما کشاورزهای بدبخت که توان مالی برای اجرای این سیستم نداریم دولت هم که حمایت نمی کنه پس باید بریم بمیریم دیگه
شهبازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
142
8
لطفا فرا فکنی نکنید
هیچ خبری نیست.
سید علی قادری
Germany
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
6
21
از سال 1365 تا کنون به هر مسئولی که تصور کرده ام می تواند در موضوع آب فرد موثری باشد یادآور شده ام که چون کشور ما در منطقه نیمه خشک قرار دارد، چاره ای نیست جز آنکه آب رویکردی به تامین آب از دریا و رود ولگا... داشته باشد. صرفه جویی هم در جای خود اما چاره کار در صرفه جویی نسیت. ضمن آنکه در بیشتر مقالاتی که در مورد هدر رفت آب سخن به میان آمده مغالطه هایی هم صورت می گیرد. مثلا اینکه آبا واقعا همه آبی که در بخش کشاورزی مصرف می شود، هدر می رود؟ همچنین مگر مقدار آبی که از روش های سنتی آبیاری در زمین فرو می رود ، در سفره های دیگر ذخیره نمی شود؟ . سخن در این زمینه بسیار است و بیایدرویکرد مدیرت آب از رویکرد صرفه جویی به رویکرد تامین آب تغییر نگرش داده شود و البته صرفه جویی (و نه خساست) در همه امور هم یک اصل عقلایی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
38
آقاي وزير نيرو بايستي بدون هيچ سياسي كاري از پولهاي آزاده شده اين موضوع را حل نمايد.
عصر ايران اين پيشنهاد را حتما پيگيري كن....
تا به نتيجه برسد. حتماحتما حتما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
33
بسمه تعالي
وقتی كه منافع شخصي بر منافع مالي ارجحيت داشته باشد اين سخنان گوش شنوا ندارد
حسین
United States of America
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
67
وقتی میان تو استانی مثه اصفهان برنج غرقابی کشت میکنن و صنایع آب بر ایجاد می کنن و استان های همجوار که منشا آب هستند را به حاشیه میکشونن همین میشه دیگه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
30
ممنون از احساس مسئولیت شما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
37
فعلا بلند پروازيها براي أقايان مهم است تو فكر چي هستي?
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
25
کو گوش شنوا ؟! به جای تعطیلی کشاورزی باز هم دارن سد میسازن
ناشناس
Netherlands
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
87
آقای محمدی اینایی که میگی مهم نیست ! مهم اینه که آقایون نباید در خیابان دست همسرشان را بگیرند !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
باحال بود!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
19
کو گوش شنوا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
34
آبیاری قطره ایی را کاملا برای کشاورزان رایگان انجام دهند. کشاورز پول ندارد حتی همان 15 درصد رابپردازد.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
تو منطثه ی ما کشاورزان جزو قشر مرفه جامعه هستند منطقه ی شمارو نمیدونم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
23
کو گوش شنوا عزیزجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
29
وعده راهپیمایی بذارید تا همه ایران و ایرانی متوجه شن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
39
اینا رو چرا به مردم میگی باید ب مدیران بگی جیگر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
20
درود به جعفر محمدی.دوست داشم یکروز از نزدیک می دیدمش.مقاله هایش خوب وبسیار راه گشاست.
اما همه می دانیم ایا وزیر نیرو وکشاورزی نمی دانند . کلا ما حال نگریم نمی خواهیم الان یک سرمایه گذاری کنیم که سودش در آینده است برای همه کارهایمان نفت کشاورزی- آب -تامین اچتماعی و.................
فقط یک شهروند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
24
خیال همه راحت کار خاصی صورت نمی گیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
18
البته اگاهی ملی بسیار مفید ولازم ولی تردید و تاخیر گناهی نا بخشودنی هست هر چه زودتر و خسارت کمتر و قبال ان قابل تحمل تر است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
21
از ماست که بر ماست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
23
ممنون از مقاله مفید و لازم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
19
بسیاری از کشاورزان ایران اعتقادی به روشهای نوین آبیاری ندارند. باید دولت طرحی کاملا اجباری جهت تغییر روش آبیاری و تغییر الگوی کشت پیاده کند. تا زمانی که فقط حرف بزنیم کاری از پیش نخواهیم برد الحمدلله منابع هم در راه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
37
7
يك سوال: آيا نميشه از درياي جنوب كشور آب به داخل آورد و براي كشاورزي استفاده كرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
25
خدابه داد نسل های بعدی برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
18
آبیاری ما هنوز با دو هزار سال پیش هیچ تفاوتی نداره دوهزار سال پیش چاه کشاورزی مثل امروز نبوده با آب چشمه آبیاری کردن که صدمه به منابع آب های زیر زمینی نزده ولی امروز چاه عمیق می کنن واین آب با ارزشو به صورت غرق آبی رها میکنن تو زمین تا از پایین زمین بیرون بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
17
درود بر شرفت
درود بر این اینده نگری
فرزند یک کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
18
ممنون آقای جعفر محمدی عزیز
مسولان لطف گوش فرا دهید.
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
17
راهکارهای لازم برای عبور از خطر این گودزیلا : - تعطیلی کشاورزی در بخش های عمده ای از کشور
- کاهش استحصال اب و پرداخت حقابه طبیعت
-اقدام فوری جهت پلمب چاه های اب کشاورزی و اجرای طرح تغذیه ابهای زیرزمینی
-حفظ امنیت غذایی کشور با کشت فراسرزمینی و خرید و اجاره زمین های حاصلخیز کشورهای دیگر
- مدرن کردن کشاورزی و استفاده از تکنولوژی های نو
- رزو اوردن به اقتصاد سبز و استفاده از انرژی های نو
- توسعه توریسم ، اقتصاد شبکه ای و .. جهت ایجاد اشتغال
- شیرین کردن اب دریا
حشمتی
United States of America
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
21
شما تو شهر نمیبینید و احساس نمیکنی. یه زمانی4 قنات روستای ما نزدیک به 100 هکتار زمین رو سرسبز میکرد،اما الان به لطف چاههای عمیق و برداشت بی رویه در کنار خشکسالی های اخیر 2 تاش کامل خشک شده و دوتای دیگه ب شدت کم آب. نتیجه اشم تبدیل زمینهای آبی به دیم
با این همه بازم جای نگرانی زیادی هست چون اونایی که چاه دارن، مستمر و بدون وقفه شبانه روز دارن از دل زمین آب میکشن بالا.
به نوبه خودم (بعنوان کارشناسی ارشد اقلیم شناسی) هرچی داد میزنم و از آثارش برای اهالی روستا میگم هیشکی بحرفم گوش
نمیکنه.
بحران خیلی جدیه خیلی
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
36
جالب اینه که در دولت قبل هیچ صحبتی از بحران آب نبود، انگار تعمدی در کار بود که وضعیت به اینجا برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
در زمان معجزه هزاره سوم در یک مدت کوتاه مجوز چند هزار چاه را داده ، لطفا بررسی کنید. تازه میگفت گوسفندا رو توی جنگل بچرانید منابع طبیعی یعنی چه !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
44
صداسیما هم بجای اینکه فکر این مشکلات باشه

هنوز درگیره تخریب توافق هسته ایه
داور
Iceland
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
23
دوستان راه حل مدرن كردن كشاورزي نيست، چون در هر شرايطي كشاورز با ظرفيت نهايي اب زيرزميني را برداشت خواهد كرد و فقط منجر به توليد بيشتر ميشود، راه حل حذف كشت بهاره يا كشتي كه نياز به اب بيشتر و در طول ٦ ماه دارد همچون ذزت، چغندر، هندوانه و... با كشت گندم، جو، كلزا و امثال اينها فقط يك ماه ابياري نياز است.
پاسخ ها
شیوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
بله دقیقا، مدرن کردن کشاورزی باید انجام بشه ولی بدون افزایش سطح زیر کشت ، دربسیاری جاها حتی مدرن کردن کشاورزی هم چاره کار نیست و باید کلا کشاورزی تعطیل شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
71
5
یعنی چرت تر از این مقاله نمیشه در مورد یک چیزی اینجوری غلو کرد!!!
برادر محمدی خوبه که به فکر آب افتادی اما 715 سد آب بر فرض شما اگه فقط 15 تاش کم بشه یعنی چند صد هزار بیکار دیگه به جمعیت بی کاران افزوده شده، جرم و جنایت بالاتر رفته، قیمت محصولات باغی و زراعی افزایش یافته، بحران گندم زیاد شده، وابستگی کشور به بیگانگان افزایش یافته، قدرت ملی کاهش یافته، مردم از قحطی و سو تغذیه خواهند مرد و ....تا کی می خواهی مسایل را فقط با حربه بزرگ انگاری مفرط مهم جلوه بدی و عوام الناس را به سمت اهداف خود تصوریت سوق بدی؟! اگه مردی این را هم چاپ کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
خیلی پرتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
ناشناس جان
یک ضرب و تقسیم ساده کن تا ببینی مطلب مقاله کاملا درست و علمی هست. اون وقت دیگه نظر چرت نمی ذاری.
نویسنده بنده خدا داره دلسوزانه داد می زنه که بی آبی داره کشور رو نابود می کنی اون وقت تو داری از "اهداف تصوری"(!) حرف می زنی؟!
خدا بیدارت کنه که امثال شماها هستید که حرف رو ول می کنید و به دنبال حاشیه سازی و نیت خوانی های بی مبنا می رید و نتیجش هم همینه که هست.
واقعا برات متاسفم
آنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
29
اگر حمله نظامی خارجی هم صورت بگیرد، چنین خسارتی وارد نمی شود.
دقیقا ازماست که برماست دشمن خود ماییم
نوین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
7
12
یعنی شما در عمرت وزیر کشاورزی و نیرویی بی رمقتر از وزرای فعلی دیدی؟؟؟؟ پدرجان حرمت امامزاده به متولیشه
ناشناس
Germany
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
20
با دورود فراوان
کله ها که خشک باشه سرزمین ها وتمدن ها نیز خشک خواهند شد
هرچی بر می خیزد از خرد وبینش ماست
اگر خردمنی باشد خاک بدهند به شما طلا می دهید
واگر نادانی بی خردی طلا به شما بدهند از خاک می سازید وبر سر خود
ومردمان خویش میکنید.
مرتضی
Germany
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
11
عصرایران لطفاً این پیشنهاد دلسوزانه رو یه جوری به وزارتخانه های مربوطه، مثل کشاورزی و نیرو، برسون.
سعید
Germany
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
8
میتوانید این راه حلها را رسانه ای کنید،شاید راه نجاتی باشد:
1-شرکتهای کشاورزی را دقیقاً به لحاظ حجم آب مصرفی و محصول تولیدی اطلاع رسانی کنید.(با یک فراخوان خیلی از آگاهان این کار را انجام داده و مقالات مستدللی را برایتان ارسال میکنند)این امر باعث فشار روانی مستقیم به شرکتهای اسراف کننده آب خواهد شد.
2-متناسب با حجم آب مصرفی،در مقابل محصول تولیدی شرکتهای کشاورزی مجبور به پرداخت مالیات شوند(این مالیات طی جدولی اعمال میشود که شرکتها یا با اصلاح روش مصرف آب حجم مالیات و بلطبع آن آب مصرفی اشان را کم میکنند و یا در اثر مالیات سنگین ورشکست میشوند)در اثر علاقمندی به پیگیری موضوغ از طرف شما آگاهان میتوانند راه حلهای عملی جهت تعیین مقدار آب مصرفی و محصول تولیدی را برایتان چیدا نموده و مکتوب نموده تا رسانه ای شود>
بیاد داشته باشید، این کار ، کارکارشناس سازمان امور مالیاتی نیست
sam
Hong Kong
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
10
ما حتی بلد نیستیم دستامون رو درست بشوریم اول مایع دست شویی میزنیم و بعد شیر آب رو باز میکنیم و دستارو خیس میکنیم تا مایع کف کنه و شیر آب همین جور باز تا اینکه فکر کنیم شستوشوی دستامون بسه و آب بکشیم . دوستان خواهشن بیایم اول دستارو خیس کنیم و بعد شیر و ببندیم حالا مایع بزنیم و دستارو کفی کنیم شیر رو باز و آب کشی کنیم .
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
15
مقاله ات خیلی ترسناکه عصر ایران! خدا کنه ادامه این مطالبی که رو سایت میذاری به این نتیجه برسه که مدیریت آب کشاورزی درست بشه نه تعطیلی کشاورزی. اگر کشاورزی تعطیل بشه یعنی گندم از خارج وارد کنیم و اگر در این حال تحریم بشیم 80 میلیون نفر از گرسنگی خواهند مرد. اینو هم بدون که این آبی که به عنوان سهم کشاورزی مطرح کردید 70 درصدش اصلا به کشاورز نمیرسه و تو راه بخار میشه. کشاورزی هیولا نیست بلکه سومدیریت هیولاست و فریب دادن مردم. تو مراکش وسط کویر خشک دارند کشاورزی میکنند.
پاسخ ها
شیوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
کشاورزی تعطیل بشه و بیکاری زیاد بشه خیلی بهتر از اینه که ایران به یک بیابان لم یزرع تبیدل بشه در ده سال اینده ! تازه اگر کشاورزان الان بیکار نشن ده سال د یگه برای همیشه بیکار میشن ! برای حفظ امنیت غذایی هم باید رو بیاریم به کشت فراسرزمینی ، همون کاری که عربستان کرده ، همین الانش هم ایران بیشتر مواد غذایی رو وارد می کنه و شعار خودکفایی کشاورزی در کشور خشکی مثل ایران یک شعار پوچ و. احمقانه هست ، منتها لازمه همه اینها داشتن روابط عادی با بقیه کشورهای دنیاست ، اون موقع که روحانی گفت تحریم حتی اب خوردن رو به خطر انداخته کسی نفمید
ناشناس
France
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
16
راجب محصولات کشاور زی که کلی مواد شیمیایی استفاده میکنند هشدار بدید
rrza
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
3
13
ای بابا من خودم لیسانس کشاورزیم.بعد از 3 سال پیگیری برای ابیاری تحت فشار تازه پرونده امده بانک.حالا تازه داستان شروع شده.کشاورزی گودزیلا نیست.فقط شعار داده میشود.انقدر پیچیده میکنن کارو که هر کسی نمیتونه این کارو انجام بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
15
کانل های روباز آب باعث تبخیر آب می شوند همچنین به دلیل سیمانی بودن دچار ترک شده و نشتی آب دارند. بدتر از اینها نهرهای خاکی انتقال آب است.
مصرف خانگی آب هم بالاست . درست است که حجم آب خانگی کم است اما کیفیت و هزینه انتقال آن بسیار بالاست.
جدای از فرهنگ غلط مصرف آب، تاسیسات غیر استاندارد هم باعث هدر رفتن آب می شود.
به عنوان مثال آبگرمکن های دیواری که با فشار آب کار می کنند آدم را مجبور می کنند که شیر را آب را تا آخر باز کند تا آب گرم شود. تنظیم دمای آب هم که داستان دیگری است. بنده رفتم یک آبگرمکن مخزنی گرفتم چون موقع استحمام از عذاب وجدان هدر رفتن آب میمردم. امیدوارم به چنین نکاتی توجه شود.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
19
آقا چرا باید تو همدان سیب زمینی کاشته بشه که که هر کیلوش 200 لیتر آب میخواد
چرا کشورهای اروپایی با اون همه منابع آب کشت سیب زمینی رو ممنوع کردن و ترجیح میدن وارد میکنن
چرا تو دولت قبلی به کشاورزانی که چاه غیرمجاز باسابقه 5 سال از حفر چاه داشتن وعده دادن که بهشون مجوز میدن و این باعث شد یه موج از حفاری های غیرمجاز شروع بشه
چرا کاندیداهای انتخابات مجلس به کشاورزا از این وعده ها میدن
آره برادران این یعنی سیاست پوپولیستی این یعنی مصلحت..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
15
چرا باید صنایع پر مصرف آب مانند فولاد مبارکه در یک منطقه بیابانی ساخته شود؟
ضمنا آلودگی هوا چه از خودرو چه از ریزگرد از تجمع ابرها جلوگیری می کند. چرا برای ریزگردها و خودروهای آلاینده فکری نمی شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
16
این فاجعه ساخته ذهن کم توان برخی از مدیران اسبق کشور بوده که برای توسعه این کشور نیمه خشک ،کشاورزی را تنها راه چاره می دانستنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
14
بهترین برنامه برای دلارهای آزاد شده ایران سپردن نوسازی آبیاری بخش کشاورزی به شرکتهای خارجی است بطوریکه هر بخش را دست یک شرکت بدهند و آنها را موظف به استفاده از نیروهای داخلی یا جوینت های داخلی کنند به این ترتیب اولا همه دلارها به کشور وارد نمیشود که ایجاد تورم و فساد کند ثانیا کل کار را میتوان ظرف یک یا دو سال جمع کرد ثالثا ایجاد اشتغال در داخل خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
18
فقط یک تهران رو بهتون می گویم

تهران عملا سه سد فعال دارد

سد لتیان
سد امیر کبیر
سد لار

و اخیرا سد ماملو هم در شرق تهران بر روی جاجرود بعنوان سد پایه شهرهای ورامین قرچک پاکدشت و .. کاربرد دراد که بعضا بعنوان سد کمکی هم به تامین شرب تهران مددرسانی می کند

اما جالبه که در شهر تهران با این وسعت و ابعاد و این حجم آب مصرفی از سه سد به اندازه یک هزارم هم از آب مصرفی تهران جمع وری و پالایش بازیافت و تصفیه نمی گردد

چرا ؟

به خاطر این که طی هشت سال گذشته هر شرکت دست پنجم و بی تخصصی بود را بعنوان مشاور و مجری پروژه شبکه فاضلاب با رشوه گرفتن به کار گرفته اند که اینها نه تخصص و نه دانش و نه تجربه و نه امکانت اجرای پروژه های شبکه فاضلاب تهران را دارند

متاسفانه وزیر نیروی فعلی کابینه آقای روحانی هم بنابه گفته عمده مدیران ملی سر سوزنی تخصص و دانش در حو.زه آب و فاضلاب ندارند

لذا خیال دوستان راحت تا 25 سال آینده هم هیچ گشایشی در تسفیه و احیا آب در تهران بروز نخواهد کرد


مقدار آب قابل تسفیه و بازگرداندن به چرخه اقتصادی ( شست و شو در تهران ) معادل دو سد ماملو و لتیان می باشد ! که حداقل تا 20 سال اینده تهران مشکل کمبود آب نخواهد داشت

ولی متاسفانه ناکارآمدترین وزیر کابینه آقای روحانی در حیاتی ترین بخش جامعه منصوب شده
خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
13
عصر ایران مانند همیشه روی مسائل بسیار حساس تمرکز دارید . ممنون
خواهشمندیم تا حصول نتایج مطلوب پیگیر باشید
نام عصرایران بعنوان رسانه کاملا" آزاد و صادق باید بدرخشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
28
11
هیچی دیگه کلید واردات محصولات کشاورزی رو هم زدید دیگه :))

کلا مونده بود نونمون رو غربی ها تحریم کنن که اونم به لطف آینده نگری و هوش سرشار شما داره پیش میاد ...
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
18
ضمن تشکر بابت پرداختن به این موضوع مهم. پدر اینجانب کشاوز هستند و با توجه به شناختی که دارم مطالبی رو مطرح می کنم.
1. تیتر چندان جالبی برای این موضوع انتخاب نشده است.
2. وقتی بحث از تعطیلی صنایع خودروسازی میشه میگن جمعیت زیادی بیکار میشن در حالی که بی فایده بودن این صنعت در کشور بر کسی پوشیده نیست. اما شغل بخش زیادی از جمعیت ایران کشاورزی است و با روشهای نوین نه تنها این معضل مرتفع می شود بلکه بازده زیادی رو برای کشور به همراه خواهد داشت.
3. راه حل بسیار ساده است. همان طور که در متن اشاره شد بیشترین هدر روی در بخش کشاوزی است و چنانچه این مشکل حل شود حتی در بخش مصارف خانگی و صنعنی هیچ مشکلی نخواهیم داشت. اما راه حل ها:
4- واقعیت این است که دولت تنها شعار دادن و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها در پیش گرفته . در صورتی که مدرن کردن سیستم آبیاری تنها راه حل است.
5- هنوز در اکثر نقاط ایران ابیاری با سیستم غرقابی انجام می شود. بسیاری از کانال های ابرسانی کشاورزی با طول بیش از 10 کیلومتر هنوز خاکی هستند و هدرروی اب بسیار زیاد است. در کشورهای پیشرفته 90 درصد هزینه مدرن کردن سیستم ابیاری به عهده دولت و 10 درصد به عهده کشاورز است.
6- خرید بخش های پرمصرف از زمین های زراعی توسط دولت به تدریج و کشت دیم در آن ها
.
.
.
.
.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
20
شما از قطره قطره میگید ولی یه سر به چمنکاری های شهرداری بزنید تا ببینید مدیریت نهایی / عملی آبهای زیرزمینی تهران با کیه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
9
چرا فقط به مردم می گوییم درست مصرف کنند در صورتی که ذخایر آب کشور توسط کشاورزی نادرست داره نابود میشه یا در مصرف برق، در صورتی که تلفات خطوط انتقال چندین برابر دیگر کشورهاست و بایستی این زیر ساخت ها توسط دولت فراهم بشه بعد از مردم توقع داشته باشیم که درست مصرف کنند.
جواب به عمو عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
16
عموجان، منظور ایشان جنبه های ضعف کشاورزی بود، مثل اسراف و هدر رفت آب، و من اضافه می کنم: استفاده های افراطی از سموم و کودهای شیمیایی که آن هم گودزیلای دومی بنام سرطان را به جان مردم ایران انداخته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
9
سلام عصرایران واقعا متشکرم از پرداختنتون به این موضوع بسیار مهم....
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
12
چندبرابر مصرف سرانه هر خانوار در فضاهای سبز شهری به هدر میرود. فکر کنم تمام مردم صبح ها که به سر کار میروند دیده باشند که چقدر آب در آسفالت ها و خیابان ها به دلیل عدم تنظیم سیستم های آبیاری جاری شده و اسراف میشود.
نقش دولت در سرفه جویی و مدیریت آب بسیار پررنگ است. دولت باید دست به کار شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
22
اعلام خبر اختصاص پولهای زنده شده یا هر پول دیگری به بخش کشاورزی یا هر بخش دیگری در واقع اعلام آماده باش به رانتخوارن و سودجویان است. با سیستم بانکی آلوده و ناکارامد ما یک ریال هم به اهداف مورد نظر نمیرسد. در عرض چند دقیقه هزاران شرکت کشت و صنعت کاغذی تاسیس، پرونده وامهای بانکی شان تکمیل و پول به حسابشان واریز میشود تا در تهران صرف برجسازی و بیزنس شود. باید منتظر افزایش آمار پورشه و بوگاتی و مازارتی باشیم.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
8
دوست عزیز نویسنده، بابت این مقاله از شما تشکر میکنم.باید قبول کرد که در صورت مدیریت منابع آب باز هم مشکل ادامه دارد اما با مصرف بهینه باید این زمان را به تاخیر انداخت و ضمنا با وجود تکنلوژی پیشرفته ای که در اختیار چند کشور صنعتی و بزرگ است میتوان بارندگی در حد وسیعی در ایران ایجاد کرد. خُب اما باز هم مشکلی وجود دارد و اونم اینکه برای این کار باید آب دریا در مقیاس بزرگی به وسیله تکنولوژی جدید تبخیر شود و به سوی مناطق خشک (باز هم بوسیله تکنو لوژی !) هدایت شود که مشکلش اینه که با ادامه اینکار اون دریا و دریاچه هم کم آب خواهد شد. و مشکل دیگه اینه که ما تقریبا با هیچ کشوری ارتباط نداریم و کلمه به اسم تگنولوژی برای ما اندکی غریبه است. اما با قدری مدیریت تعادل برقرار خواهد شد. باید قبول کنیم که دمای کره زمین چند درجه ای نسبت سالیان پیش بالا رفته و همه باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم چه کشاورز چه کسی که در حال دوش گرفتن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
7
تو زنجان هر چند روز ی لوله می ترکه یه رودخونه چند روزه جاری میشه.مگه کمبود آب هم داریم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
9
اگر به عنوان مثال از کارگران نظافت چی شروع به آموزش نکات ساده کنید درصد قابل توجهی صرفه جویی میشود ،
آنها باید بدانند که آب جارو نیست .آب مایه حیات است و نباید آنرا براحتی هدر داد.
از آب شستشوی میوه و سبزی برای آبیاری باغچه استفاده شود.
بجز شمال در سایر مناطق چمن کاری ممنوع شود.
و خلاصه از این دسته نکات را رعایت کنیم تا برای فرزندانمان آبی باقی بماند.
ملت فاجعه در راه نزدیک است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
14
همين الان تشريف بياوريد اصفهان و مشاهده كنيد كه هكتار ها زمين از زرين شهر تا مباركه زير كشت برنج رفته و چطور اب را به خاطر مقداري برنج بي كيفيت هدر مي دهند، يك فاجعه ملي
مهدیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
8
ذر بخش ایوانکی 90 حلقه چاه عمیق 200متری وجود دارد ولی راندمان کشاورزی خیلی کم است و24ساعت کار میکنذ این چاهها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
8
عصرایران عزیز خواهش میکنم نگذارید این مسئله فراموش شود هر از گاهی در مورد لزوم مدرن کردن کشاورزی بنویسید شاید مسئولان به فکر بیفتند
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
4
14
ما کشور کشاورزی نیستیم ، شعار خودکفایی کشاورزی دارد ایران را به بیابان لم یزرع تبدیل می کند ، برای حفظ امنیت غذایی باید مانند کشوری هم چون عربستان به کشت فراسرزمینی روی اوریم ، از تکنولوژی های نوین شیرین سازی اب دریا و تکنولوژی کشاورزی نو استفاده کنیم ، از کشت محصولات اب بر مانند برنج ، گندم ، سیب زمینی ، صیفی جات جلوگیری شود، ابهای ایران ملی شود ، چاه های کشاورزی بی درنگ پلمب شود، تا این ایلغار از سر ایران رد شود وگرنه نابودی ایران حتمی است
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
15
اجازه بفرمائید تا توضیحی خدمت خوانندگان محترم ارائه نمایم. اول انقلاب کشور دارای حدود 13 سد مخزنی بزرگ وحدود 1 میلیون هکتار شبکه های آبیاری مانند شبکه درودزن، مغان ، قزوین و غیره بود و بخش قابل توجهی از آب تامین شده توسط سدها بصورت مدیریت شده در شبکه های آبیاری برای تامین نیازهای کشاورزی مصرف می شد. در طی این 30 سال گذشته، تعداد سدهای مخزنی به بیش از 600 سد افزایش یافت در حالی که مقدار مساحت شبکه های آبیاری به سختی به 2 میلیون هکتار رسید. یعنی در واقع برای حدود 600 سد ساخته شده بعد از انقلاب، تنها حدود 1 میلیون هکتار توانست اجرا گردد که هیج تناسبی با تعداد و توان آبی این سدها نداشت. نتیجه چه شد؟ نتیجه اینکه بخش اعظم همین حدود 90% آبی هم که اسما توسط سدها به نام آب کشاورزی تخلیه می گردد، به جای هدایت و مدیریت شده در کانا لها، بصورت رها سازی در بستر رودخانه و به امید برداشت آب کشاورزی توسط کشاورز، از سدها رها می گردد . در واقع در ده های اخیر، آنقدر که میل و اشتیاق به زدن خود سدها (به هر دلیلی که خود می تواند موضوع مقاله ای تحقیقی گردد) وجود داشت، تمایلی هم ارز برای توسعه شبکه های آبیاری و رساندن آب بصورت مدیریت شده به نقاط مصرف ، نبود. باید علت را آسیب شناسی نمود. اگر منابع آبی فعلی و آتی خود را بصورت بهینه و مطابق با پتانسیل های موجود در طرح های آمایش سرزمین ومطابق با پیش بینی های علمی، به دست متخصصین توانمند و سالم، مدیریت نکنیم، دیر یا زود گودزیلای یاد شده در مقاله شما ، همه توان ما را مستهلک و موجب تمرکز خیلی بیشتر جمعیت در شهرها و وابستگی بیشتر کشور به تامین محصولات استراتژیک از خارج از کشور، خواهد گردید. ابتدای انقلاب حدود60% جمعیت روستایی و حدود40% شهری بود یعنی اینکه 60% جمعیت با مشاغلی در گیر بود که هم نیاز غذایی خود را تامین می نمود و هم نیاز غذایی شهر نشینان را، در حالیکه بر اساس جدیدترین آمارهای جمعیتی، در صد روستایی به حدود کمی بیش از 20% کاهش یافته که البته بخش زیادی از آنها هم، افراد سالمند هستند که با رحلت آنها همین در صد هم روز به روز کاهش خواهد یافت. حاصل چنین تغییر جغرافیای انسانی، کاهش نیروی تولید محصولات کشاورزی، بی تاثیر و یا حداقل، کم تاثیر گردیدن حتی آب تامین شده کشاورزی بصورت مدیریت شده (یعنی گسترش شبکه، علیرغم سرمایه گذاری های هنگفت در بخش سد سازی کشور)، از بین رفتن فرصت های کاری در بخش کشاورزی و افزایش جمعیت جویای کار در نواحی شهری خواهد گردید. بنا بر این ساخت سد، بدون مدیریت موثر آب و جامع نگری در خصوص تغییرات جغرافیای انسانی، نمی تواند متناسب با سرمایه گذاری های هنگفت انجام گرفته در بخش آب، منجر به نتیجه ای متناسب با اعتبارات هزینه شده گردد. هر چند فرصت های زیادی از بین رفته ولی لازم است دیدگاه های خود نسبت به منابع آبی، شیوه های مدیریتی را سریعا بازنگری نماییم.
893
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
15
در کنار این موضوع این رو هم اضافه کنید که یکی از بیکار ترین قشر فارغ التحصیل دانشگاهی ما هم همین مهندس های کشاورزی هستند که من خودم بار ها شاهد بودم پایان نامه های با ارزشی در مورد راه های صرفه جویی در اب و مقاوم کردن گیاهان زراعی به شوری و کم ابی رو انجام دادن، ولی پس از مدتی متوجه میشن که کسی برای پایان نامه ها و علم شون تره هم خرد نمیکه و با کلی ناامیدی میرن دنبال شغل ازاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
8
فقط میتونم بگم ، آب خیلی شرمنده ایم همه ما البته مدیران مرتبط خیلی بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
7
برادر محمدی عزیز
یه سئوال دارم چرا منعکس نمی کنید این مسئله رو ؟
چرا گیلان باید محتاج سد منجیلی باشد که منبع تغذیه آن خارج از گیلان است ؟
چرا از این همه بارندگی در گیلان کمترین استفاده می شود ؟
چرا امثال سد سنگر در گیلان 2000 مورد نیست ؟ چرا به این مسئله توجه نمی شود ؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
8
با این حساب بهتره محصولات کشاورزی را وارد کنیم .! بهتر از اینه که کشور تبدیل به کویر بشه و مردم از تشنگی به جان هم بیفتند.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
6
این رو هم اضافه کنید که تا اون موقع نفت هم تموم میشه و رسما هیچی واسمون نمیمونه! با این وضعیت میشیم آفریقا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
7
چاه های عمیق که هر سال برای افزایش اب عمق ان رابیشتر میکنندوچندین متر دیگر لوله گذاری می نمایند حاکی از ان است که اب سفره های زیر زمینی توسط کشاورزان در حال تاراج شدن است وابیاری به روش غرغابی بیشترین خسارت را به منابع اب کشور می زند
محقق
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
8
3
با احترام به تمام نظرات سازنده در بهبود روشهای آبیاری زراعی و ...پیشنهاد منطقی آنست که بجای گرفتن یقه همدیگر و مطالبه صرفه جویی در روش استفاده از آب در مصارف عمومی و ضروری مردم ، متوجه باشیم که ما میتوانیم از منابع طبیعی و بیکران آبی در شمال ( دریای خزر) ودر جنوب (خلیج فارس) کشور تامین آب برای خود و نسلهای آینده کنیم، سوال اینجاست که دلیل این همه تاخیرو پشت هم اندازی چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
3
عمق فاجع توو کویر پروانه چاه کشاورزی دادن به اندازه 100 هکتار می تونه ببره زیر کشت ولی بهش چهل و خورده ای زمین دادن همه ابو توو 40 هکتار زمین میگیره این اصراف نیست حتی زمین اجاره ای هم نمیدن
خنده داره والا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
17
4
اینجوری که شما می گین، پس دبی و امارات چطور از بین نرفتن و کلی پیشرفت کردن؟ جو ندین بابا، قدیم ها هم از این خشکسالی ها و قحطی ها بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
13
خودکفایی کشاورزی جک قشنگی بودکه تا همین چند وقت پیش از رسانه ها پخش میشد و هدف در واقع آگهی دادن به مردم بود که ما نباید در هیچ زمینه ای حتی کشاورزی وابسته باشیم . تا چنین نگرش هایی در این جامعه و مدیران و مسئولان مملکت وجود داشته باشه باید منتظر عواقب بعدی هم بود . یک مثال ساده : بسیاری از کشورهای اروپایی برا کشاورزی مناسب اند ولی گاز را وارد میکنن. میخوام بگم باید در کل جهان یک تعامل وجود داشته باشه . هر کشوری ذخایر و منابع خاص خودش و داره . یکی برا کشاورزی مناسبه یکی برا سوخت و گاز و معادن و ...
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
14
پروفسور کردوانی پدر کویر شناسی ایران خطاب به مدیران کشور گفت :
" چرا نمیفهمید دیگر آب نیست؟!؟ "
مرتب مرا به کنفرانس دعوت میکنند , اما نمیروم چون دیگر فایده ای ندارد و کار از سمینار و کنفرانس گذشته است !
دشتهای کشور نشست کرده
بطور مثال سطح آب در جهرم ٥٧٠ متر،
در رفسنجان ٤٥٠ متر و در شهریار ٣٠٠ متر پایین رفته است!!!!

در جلسه دوم اما حرفها بسیار شدیدالحن تر بود.
او در این جلسه هشدار داد تا 5 سال آینده در ایران " جنگ بین استانها و شهر ها بر سر آب "
علنی خواهد شد ،او گفت بحران آب ایران را خواهد بلعید.

امروز " میدان واقعی جنگ " در
" حوزه آب " است.
آمریکا و
هسته ای و
عربستان و
یمن تهدید دراز مدت نیست،

این بحران آب است که واقعا " امنیت ملی ایران " را تهدید کرده است !

رنانی ادامه داد:
مردم ایران فرهنگ مصرف درست آب را بلد بوده‌اند، چرا که توانسته‌اند " سه هزار سال "
با "اقلیم خشک و کم‌ آب ایران " کنار بیایند.
رنانی گفت: جنگ پراکنده آب در ایران هم اکنون به گونه "خزنده و آرام "شروع شده و
فقط اخبار آن منتشر نمی‌شود. در حال حاضر " این جنگ " به صورت پراکنده رخ می‌دهد اما تا
پنج سال آینده
شاهد جنگ فراگیر آب در داخل شهرها و بین مناطق و استانها خواهیم بود.

به گفته وی، این آن خطری است که "امنیت ما را تهدید می‌کند
و بعضی سیاستمداران چشم خود را به روی آن بسته اند
حامد
United States of America
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
12
متاسفانه بی کفایتی جهاد کشاورزی به این موضوع دامن زده.عملکرد این سازمان در حد زیر صفر هست.فقط گرفتن بودجه و هدر دادنش به شکل های مختلف.
نگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
6
منم با نظرتون موافق هستم و بهترین راه حل این معضل بکارگیری روشهای مدرن آبیاری است و نه تعطیل کردن بخش کشاورزی و واردات بی رویه که در دوره مدیریت بعضی از آقایون اتفاق افتاد. راستی چی شد که ما که سال 84 به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم الان بخش زیادی از گندم مورد نیازمون رو وارد میکنیم؟ راستی اگه در زمان تحریم گندن رو هم نحریم میکردن باید چیکار میکردیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
14
در فیروزآباد فارس حوالی روستای آتشگاه رودخانه ای هست که خشک شده مردم از آب این رودخانه زمانی که خشک نبود برای برنجکاری استفاده میکردند
الان که آب رودخانه خشک شده با حفر چاه های عمیق دوباره برنجکاری میکنند و مسولی نیست که جلوی اینکار را بگیرد
میتونید بیاین و گزارش تهیه کنید
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
3
24
کشاورزی ما تنها نشونش خشک کردن دریاچه بزرگ ارومیه بود

کشاورزی که هیچ سودی نداره کشاورزی که محصولاتش با 10 تا واسطه و 10 برابر قیمت دست مردم میرسه

کشاورزی که برای یک هندوانه به اندازه یک اسخر المپیک اب هدر میره

کشاورزی که با مظلوم نمایی و حمایت از کشاورز مظلوم اجازه هدررفت سرمایه ملی با زدن چاهههای چند صدمتری داده میشه

کشاورزی که بجای کشت دیم مثل 60 سال قبل به مدد دستگاههای حفاری اب رو از خشک کترین مناطق بیرون میکشن و بدون زه کشی زیر افتاب سوزان هدرش میدن


نتیجه پوپولیسم و شعار حمایت از طبقه مظلوم کشاورز نتیجش نابودی اول خود همین کشاورزان و سپس کل کشور است


چرا این دلسوزان دریاچه ارومیه با جلوگیری از حفر چاه و جمع اوری چاههای دور دریاچه بخاطر رای جمع کردن مخالفت کردند ؟و داد واویلا راه انداخت
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
9
فرهنگ سازی یا حتی باجبر باید در کشاورزی صورت بگیره که مشکل اصلیه هدر رفت آب در کشاورزیه
ودر ضمن این باغ شهرها که هیچ محثول خاصی ندارن و یه عده فقط دنبال گذران وقتشون هستن
تجمیع اراضی وآبیاری قطره ای وبرداشتن سدهای فعلی وتبدیل سدهای فعلی به سدهای زیر زمینی بهترین راه کاره
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
2
10
با تشکر از عصر ایران باز هم به این موضوع بپردازید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
17
بخدا همه اینها درسته کشاورزی اگه اصولی نباشه بعد از دریاچه ارورمیه نوبت دریای خزر هم میرسه
پرندگان مهاجر مهمان زمستانی تالاب هیرم اوز (فیلم) رونالدو: مشکل منچستریونایتد مربی نیست؛ آکواریوم مشکل دارد نه ماهی! مدیرعامل  کرمان موتور: تا سال ۱۴۰۷ هشت مدل خودرو جدید را به بازار عرضه می کنیم / ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی کرمان موتور آماده بهره برداریست اقدام خیرخواهانه دروازه‌بان پاری‌سن‌ژرمن؛ پرداخت هزینه پاکسازی سواحل از نفت حاشیه‌های پخش اولین سریال مشترک تلویزیون و پلتفرم‌ها فامیل دور بشار اسد: او ما را فریب داد/ من کسی را شکنجه نکرده ام، فقط دو تا سیلی می زدم و رهایشان می کردم! رویای بزرگ الهلال؛ قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها با فن دایک خواص شگفت‌انگیز یک میوه ناشناخته (فیلم) پرند شهرستان می‌شود مهارت آشپز چینی در برش زدن و تهیه غذا با ماهی تن غول پیکر (فیلم) توصیه هوش مصنوعی به بارسلونا؛ جذب مدافع لورکوزن برای استحکام خط دفاعی واکنش رضا کیانیان به ممنوع الپروازی ترانه علیدوستی (عکس) پیشنهاد وسوسه‌انگیز عربستان برای وینیسیوس؛ آیا رئال کوتاه می‌آید؟ بازگشت مردان آهنین به تلویزیون؛ تاثیر مثبت بر ورزش همگانی توصیه رخشان بنی‌اعتماد به دیدن فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ؛ هوایی بس تازه در غربت سینمای اجتماعی