۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۳۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۶
کد ۵۳۸۳۸۴
انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۶
مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت:

کاندیداهایی که شعار ایجاد شغل سر می دهد خود بخشی از مشکل اقتصاد کشور هستند

ندری یادآوری کرد: کاندیداهایی که شعار ایجاد شغل سر می دهند خود بخشی از مشکل پیش روی اقتصاد کشور هستند. مشکلاتی که در حال حاضر اقتصاد کشور درگیر آن است بر اثر ساختارهایی است که این افراد در ایجاد آن نقش داشتند. لذا بعید است به وعده هایی که می دهند عمل کنند.
انتخابات ریاست جمهوری امسال با برخی وعده های اقتصادی جذاب همراه شده و برخی از کاندیداها امیدوارند با سر دادن شعارهای عوام فریبانه بخشی از آرای مردم را به سبد رای خود بیفزایند. این بخش از وعده های اقتصادی را در گفتگو با یک کارشناس ارشد اقتصادی بررسی کرده است:
 
کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با تنها راهکار تحقق وعده های اقتصادی کاندیداها را تغییرات ساختاری عنوان کرد و در عین حال گفت  که بعید است در کوتاه مدت این ساختار تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: بدترین مشکل در اقتصاد ما انحصاری بودن آن است؛ اقتصاد دست دولت و شبه دولتی هاست که اگر این ساختار تغییر پیدا کند یک پتانسیل عظیم در اقتصاد کشور آزاد می شود که اگر به سمت رقابتی شدن و سیاستهای اقتصاد مقاومتی و مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی پیش برویم به این معنا که ساختار مالکیتی تغییر پیدا کند می توان امیدوار به ایجاد شغل و افزایش تولید بود.

ندری یادآوری کرد: کاندیداهایی که شعار ایجاد شغل سر می دهند خود بخشی از مشکل پیش روی اقتصاد کشور هستند. مشکلاتی که در حال حاضر اقتصاد کشور درگیر آن است بر اثر ساختارهایی است که این افراد در ایجاد آن نقش داشتند. لذا بعید است به وعده هایی که می دهند عمل کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هیچ یک از کاندیداها از تغییر ساختار صحبت نکرده اند و بیشتر از اقدامات کوتاه مدت حرف زدند که تاثیر قابل توجهی در اقتصاد کشور نخواهد داشت، در عین حال این وعده ها کوتاه مدت و مقطعی است. در حالی که اقدامات پولی در بلند مدت روی تولید و اشتغال اثر می گذارد و فوری نمی توان به ایجاد شغل های میلیونی امیدوار بود.

وی خاطر نشان کرد: دولت همین حالا هم در تامین هزینه های خود با مشکلات بسیاری مواجه است و برای انجام مامویت هایی که به غیر از دولت نهاد دیگری نمی تواند انجام دهد با مشکلات عدیده ای مواجه است. بخش هایی همچون بهداشت، آموزش و امنیت، منابع مالی می خواهد که دولت در تامین آنها با مشکلات بسیاری مواجه است به همین جهت هر کاندیدایی که هر نوع مسوولیت مالی را وعده می دهد باید بگوید که منابع مالی آن را از کجا تامین خواهد کرد؛ از درآمدهای مالیاتی یا درآمدهای نفتی؟

وی افزود: نظام مالیاتی ما معیوب است به همین جهت برای انجام تعهداتی که کاندیداها وعده می دهند اخذ مالیات چندان راهگشا نخواهد بود چرا که در حال حاضر بسیاری مالیات پرداخت نمی کنند برخی با معافیت های قانونی و برخی به شکل غیر قانونی.

ندری در پاسخ به این سوال که آیا کانیداها به تنهایی قادر به اجرای وعده های انتخاباتی خود هستند و یا به وصوبه قانونی مجلس نیاز دارند گفت: دولت نمی تواند بدون مجوز مجلس ریالی کسب درآمد و هزینه کند، هر اقدام دولت باید در قالب لایحه بودجه سنواتی به مجلس برود و پس از تایید مجلس می تواند درآمد پیش بینی شده را کسب کرده و هزینه کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از گفتگوی خود گفت: به هر حال شعارهایی که به مردم وعده زندگی بهتر و آسانتر داده می شود تا تنگناهای معیشتی آنها برطرف شود تاثیر گذار هستند و مخاطب دارند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که بخش عمده مردم با این تنگناها مواجه هستند و برخی از آنها هم تحلیل ندارند؛ به کاندیدای خود ایمان دارند و فکر می کنند کسی که این وعده ها را می دهد حتما به راهکارها و نحوه اجرا هم فکر کرده است و با توجه به سوابقش این حرفها را می زند.

به گفته ندری، این نوع از وعده ها در همه جای دنیا سر داده می شود و نمی توان با عوام فریبی و  وعده های پوپولیستی مقابله کرد این مساله به سطح درک مردم از مسائل بر می گردد.

وی توضیح داد که این وعده ها در فرانسه جواب نداد اما در امریکا جواب داد و مردم باور کردند که کاندیدایی که وعده های جذاب می دهد می تواند این وعده ها را عملیاتی کند. رفتار مردم در مقابل این وعده ها تنها به آگاهی مردم بستگی دارد.
ارسال به دوستان