۲۴ مهر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۳-۰۷-۱۳۹۵
کد ۴۹۷۵۸۳
انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۳-۰۷-۱۳۹۵

تاثیر همه پرسی در مجارستان بر کشورهای منطقه در افزایش کنترل مرزها

 همه پرسی در مجارستان و آرای منفی بیش از 98 درصد شهروندان کشور به طرح سهمیه بندی مهاجرین بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واکنش کشورهای بالکان غربی از جمله صربستان را برای افزایش کنترل مرزها برانگیخت.

به گزارش ایرنا،'ایویتسا داچیچ' معاون اول نخست وزیری و وزیر امور خارجه صربستان روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو تلویزیون خصوصی ب 92 صربستان گفت: در حالی که بلگراد مرزهای خود را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین حصار کشی نمی کند ولی در فکر حفاظت از منافع ملی خود است.

داچیچ به احتمال افزایش ورود آوارگان، مهاجرین و پناهجویان از طریق ترکیه، بلغارستان، یونان و مقدونیه به سوی صربستان اشاره کرد و افزود: صربستان خود را می بایستی برای بروز موج جدیدی از مهاجرین آماده کند زیرا که پناهجویان نمی توانند به ادامه مسیر خود به طرف مجارستان و یا کرواسی ادامه بدهند.

وزیر خارجه صربستان همچنین به رفتار اصولی بلگراد در قبال مهاجرین، آوارگان و پناهجویان از ابتدای بحران مهاجرین در سال گذشته با این هدف که خواهان بخشی از سیاست واحد اروپایی است، اشاره کرد و گفت: با این حال سیاست مشترک اروپایی برای بحران مهاجرین وجود ندارد.

وی به برگزاری همه پرسی در مجارستان در خصوص رای مردم برای سهیمه بندی مهاجرین بین کشور های اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که نتایج این همه پرسی بیانگر حمایت اکثریت مردم از سیاست دولت است.

داچیچ همچنین با بیان این که در سال گذشته حدود 700 هزار مهاجر برای رسیدن به مقصد نهایی خود از طریق صربستان عبور کردند و اکنون بین 6 هزار تا 7 هزار آواره و پناهجو در صربستان اسکان دارند، این رقم را حد مرزی ظرفیت این کشور برای پذیرفتن مهاجرین دانست.

'پیتر سیارتو' وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه در دیدار با همتای صربستانی خود در بوداپست گفت که مجارستان بخاطر احتمال گسیل موج جدیدی از مهاجرین به صربستان بزودی 20 مامور پلیس برای حفاظت از مرزهای جنوبی صربستان را به این کشور اعزام می کند.

'ویکتور اوربان' نخست وزیر مجارستان پس از اعلام نتایج همه پرسی در باره طرح اتحادیه اروپا درخصوص سهمیه بندی مهاجرین بین کشورهای عضو این اتحادیه که بیش از 98 درصد افراد شرکت کننده در همه پرسی از سیاست دولت در باره مهاجرین حمایت کردند گفت که طرحی را برای قانونی بودن همه پرسی ارائه خواهد داد.

همه پرسی انجام شده در باره پذیرش مهاجرین در مجارستان به دلیل مشارکت کمتر از 50 درصد واجدین شرایط باطل اعلام شده است و به این خاطر نخست وزیر مجارستان خواهان ارائه طرحی برای قانونی بودن نتیجه همه پرسی است.

اوربان که از سال 2010 به نخست وزیری مجارستان انتخاب شد از مخالفان سرسخت برنامه های اتحادیه اروپا در باره مهاجران است و این همه پرسی را فرصتی برای تایید مردمی مخالفت خود با سیاست درهای باز در قبال آوارگان و پناهجویان می داند.

نخست وزیر مجارستان معتقد است که باید اتحادیه اروپا مرزهای خود را برای جلوگیری از گسیل مهاجرین تقویت کند و به همین منظور مرزهایش با صربستان و کرواسی را حصارکشی کرده است.

مجارستان که عضو اتحادیه اروپا است و در مسیر تردد مهاجران قرار دارد، از سال گذشته مرزهای خود را با صربستان و کرواسی با سیم خاردار حصار کشی کرده و با سیاست اتحادیه اروپا در خصوص سهمیه بندی بین کشورهای عضو این اتحادیه سخت مخالفت می کند.

سیاست های دولت مجارستان در زمینه مهاجرت با انتقادات شدید برخی سازمان ها و گروه های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر روبرو شده و حتی کمیسیون اروپا نیز قوانین به شدت محدود کننده این کشور را در زمینه اعطای پناهندگی مغایر با حقوق اروپا توصیف کرده است.

علاوه بر مجارستان برخی از دیگر کشورهای منطقه از جمله اسلواکی، جمهوری چک، و لهستان نیز طرح تعیین سهمیه پذیرش آوارگان در اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول می دانند و معتقدند که اتحادیه اروپا به جای این کار باید توافقی را که برای مهار هجوم آوارگان به اروپا با دولت ترکیه منعقد کرده است، به دقت به اجرا گذارد.

مجارستان از اتحادیه اروپا به دلیل طرح اسکان 120 هزار پناهجو میان 28 کشور عضو در دیوان عدالت اروپا شکایت کرده است.

بر اساس طرح اتحادیه اروپا جهت سهمیه بندی مهاجرین بین کشورهای عضو، مجارستان باید پذیرای یک هزار و 294 پناهجو باشد. 
برچسب ها: مجارستان
ارسال به دوستان
آمریکا: استقرار موقت سامانه‌های تاد در اسرائیل برای دفاع در برابر ایران باج‌گیران مجازی، اقتصاد بیمار و همتی؛ روایتی از یک جنگ تمام‌عیار تهران؛ از باغ‌شهر به شهر آلوده/ چمران: دلخوش به بهبود اوضاع نباشید اظهار نظر ترامپ درباره گفتگو با پوتین انتقام شیرین ایران از قطر؛ پیروزی پرگل در راه صعود به جام جهانی (+خلاصه بازی) کلاهبرداری با جعل عنوان مسئولان دولتی در آذربایجان شرقی/ دستگیری متهم سایپادیزل به تولید انبوه کامیون کمپرسی KC 465 رسید در گفت‌وگوی تلفنی با ماکرون؛ نتانیاهو: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم کامیون کنترل‌ناپذیر، عامل حادثه مرگبار در کرج؛ سه قربانی (+فیلم) حرکت زشت سردار بعد از گل زدن به قطر سریال کمدی جدید مهران مدیری ؛ پخش از 14 آبان (عکس) ادریس سالاری سکان مدیریت اداره کل روابط عمومی بانک صادرات را بر عهده گرفت دوران دفاتر کاغذی به پایان رسید: پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری اجرایی شد انفجار مرگبار در کاشان؛ اختلال برق عامل حادثه شد مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید عباس نیلفروشان (عکس)