۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۴۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۹-۱۱-۱۳۹۴
کد ۴۴۹۶۰۷
انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۹-۱۱-۱۳۹۴

چشم‌انداز تجارت ایران و اتریش در پسابرجام

از مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش می‌توان به محصولات کشاورزی، موادغذایی، غلات، میوه و سبزیجات، داروهای گیاهی، تخم مرغ، خرما، خشکبار، فرش دستباف، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیا شیشه ای، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی اشاره کرد.
اتریش که به طور سنتی یکی از شرکای مهم تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شود در 9 ماه امسال 9 میلیون و 900 هزار دلار از ایران کالا خریده و در همین دوره زمانی 150 میلیون و 900 هزار دلار محصول به ایران فروخته است؛ بدین معنا که ایران بیش از 16 برابر صادراتش به اتریش، واردات از این کشور داشته است.

به گزارش ایسنا، ایران و اتریش که از سالیان گذشته روابط تجاری با یکدیگر داشته‌اند به نظرمی‌رسد پس از یک دوره وقفه و با برداشته شدن تحریم‌ها با تعریف زمینه‌های همکاری جدید به سمت گسترش مجدد روابط اقتصادی گام برداشته‌اند.

با توجه به آغاز دوره جدید روابط تجاری ایران و اتریش در دوران پسا برجام مروری بر مهمترین شاخص‌های اقتصادی این کشور و همچنین سابقه روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری دو کشور ضروری حائز اهمیت است.

اقتصاد اتریش اقتصادی توسعه یافته و با استاندارهای بالاست. گسترش صنایع کوچک و متوسط و از مهمترین جهت گیری‌های کلان در اقتصاد این کشور است. از سوی دیگر اتریش دوازدهمین کشور ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی این کشور 7.319 میلیارد دلار است که 6.1 درصد آن به بخش کشاورزی، 4.30 درصد به بخش صنعت و 3.67 درصد در بخش خدمات تولید می‌شود.

به طور کلی محصولات صادراتی اتریش، ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات موتوری وسایل نقلیه، کاغذ، محصولات فلزی، مواد شیمیایی، آهن و فولاد، منسوجات و مواد خوراکی هستند که به کشورهای آلمان (2/30 درصد)، ایتالیا (9 درصد)، آمریکا (9/5درصد) و سوئیس (7/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی، محصولات فلزی و نفت و محصولات نفتی است که از کشورهای آلمان (5/45 درصد)، ایتالیا (هفت درصد)، سوئیس (5/4درصد) و هلند (1/4درصد) وارد می‌شود.

همچنین اتریش از ناحیه روابط عمیق تجاری با کشور‌های اروپایی مرکزی، شرقی و جنوب شرقی اروپا تقویت می‌شود.

اما روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش از سابقه ای طولانی برخوردار است. دو کشور از قرون گذشته تا به امروز دارای روابط گسترده و قابل توجه اقتصادی بودند.

حجم روابط تجاری دوجانبه ایران و اتریش در سال 2010 بالغ بر 661.3 میلیون یورو بوده که از این میزان سهم صادرات ایران به اتریش 316 میلیون یورو و سهم واردات ایران از اتریش 345.3 میلیون یورو بوده است.

همچنین در 9 ماهه امسال، ایران 9 میلیون و 900 هزار دلار صادرات ایران به اتریش بوده و در همین مدت زمانی ایران 150 میلیون و 900 هزار دلار از اتریش واردات داشته است.

مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی ایران و اتریش

از مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش می‌توان به محصولات کشاورزی، موادغذایی، غلات، میوه و سبزیجات، داروهای گیاهی، تخم مرغ، خرما، خشکبار، فرش دستباف، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیا شیشه ای، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی اشاره کرد.

همچنین ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی، وسایل و تجهیزات راه آهن، تجهیزات نیروگاهی، ماشین‌های تولید کاغذ، مواد رنگی، آنتی بیوتیک و مصالح ساختمانی از مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش در سالیان گذشته به شمار می‌روند.

زمینه‌های همکاری جدید بخش خصوصی ایران و اتریش

اما طی سفر هفته گذشته هیات تجاری ایالت اشتایر مارک اتریش به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور به ایران گروه‌های مختلفی از صنایع این کشور با حضور در اتاق بازرگانی با مسئولان بخش خصوصی ایران دیدار کردند و ضمن به بحث گذاشتن زمینه‌های همکاری‌ مشترک تفاهم‌نامه ‌ای را‌ برای توسعه روابط اقتصادی امضا کردند.

در جریان این دیدارکه نزدیک به 50 فعال اقتصادی از حدود 20 شرکت اتریشی به همراه نمایندگانی از تشکل‌های بخش خصوصی این کشور حضور داشتند، مسعود خوانساری - رییس اتاق بازرگانی تهران - با اشاره به اینکه اتریش کشوری است که 360 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌مند است گفت که حجم روابط تجاری ایران و اتریش طی سال 2014 میلادی به حداقل مقدار خود طی سال‌های گذشته رسید؛ به طوری که آمار نشان می‌دهد که در این سال، میزان مبادلات تجاری دو کشور به 218 میلیون دلار کاهش یافته است.

خوانساری تصریح کرد که تحریم نقش بسزایی در کاهش حجم مناسبات میان دو کشورداشته است و پس از توافقات اخیر و رفع کامل تحریم‌ها، انتظار می‌رود که مناسبات میان ایران و اتریش رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت که ایران کشوری است که با بازار حدود 300 میلیون نفری کشورهای همسایه خود، ارتباط تنگاتنگی دارد و شرکت‌های اتریشی می‌توانند طی همکاری با بنگاه‌های ایرانی از این بازار گسترده استفاده کنند.

خوانساری همچنین با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه که دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد، کاهش نرخ تورم به زیر 10 درصد و تقلیل نرخ بیکاری به زیر 10 درصد در آن پیش‌بینی شده است، عنولان کرد که براساس این برنامه توسعه، ایران برای تحقق اهداف اقتصادی خود نیاز به جذب 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد که شرکت‌های اتریشی می‌توانند سهم بسزایی در این زمینه داشته باشند.

وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایرمارک اتریش نیز با ابراز خرسندی از اینکه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان در وین، پایتخت کشورش به سرانجام رسید، یادآور شده که دوره پیش‌ رو، به سود و نفع مردم هر دو کشور است و باید از این فرصت برای برقراری مناسبات جدید در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

به گفته بوخمان، اشتایر مارک یکی از 9 ایالت اتریش است و جمعیت آن به 1.3 میلیون نفر می‌رسد. حال آنکه جمعیت اتریش در کل، حدود 9 میلیون نفر برآورد می‌شود. این ایالت در میان سایر ایالت‌های اتریش از نظر نوآوری سرآمد است و این موقعیت به دلیل وجود یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی اتریش در این ایالت ایجاد شده است. فناوری محرک پرقدرتی برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

همچنین نایب‌ رییس اتاق اقتصاد اتریش رشد تولید ناخالص ملی اتریش را بر پایه صادرات این کشور عنوان کرده و یادآور شده که اتاق اقتصاد اتریش دست‌کم طی سه سال اخیر، تمرکز خاصی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تهران داشته است و با امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ها میان این اتاق و اتاق تهران، پیش‌بینی می‌شود که رشد همکاری‌ها توسعه بیشتری پیدا کند.

پس دیدار و گفت و گوها بین هیات تجاری اتریش و فعالان اقتصادی ایران، تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و اتاق اقتصاد اتریش به امضای دو طرف رسید تا در زمینه‌های مهمی چون تبادل‌ هیات‌های تجاری، معرفی زمینه‌های همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری و انتقال اطلاعات و داده‌های اقتصادی بین دو طرف همکاری بیشتری صورت گیرد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد فصل جدید روابط اقتصادی ایران و اتریش را کلید بزند و درسال آینده نتایج این مذاکرات و گفت‌ و گوها را با ایجاد همکاری‌های جدید اقتصادی در افزایش سطح تعاملات و بالا رفتن حجم روابط تجاری میان دو کشور مشاهده کرد.
ارسال به دوستان