۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۲۸-۰۶-۱۳۹۴
کد ۴۱۸۰۰۱
انتشار: ۲۰:۴۷ - ۲۸-۰۶-۱۳۹۴

همه مردم از جشنواره انگور منتفع اند

 انتظار به پایان رسید و جشنواره انگور با حضور میهمانان داخلی و خارجی و با همه پیش بینی های انجام شده و همه تمهیدات دیده شده، آغاز شد.  اما برگزاری جشنواره انگور 5 روزه در سال 1394 حاصل تلاش  چندین ماهه ارگان ها و سازمان های مختلف شهرداری ارومیه است. طراحی فضای اجرای  جشنواره و برگزاری مراسم، نحوه استقرار ملزومات، نورپردازی های لازم جهت روشنایی و عرضه محصولات، همه و همه اتفاقات مهمی است که به دست سرداری دیگر به وقوع پیوسته است. سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه با مدیریتی جدید، ساعی و با رویکردی رو به جلو در محل دهکده ساحلی، توریستی چی چست آنچه در توان داشته بکار گرفته است تا سومین جشنواره انگور متفاوت از سال های گذشته باشد.

به بهانه برگزاری جشنواره انگور و اقدامات انجام شده توسط سازمان زیبا سازی در دهکده ساحلی توریستی چی چست ، به سراغ مهندس علی شایگان، کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی و مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه رفتیم تا بیشتر در جریان نقش و فعالیت های سازمان زیباسازی در جشنواره انگور امسال قرار بگیریم.

 از اهمیت برگزاری جشنواره انگور بگویید.

استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های کشاورزی مهم کشور و منطقه محسوب می شود. باغات سطح زیر کشت در استان ما 123 هزار هکتار است که  از این مساحت حدود 23 هزار هکتار زیر کشت انگور است که  درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. از این میزان 9500 هکتار نیز در ارومیه زیر کشت انگور قرار گرفته و سالیانه 280 هزار تن محصول از باغات استان استحصال می شود. همه این پتانسیل ها  نشان دهنده آن است که انگور با مردمان منطقه عجین است و برگزاری جشنواره انگور از ضرورت هاست.

کارکرد ها و نتایج برگزاری جشنواره انگور را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید ما بیش از 50 رقم گوناگون انگوردر ارومیه داریم، انواع مختلف از ارقام کشمشی، بیدانه، عسگری، فخری، دیزماری، حسینی و...... که رتبه چهارم درکشور را به خود اختصاص داده است. از میزان کل تولید انگور در ارومیه 30 درصد در تازه خوری، 25 درصد به عنوان کشمش و 45 درصد هم در صنایع تبدیلی مصرف می شود. برگزاری جشنواره انگور و جشنواره هایی مشابه، با هدف جذب گردشگر و معرفی محصولات ارومیه به همگان، فرصت مناسبی برای رشد و ارتقای ارومیه است. معرفی انگور به عنوان نماد ارومیه نیز حائز اهمیت خاصی است. در صورت ارتقای توریسم ارومیه همه شهروندان در هر شغل و حرفه ای که باشند مستقیم وغیر و مستقیم از آن منتفع خواهند شد و این به نفع همه مردم ارومیه است.   

سازمان زیباسازی در جشنواره انگور کجای کار را گرفته و چه اقداماتی انجام داده است؟

طراحی و اجرای ابنیه ها و المان ها بصورت سنتی، مشارکت در طراحی عمومی محل برگزاری جشنواره، طراحی و ساخت آسیاب آبی سنتی در ابعاد بزرگ، طراحی و ساخت کلبه های سنتی با معماری سنتی، از جنس کاه گل و خشت،  اجرای نقاشی های دیواری مرتبط با جشنواره انگور، رنگ آمیزی کلی محوطه دهکده چی چست، نصب المان ها و مجسمه های بومی و محلی مرتبط با موضوع جشنواره، ترمیم روشنایی، نصب پای چراغ ها، اجرای مراسم نور افشانی برنامه ریزی شده برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه، تهیه و نصب تلویزیون شهری و ... .

بطور کلی باید بگویم سعی برآن بوده تا محیطی دل انگیز و آرام بخش در سطح دهکده ساحلی چی چست فراهم آوریم تا شهروندان و بازدید کنندگان آخر هفته را با آرامش و در محیطی شاد در کنار خانواده خود سپری کنند.

برای روزهای برگزاری جشنوره هم برنامه ای دارید؟

بله. ما هم مانند سایر سازمان های شهرداری ارومیه در جشنواره انگور غرفه داریم. در غرفه برنامه ریزی شده است تا با ارائه بروشور ها و اطلاعاتی به بازدید کنندگان، مطالب مختلفی را با رویکرد فرهنگ سازی عمومی در زمینه صرفه جویی مصرف انرژی و هم چنین در زمینه حفظ و نگهداری مبلمان شهری به عنوان اموال عمومی، ارائه نماییم.

برگزاری مسابقات نقاشی کودکان و مسابقه جملات زیبا با این موضوعات در قالب پیامک نیز از دیگر برنامه های غرفه سازمان زیباسازی در جشنواره انگور امسال خواهد بود.

و سخن آخر ...؟

سازمان زیبا سازی و تمامی سازمان ها و کل کمیته برگزاری جشنواره تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا بهترین اتفاقات در جشنواره امسال رقم بخورد و مردم ارومیه خاطراتی شاد را  از  این جشنواره با خود به یادگار ببرند. لذا از تمامی هم شهریان دعوت می کنم تا با بازدید خود از جشنواره و شرکت در برنامه های مختلف تدارک دیده شده ما را در اجرای بهتر جشنواره یاری رسانند.

ارسال به دوستان
رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت ۷۴ هزار معلم جدید در راه مدارس آمادگی ایران برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به لبنان احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه مصدومیت ۳۵ نفر در همدان بر اثر سقوط از درخت گردو عذرخواهی طالبان درمورد بی احترامی به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم / در کشور ما وقتی سرود وطن خوانده می‌شود، همه می‌نشینیم کانادا تمامی پروازها به اسرائیل را لغو کرد سانحه برای پرواز تهران- کرمان / مسافران سالم هستند 6 نکته درباره توهین نماینده طالبان به سرود ملی ایران : از پیجرهای لبنان تا مهاجران افغان وزیر اقتصاد تایوان : قطعات پیجرهای منفجر شده در لبنان ساخت تایوان نبودند محمود حکیمی ، نویسنده و پژوهشگر درگذشت روسیه : انفجار پیجرها نوع جدیدی از حمله تروریستی است