۰۹ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۵-۰۷-۱۳۹۴
کد ۴۲۴۳۶۹
انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۵-۰۷-۱۳۹۴

در قسمت سوم برنامه هفت چه گذشت؟

قسمت اولیه صحبت‌های فراستی را می‌توان طعنه‌ای به شهرام مکری کارگردان «ماهی و گربه» دانست. شهرام مکری آبان ماه سال گذشته در گفتگوی تفصیلی خود با ماهنامه «24» عنوان کرده بود که حتی در تاکسی هم فیلم می‌بیند. او یکی از عوامل موفقیت خود در سینما را زیاد فیلم دیدن دانسته بود.
در سومین قسمت از سری جدید برنامه «هفت» که تا حدود ساعت دو بامداد شنبه ادامه داشت، بهروز افخمی به سراغ نوید و جمشید محمودی، شهرام مکری، نرگس آبیار و امیرحسین علم الهدی رفت به گفت‌وگو با آنها نشست. گپ و گفت او با مسعود فراستی هم برقرار بود و فراستی در میان حرف‌هایش بیش از یک بار به شهرام مکری طعنه زد.

به گزارش آی سینما، بهروز افخمی در ابتدا گفتگویی با مسعود فراستی انجام داد که در آن به موضوعات و مشکلات سینما ایران پرداخته شد. مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو مربوط به سینمای اجتماعی ایران بود که در آن فراستی به همراه افخمی متفق‌القول به این نکته اشاره کرده‌اند که برخی کارگردانان جوان وقتی نمی‌تواند فیلم خوبی را بسازند، از آن فیلم به عنوان نقد اجتماعی جامعه ایران یاد می‌کنند. فراستی در خلال بحث درمورد این موضوع گفت: «امروز برخی می‌گویند ما خیلی فیلم نگاه می‌کنیم، در خانه، در ماشین و حتی در تاکسی فیلم می‌بینیم. اما این افراد زندگی کردن را یاد نمی‌گیرند درحالی‌که سینما بخشی از زندگی است.» در ادامه افخمی ضمن تأیید صحبت‌های فراستی گفت: «این گفته را می‌توان این‌گونه معنی کرد که اگر فیلمی هم از سوی این شخص ساخته شود کپی‌برداری از روی آثار دیگران است و سینمایش شبیه خودش نیست.»

قسمت اولیه صحبت‌های فراستی را می‌توان طعنه‌ای به شهرام مکری کارگردان «ماهی و گربه» دانست. شهرام مکری آبان ماه سال گذشته در گفتگوی تفصیلی خود با ماهنامه «24» عنوان کرده بود که حتی در تاکسی هم فیلم می‌بیند. او یکی از عوامل موفقیت خود در سینما را زیاد فیلم دیدن دانسته بود.

بهروز افخمی بعد از گفتگوی اولیه خود با مسعود فراستی به سراغ نوید و جمشید محمودی تهیه‌کننده و کارگردان «چند مترمکعب عشق» رفت تا در مورد این فیلم موفق با آنها به گفتگو بنشیند. افخمی در ابتدای این گفتگو جمشید و نوید محمودی را یکی از سینماگرانی نامید که با سختی‌های بسیاری یک فیلم سینمایی را ساخته‌اند و آنها را به عنوان یک الگو به جوانان فیلم‌ساز معرفی کرد که بدون هیچ‌گونه اسپانسر و حامی مالی فیلم بسیار خوبی را به روی پرده سینماها فرستاده‌اند.

در ادامه بهروز افخمی برخی از صحنه‌ها و نماهای فیلم «چند مترمکعب عشق» را وام گرفته از سینمای هند و پاکستان دانست اما تهیه‌کننده و کارگردان «چند مترمکعب عشق» گفتند که خیلی سینمای هند را دنبال نمی‌کنند و اگر هم این اتفاق در فیلمشان افتاده است خیلی از روی دانسته‌های آنها از سینمای هند و پاکستان نبوده است. نوید محمودی تهیه‌کننده «چند متر مکعب عشق» با بیان اینکه با دیدن فیلم «دونده» امیر نادری به سینما علاقه‌مند شده، گفت: «در یکی از سفرهایی که به افغانستان داشتم، خبری از مردم شنیدم که دو جوان عاشق در میان کاتنینرها گیر افتادند و به همین دلیل خفه‌شده‌اند. این موضوع را با جمشید در میان گذاشتم و به او گفتم یک داستانی را با بر اساس این اتفاق بنویسد که درنهایت فیلمنامه «چند مترمکعب عشق» نوشته شد.»

بعد از گفتگوی جمشید و نوید محمودی با بهروز افخمی، تیزر فیلم «شیار 143» در حالی پخش شد که این بار نرگس آبیار کارگردان این فیلم روبروی بهروز افخمی قرار گرفت تا در مورد آخرین این فیلم به بحث و گفتگو بنشینند. افخمی در ابتدای صحبت‌های خود از «شیار 143» به عنوان یک فیلم ترسناک یاد کرد. او در تأیید حرف‌های خود به شیوه مستندوار این فیلم و این که شخصی با عالم ارواح در ارتباط است اشاره کرد. افخمی با نقل قولی  از آلفرد هیچکاک که «برای ساخت یک فیلم ترسناک هیچ وقت ترساندن یک زن را از یاد نبرید»، «شیار 143» را یک فیلم ترسناک نامید. این گفته تعجب آبیار را به همراه آورد. آبیار معتقد بود که این فیلم بیشتر از ترساندن عذاب یک مادر داغ‌دیده را نشان می‌دهد.

بعد از حرف‌های آبیار بهروز افخمی دوباره مقابل مسعود فراستی قرار گرفت. فراستی که گویا دل‌پری از شهرام مکری دارد با طعنه‌هایی نظیر این‌که «چون من با دوربین دیجیتال یک پلان 140 دقیقه‌ای گرفتم، پس کارگردان هستم» دوباره از خجالت شهرام مکری در آمد. اما این بار بهروز افخمی از در مخالفت با این منتقد در آمد و فیلم «ماهی و گربه» مکری را یک حرکت روبه‌جلو در سینمای ایران نامید و از پیشنهاد کمپانی «پارامونت» به شهرام مکری برای بازسازی «ماهی و گربه» در ژانر ترسناک خبر داد.

بعدازاین مکالمه بهروز افخمی به سراغ شهرام مکری کارگردان فیلم‌های «ماهی و گربه» و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» رفت. افخمی سینمای مکری را وام گرفته از نقاشی‌های «اشر» نامید که در آنها به مقوله زمان به شکل یک پازل (ماز) دیده می‌شود. در ادامه همین موضوع مکری از پیشنهاد ساخت فیلمی درباره «اشر» خبر داد که از سوی موزه نگهداری آثار این نقاش به او داده‌شده است. شهرام مکری در ادامه به ساخت فیلم جدیدش اشاره کرد و گفت «فیلم جدیدی که می‌خواهم آن را در ایران بسازم، حتماً نسبت به «ماهی و گربه» صحنه‌های ترسناک بیشتری دارد و در اساساً ژانر آن ترسناک خواهد بود.»

 آخرین مهمان این قسمت از برنامه «هفت» امیرحسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» بود. امیر حسین علم الهدی با دفاع از عملکرد گروه «هنر و تجربه» در طول یک سال گذشته گفت: «برخی از دوستان نگران بودجه سینمای ایران هستند و می‌گویند «هنر و تجربه» این بودجه را ضایع می‌کند، درحالی‌که تنها 2 درصد از بودجه کل سینمای ایران به «هنر و تجربه» می‌رسد. او در ادامه با اشاره به اینکه از میان 300 فیلم متقاضی این گروه تنها با 30 درصد آنها برای اکران در «هنر و تجربه» موافقت شده است، از سیستم نمایش تک سانسی فیلم‌های این گروه در سینما دفاع کرد.»

در پایان این قسمت مسعود فراستی با نمایش یک فیلم کلاسیک در کافه خود به جوانان علاقه مند به سینما پیشنهاد کرد که ابتدا فیلم زیادی ببینند تا دانش بصری آنها درباره سینما بالا برود.
ارسال به دوستان