۳۰ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۵۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۴
کد ۴۵۴۶۸۲
انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۴

ارتباط باکتری بیماری لثه با سرطان مری

جداره مری از دو نوع سلول تشکیل می شود و به همین علت دو نوع اصلی سرطان مری به نام های آدنوکارسینوم مری و سرطان سلول سنگفرشی مری وجود دارد.

محققان در یک مطالعه برای اولین بار مطرح کردند که پورفیروموناس ژنژیوالیس -- باکتری دخیل در بیماری لثه--می تواند یک فاکتور خطر برای ابتلا به سرطان مری باشد.

ارتباط باکتری بیماری لثه با سرطان مری

این تحقیق نتیجه همکاری دانشگاه لوئیزویل و دانشگاه علم و فناوری هنان در چین است که در مجله Infectious Agents and Cancer منتشر شد.

طبق اعلام 'مراکز کنترل و پیشگیری از درمان' آمریکا، سرطان مری سالانه در حدود 15 هزار نفر در این کشور تشخیص داده می شود. سرطان مری، سرطانی است که در مری یا نای -- لوله عضلانی که غذا را از گلو به معده می برد-- آغاز می شود.

جداره مری از دو نوع سلول تشکیل می شود و به همین علت دو نوع اصلی سرطان مری به نام های آدنوکارسینوم مری و سرطان سلول سنگفرشی مری وجود دارد. سرطان سلول سنگفرشی مری در کشور های در حال توسعه شایع تر است.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، رژیم غذایی، ارث و سن از عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان مری هستند.

تشخیص این سرطان در مرحل اولیه ابتلا دشوار است و در بسیاری از بیماران، پس از تشخیص به سرعت گسترش می یابد.

در این مطالعه، محققان بافت ناشی از 100 بیمار مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری و 30 نفر را که به این بیماری مبتلا نبودند، آزمایش کردند.

نمونه های آزمایش شده از سه نوع بافت مری، بافت سرطانی، بافت غیر سرطانی مجاور به بافت سرطانی و بافت عادی افراد سالم گرفته شد.

محققان متوجه شدند که باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس ( P. gingivalis ) در 61 درصد از نمونه های بافت سرطانی و تنها در 12 درصد از نمونه های بافت مجاور وجود داشت، اما در نمونه های بافت عادی وجود نداشت.

محققان می گویند: این یافته ها اولین مدرک مستقیم دال بر این است که این باکتری می تواند یک عامل خطرساز جدید برای ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری و یک نشانگر زیستی برای این نوع سرطان باشد.

به گفته محققان، یافته های این مطالعه نشان می دهد که تقویت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری را کاهش دهد.

از سوی دیگر، غربالگری باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس در جرم دندان می توان افراد مستعد به ابتلا به این سرطان را تشخیص داد و با مصرف آنتی بیوتیک ها و یا سایر راهکارهای ضد باکتریایی از پیشرفت سرطان سلول سنگفرشی مری پیشگیری کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: سرطان ، سرطان مری ، باکتری
ارسال به دوستان
کدام دستگاه‌ ها از تعطیلی پنجشنبه‌ ها مستثنی شدند؟ سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت شهدای نوار غزه به ۴۱ هزار و ۲۷۲ نفر رسید احتمال وقوع سیلاب در ۵ استان شهادت عضو کتائب حزب‌الله عراق در سوریه ساخت مجسمه رئیسی در اهواز خبرساز شد (+عکس) راه اندازی مرکز مصرف قانونی مواد مخدر در بلژیک / تلاش برای کاهش مصرف مواد در خیابان کشف یک گروه خونی جدید بعد از ۵۰ سال انجام عمل جراحی روی چشم سفیر ایران در بیروت / همسر سفیر: شایعات درباره بینایی آقای امانی کذب است / مشکل حادی وجود ندارند علم الهدی : نمی‌شود کشف حجاب آزاد شود عراقچی : در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم کردم رئیس دفتر رهبری درباره ترور هنیه : انتظار می‌رود به زودی جواب این حرکت داده شود عیادت پزشکیان از مجروحان لبنان در بیمارستان فارابی این زن پشت پرده انفجار پیجر در لبنان بوده است؟ عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در بیروت