۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۰۶۸۸
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۰-۰۸-۱۳۹۴
کد ۴۳۰۶۸۸
انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۰-۰۸-۱۳۹۴

داشتن بیش از یک حساب بانکی ممنوع می‌شود/ 38 میلیون حساب راکد مسدود شد

بسیاری از حساب‌ها با این مضمون، متعلق به افرادی است که مرحوم شده‌اند.
مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، قرار است هر فرد فقط یک حساب بانکی داشته باشد و تمامی حساب‌ها کددار شوند، در عین حال ۳۸ میلیون حساب بانکی راکد هم مسدود شد.

به گزارش عصرایران به نقل از مهر، مقامات بانک مرکزی آخرین اقدامات، برنامه ها و دستورات این بانک به بانک‌های کشور برای ساماندهی حساب‌های راکد و بدون شناسه و کد ملی را تشریح کردند.

حساب‌های بانکی واحد می‌شوند


ارجمندنژاد مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: بسیاری از حساب‌ها با این مضمون، متعلق به افرادی است که مرحوم شده‌اند و این حساب‌ها بسته نشده است. حساب‌هایی متعلق به مثلا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش است که آن زمان هنوز کد و شماره ملی وجود نداشت، یا حساب‌ها متعلق به افرادی است که سال‌ها پیش از ایران رفته اند و دیگر بازنگشته اند و یا اگر رجوع کرده باشند، به بانک مراجعه نداشته اند.

داشتن بیش از یک حساب بانکی ممنوع می‌شود/ 38 میلیون حساب راکد مسدود شد

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه تعداد حساب‌های فاقد کد شناسایی کم است و بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده است که در اولین مراجعه این افراد برای دریافت خدمات، شماره ملی آنها را اخذ کند، البته در حال حاضر این حساب‌ها تعدادشان کاهش یافته و اصلاحات‌شان رو به اتمام است اما برخی از حساب‌ها متعلق به اشخاص حقوقی است که تعداد آنها بیشتر است، این حساب‌ها فاقد شناسه ملی است.

وی با اشاره به اینکه شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی است که باید بانک‌ها آنها را اخذ کنند، تصریح کرد: با همکاری سازمان ثبت، لازم است که اشخاص حقوقی شناسه ملی خود را به بانک‌ها برای دریافت خدمات ارائه دهند.

ارجمند نژاد خاطرنشان کرد: اشخاص خارجی حقیقی و حقوقی هم باید شماره فراگیر اتباع خارجی را از مراجع ذی ربط دریافت کنند و به بانک مربوطه ارائه دهند تا مشکل مسدودی حساب‌شان رفع شود؛ به ویژه برای اشخاص حقیقی دقت بیشتری باید صورت گیرد. به عنوان مثال، برخی از موسسات غیرمجاز یا برخی موسسات قرض الحسنه که بنا به عللی به مشکلاتی برخورد کردند و در بانک‌ها ادغام شدند، دارای چنین حساب‌های فاقد شناسه ملی بودند که به بانک‌هایی که در آنها ادغام و یا تجمیع شدند، منتقل شد و در حال حاضر به سرعت در حال کاهش این حساب‌ها هستیم.

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساماندهی و تجمیع حساب‌های متعدد افراد در یک حساب اظهارداشت: اشخاص اعم از اینکه حقیقی یا حقوقی باشند، می توانند در شرایط فعلی حساب‌های متعددی به منظور کارهای مختلف داشته باشند و این بستگی به ساختارهای مالی شرکت‌ها و وضعیت حقیقی و حقوقی افراد دارد. تعداد شرکت‌ها در کشور بالا است و اینکه گفته می شود چندین حساب بانکی متعلق به افراد است، میانگین حساب‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، حساب‌های متعدد برای افراد، پدیده ای نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد و متعلق به سالیان پیش است که شرکت‌ها برای مقاصد مختلف، حساب‌های مختلفی را در بانک‌ها افتتاح کرده اند؛ به همین ترتیب امکان دارد که افراد حقیقی هم بنابه علل مختلف در چند بانک حساب داشته باشند. فی نفسه طبق مقررات فعلی بانکی این امر منعی ندارد اما براساس برنامه جدید بانک مرکزی، قرار است که این حساب‌ها به سمت یک حساب واحد و یونیک پیش بروند که این کار زمان‌بر است، زیرا نیازمند همکاری برخی دستگاه ها است. براساس این برنامه ریزی، هر فرد فقط دارای یک حساب بانکی خواهد بود.

دلایل ایجاد حساب‌های راکد بانکی


همچنین حمیدرضا آذرگون مدیر مجوزهای بانکی بانک مرکزی هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: حساب‌های متعدد بانکی، میراث ساختار سنتی دهه های گذشته است و بخشی از این حساب‌ها راکد است. این حساب‌ها در گذشته باز شده و هر فردی ممکن است که آنها را داشته باشد و مبالغ جزئی هم در آنها باقی مانده باشد. این حساب‌ها ماهیتا عندالمطالبه است و متقاضی باید آن را تعیین تکلیف کند و این کار از عهده بانک‌ها خارج است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این حساب‌ها باعث ایجاد دردسرهایی برای بانک‌ها از جمله هزینه نگهداری در دیتاها می شود، تصریح کرد: این در حالی است که براساس قانون فعلی، هرکسی می تواند تعدد حساب داشته باشد و این امر نیازبه اصلاح قوانین دارد. به عنوان مثال، فردی از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرده و در شهر قبلی دارای حسابی است که مانده آن ۱۰ هزار تومان است. بخشی از بزرگ شدن آمارهای این حساب‌های راکد مربوط به همین موضوعات است.

دستورات تازه بانک مرکزی به بانک‌ها


فرید کیان مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی هم درباره ۳۸ میلیون حساب بانکی راکد به خبرنگار مهر عنوان کرد: این ۳۸ میلیون حساب فاقد کدملی و شناسه ملی هستند و یا متعلق به اتباع بیگانه فاقد شناسه ملی هستند. این حساب‌ها به نحوی نیست که فعال باشد اما عمده این حساب‌ها مسدود است. به عبارت دیگر، این حساب‌ها مسدودی برداشت دارند و فعالیت بانکی برای دارنده آنها امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از دستورات بانک مرکزی به چند بانک در دو روز پیش برای مسدود کردن حساب‌های اشخاص حقیقی فاقد کد ملی خبرداد و با بیان اینکه این بانک‌ها اینگونه حساب‌ها را نبسته بودند، گفت: تمام افراد کشور در حال حاضر دارای کد و شناسه ملی هستند و بانک مرکزی نمی‌پذیرد که حساب بانکی فاقد کد ملی باشد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی به حساب‌های شرکت‌های حقوقی، اتباع خارجی و غیره که دارای شناسه ملی نیستند و البته تعداد آنها زیاد نیست، اشاره کرد و تعداد این حساب‌ها را ۴ میلیون حساب دانست و اظهارداشت: اینها باید از مراجع مربوطه شناسه ملی را دریافت کنند.

کیان تصریح کرد: تعداد زیادی از ۳۸ میلیون حساب بانکی سالیان قبل افتتاح شده‌اند اما بانک‌ها براساس قانون نمی‌توانند آنها را ببندد اما بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که هیچگونه خدماتی را به دارندگان این حساب‌ها ارائه نکنند تا دارنده آن مجاب به مراجعه به بانک شود. بانک‌ها از این حساب‌ها به عنوان «مسدود برداشت» یاد می‌کنند و در اولین مراجعه دارنده، حساب قابل استفاده خواهد شد.

به گزارش مهر، براساس آخرین آمار اخذ شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان تیرماه سال‌جاری، کل حساب‌های بانکی بالغ بر ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب است که این تعداد شامل حساب‌های متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی است. از این تعداد، ۳۷۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۶۰ حساب دارای شماره ملی یا شناسه ملی و یا شماره فراگیر اتباع خارجی هستند.

تعداد حساب‌های بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی ۳۸ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۱۵۶حساب است که از این تعداد، صرفا ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۷۱ حساب فاقد شماره، فعال هستند. ۳۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۹۸۵ حساب هم اگرچه فاقد شماره هستند، لیکن مسدود شده اند تا در اولین مراجعه مشتریان به بانک ها و موسسات اعتباری، شماره یا شناسه آنها اخذ و در سوابق درج شود.

تعداد کل حساب‌های اشخاص حقیقی ایرانی ۴۰۰ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۴۸ حساب است و از این تعداد، ۳۶۶ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۴۵۸ حساب دارای شماره ملی و تعداد ۳۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۹۰ حساب فاقد شماره ملی است. از این تعداد، ۳۳ میلیون و ۲۱۹ هزار و۸۵۳ حساب مسدود شده تا دارندگان آنها در اولین فرصت، اطلاعات لازم را برای تکمیل پرونده های خود در بانک یا موسسه اعتباری تکمیل کنند و صرفا تعداد ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب فاقد شماره ملی متعلق به اشخاص حقیقی در کلیه بانک ها و موسسات اعتباری وجود دارد که فعال است.

از مجموع ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب بانکی در کشور، ‌تنها ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب یعنی حدود ۰.۱۲ درصد (۱۲ مورد در هر ۱۰.۰۰۰ حساب بانکی) متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در کشور دارای فعالیت است که فاقد شماره ملی است.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۵۴
غیر قابل انتشار: ۰
بنده ی خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
3
38
یعنی من که کارمندم و یک حساب برای حقوق دارم دیگر نباید در بانکی دیگر حساب داشته باشم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
5
33
مسخره.....من یه حساب دارم که با عابر بانکمه و باهاش خرید میکنم یه حساب هم دارم که توش پس انداز دارم...
ناشناس
Australia
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
9
41
این طرح مسخرس ! خیلی مسخرس !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
3
28
یعنی تو دوتا بانک مختلف نمیتونیم حساب داشته باشیم؟؟؟
نخودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
4
32
واقعا دلائل ذکر شده مایه تاسف ونشاندهنده ناتوانی در هماهنگی ونگهداری سیستماتیک و فراهم کردن ارتباط های لازم بین حسابها است.
هدف بانک مرکزی ، از تک حسابی ،شناسائی دارائی های نقدی افراد و اخذ مالیات از درآمد های حاصله است.
درصورتیکه هدف بانکها و افراد ( حقیقی و حقوقی)،
تفکیک گردش پولی است ، که در غیر اینصورت لازمه نگهداری ، داشتن یک سیستم حسابداری کارآمد میباشد که برای همه مقدور نیست.
بی سوادی دلیل بر پاک کردن صورت مسئله نمیشود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
50
5
بسیار طرح عالی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
2
29
اصلا" مردم حساب میخواهند چکار پولو توی خونه میزاریم ...برید با این طرحهای من آوردیتون خدا جای دیگه خیرتون بده....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
2
22
شما برای مردم تصمیم نگیرید . مشکل عدم شفافیت خود بانک هاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
25
11
دم شما گرم. کارمند و کارگر که یه حساب بیشتر نداره، تاجر و دلالها هستن که 100 تا حساب دارن و ردگم می کنن برای مالیات ندادن.

قدم بعدی گرفتن مالیات از گردش پول ایناست، لطفا همینجوری ادامه بدید.
ناشناس
Poland
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
24
9
به نظرم عالیه و خیلی به شفافیت و نظم سیستم اقتصادی کشور کمک می کنه.
ناشناس
Switzerland
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
21
18
کار بسیار پسندیده ای است . اینجا در سوئیس شما اگر ماهیانه به غیر از مبلغ حقوقتان که به بانک اعلام مینمائید مبلغ دیگری به خساب وااریز گردد سریعا بانک از شما میخواهد علت آنرا توضیح دهید در غیر این صورت به اداره دارائی گذارش خواهد داد . همچنین برای شرکتها هم به سختی حساب باز مینمایند و به عبارتی باید فعالیت شرکت یکوقت باعث پولشوئی و کلاه برذاری نگردد . جالب اینکه خیلی وقتها خود بانک یک طرفه حساب را می بندد و از شما میخواهد پولتان را لطفا از بانک ما بردارید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
2
18
وقتی برای گرفتن وام سه چهار میلیونی مجبوری حساب باز کنی چکار باید میکردیم و
حسین
United States of America
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
23
ای داد پولهایی که تو حسابهای مختلفم دارم چی میشن.
الکی مثلا من پولدارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
15
اینها مسخره بازیهای خود بانکه برای هر کاری می گفتند برید حساب جداگانه باز کنید برای سبد کالا یارانه و .......
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
15
باسلام هر وامی که بخواهید بگیرید باید خودت وضامن تو آن بانک حساب باز کنن هفتاد درصد حساب ها به این خاطره که خیلی راحت میشه حل بشه اگه؟؟؟؟؟
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
6
7
سلام
اتفاقا بسیار خوب است اما اجرای این امر مستلزم آن است که شرکتها و ارگانهای دولتی و خصوصی هرکدام تقاضای یک حساب از یک بانک نکنند. مثلا من بالغ بر 12 کارت بانکی دارم که فقط با 2 یا 3 تای آن کار میکنم! سیستم بانکی باید یک کارت بانکی متصل به یک مرکز را صادر کند نه اینکه هر بانکی یک کارت. باید هرایرانی یک کارت داشته باشد نه هر بانکی یک کارت. برای تکثر این کارتها و حسابها باید فکری کرد.
با تشکر
خبازي مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
10
افرادي كه با شركتهاي گوناگون كار ميكنند وهركدام ازاين شركتها در بانكهاي متفاوت حساب دارند چطور ميشوند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
3
20
این تصمیمات جالب و یک شبه چطور گرفته می شود؟
واقعا خنده دار است...
من به عنوان یک شخص حقیقی در بانک ۱ حساب جاری، کوتاه مدت پشتیبان دارم و از این بانک کارت اعتباری فلان ریالی دارم.
در بانک ۲ یک حساب کوتاه مدت با کارت دارم که تنها کارش واریز مبلغ ثابت ماهیانه فقراتی به یک حساب اندوخته طویل المدت متعلق به فرزندم است.
در موسسه مجاز ۳ هم اندوخته ای دارم که به آن سود تعلق بگیرد و امورات بگذرد.
این خدمات را که یک بانک نمی تواند بطور همزمان بدهد! این تصمیم نابغه گونه حتی در ادغام حسابهای من به عنوان یک شهروند عادی عاجز است ولی به حال مشتریان خاص و شرکت‌ها و سازمانها و تجار و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
3
7
مسخره است
بانکها قبول نمی کنند
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
9
بعض از بانکها برای انجام امور جاری مثل پرداخت تسهیلات (بانک مسکن) وام گیرنده را وادار به افتتاح حساب می کند که آن حساب تاپایان تسویه تسهیلات دریافتی باز است وهیچگونه عملیاتی ندارد بعضا از 3 سال تا 12 سال می باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
9
تا به حال چنين چيزى نشنيده ايم .اين حساب ها يكي شود اختراع جديدى است؟
یکی که انقلاب کرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
8
اداره ثبت احوال اتصال بایدبه شبکه بانکی اتصال مستقیم داشته باشد وهرفردی مرحوم می شود دراسرع وقت یعنی 24 ساعت بعدازفوت به بانک ها اطلاع رسانی شود.درحال حاضرهرفرد دارای چندین کارت بانکی است که واقعاً نگهداری وحفظ رمز کارت ها برای مردم مشکل آفرین شده است.شایدازطریق حساب بانکی متعددافرادحتی کسانی که فوت شده اندسودجویی هایی شود.بانکهای ایران استانداردعمل نمی کنند.
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
10
خود بانکها مقصرند
وقتی میخوای یه حسابی رو ببندی به هر دلیلی از انحام این کار منصرفت میکنن.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
9
سلام، اين مورد فقط تقصير مردم نيست من براي ضامن شدن مجبور شدم دو تا حساب تو بانك باز كنم. بخشي از اين حسابها از خود سيستم بانكي آب مي خوره
امیر
Qatar
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
1
7
تاکنون شعب بانکها از بستن اینگونه حسابها خودداری می کردند زیرا فکر می کنند با بستن اینگونه حسابها و پایین آمدن تعداد حسابهای موجود در آن شعبه > از اهمیت و درجه بندی آن شعبه کاسته خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
4
15
داریم به کره شمالی نردیک میشیم.
پاسخ ها
سلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
یعنی باید وایستیم تا چشم بادامیها به ما برسن؟
ناهید
Hong Kong
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
2
17
سلام مگر اینجا کمونیستی شده ما خبر نداریم
در مورد همه مطالب شما صدق نمیکند
دخالت در امور شخصی مردم تا چه حد
من به شخصه باید چند حساب داشته باسم زیرا هر شرکت بورسی در بانک خاصی سودش را واریز مینماید
حسابی را جهت پس انداز باز کرده ام و حسابی را برای خرج کردن
حسابی را جهت خرجب خانه و حسابهای را جهت خرج هر یک از بچه ها بنام من و کارت دست بچه هاست
حالا چرا شما در امور داخلی من دخالت میکنید
مگر اینجا کمونیستی شده ما خبر نداریم
اگر ریس بانک مرکزی و دیگران متصل به ایشان مدیریت میدانند مقصر کیست؟!؟!؟!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
2
8
یکی کردن حساب های بانکی خوب است، اما در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
بهتر است مسئولین کمی منطقی فکر کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
1
5
اخه فضولی تا چه حد . واقعا که رو دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
0
2
چقدر شبیه حرفای مدیریت جهانیه داریم آروم آروم آدمهای درستی میشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
1
6
ولتون كنند با همه جاي آدم كار داريد. به شما ها چه مربوطه من چند تا حساب دارم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
2
5
لا اقل اگر می گفتند در هر بانک یک حساب منطقی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
1
7
پس اينهمه بانك براي چيه ؟ همشونو جمع كنن يك بانك بزارن همه اين مسخره بازيها جمع ميشه مشكل تعداد اين بانكهاست.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
4
4
برای شروع کار خوبی است
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
8
3
برای شروع کار خوبی است
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
7
4
از کامنتها اینطور برمیاد که اکثر مردم ما با مخالفت با این طرح باز هم و همچنان به فکر نفع مستقیم و کوتاه مدت خودشان هستند، نه نفع بلند مدت و واقعی برای همه و کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
1
7
حرفی است که اجرایی نخواهد شد